К е р ек у -Б ая н кітапханасы "Р ухн ам а'
Ә Ң Г І М Е Л Е Р І
Ә Н Ш І
I
Ж етіш аты р - д ақ сы қала.
Қ ап тап ж аткан казақ. Ж азы -кы сы - қы м ы з,
ойы н-сауык - «кататься». А йт, той, кұдалы к, ат
жарыс, күрес. М аскүж м . Төбелес. Үй кыдырған
көлең-көлең ақ ж а у л ы қ ... Ж ақ ш ы қса пароход,
паром , ж елқай ы қ, ж асы л а р а д қа лы ң о р м ан ...
К өкке ш ы ккан, гу л әй т соққан, м асай раған ш ат
к ө ң іл ... С ы р н ай -к ер ж й ... Қ ы зы қ д у м а н ... Қайт-
к э ш ш сергек қала.
С тепенди ядан ж ы рм ал аған азды -көпті тиын-
н ы ң қ ы зы ғы н к ө р г е л і ад ам с и я қ т а н ы п о ты з
ти ы н ғ а б е р ж а б а й ж а л д а п , ж екс ен б і к ү н і ар
ж акқ а тартты қ.
Келген ж ы лы м ы з. Қ ал ан ы ң ж ай -ж ап сары н а
қаны к ем еспіз.
- А ғай, ж ақсы қы м ы з кім де бар?
Берж абай әй елдердщ атын ш үбы рта бастады.
- Ж ұм аш кім н щ қаты ны ?
- Қ аты н ем ес, қ ы з ...
Б ақсақ, «Ә буқани па», «И м ам агзам ш ы лап »,
қы м ы зш ы лар қаты н дарды ң атымен айтады екш.
О н м и н утта арғы қ а б аққа ш ы қты қ.
А р ж ақ - қазақ даласы . Ө зш өрлей салы н ған
екі м еш ітті, бір шіркеулі, ы ғы-ж ы ғы тай п ак қала.
А ғаш ы, кірпіш і, төбесі, тоқалы ж апы райған тәу-
к ш ш ік үйш ш тер: «Б ізді қазақ тан басқа кім ме-
к ш д есін ?» д ег ш д ей , б ет-ау зы қи сай ы п , көздері
сы ғы райы п, ке м сең д еп тұ р ған іспетті. Байлар-
д ы ң көк ш аты рлы салауатты сарайлары жаман-
Ж усіпб ек А ймауы тов
ж ұман баспаналарды басып кететіндей коразда
нып, басы н көкке созады. К өк ш үға ты сты, жа-
нат қүндызды көк күм ы ра бөрік киген маубас,
бордақы байлар ат-түрм ан ы жаркы рап, көкмой-
ын жегіп, бы лкы лдак қаш абада ш алкайы п жа-
ты п, ка таться соғады. Е с кі-кү с қы ки ім , етік-
м етігін қолты ктап, дорбасын, боқш асы н қала-
н ы н кедейлері ж аяу-ж алп ы сүм ен деп, сақалы-
на сунгі түры п, базарға кетіп барады. К өпш ілік
там ақ тауьш қайта ма? Ә йтпесе сандалы п, қүра-
м ай кауы п кай та м а? К ім б іл с ін ? ... Ж оқш ы лы қ
қ ы с ь т , енсесі тусіп, м ең-зен болған сорлылар
м үндай болған ы н қайдан б іл сін ?...
- Б алалар, қайда апарайы н?
- Қай ж ақы ны на апар!
- Ж ақы ны А қ қ а ты н ... Ш әк ет те алыс е м е с ...
- Қ ай кызы бары на апар, - дейміз.
Берж абайш ы қос терезелі тоқал үйдін алды-
на ойысып түра калады.
Т ы м актары н шекесіне салған төрт-бес жел-
бегей сал дауры ғы п, итермелесіп, тәлтіректеп
үйден ш ығып келе жатады. Бізге окш ия карай-
ды да, «зиянсы з балалар» екенімізді білген сон,
түмсығы н көтеріп ж үріп кетеді.
К өп таі к ү т к а ж еңеш едей, ауыз үйдегі алтын
сы рғалы , ак күба, бидай өңді кербез жеңгей:
«Балалар, ж оғары ш ы ғы ндар!» - деп майысып,
төргі үйге карай сілтейді.
Т өсек-орны , дөңгелек үстелі, тегдаесі, кесесі
біріш-бірі сай шак-шақ қана бөлмеде екі-үш жігіт
қы мыз ішіп, том аш адай апп ақ қана Ш әкет сыр-
лы қасықтай сары ожаумен қымыз сапырып оты-
рады. М үрты то кп актай түксиген сары ж ігіт
К ер ек у -Б а я н кітапханасы “Р у х н ам а ”
Цсырғып оры н беріп, оты р ы сы м ш кесесін ұсы -
надьі- Б ұл калан ы ң бір ж аксы ж ері - ка зақты ң
оқы ған балалары н сы йлайды . Балалары үлкш -
д ер ін сы й лай ты н болған ы ғой.
« Қ ы м ы з әкелейін бе?» - деғендей, Ш әк ет көзі
күлм ең деп бізге қарайды.
- Бір ш ерік қ ы м ы з ... - деп аузы ң н ан ш ы ғуы -
ақ м үң, Ш әк ет ж алп етіп, бір үлкен б ө те л к эи
алы п келеді. Д аярлап қояды-ау деймін. К ем еш ті
сары теғеш ті алды на тақап қойып, тө ң кер е лы-
қ ы ты п , б ұ р а п -б ұ р а п ш о р ы л д ат ы п , қ ы м ы зы н
лезде қүя қояды. Қою сары қы м ы з көбіғі бүркы -
рап, б ы ж ы лдап иісі ке/д ең д і жарады .
