Орындаған: Төлеутай А. М тексерген: Тоқсамбаева А. О 2023-2024 оқу жылы



Дата21.09.2023
өлшемі32 Kb.
#109432

«Семей қаласының Шәкәрім атындағы университеті» КеАҚ


МӨЖ
«Әдебиет теориясы және өнертану мен тіл»
Орындаған: Төлеутай А.М
Тексерген: Тоқсамбаева А.О


2023-2024 оқу жылы


Әдебиет теориясы және өнертану мен тіл

Әдебиет теориясы - әдебиеттану ғылымының сөз өнерінің табиғатын, оның әдістері мен методологиясын, әдеби процесс, рухани-эстетикалық құндылықтар заңдылықтарын зерттейтін саласы.


Ә. т. осы бағыттағы заңдылықтар мен қағидаларды жүйелеп, поэтикалық, прозалық және драмалық көркем шығармалардың табиғатын тануға қызмет етеді. Ә. т. ұғымдар мен терминдердің, ғылыми қағидалар мен ережелердің құрғақ жиынтығы емес, ол — сол арқылы көркем әдебиетті (өз пәнін) барлық қырынан жан-жақты ашып көрсетудің құралы болып табылады. Әлемдік әдебиеттану ғылымында қалыптасқан дәстүр бойынша, Ә. т. — зерттеу объектісіне байланысты төрт топқа бөлінеді. Бірінші топтың зерттеу объектілеріне әдебиеттің адамзат қоғамы өміріндегі рөлі, жалпы өнер, мәдениет жүйесіндегі орны, әдеби шығармашылықтың тұтас болмысы, суреткер дүниетанымының эстетик. қуаты, оның даралық талғамының шығармашылық ортақ заңдылықтармен үндесуі, әдеби шығармашылыққа бүтіндей баға беру принциптері жатса, екіншісі әдебиеттің тарихи дамуы, жанрларының, тек пен түрінің ортақ заңдылықтарының қалыптасуы және әдеби процес (ағым, бағыт, кезең, дәуір, әдеби байланыс), көркем шығарманы талдау, қабылдау заңдылықтарын қамтиды. Ә. т. көрсетілген осы мәселелерді зерттеу барысында әдебиет тарихымен қиылысады да, ортақ методол. принциптерді қалыптастырады. Келесі топ әдеби шығармалардың көркемдік-эстетик. сапасын, яғни стиль мен әдеби тіл, сюжет пен композиция, жанрлар үндестігі, типологиясы, тарихилығы мәселелерімен айналысады. Бұл бағытта Ә. т. поэтикамен үндеседі. Соңғы топта, әдебиет рухани-эстетик. құндылық тұрғысынан қарастырылады және ондағы мәңгілік құндылықтар мен өтпелі дүниелерге шынайы баға берілуі, әдеби процестің өз кезеңіндегі үрдістер сараланады. Ә. т. бұл жолы эстетикамен тұтасып, өнердің ортақ теориясымен және әдеби сынмен қиылысады.
Жалпы, Ә. т. өз пәнінің даму сапасына (көркемдік, эстетик., стильдік т.б.) қарай үнемі өзгеріп отырады; көркем әдебиеттің жетістіктері негізінде таптауырын болған ғыл. тұжырымдардан ажырап, онда жаңа бағыттар қалыптасады. Ә. т-ның тарихы ежелгі дәуірдегі (Үндістан, Қытай, Ежелгі Грек, Ежелгі Түркі елдеріндегі т.б.) сөз өнеріне қойылған талаптардан басталады. Әлемдік Ә. т-ның бастауында Аристотель мен Әбу Наср әл-Фараби еңбектері тұр. Аристотельдің “Поэзия өнері туралы” трактатының, басқа да ежелгі дәуір эстетикасы туралы жазған еңбектерінің танымдық қуаты мол болып табылады. Әбу Наср әл-Фарабидің “Өлең өнерінің қағидалары туралы трактатының” да Ә. т. тарихында алар орны ерекше. Ал қазіргі заманғы әлемдік әдебиеттану ғылымына зер салсақ, сөз өнерінің теориялық деңгейін жоғары биікке көтерген американдық ғалымдар Р. Уэллек пен О. Уорреннің “Әдебит теориясы” (1949) зерттеуі болып табылады. Ол түрік (1960 ж.), орыс (1978 ж.) т.б. тілдерге аударылған. Орыс әдебиеттану ғылымында Ә. т. бойынша орыс ғалымдары Б. В. Томашевский, Л. И. Тимофеев т.б-дың еңбектерін айтуға болады. Теор. болжам және филос. таным тұрғысынан М.М. Бахтиннің еңбектері (1895 — 1975) ерекшеленеді. Онда көркем сөздің көп мағыналығы, үндестігі, көп дауыстылығы т.б. мәселелер терең талданған. Қазақ ғалымдарынан Ә. т. жөнінде ең алғаш құнды пікірлер айтқан Ш. Уәлиханов болды. Ол қазақ халық поэзиясының жанрлық түрлерін (жыр, жоқтау өлеңі, қайым өлең, қара өлең, өлең т.