Сламбек ЖҰМАҒАЛИ
актер, публицист
азақ даласы тұнған талант-
қ
а да, дарынды әнші мен
ж ы р ш ы ғ а , б и ш і м е н
күйшіге, шешен мен биге,
ел бастаған к ө с е м г е д е , е ш у а қ ы т т а
кенде болып көрген емес. Қасиетті ж е р
ананың бұл Сарыарқаға сыйлаған е р е к -
ше қ ұ т - б е р е к е с і шығар. Киелі өңірдің
қ
ай ж е р і болмасын байлыққа да, ыр-
зыққа да мол. Ал, дарынды бойына ел-
ден ерен қасиет дарып, өнер ұшқыны
тасқындаған дарабоз тұлғалар - халқы-
ның м а қ т а н ы ш ы , күллі е л - ж ұ р т ы пір
тұтар алып тұлғасы. Міне, осындай күллі
ж ұ р т қ а аты м ә ш һ ү р ұл-қызды дүниеге
әкелген өңірді киелі, қасиетті д е м е й не
деуге болады?! "Өлді деуге бола ма ай-
т ы ң д а р ш ы , ө л м е й т ұ ғ ы н артында с ө з
қ
алдырған", - деп дана Абай атамыз ай-
тқандай, артында өлмес мұра, өшпес із
қ
алдырған киелі ж е р г е қалай тәу етіп,
бас имессің?! Қасиетіңнен айналайын,
Ж е р ана, саған м ы ң да бір рахмет! Тек
елі м а қ т а н т ұ т а р ұ л а н ы ң , е л і м д е п
еңіреп туған азаматың, батыр-бағыла-
ның азаймасын. Ж а қ с ы ұрпақтың дүни-
еге келуі ж е р д і ң де тектілігіне байланы-
сты. Осындай текті, қасиетті, киелі ж е р
деп Сарыарқаның бір пұшпағы санала-
тын Ақтоғай өңірі д е с е к , ақиқаттан ал-
шақ кетпесіміз күллі елге аян. Ал, бұл
өңір қ а з а қ даласына небір шашасына
шаң жұқтырмас желмаядай өр тұлғалы,
дарабоз өнер саңылақтарын сыйлады.
Кешегі күллі алты алаш түгілі, төрткүл
д ү н и е н і а у з ы н а қ а р а т қ а н қ а з а қ т ы ң
бұлбұл қ ы з ы атанған Күләш, керім әнші
Манарбек Ержанов арқадағы "қара ша-
ңырақ" атанған Сәкен Сейфуллин атын-
дағы облыстық қ а з а қ драма театрында
ұ
зақ жылдар еңбек еткен; жасын отын-
д а й ж а р қ ы р а п , б о й ғ а б і т к е н е р е н
өнерлерімен "дүйім ел-жұртты таң-та-
м а ш а қ а л д ы р ы п , т а ң д а й қ а қ т ы р ғ а н
Қ
а з а қ с т а н Р е с п у б л и к а с ы н ы ң е ң б е к
с і ң і р г е н ә р т і с т е р і М ұ з д ы б е к
Әбдікәрімов, А ғ д а р б е к Ыбыраев, Зей-
нолла Жақыпов, атақты күйші Дина апа-
м ы з д а н к е й і н қ а з а қ ж ұ р т ы н а аты
м ә ш һ ү р болған А қ қ ы з д ы ң туған сіңілісі
Қ
алима Ахметовалар - осы суы бал, то-
пырағы р ы з ы қ қ а толы Тоқырауын ала-
б ы н ы ң қайталанбас хас ш е б е р л е р і ,
ө н е р д і ң ө л м е с асыл діңгегіндей бір-
бірінен асып түсер мұзбалақ актерлары.