Ә упілдекш е кекіріп, қы м ы з кеңірдекке келіп,
көзі қы зарған кон ақтар ш үлеңғер ж ітітсіп:
- М ә, кары н д асы м , ө зщ ші! - д еп кезек-кезек
Ш әкетті сы йлайды . Ш әкет ерн ін ің үш ін ти гізіп
бір ж ұтады да, аяк иесіне қы лм ы н д ап бір карап,
қай та қүй ы п береді.
Ш әк ет - он бес - он алты дағы ж ас бала. Пәлен
сұлу д а ем ес. Б ірақ бет п іш ін і, көз қарасы нгше
ал у ан құ б ы л ад ы . К ей д е қ асы н к ер іп сы зы л а
қалады ; кейде н аздан ған дай көзін қы сы ң қы р ап
қы лы м сиды , кейде с ш і сүйем деғендей қүлы қ-
таны п те р ең қарайды ; кейде көзін ж ал т еткізіп
ж айд ары лан а қалады. Әйтеуір тоқсан қүлпы ры п
о ты р ға н бір көз. Қ о н а қта р ы н не б ір -екі ауы з
әзіл ім ен , не си к ы р л ы көзім ен с ы й л ай біледі.
А ң ғал адам ішінен «мені тә у ір көріп оты р» деп
ойлап қалатын. Ш әк ет кім ді ж ақсы көргенін бір
алла білм есе, кім б іл с ін ... Көзімен алдап , акш а-
сы н қ а қ қ а л ы о т ы р ғ а н ы н а қ ы м а қ т а р қ а й д а н
б іл с ін ...
Ж усіп б ек А йм ауы тов
Ә р кім б ар ы н б а зар ғ а са лы п , м ал т а п п а к
кү ж л т п ек кой. Ш әкет те көзін саты п күлгірж ніп
оты рғаны - күнелтудің карасы. Түрмы с, ж окш ьь
л ы қ не қы лғы зб ай д ы , Ш әк етті б ү зған да сол
мүктаж ды к. Ш әк ет бір үйлі ж анды көзімен асы-
р ап о ты р. Ш ә к е т а қ ш а ғ а к ы зы қ с а, ә л д е к ім
б іл е д і... А яй сьщ Ш әкетті. Қ ар ғай сьщ м ы н ау
оты рған есіріктерді. М ынау ж үгш сіздер, анау
қасын кергш ж еңгесі Ш өкетгі бүзбай қояр м а?...
Қ ала ж ігіттері қалж ы ң ға топ ас келеді ғой.
Ә зілі ж араса алмай, қы м ыз үсы нуға зорлап
оты рғанда, арсаландаған бір ж ігіт кіріп келді.
Өз ү й іж н ж ан а келе бір к е сш і алып, «қүй ш ы !» -
деп , Ш әкетке сүйкене оты ра кетті.
Қ онактар: «Бәрекелді! Ж ақсы келдің!» - деп
аяқтары н үсынды.
- Ш әкет, карағы м , гармонды әперш і!
-О йбай уақы ты м жоқ, берж абай кутіп т ү р ...
- Барарсың, азырак ән салы п ке т...
Ж ігітгер ж абы лы п болм аған сон, ән ш і сан-
ды ққа отырды. Ш әкет сы рнай ы н әперді. Әнші
Ш әкетке қарап м ы рс етіп: «Болм ас, болм ас», -
деп, гармонды қолы на алды.
Әнші, еркін, ерке е к ш Ш әкетке қарап:
- Бетімнш бір сүй, ән салайын, - деді.
- Ойбай-ау! С өйтпей...- деп Ш әкет назданды.
- О ны сы дүры с. Ә йтпесе наш ы на келмейді, -
деп оты рғандар кеу-кеуледі.
Ш әкет сүйе қсймады. Әнші үялып қалатынын
сезді білем, еңкейгда кісі болып, байкаусы зда
Ш әкеттің бетінш сүйіп алды. Ш әкет әнтек қыза-
рып, басыла қалды.
Ә нш і көңілі дауалағандай, ы рғаландап мой-
Днын бүры п салы п, гарм он ды бары лдаты п күй-
леді.
Ү ш аты н кустай кы м таны п , қом даны п калды.
О ты рғандар аузын аш ы п аңырды. Ә нші ж іберді.
Бір-бір ауы здан ән салды. А з да б олса бірегей
болды.
Сүмірейте, кы лм и та сокгы; ж елдете қүтырта
соқты. Лебізі қүлакка ж ағы п кетті, жүректі тер-
бетті, тамырды желпіндірді; бойды шымырлатты.
- О йт, ш ір к ін !... Па, сабазы м -ай!
- Ой, пәле-ай!
М и д ай ж а зы к к ү л а тү зд е іш ің п ы сы п келе
ж атқанда, көзің е сүлу орман, сәулетті тау кө-
рінсе; көріктен, оттан айы ры лған, қабағы н ан кар
ж ауған қарияларды ң о ртасы н да, кенеттш атқан
таң дай сүлу сәулем қы з корінсе; караңғы түн де
ел т а б а а л м а й с а н д а л ы п к е л е ж а т қ а н д а ,
аяғы ң н ы ң асты нан қи уадан от ж ы лт етіп көрін-
се, қандай куаны п , кенеліп каласы ң. Ж апа-тар-
м ағай ж ы м болы п то м сар ы п , тоң -торы с оты р-
ған ж ан дарға ән ш ін ің ә н і д е сондай әсер берді.