б.) жүйелеп берді. А. Байтұрсыновтың “Әдебиет танытқышы” (1926, 1989, 1991) осы саладағы іргелі ғыл. еңбек. Алайда бұл құнды мұра алпыс жылдан астам ғыл. айналымнан тыс қалып келді. “Әдебиет танытқыш” — қазақ ұлттық әдебиеттануының негізі, Ә. т. мен әдебиеттану методол., ұғым-терминдер мен эстетик. категориялар, жанрлар жүйесі түзілген аса маңызды еңбек. Онда сөз өнері ғылымына тән барлық факторлар қамтылып, ана тілінің қорынан ұғым-терминдер, жанрлар атаулары жасалып, жүйеленіп берілген. Түрлі идеологиялық тосқауылдарға қарамастан 20 ғ-дың 30-жылдары қазақ ғаламдарының бұл салада жаңа туындылары жарық көрді. Қ. Жұмалиевтің “Әдебиет теориясы” (1938, 1964, 1969) атты еңбегі негізінен орта мектептер мен жоғары оқу орнына арналды. Сондай-ақ, Е. Ысмайыловтың “Әдебиет тееориясының мәселелері” (1940) атты орта мектепке арналған оқулығы жазылды. 1970 ж. З. Қабдоловтың “Әдебиет теориясының негіздері” атты еңбегі жарық көрді. Бұл еңбек толықтырылып “Сөз өнері” деген атпен 2 рет (1976, 1982) қайта басылып шықты. Ол еліміздегі жоғары оқу орындарында 30 жылға жуық Ә. т-ның бірден-бір оқулығы ретінде қызмет етіп келеді. З. Ахметовтың “Қазақ өлеңінің құрылысы” (1970), “Өлең сөздің теориясы” (1973) атты еңбектері — осы салада соны пайымдауларымен көрінген құнды ғыл. зерттеулер. Ә. т-ның басты ғылыми ұғымдары мен терминдері жүйеленіп берілген “Әдебиеттану. Терминдер сөздігі” (1997, 1998) жарық көрді.
Әдебиет теориясы - көркем әдебиеттің ерекшелігі, оның мазмұнының ерекшеліктері және олардың тарихи дамуындағы формалар, көркем шығарманың тұтастығы және оның қызметі әдеби формаға жатады.. Әдебиет теориясының әдебиет тарихымен, әдеби сынмен байланысы жоғары. . Курстың негізгі мақсаты - әдебиет туралы ғылымның негізгі ұғымдарымен, оның құрылымымен, терминологиясымен, көркем шығарма мен әдеби процестің негізгі ғылыми тәсілдерімен таныстыру.. Әдебиет теориясы - ашық ғылыми пән. Ол ғасырлар бойғы көркемдік және философиялық дәстүрлерге де, қазіргі сөз суретшілерінің, сыншылардың, әдебиеттанушылардың тәжірибесіне де назар аударады.
Франциядағы және ішінара АҚШ-тағы постструктуралистік дәуірдің теориялық әдебиеттануының дамуын қорытындылайтын жұмыстар жүргізілген.. Компаньонның ең беделді шетелдік кітаптарының бірі келесі пайымдауларды қамтиды. Мүмкін, қандай да бір қорытынды шығарып, әдеби теорияның картасын жасауға бола ма? Және қандай формада? Бұл мүлдем мүмкін емес мәселе емес пе, өйткені Пол де Ман айтқандай, "әдеби теорияның басты теориялық қызығушылығы-оны анықтау мүмкін еместігі"? Теорияны тек теріс теология туралы айтуға болатын құпия Құдай сияқты теріс теорияның арқасында ғана түсінуге болады ма? Бұл барды тым жоғары көтеруді, әдеби теория мен нигилизм арасындағы ұқсастықтарды (шынайы болса да) асыра көрсетуді білдіреді.
Әдебиет туралы күнделікті дискурстың алғышарттары енді қабылданбайтын кезде, олар сұрақ қойылған кезде, тарихи құрылымдар, конвенциялар ретінде қарастырылған кезде Теория бар. Әдеби тарих бастапқыда белгілі бір теорияға негізделді, оның атымен ол әдебиетті оқытудан ескі риториканы алмастырды, бірақ біртіндеп бұл теория жоғалып, бұлыңғыр бола бастады, ал әдеби тарих мектеп-университет институттарымен анықталды. Анықтама бойынша теорияға шақыру оппозициялық, тіпті диверсиялық және бүлікшіл сипатқа ие, бірақ теорияның т тағдыры - академиялық институттар оны әдіске айналдырады - оны бұрын айтқандай ұстап алады. Енді, жиырма жылдан кейін, тарих пен теорияның қақтығысынан кем емес немесе одан да көп, екеуі де өздерінің бастапқы, ынталы дәуірінде қойылған сұрақтардың ұқсастығына күмән келтірмейтін боламыз.