Олардың кез-келгені - тұнып жатқан те-
рең бір қазына іспетті тарихтың қатпар-
қ
атпар тарихы. Қазақ өнері үшін істеген
істері, еткен еңбектері өлшеусіз ерен
екені ақиқат. Бүгінгі әңгіме арқауы да
ж а р а т ы л ы с ы м е н б о л м ы с ы б ө л е к ,
ақтаңгер актер, ж ү з жылда бір-ақ туар
тума талант М ұ з д ы б е к Ә б д і к ә р і м о в
жайлы болмақ. Менің естуімше М ұ з д е -
к е ң д е й м ұ з б а л а қ ш е б е р Сәкен теат-
рында бұрын-соңды болмаған сыңайлы.
Ол кісі 1914 ж ы л ы (бір деректе 1910
ж ы л ғ ы д е л і н е д і . С . Ж . ) А қ т о ғ а й
өңіріндегі № 2-ші ауылда дүниеге кел-
ген көрінеді. Ш ы қ қ а н ортасы қазақтың
бас ақыны атанған - Абай атамыз өсіп-
өнген әулеттен, яғни, сүйегі Тобықты ру-
ынан. Он төрт жасында әкесінен айыры-
лып, ж е т і м д і к т і ң қ а м ы т ы н мойынына
іледі. М ү ш е л жастан енді асып, буыны
бекіп, қабырғасы қатая қоймаған бозба-
ланың жастық шағы өстіп, қиыншылық
пен ауыртпалыққа толы болады. Сөйтіп
ж е с і р қ а л ғ а н анасы м е н і н і - б а у ы р ,
қ
арындастарын өсіріп-жеткізу, асырау
оңай е м е с екенін санасына тым ерте
сіңіріп есейеді. Амал нешік, тағдырдың
маңдайына жазғаны сол болса, Аллаһқа
н е д е п н а л ы р с ы ң ? ! Қ а й т а с і л к і н у ,
жігерлену, қайраттану, белді б е к е м буу
қ
а ж е т . Өйткені бір шаңырақта өзінен
басқа бас к ө т е р е р е р к е к кіндік ж о қ .
Міне, сондықтан да, еңбекке ерте ара-
л а с у ы н а т у р а к е л д і . А л , д о м б ы р а
тартып, ән с а л у д ы анасы К ү л ә ш т а н
үйренген-ді. Жасыратыны ж о қ , "ауыл-
дағының аузы сасық" дегеніміз болма-
са, анасы ауыл-аймақ құлақ құрышын
қ
андыра тыңдар, өте тамаша әнші бол-
ған деседі. А д а м қиялы ұшқыр ғой, сон-
дықтан да арман алға жетелейді, бай-
ыз таптырмайды. Оған бойға біткен бұла
күш, жастық пен талап, талант қосылса
ше? "Жасынан ө н е р десе ішкен асын
ж е р г е қоятын" М ұ з д ы б е к ағамыз келе-
к е л е әнші б о л у д ы арман тұтты. Ө з
өңірін ән м е н сәнге бөлеген Манарбек
пен Ш а ш у б а й а қ ы н д а р д ы ң сарқытын
ішіп, өкшесін басып, солардың ә с е м да-
уысын естіп, ер жетті. Абай атамыздың
бұрын-соңды естімеген өндерін тұңғыш
рет солардан естіп, лезде үйреніп алды.
М ұ з д е к е ң бір тыңдаған дүниесін тез
қ
а ғ ы п алатын ө т е қ а ғ ы л е з ж а н еді.
Сөйтіп аясын кеңейтіп, ән қ о р ы н мо-
лайта түсті. А қ ы р ы бойында өнердің,
маздап жанған оты бар ж а с өнерпаз
ойын-сауықтың көрігін қ ы з д ы р ы п , ел
аузына іліге бастады. Өз ортасының
ойын-сауықтың бел ортасында
жүретін думаншыл болып алды. М а қ -
таулар, қолпаштаулар көбейіп, төбесін
көкке жеткізетіндей ететін. Бірде-бір
той-томалақ, к е ш т е р " қ а р а домалақ-
сыз", шынашақтай ғана М ұ з д е к е ң с і з
өтпейтін.