К өңіл б ір ж ад ы р ап ш а й д ай аш ы л д ы . Ә ттең ,
ауы зды ң дәм ін ал а алм ай , қү м ар ы м ы з қан а ал-
м ай калдық.
- Бүл қай ән ш і?
- Ә нш і Ә м іркан осы, - деді.
- Ә м ірқанды ж үрт м актайтын. Бір естуге м ®
де ы нты к едім..
- Ә м ірқанны ң үйі осы нда м а?
- О сы нда.
- Үйінен қаш ан таб ы л ар екен?
- О ны қай тесің дер?
- Ә н ш е й ін ... Ә нін бір е с т у г е ...
К ер ек у -Б ая н кітапханасы " Р ухн ам а”
Ж үсіпбек Аимауы тов
- О ны ү й д ш ұстай алм айсы ндар. О л - бір са
ғым.
- Өзі не кәсіп істейді?
- Ә мірканда кәсіп бола ма? Ән салғаннан бас-
к а ...
- А қш а тапса, ж арайды ғ о й ...
- К өп үстіндеғі ж ігіт ем ес пе? О ған кедейлік
бар ма?
- Өленді ақш а сұрап айта ма? Ж о қ ...
- А ш тан өлуге бейіл, өлең айты п ақш а сұра-
ған ы н көргем із жок.
- О ны сы кы зы қ екен і...
- Өзі де кы зы к ж іғіт. О нсы з топ ты н ажары
кірмейді. Әйтеуір ж анды ры п жүреді.
Расы нда ж анды ры п ж іберді.
Ә мірқанньщ жайы нан аз әңғімелесіп, кымыз-
ға канған соң пәтерім ізғе қайттык.
II
Н ауры зда казак ш әкір ттер і сауы к ж асауға
даярланды к. Ж астардың талабы , өнері, жіғері,
қ ы зм е т к е ж ар ам д ы л ы ғы сы н а л а ты н ж ер де
сауық; ш алағайлы ғы , салақты ғы , қоркактьд-ы,
м ақтанш ақтығы, өзімш ілдіғі байқалатын жер де
сауық.
С п екта кл ь қ о ю ға л ай ы қты кітаб ы м ы з д а,
әйелдерім із д е болмады . Б ірлі-ж ары м оқыған
әйелдер үялды, бүлданды, көнбеді. Бір-екі рет
ш а қ ы р сақ т а «басы ауы ры п» келмей қалды.
С оны м ш бір перделік күлкі, калғаны н дек-
ламация, хор, ән, д ом бы ра, оркестрм ш өткізбек
б о л д ы к. С ау ы ғы м ы з сар ы ал а б о л сы н д еп ,
Әмірканды да ш ы қы ры п, ән салғызбак болдык.
К е р ек у -Б ая н кіталханасы “Р ухн ам а'
|
Өз рольдерімізді бір ьщғайлап, даярлап алған
соң Ә м іркан ға кісі ж ібердік.
Ә м ір ка н кол ү с т ас ы п , сы п ай ы ам ан д асы п
оты рды . Ә н ^ т і Ш әк еттікін д е көрген Ә м ірқан
ем ес, буйы ғы , м ом акан ж ігіт.
«Бәленш е қан дай кісі?» деп сұрасаң, Бек д е-
ген қу т ү р ін б ұ зы п а у д а р м а й с а л а қо яты н .
Н ү рм ам б ет ш е ш ш бір қүрбы сы н: «М ай ауы з,
м ай қү л ақ , тасб ақ а, тал тақ ай » д еп су р еттегш
екш . Егер м ш Бек тәр ізд і қу болсам , мойы ны м -
ды кы ж ы рай ты п , көзім ді б аж ы райты п : «Ә м ір-
қан осындай ж ігіт» дер едім. Егер м ш Н арм ам -
беттей ш еш ш болсам, Әмірқанды: «Ербең қүлак,
едірек, тал ти ған тәп ек асы қ» д ер едім. О лардай
м ш ің өнерім ж оқ, со н д ы қтан м ш Ә м ірқан ды
« Ш е/л і қарш ы ғадай ш ап етер, к и іктщ асығын-
дай тап етер» ж ігіт деп қан а суреттей аламын.
Ә м ір к а н н ы ң б ес -ал ты ә н ін ть щ д ап ал ы п ,
сауы қ күні келуге у әд есін алы п, апарып салдық.
С ауы ққа өз әлім ізш е ж ақсы дай ы ндалғанбы з.
К лубты ң театры н алғам ы з. Билет екі күн бұры н
кы ды рты п саты лған. Ж етіш аты рдьщ қазақтары
қан д ай ты раш : қаты н -қалаш , б ал а-ш аға сы м ш
келд і - зал ға сы йм ай кетті. М ү н д ай д а саналы
ж еңгейлердің де п ай дасы ү л к ш ти ед і ғой. Р әзи я
ж еңгей неше түрлі тәтті н ан дар пісіріп, ж ем іс
алы п, б аласы н ы ң тсйы б олаты нд ай қы зм ет істе-
гш. О спан бек ағайды ң үйіндегі ж еңгей де қоңыр
қаздай б асп аң дап , екі бөш ке қы м ы зды саты п,
ақш ан ы көп іртіп алы п ж аты р. Қ ары ндастары -
мы з да програм м а саты п , сы м п ы лдап ж үгіріп
ж үр. М ұқтаж ш ә кір ттер кш ел м егш не қалды?
Ж үсіп б ек А им ауы тов
Ж астард ы ң тү ң ғы ш ж урн алы ая к тан б аск а
калды?
Х алы к м ұнш а жиы лады д егш есте жок. М ына
топты , анау кы зм етті кө р гш сон көң ілім із көкке
серпіп, аяғымы з са й ғати м ей ж үр. Ж үрт у да шу,
м әз-мейрам.
С ау ы кты Н ау р ы з м ей р ам ы н а ар н а ған соң
казакты ң ескі ы ры м ы н де істегенбіз. С аркаска
күрт к ө ж ш і тай казанға ж үздіріп, бүқтыры п кой-
ған бы з. Ішіне ж ы лкы н ьщ басы н салы п, екі-үш
табак ет асып, үлкендердін алдына тартп ақ бол-
ғам ы з.
О йы н басталм ай -ак, ж үрт кы м ы зға бас кой-
ы п ж атыр. Ж әл ш сыкылды мүғалім дер Н ауры з-
ды түсіндіріп, ж астарды ң талабы н күтты ктап,
м ін б еге ш ы ғы п сө з сөйлеп ж аты р. Біреулер:
« А та-бабам ы зды ң ж оралы гы н істейік» деп, төс
к а ғ ы с ы п , к ө р іс іп ж ат ы р . О й ы н б ас қ ар у ш ы
Ә біж анда ес жоқ, кіш кеш ж үты п келсе керек.
Ә біж ан болм аса, сауы қ осындай болар ма еді?
Б и летті д ш д е п өткізген, әй е л д е р ге та м а қ т ы
әзірлеткен, кілем, ыдыс, сайман бар ж абды кты ң
бәрін тапкан сол Әбіжан - мактанш ак жігіт. Ж ар-
нам аға, п рограм м аға «Б асқаруш ы » д е г а і аты
ж азы лғаны Ә біж анға зор атақ. Ә біж анны ң та-
ныс емес адамы жок, күрдасы емесі тағы жок.
Ол ж үртты н бәріне еркін. Берсе қолынан, бер-
м есе ж о л ы н ан та р ткан д ай ғы п алады . О ны н
о йы ны қ а й сы , ш ы н ы қ ай сы екен ін ад а м да
білмейді. О йынды Ә біж андай кісі басқарсы н. ..
Қ оны рау екі соғылды. Біз сахна ж ақта дом-
б ы р а м ы з д ы к ү й л е п , т а м а ғ ы м ы з д ы кен еп ,
кісілерімізді ж инап, жағамызды түзеп, шашы-
Умызды т а р а п , н ә р с е л е р ім із д і қ ұ р ы п , ш а л а
бүлініп, ж анталасы п ж аты рм ы з. «О сы н ш а топ -
ты н алды нда ш алды ры п, м асқара болы п қала-
мыз ба, болм аса ш апалак соғы лы п, қош ам ет ала-
мыз ба» - деп ж үрегім із дү р с-д ү р с етеді.
Қ оны рау үш кағылды .
Ш ы м ы лды қ аш ы лды . Зал у-ш у, айқайласы п ,
кимелесіп, оры н ғатал асы п , «дауы стам а!», «оты-
рыцдар!» десіп күнкілдесіп ж атыр. Әлден уақыт-
та саябы рлай ы н деді.
Ө зім ізш е ж а қ с ы ш ы ғ а р д ы қ д е п ойлады қ.
Ш ы м ы лды қ ж абы лды , ш ап ал ақ соғылды.
Хорымыз ж ам ы рап ж ақсы ш ы қп ад ы ...
Р а х ы м б е к д е к л а м а ц и я с ы н ж а қ с ы ай т ты .
С кри п каға ән қосқан он екі ж асар М әрж ім та-
м аш а с о қ ты . Қ а й т а - қ а й т а ш а к ы р ы п , за л д ы
д ү р с іл д е т т і. Ө зі тіленіп ш ы қ қ а н студ ен т би-
к е ш ім із « Ж а л ғ ы з ш а л д ы » б а с т а ғ а н н а н м ің -
ғірлеп, «қатты рақ, ка тты р ақ » д егізіп еді, орта
кезіне б арған да, төбеге үрған дай түры п қалды.
Қ ағазы н а к а р ап , кәне та б а ал сы н ш ы ! « Қ ай т,
кайт!» - дейміз. Тындамады. Өзі де қылан кісі емес
еді. әлдеи у ақы тта бітіріп, ө р т сөндіргендей қап-
қара болы п, сахн ан ы ң арты н а жоқ болды.
Б ірақ «әб и ір д і ақ ш а отау ж ауы п», кейінгілер
сүрінбей ш ы кты . Ә сір есе ж ү р тты сү й ін д ір г ®
Ә м іркан болды.
Қ азак іш індегі ж иы н, тсй да ай ткан ы болм а-
са, Ә м ірқан театр д а ә н салы п к ө р г а і ж оқ екш .
« Ж ұ р т қ а т ә ж ім е т е с ің , д о м б ы р а ң д ы кө п
күйлеп ж ал ы қты р м айсы ң , сы пай ы ж үріп түра-
сы ң» д еп тап сы рғам ы з. Ә м ірқан он ы ң бірін де
істеген жок. Ж ай д ағы сы н д ай іркілм естен таң-
V
К ер ек у -Б ая и кітапханасы “ Рухнама"
Ж үсіпб ек А йм ауы тов
та ң д ай басы п бар д ы д а н а м а зд а тізе б асқа
кісіш е, белуары на шейін еңкейді. С өйтті де шал-
қайы п оты ра кетті.
Ә м ірқан ш ы ғы сы м ш ш ап алақ ш артылдады.
Өзге ш ы ғуш ылардан Ә м ірканны ң киімі де, түрі
де, ж үріс-түры сы да ж ат еді; қазақты ң еркіндігін
еске түсіруш і еді.
Д ом бы расы н күйлеп, екпіндетіп бір-екі са-
ры ндаты п алды да, ай кай ға басты.
Зал ты м -ты ры с б о л д ы ...
Топ кө р гш д е Ә м ірқан аруақтаны п , көтеріліп
кетеді ек еа Бүры нғы дауы сы астар болмай қал-
ды. Зал ж аңғы ры п, күңпр.теп кетгі.
С үңқы лдаған көмейі
С ы бы зғы ны ң үніндей;
Ескектеген толкы ны
«Бозайғы рдың» күйіндей;
А спандап соққан айғайы
А лтайдың асқар тауындай;
Ж елпілдеткен түндікті
К үздігінгі дауылдай;
Төмендете сорғалап,
Тас бүлақты ң суындай;
Әсем, әсем накысы
А йды нны н сүлу куы ндай;
Қ алы қтаты п созғаны
С ары арқаны ң беліндей,
Ж аяулатса, баяулап,
А рқаны ң қоңыр желіндей;
Там ылж ы ты п, сы ны ксы п,
Ж аңа түскен келіндей;
Қ алы н қазак даласы н
Әнімен залға сыйғызды,
7
К с р е к у - Б а я н ю т а п х а н а с ы “ Р у х н а м а "
---------------------------
)
Д ауы сы н көп ке сүйгізді,
Ш ап алак та ш апалак. • •
ІІәл е ш іркін! Б и с-б и с...
Тағы да ш ы к, тағы д а ! ...
Тағы ш ы кты Әміркан.
Бү ж олы Ім іркан б аска ә н г е салды.
Б ір-бірін киыгі кете алм ай , м ү р аты н а ж ете
алм ай , кош айты скан ж арға үсап; ж алғы зы н ан
айры льш , канаты нан қай ы ры лы п , зарлаған бей-
не ж анға үсап, б олм аса ж ы лап егілгш , көзден
ж асы тө г іл ге н , бей не б ір к а й ғ ы - з а р ғ а ү с а п ,
ө кін іш ті, өксіқті, қасіретті, мүнды ән д і сарна-
ды. Ж үрт төмен қарап, әр к ім ж ү р егім ш сы рлас-
к ан д ай , ән ш ін ің б ітір гш ін де сезбей қалды. К е-
нет ты м -ты ры с бола қалды да, ш ап ал ақ қай та
соғы лды . Қ алғы п кетіп оянған, қы зы қты тәтті
түс көрген, қ а й тар а м д е п т а л п ы н ған кісід ей ,
ж анға ж акқан тәтгі үннің кеткш іне өкініп, өрш е-
лене соғылды.
Ә м ірқан ты м ағы н қы ң ы р ай та ки іп тағы бар-
ды. Тағы соқты. Т ағы да ескектете, ж елп ін діре,
ж е л ік т ір е , ы ш қ ы н д ы р а , к ү л ш ы н д ы р а соғы п ,
т ы ң д а у ш ы н ы ң а й ы з ы н ә б д е н к а н д ы р д ы .
Ә м ірқан б әй ге д ш келді! Зал сарт-сүрт, айғай-
ү й ғ а й , ғ у іл д е п , т о л қ ы н д а п б ар ы п б ас ы л д ы .
Ә м ірқанды күш ақтап алы п, арқаға қағы п , беті-
нен сү й іп ж аты рм ы з.
Ә м ірқан дай ән д і еш кім сала алм айды . Ж ай
ж үргенде Ә м ірқанды еш кім елемейді. Ә м ірқан
ән салса, сонда кім е к ш ін білесің. Ән салса, ол
өзін-өзі үмытады, ән н ің ә>ш ііе төңкеріледі, оны ң
д ауы сы комейінен ш ы қп айды , ж үрегінш ш ы ға-
ды. Ол ә н н ің ә р нақы сы н үғады, әнді ған а сүйеді.
Ж үсіпб ск А йм ауы тов
О л тә тт і үнге, то п қа бола ж аралған адам. Ән
салса рақаттаны п, гүл-гүл жайнайды. К өзі де,
аузы да, денесі де, қолы да бірге салады. Ә мірқан
кісі ем ес, ән ге айналады. О ны н ә н салғандағы
түріне қарап оты рсаң, тоясың.
Б ір а қ Ә м ір қан үнемі олай а й та б ерм ей ді.
Ә м ір қ а н кы м ы зы , то б ы , о й ы н -сау ы ғы , кы з-
келінш егі бар ж ерде өзін-өзі үм ы ты п айтады.
Ә нін үғуш ы , ты ндауш ы болса, ш абы ттан ы п
айтады. Ты ңдам ай, ж абы рлап сөйлесе бастаса,
Ә м ірқан түры п кетеді, айтпайды.
III
Ә м ірқан кісіге тез үйір болатын, ж олдасқа
ж аны н қияты н жігіт. Н аурыздан кейін бізбен дос
болы п кетті. Бер ж аққа шы қса, бізге соқпай кет-
пейді.
- М енің қүж ы рам ды да бір көріңдер, - деп,
қайта-қайта ш ақы ры п, үйіне қон акка апарды.
Қүжырасы бір іншік екш. Қарт шешесі, қоңыр
ғана келінш егі бар ек еа Ү йінде м әз төсдаіш і де
жоқ. Бар асыл бүйымы - үкілі сары домбы ра.
О қы ғандардан көргдаін істеп:
- Біздің ж ам поз м ы н ау! - деп, қаты ны н ж ете-
леп әкеп , қолы н үстатты. Қы мыз, ет алып, ты -
паш танып, ш абылы п қалы пты.
Әм іркандікі қаланы ң дәл шетінде. Ү йінің ар
жағы жасыл дала, қымызды ішіп алған соң көгал-
ға шығып, сейіл күрдык. Ән туралы әңгім е қыл-
дық.
- М даің жүрмеген жерім, көрмеген елім бар
ма? - деп бастады Әмірқан. Ж ас күнімнгн әкем е
еріп, ел араладым. Әкем ересен әнш і еді. Әкем
І ^ ^ ік а й т ы с болған соң. ж ақсы ларга еріп көп жүрдім.
ш і Ж әр м е ң к е л е р г е б ар д ы м . М аған ә н үйреткен
ә>елі әкем болды . С одан соңғы үлгі берген кісі
Ж үм аб ек ән ш і еді. У ай , шіркін, Ж үм аб ек ж іп т
еді, О ндай ән ш ін і өм ірі көргем жоқ. Қ ан ш а айт-
са, бір жалы қпай сы ң. Бір ән ін бір ат беріп үйрет-
сең обалы ж о қ ... Өлеңші, ән ш і деген ж ігіттердің
б әр ін естід ік. Қ ай д а? Ж о лам ай д ы . Ә н н ің бір
жерін келтірсе де, бір ж ерін бы лы қты ры п ала-
ды. Бас-аяғы бірдең м үлтіксіз ш ы қпаған соң әнді
салы п ж к е р е к ?...
Естайды естігендерің бар м а?
- Ж оқ.
«Қ орланды » сол ш ы ғарды дей ді ғ о й ... О ны ң
ән салғаны бір поры м екяі. К үж ілдеп , ы збарла-
ны п, ы ш қы н ы п , тіс тш іп , ш ы ты н ап кетеді екен.
Ән салғаны төбелеске б ергісіз. Ә н ш ілердщ көбі
тү р ш ы ға р ам д еп , әу р е б о л ад ы . Ж ақсы ән д і
бүзы п ж іб ер ед і. Қ и қ ы л д ай м а, ш и қы лд ай ма,
аупы лдай м а м азарат... Есіл ән д і бей -б ерекет
қы лады . Б ет-аузы н ты рж и ты п , зорланы п , күш е-
ніп оты ры п салған соң ән бола м а? Ә нді еркіне
ж іберіп, қы сы л м ай салған ғой қы зы ғы .
Ә нш ілердің көбі не м актан үшін, не мал табу
үш ін айтады. Ш абы ты келм есе де зо р л ан ы п ай-
тады. Зорланы п айтқан ән д үры с ш ы ға ма? Ән
са лу көңілден ғо й ... М ш өзім көң ілденбесем ,
ж ақсы айта алм айм ын: ай тқы м ке л м е й д і...
Ә н н н ің б ір кілтеңж ерлері б о л а д ы ... Ж үртты ң
көбі соны келтіре алм айды. «А у» д е г ш н ің бәрі
ән болады деп ойлайды. О л ә н бола м а? Кейбі-
р ^ л е р оры сқа еліктей ме, н о ға й ш а ж ы рлай ма?
Қ азақ ән ін бүзы п ж ібереді. Қ азақты ң
У
К с р ск у -Б ая н кітапханасы “Рухнама
Ж үсіпб ек А й м ауьп ов
әнін салш ы. кандай ты ндар екен!? Бу шіркінніңі
соны на түскда сон, ку н ттам аса болмайды ғой.
Ж умабек м арқум әнді салып ж іберіп: «Қай жері
унамайды ?» деп , білетін кісілерден сурап оты-
руш ы еді. Ә ркім нін ән ін ты ндап. ж аксы жерін
алып, ж ам ан ы н тастап талғам аса, дүры с шық-
пантын көрінгді. О сы «Екі жирдаді» ел д ін ау зы -
нан б ала күн ім де есітіп едім . Енді бай қасам ,
әж еп тәу ір ән екен. Қ ан дай ж ана әніннен кем
емес. О ндап түзеғда сон ж үрт кағып ә к етт і...
М үндай сөз Ә м ірканны н ғана аузынан шы-
ғады. Ж алпы лам а әнш і ән н ің кайткдаде жаксы
б о л аты н ы н ес кер м ей д і де. Ә м ір қан н ы н ән г е
бер іл ге н д ігі со н ш а, б а с к а ш а р у а ға о л ак -а қ .
Қ о л ы н а н тү к к е л м е й д і. « А ш т а н ө л ем ін -ау .
көштда калам -ау, ертен не күн көрем -ау» дегда
уайы м ойына да келмейді. Кейде: «К емпірдін
н ан ы ... оты ны бітіп калы пты »деп, сасқалактап
жүгіріп жүргдаі. Б ір ^ д д а ат, біреудда арба, бірсу-
ден кары зданы п азык, акш а алы п жүргдаі. Ол
«барды баламайды , жоқты санамайды », өзінің
бірдемесін сурасан бере салады, кісінін нәрсесін,
киімін өзі де киіп ж үре береді. Ұ ят екда-ау де-
мейді. О л кісі алдауды, арын сатуды білмейді.