Әдебиет теориясы әдебиеттің табиғатын, мәні мен қызметін, көркем шығарманы құрудың және әдебиеттің тарихи дамуының жалпы заңдылықтарын, оның әлеуметтік-эстетикалық функцияларын, әдебиеттің сапасы ретінде оның көркемдігін, сондай-ақ оны қабылдау ерекшеліктерін зерттейді.
Әдебиет әдебиеттануды зерттеу пәні ретінде теориялық әдебиеттанумен айналысатын бірқатар әдіснамалық мәселелерді анықтайды: көркем әдебиеттің өзіндік табиғатын, генезисін, заңдылықтарын өнер түрі ретінде түсіну. Көркем шығарманы имманентті түрде (кез-келген контекстті тартпай), сондай-ақ әртүрлі контексте (лингвистикалық, әлеуметтанулық, тарихи, психологиялық және т.б.) зерттеуге болады, бұл қолданылатын талдау әдістерінің алуан түрлілігін тудырады.
Әдебиет теориясының ғылым ретіндегі құрылымы
Беделді мамандар ұсынған дәстүр бар, оған сәйкес әдебиет теориясы аясында поэтика маңызды бөлік ретінде бөлініп, сонымен бірге оны теориялық және тарихи деп бөледі. Бұл бөлу мәні бойынша синхрония /диахрония принципі бойынша жүзеге асырылады. Тілге ұқсас көркем әдебиет жүйелі түрде ұйымдастырылған және сонымен бірге тарихи дамып келе жатқан ауызша өнердің "тілі" бола отырып, осы екі аспект бойынша қарастырылуы мүмкін және қарастырылуы керек. Бұл дәстүрді 2 томдық "Әдебиет теориясы" оқулығының авторлары-Тамарченко, Тюпа, Бройтман ұстанады.
Олар ұсынған әдебиет теориясының ғылым ретіндегі құрылымы В.Е. Хализевтің "әдебиет теориясы"оқулығының дизайны мен құрылысына қатысты кейбір көзқарастарға ие. Автор тұжырымдағандай, әдебиет теориясы оның әртүрлі аспектілері мен бөлімдері бар. Оның орталық буыны-теориялық деп аталатын жалпы поэтика. Бұл әдеби шығарма, оның құрамы, құрылымы мен қызметі, сонымен қатар әдебиеттің түрлері мен жанрлары туралы ілім. Жалпы поэтикамен қатар теориялық әдебиеттану әдебиеттің өнер түрі ретіндегі мәні туралы ілімдерді, сондай-ақ оның тарихтағы орны мен қозғалысының заңдылықтарын (әдеби процесс Теориясы) қамтиды. Алайда, бізден айырмашылығы, ғалым, біріншіден, әдебиеттің мәні туралы мәселені жалпы поэтикадан өнер түрі ретінде алады, екіншіден, ол бұл пәнді Тарихи поэтикамен емес, "әдеби процесс теориясымен" толықтырады, бұл бірдей емес. Әдебиет теориясына, жалпы пікірге сәйкес, поэтикадан басқа, әдебиеттану әдіснамасы, сонымен қатар өлеңтану кіреді.
Төрт томдық "Әдебиет теориясы" (ИМЛИ) авторлар ұжымының пікірінше әдебиет теориясына бірқатар маңызды ғылыми тақырыптар кіреді:
1) әдебиеттің эпистемологиясы: әдебиеттің шындыққа эстетикалық қатынасы туралы және оны бейнелі түсінудің табиғаты мен ерекшеліктері туралы ілім, бейненің эпистемологиясы, оның ішкі құрылымы, бейненің даму заңдылықтары, көркемдік, ұлттық, эстетикалық идеал, көркемдік әдіс мәселелері; 2) әдебиеттің онтологиясы: әдеби шығарманың табиғаты және оның әлеуметтік болмысы мен қызметі туралы ілім. Сюжет пен композицияның сұрақтары, тақырып пен идея, әдеби кейіпкер, кейіпкер, стиль және оның тарихи өзгергіштігі, формасы мен мазмұны; 3) әдебиет морфологиясы: әдебиеттің тегі, түрлері және жанрлары туралы ілім; 4) поэтика, семиотика әдебиеттің риторикасы: әдеби тіл мен көркем сөйлеу туралы ілім, сонымен қатар жолдар жүйесі. 