Бала қиялы 1927 жылы бәйек таптыр-
май, ақыры Алматыға сүйреді. Сонда
жүріп құрылысшылар даярлайтын учили-
щеде оқып, бір ж ы л шамасындай атақ-
ты Түріксиб темір жолында бел сыбана,
тер төге еңбек етті. Ал, 1930 жылдан
бастап, " Қ ы з ы л о к т я б р ь " б а л ы қ ш ы
бекетінде ауыр жұмысқа түсті. Расында
да балықшы кәсібі оңай соқпады. Таң-
ның атысы, күннің батысы тынымсыз
еңбек, үскірік аяз, қарлы боран, темір
ломмен күніне он-он бес ойық о ю , ауды
тарау т.б. шаруалар шынымен-ақ, титық-
тататын. Кей жылдары мұздың қалың-
дығы екі метрге жуықтайтын. Қалың-
дығы кісі бойындай м ұ з д ы о ю , айтуға
жеңіл болғанмен қияметтің қайымы-тын.
Өстіп жүргенінде оның бойындағы асқ-
ан шеберлікті, өнерді, әншілікті байқаған
зиялы азаматтар Балқаш қаласындағы
"жұмысшылар клубына" шақырады. Бұл
1934 жыл болатын. Бұл кезде жұмысшы-
лар клубында ойын-сауық қоятын жас-
тар үйірмесі мен " Д о м б ы р а - ән сама-
лы" атты үйірме қоса жұмыс жасайтын-
ды. Талантты жастар мол шоғырланған
арі көңілді, әрі қ ы з ы қ т ы болды. Бұл
үйірмеге білікті р е ж и с с е р л а р А с қ а р
Тоқпанов (арнайы үкімет тапсырмасы-
мен уақытша ж і б е р і л г е н С . Ж . ) пен
Тәңірберген Бүтінбаев деген азаматтар
басшылық жасаған. "Іздегенге сұраған"
демекші, Құдай көктен тілегенін ж е р -
ден беріп, ақ түйенің қарыны жарылып,
осылайша Мұздекеңнің творчестволық
өрлеуіне ж о л ашылды. Бір нәрсеге бір
нәрсе себеп болатыны осы емес пе?
Алғаш рет осы клуб аясында қойылған
"Ақсақал аң-таң" спектакліне қатысты.
Осы үйірмеде ж ү р г е н кезінде белгілі
қ
азақ өнерінің кәсіпқой режиссерлары-
ның бірі Асқар Тоқпанов - өнердің, ак-
тер мен әнші мамандығының құпия қыр-
сырына қанықтырып, саңылауына құя
түсті. Сонда жүріп, "Балқаштың әнші
қ
ара баласы" деген лақап атқа ие бол-
ды. Жалпы Асқар Тоқпанов талант пен
дарынды жазбай танитын ерен көреген
адам болған. Жалғыз М ұ з д е к е ң ғана
емес, қазақ өнерінің нағыз марғасқа,
хас дүлдүлдеріне ж о л ашқан да осы
Асекең болатын. Атап айтар болсақ,
Ыдырыс Ноғайбаев, Фарида Шәріпова,
Әнуар Молдабеков, Асанәлі Әшімов,
Қ
арғаш С а т а е в , Ә с и я А б ы л а е в а ,
Тұңғышбай Жаманқұлов т.б. бәрі Тоқпа-
новтың шекпенінен шыққан өнер тарлан-
дары.
1936 жылы Қарағанды облысы болып
қ ұ
р ы л д ы да, Балқаш қаласы осыған
қ
арады. Осы тұста Қарағандыдан Гата-
уллин деген р е ж и с с е р екі-үш кісімен
келіп, үйірмеге қатысып жүрген жетпіс
шақты адамның ішінен жеті адамды таң-
дап алды. Мінеки, дәл осы сәттен бас-
тап А қ т о ғ а й д ы ң м ұ з б а л а қ ұ л ы н ы ң
Сәкен театрындағы өнер жолы бастал-
ды. Балқаш шаһарынан өзімен үзңгілес
болып келген Әділбек Асылмұратов,
Махмуд Мұқсынов (майданнан оралма-
ған, жас боздақтар С . Ж . ) , Тәжил Қасе-
нов, М ұ х и т Битеновтер бірінен-бірі
өткен, тұнып тұрған нағыз таланттар еді.
" М ұ қ с ы н о в скрипкада, Асылмұратов
қ
обызда ойнап, мен д о м б ы р а м е н ән
салатын едік", - деп отыратын м а р қ ұ м
М ұ з д е к е ң . Өкінішке орай екеуі д е ,
майдан даласынан о р а л м а д ы . Егер
бәлкім олар тірі болса, сөз ж о қ халқы-
ның қалаулы ұлдары, атағы ж е р жарғ-
ан әртістері болатыны сөзсіз еді. Қанша-
ма ағаларымыз, аналарымыз қыршын
кетті? Ал, Қасенов болса ұзақ жылдар
бойы Гурьев театрында еңбек етіп, рес-
публикамыздың е ң б е к сіңірген әртісі
деген құрметті атаққа ие болды. Әлбет-
те, Мұздыбек ағаның біздің театрда ал-
ғ а ш ойнаған р о л і Ғ . М ү с і р е п о в т і ң
"Аманкелді" пьесасындағы Итбай болыс
болатын. Бұл кейіпкерлерді талантты ак-
т е р ж а с т ы ғ ы н а
қ
а р а м а с т а н ө з
дәрежесінде, есін таныта, иінін қанды-
ра ойнап шықты. Ескі көздердің пайым-
дауынша, нағыз тума талантқа тән өре
танытыпты. Өмірге сирек келетін хас
шебердің бойындағы асқан дарын мен
күш-қуатты, нағыз өнерді байқаған, әрі
тамаша әншілігін таныған режиссерлар
б ұ д а н кейін Ғ . М ү с і р е п о в т і ң " Қ ы з
Ж і б е к " пьесасындағы Ш е г е бейнесін
сеніп тапсырды. Бұл бейне жас өнер-
паздың актерлық қабілетін, өресін ғана
танытып қоймай, абыройын да арттыра
түсті. Сәкен театры - шын, дарынды
тұлпардың келіп қосылғанына масатта-
нып, мақтанатын болды. Бұл турасында
сол кездегі газеттер көсілте ж а з д ы .
Қ
ырық жылдан астам қажымай-талмай,
шаршап-шалдықпай еңбек етіп, жүзден
а р т ы қ к е й і п к е р бейнесін с о м д а ғ а н
ғажайып, қайталанбас ғаламат актер
жайлы өрең жетсе, ауыздың суы құри-
тындай мақтау айтсаң да сыйымды.
Өйткені, М ұ з д е к е ң н і ң кескін-келбеті,
тұрпаты, сиқы, болмыс-бітімі, алымы
мен қарымы бөлек, елден ерен. Ол -
сирек кездесетін тұлға, «могикан» десе
де болғандай! М ұ з д е к е ң бойындағы
тағы бір ерекшелік табиғат сыйға тартқ-
ан сахнадағы шынайылығы мен әншіл
дауысының қ ұ л а қ қ а ж а ғ ы м д ы үндік
(темборы) тартымдылығы. Ол кісі ән
салғанда айнала ж ы м - ж ы р т болып,
сілтідей тына қалатын. Ә н д і естіген
үстіне ести бергің келетін. Тағы сала
т ү с с е е к е н д е п , т ы ң д а р м а н ж ұ р т
елегізіп, ынтығып отыра-тын... Сол май-
да үн қайда қазір? Не радиоға, не бей-
не таспаға түсірілмей өмірден мүлде
өшті. Оны өзіміз өшірдік! Өйткені "қол-
да барда алтынның қадірі ж о қ " . Өлтіріп
алып, артынша көпе-көрінеу өтірік ж о қ -
тайтынымыз бар! О, сайқал дүние-ай,
десеңізші?! Қазір "дәлдүріштер мен ал -
қ
аштар!" хас ш е б е р атанып жүр?! За-
манның азғаны ма, бұл қалай?! Тамыр-
таныстық, басшыларға кім жақын жүріп,
солардың сөзін сөйлеген адамдардың
бағы жанатын бопты?! Мұздекең де сол
елінің еркесі, халқының қалаулысы бола
тұра " Х а л ы қ әртісі" д е г е н қ ұ р м е т т і
атаққа қ о л ж е т к і з е алмай, арманда
кетті?! 1944 жылы жұртының алдында та-
нытқан шеберлігі үшін Республикамыз-
дың е ң б е к сіңірген әртісі атанған еді.
Бұдан кейін қанша күтсе д е , " м ы с ы қ
т і л е у л е р " е ш б і р атақты б е р г і з б е д і .
Үлкен ж ү р е к аярлық пен с ұ м д ы қ қ а ,
қ
улыққа шыдамай, ақыры мәңгі тыныш-
тық тапты. Тума талантты ішкізіп, болма-
са с о ң ы н а н ит қ у ы п , айтақтап
өлтіретініміз бар емес пе? Енді М ұ з д е -
кеңдей мұзбалақ, өнердің қыраны туа
ма, тумай ма, кім біледі? Ол кісінің дау-
ысының өзінде ұлттық нақыш, бояу бо-
латын. Оның сомдаған " Қ о з ы Көрпеш -
Баян с ұ л у д а ғ ы " Ж а н т ы қ , Қ а р а б а й ,
"Еңлік-Кебектегі" Жапал, "Шұғадағы"
Қ
а й р а қ б а й , " З ә у р е ш т е г і " А қ ы л б а й ,
" Ә к е тағдырындағы" Ақылбек, "Реви-
зордағы" Земляника, "Зұлымдық пен
махаббаттағы" музыкант Миллер, "Екі
мырзаға бір қызметшідегі" Бригелла,
" А й тұтылған түндегі" Дәруіш, "Қайда-
сың Заринадағы" Ерден образдарының
кез-келгені нағыз Мұздекең сынды сын-
дарлы өнер майталманының ғана қолы-
нан келетін, ел аузында, халық санасын-
да мәңгі қалған, келісті шықкан бейне-
лер. Ол кісі өте-мөте ізденімпаз, ойы
ұ
ш қ ы р , қ а р ы м ы ширақ, алымы ерен,
ауқымы кең, өресі мол, тұңғиық актер.
А қ к ө ң і л , ж а н ы таза, үлкен м е н кіші
бірдей қадір тұтқан абзал жан болды.
Мұндай шынайы өнер пырағының болуы
Сәкен театрының бағы мен бақыты бо-
лғаны тағы ақиқат. Ел-жұртын шексіз
сүйіп, күллі ғұмырын солар үшін бағыш-
таған, мұндай аяулы ағалар есімі ешқа-
шанда ұ м ы т ы л м а қ е м е с . М ұ з д е к е ң
сынды дарабоз тұлғалардың салып кет-
кен сара ж о л ы талай жас өренге үлгі-
өнеге, тәлім-тәрбие болары ақиқат. Тек
адал ұлдарының Аллаһ, мерейін үстем
қ
ы л с ы н д е п тілейік. М ұ н д а й ө н е р
шеберлерінің жоқтаушысы ж о қ емес,
жоқтаушысы - халық! Халық айтса - қалт
айтпайтыны бар. Ө н е р г е сүбелі үлес
қ
осқан, осындай дара тұлғаларды аялай
да, бағалай да білейік! Қазақ өнері үшін
ө л ш е у с і з ү л е с қ о с қ а н М ұ з д ы б е к
Әбдікәрімовтей қайт аланбас ұлдарына
бір көшенің атын беріп, ол тұрған үйге
ескерткіш тақта орнатылса, ортақ қазы-
намыз - толғандай болар еді-ау! Аллаһ
сол күнді к ө р у г е нәсіп еткей?! Абзал
ағамыздың ж а н ы жанатта, топырағы
торқа болсын!
Азия Транзит. - 2002 . - № 12. - 46-47 б.