Кім көрінгдаге сдаеді. Өзін әркім талай алдап
кетсе де, сенуін коймайды. О ндай саппасты тап-
пассы ң.
«М енікі, сдаікі» дегда сезім Ә мірқанда жокка
тандық еді. Есімде бар, шілдеханада менін касы-
ма бір келіншекті отырғызды. Қүлағыма сыбыр-
лады: «Қапы калма, айналды ра бер» - деді. Ана-
дай жердда ән соғып отырып, келіншекті нүскап,
|көзін қы сы п кояды. С ө й тсем , Ә м ір қан н ы ң өз
келін ш егі екеи.
Бір ж олы ққан да:
- С оққан -ау! Әнеугі өз қа ты н ы ң екен ғой, - де-
сем:
- Е, менікі болса қай туш ы е д і? ... - деп , бы-
лы кты р ы п отыр.
- Бұры нғы каты н ы ң қайда? - дегенде:
- О ны ш ы ғары п ж ібергем , - деп , ойы нш ы қ
т ә р із д і а й т а са л д ы . С у р а й к е л с е м , м ұ н ы сы
б есін ш і екен. Ә м ір қан ән д і ш аб ы ты к е л г ш д е
кан дай салса, каты нды д а ш абы ты ке л г ш д е ала
салады екш . К өңілі суыған кұні не қаты н тастап
кетеді екен, не өзі ш ы ғары п ж ібереді екш . Қ аты-
ны таста п ке тсе, өзі н ам ы стан б ай д ы екш , озі
ш ы ғарса, қаты н ға д а обал болды -ау деп арты қ
қы н ж ы лм ай ды екен.
Ү й іші не болы п ж атқан ы м ш ісі жоқ, қаш ан
к ө р с ең де ж ай р а ң д ап м ас б о л ы п , ар сал ан д ап
ж үргш і. Ж ұрт оны «алакүс» дейді, « б әдж » дейді.
«О сы Ә м ірқан бер м езет есі кіріп , ойлана м а
ек ш ? М үңая м а ек ш ?» деп ойлауш ы ем. М үңай-
м ақ тү гіл і, Ә м ір қан н ы ң ж ы лаған ы н да көргем .
К ө ке к айы . М ал тө л д е п , ж ер к ө г ер іп , қүс
ү ял аған кез. Ә мірқан, Д әулетж ан - үш еуіміз К е-
р>енкелге қүс атуға барды қ. Кер^енкөд калаға
қы ры қ ш ақы рым. Екі мы лты ғымы з бар, қос алып
барғам ыз. Екі күн ж атып, қай ы қп ш ж үзш , қамы-
сты ң арасы н ан қаздьщ ж ұ м ы р тқасы н теріп , құс
атып кш елгем із. Д әулетж ан көл ж ағалап кеткш .
К еш ке там ан Ә м ірқан екеуіміз қосты ң алды нда
қаз ж ү н д еп , ж ү м ы р т қ а а сы п о ты р ы п ә ң г ім е
қүрды қ. Ә м ірқанға: «Б асы ңнан к е ш кш
2*
К е р ек у -Б ая н кітапханасы “Р ухн ам а'
Ж үсіпб ек А йм ауы тов
зы к әң гім ең д і айтш ы » д ег ш д е, м ы наны айтты:
- Е л қы ды ры п, ән салы п, ж ы н куы п журген
кезім. Қ ай да ®іын болса, іздеп кетем із. О рмам-
бетте А ктам ак д е г ш бір тамаш а кыз болды. Үріп
ауы зға салған д ай , ж ұ ты н ы п тұ р ған сұлу еді.
Міне, биы л оты з екіге ш ы ғы п түрм ы н, ондай
сүлуды көргем жок. Өзі паң. Ж өпшенді бозба-
лаға көзінің кы ры н д а салмайды . П ысыксыған
талай ж ігіт м аң ы н а дари алмай койған.
Бір ойында А қтам ак м аған орам ал тастады.
Өңім екдаін, түсім ек ш ін білмедім. Буыным кал-
ты рап кетті. Буы әкетіп барады. Б ет іж таман
таянғанда, колы мды ұстады да: «Ш ы н сүйсен,
сүй!» деді. А ктам акты сү й гш кісінің арманы бар
м а? « Ш ы н ы м » д е д ім . Қ асы н а н о р ы н б ерді.
Д әм елі ж ігіттер іш ін ж ары п жібергдадей болды.
Төбем көкке ж етті. Б ір к аға берісте: « Б іздің
ауьш ға келіп жүрсей ш і!» деді.
С одан кейін А ктам ақты ң аулынан шыкпай-
ты н болды м. Ж ең гесін ің отауы н а барсам , ән
салғызады. Ә зілдеседі. «Әнінді ты ңдағым келеді
де түрады» дейді. Бір күні: «Түсім де көрдім»
деді. Не керек, сүйте-сүй те қалай ж акы ндаска-
нымызды білмеймін: бірім ізді-біріміз көрмесек
ш ы дай алм айты н болдық. Ол «өл» десе, өлген-
деймін. Түрім м ы н ау, ж алғы з атты кедеймін.
Неме қы зы кқаны м білмеймін, ы нта-көңілі ма-
ған ауды д а кетті. Бір күні:
- Мдаі шын сүйсең алып қаш! - деді.
- Қ айда барамын?
- Қалаға кетейік.
Өлерімді білм ейтін мен де ж ы ндым ы н ғой.
Таң асып түрған байдьгң екі атына екеуміз мініп,
К ер ек у -Б а я н кітапханасы “Рухнам а
)«кала кайдасы ң» деп, тартқан ы м ы з ғой. Сен қы з
алы п қаш ы п көрген ж оқсы ң ғой?
- Ж оқ.
- Қ ы зы қ қой . Т үн і бойы соқты рып оты ры п,
таң ата О рданы ң тауы н а келіп бекіндік. М аңай -
д а ел жоқ. К үндіз тау д а ж аты п, кеш ке түн қат-
пақпы з. А тты бір қ у ы сқа ты ғы п, өзім із там ақ-
тан ы п , үй ы қтап алды қ. Ж ан то р с ы қ та қы м ы зы -
м ы з, бір қорж ы н басы етім із бар-ды. Бөрін өзі
д аярлап алған.
Қас қарая атганды қ. А ты м ы з ш алы п , ты ң ай -
ы п қалған екен. Қ ы лаң үфады. Ж орты п келеміз.
А лдым ы зда екі кезеңқалды . Ар ж ағы - беті аш ық
дала. И тж атп асты ң асуы на ш ы ға бергенде», қар-
сы алды м ы здан үш атты кісі соп аң етті. Ұ ры
екен. «О йбай!» дедік. А қта м ак қолы м н ан ш ап
беріп ү стай алды. Келе: «Т үс, түс!» - деді. Т үсе
қоймадым. Б і р ф сойылмет салы п ж іб ер д і - қал-
пақтай түстім . Есім ауы п қалды. Е сім ді ж иған
кезде, екі қолы м ды арты м а бай лап, көзім ді та-
ңы п, біреуі арты н а м ің гестірді. А қтам ақтан ай-
ы ры лды м . Т ауд ан та у ға соғы п әлден у ақ ы тта
бір ы лди ға түстік. М еті аттан түсірді. А яғы м а
ш ы лбы р гағы п , бір ағаш қа б ай лап тастады . До-
м ал ап ж атты м . «Ө лем ін ғой» деп ж аты рм ы н .
А қтам ақ бай ғүс сорлы болды ғой. Ә лде н еғы п
ж аты р? О й м үндай қы сы л м асп ы ң Ә лдет уақы т-
та атты ң дүб ір і естілді. Екі атты кісі келді де,
аға ш т а н ш еш іп ал ы п , атқа м ін г е с т ір іп алы п
ж үрді.
К взім д і ш еш іп ж іберді - алды м да бір ақ қос
тұр. Ү йм елесіп ж ігіттер түр. «К ір» деді. Қоста
А қта м ақ бар екен, меті көргагд е ж ы лап
Ж усіпб ек А йм ауы тов
Қ остағы м аң ғаз ж ігіт м енің ж ө н ім д і сүрады .
Ш ынымды айттым. Қ ы м ы з бергізді. Ірге ж ағы -
нан бір шешен дом бы раны алып, колы м а берді
де; «Кәне, ән сал!» - деді. А йтп асқа лаж бар ма?
- Ұ рыларды ң ән ін білесің бе?
- Білем, - дедім. И са - Ермектің, И манж үсіп-
тің, Балуан Ш олақгы ң , М әдидің ән д ерін сал-
дым.
Ә нге сүйсінді.
- Ж ігіт екенсің, - деді.
- Ә нің болмаса, ж аны ңа қош айты саты н едін.
Ж алғы з өзің кы з алып қаш ы п жүрген сен де бір
ер екенсің. Ж арай д ы . Ж о лы ң болсы н! - д еп
көзім ізді байлаты п, ж аны м ы зға екі ж ігіт қосып,
таудан ш ы ғарып салдырды.
Сөйткен А қтам ақп ш бір-ак ж үм адай дәурен
с ү р д ім . О й д ү н и е -ай ! - д еп , Ә м ір қ а н ау ы р
күрсінді де, ды быссы з қалды. Бетіне карасам ,
көзінің ж асы парлап түр екен.
Ж үбатайы н деп:
- Ой, саған не болды?! - дедім.
- Ә н ш ей ін ... Көңілім б ү зы л ы п ...
- Бала болдың ба? Өткен іске өкіне ме ек ен ...
- А ктам акты ң кы лығы бетер е д і... - деп, сол-
кы лдап түры п жылады. Кәне уата алсамшы.
- А рмансы з жан бола ма? Қалай айрылдын? -
д еп қоймаған соң:
- Д үн и е д е күліп-ойнап жүрген ж олдасты ң
м ы рт-м ерезі ж аман екен... Көпте мейірім бол-
майды екен... ¥ р ы құрлы болмады. Не де бол-
са, ердің қолы нан келеді ғой, - деді.
Ар жағынан қазбалап сүрағам жоқ. Екі каз, үш
қасқалдақ арқалап Дәулетжан да келіп калды.
Т һ а п к у о и ^ о г ә ү а і и а і і п д А п у В і г З о Я : Р Ә Ғ З р і і Н ә г .
А м а і е г т а г к із агігіегі а і іһ ө епгі о^ е а с һ о и ір и і Р Р Ғ ЯІе.
Т о г е т о ү е іһ е м а і е г т а г к , уо и п е е гі іо р и гс һ а з е іһ е з о й м а г е І г о т
һНрҮ/шшш.апурййооІз.сот/Ьиу/Ьиу-р^-зрШег.һІтІ
Достарыңызбен бөлісу: |