5) рецептивті эстетика: әдеби шығарманы көркем қабылдау туралы ілім шығарма мен оқырманның диалогтық өзара әрекеті ретінде. Мәтіннің өзгермейтіндігі және әдеби шығарма мазмұнының өзгермелілігі, шығармада жазылған жазушының өмірлік тәжірибесінің шығарманы қабылдау процесінде оқырманның өмірлік тәжірибесімен өзара әрекеттесуі мәселелері; 6) әдебиеттің герменевтикасы мен аксиологиясы: әдеби шығарманың мағынасы мен бағалануы, түсіндіру және бағалау өнері туралы ілім. 7) әдебиет тарихының тарихи поэтикасы мен диалектикасы: әдеби процесс және оның ерекшеліктері, әдеби дамудың қозғаушы күштері мен заңдылықтары туралы ілім. Әдеби бағыттар, ағымдар мен мектептер, көркемдік өзара әрекеттесу, әдебиетті салыстырмалы зерттеу, әдеби дамуға әсер ететін әртүрлі тарихи өзгеретін факторларды қарастыру мәселелері; 8) әдебиет мәдениеттануы: әдебиет мәдениет феномені ретінде, әдебиет пен өнердің басқа түрлері, қоғамдық сананың басқа нысандары, сондай-ақ мәдениеттің басқа салалары арасындағы байланыстың жалпы заңдылықтарын зерттеу.
Әдебиет теориясы және онымен байланысты ғылымдар
Әдебиеттану жеке пәндер ретінде енеді: әдебиет теориясы, әдебиет тарихы, әдебиеттану. Әдебиеттанудың осы үш бөлігі бір-бірімен байланысты және әдебиет теориясымен өзара әрекеттесетін көмекші әдеби ғылымдар мен ғылымдармен толықтырылған. Бұл аксиология, нарратология, әдебиеттің семиотикасы, риторика, текстология, библиография, тарихнама, палеография және басқалар. Әдебиет теориясы философиямен және бірқатар байланысты ғылымдармен өзара әрекеттеседі: әлеуметтану, Лингвистика, өнертану және басқалар. Әдебиет теориясы әсіресе эстетика мен этикаға, психология мен тарихқа жақын. Тарих та, әдебиет теориясы да әр түрлі формада болса да, бірдей міндеттілікпен әдебиетті белгілі бір идеологиялық және көркемдік жүйе ретінде қарастыруға және оның тарихи даму заңдылықтарын түсінуге арналған. Әдебиеттің теориясы да, тарихы да "құрылымдық" және
"генетикалық" серия-дәл осы екі қатардың өзара тәуелділігінде екі ғылымда да тарихи және логикалық бірлік принципі жүзеге асырылады. Алайда, теоретик пен әдебиет тарихшысының зерттеу құралдары мен әдістері әртүрлі, олардың алдында тұрған тікелей міндеттер мен бастапқы эмпирикалық Материалды өңдеу әдістері әртүрлі. Теоретик дамып келе жатқан жүйенің мәнін анықтауға тырысады, тарихшы осы жүйенің белгілі бір формаларының қалыптасуы мен даму процесін сипаттайды.
А. Компаньонның пікірінше, әдебиет теориясы - "скептикалық (сыни) тәжірибе", "метакритикалық көзқарас, оның міндеті кез-келген сыни практиканың алғышарттарына жауап алу және сұрақ қою". Ол тарихшылар мен сыншылардың нақты мәтіндер туралы үнемі кездесетін сұрақтарын қояды, олар бұл сұрақтарға жауаптарды бұрыннан белгілі деп санайды. Теория бұл сұрақтардың проблемалық екенін, оларға басқаша жауап беруге болатындығын еске салады.
Кез-келген ғылымның, әрине, өзіндік терминологиясы болуы керек. Жалпы алғанда, әдебиеттануда мысалы: композиция, сюжет, сюжет, жанр, драма, сонет, нұсқа және тағы да басқалары терминге жатады. Әдебиеттану көбінесе философиядан, эстетикадан сөздер мен ұғымдардың қорын алады, кейде кейбір бағалауларда этикамен тығыз байланысты, психологиядан, тіпті лингвистикадан терминдер алады. Сонымен қатар, әдебиеттанушылар қолданатын көптеген терминдердің дәлдігі жоқ.


Пайдаланылған әдебиеттер:

1. Қоңыратбаев Ә. «Қазақ фольклорының тарихы», Алматы, 1993


2. Қондыбай С. Арғықазақ мифологиясы Алматы, Үш қиян, 2003
3. Қабдолов З. Сөз өнері, Алматы, Қазақ университеті 1993
4. Әдебиеттану терминдер сөздігі. Семей, Талер – пресс, 2006
5. Қасқабасов С. Жаназық, Астана, Аударма, 2002

Достарыңызбен бөлісу:




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет