Кеңістік адам әлемі бейнесінің маңызды бөлігі бола отырып, басқалармен тығыз байланысты, соның ішінде уақытпен



Дата14.05.2022
өлшемі29,07 Kb.
#34403

4
Кеңістік адам әлемі бейнесінің маңызды бөлігі бола отырып, басқалармен тығыз байланысты, соның ішінде уақытпен. Бірақ соған қарамастан тек кеңістіктік тұжырымдаманы зерттеуге мүмкіндік беретін өзіндік қасиеттері мен сипаттамалары бар. Адам ойлауының әмбебап категориясы ретінде кеңістік әртүрлі білім түрлерімен – тілдік және дискурсивті түрде бекітіледі. Кеңістік тілде лексикалық-семантикалық дихотомиялар, негізгі ұғымдар мен бағдарлы метафоралық модельдердің номинациялары түрінде көрінеді. Тілде жазылған кеңістіктік көріністердің қазіргі зерттеулерінде фон мен пішіннің тақырыбы мен орны лингвистикалық дамудың объектілері болып табылады. Тілдің физикалық кеңістігін бейнелеудегі ерекше рөл лексикаға жатады: атаулардың семантикалық кластары дискретті емес әлемді көп немесе аз көлемді бөліктерге бөледі.

Көркем кеңістіктің қазіргі және классикалық тұжырымдамалары (П. Флоренский, М. М.Бахтин, М. Ю. Лотман, Д. С. Лихачев, В. Н. Балтов, Б. А. Успенский) келесідей анықталған.

Соңғы уақытта филологтардың көркем мәтінде көрініс тапқан кеңістіктік бейнелерге көбірек көңіл бөлуі олардың әртүрлі классификациялары мен терминологиялық белгілеріне әкелді. Сонымен, филологияға философия мен жаратылыстану ғылымдарынан келген ТОПОС және локус терминдері белсенді қолданылады. Бұл терминдер ғылыми мәтінге нақты семантизациясыз енгізіледі, көбінесе араласады, бір-бірін алмастырады және автордың көркем мәтінге әдейі немесе саналы түрде кіретін, ашық және шекаралары бар, яғни нүкте мен шексіздік арасындағы кеңістікті білдіреді. Осы терминдерді оларды қолдану мәнмәтінін талдай отырып анықтауға тырысайық. «Локус» терминін алғаш рет Ю.М. Лотман белсенді қолдана бастады. Оның көркем кеңістіктің семиотикасы туралы мақалаларында шығарма кейіпкерінің белгілі бір жерге, локусқа берік орналасуы туралы ой айтылады. Лотман с. Ю. Неклюдовтан алынған locus емлесін қолданады (Неклюдов 1966). Соңғы жылдары жазушылардың жеке кеңістігін зерттеу осы терминді кеңірек қолдануға және осыған байланысты орыс жазуын қолдануға мүмкіндік береді.

Хронотоп сияқты, локус филологияға жаратылыстану ғылымдарынан келді. Биологияда бұл бұрыннан қалыптасқан термин «ген локализацияланған хромосома бөлімі» дегенді білдіреді (биологиялық терминдер сөздігі. М., 2001); психологияда «бақылау локусы» термині белсенді болып табыладыжеке модельдің теориялық тұжырымдамасы, адамның мінез-құлқы негізінен өзі (ішкі немесе ішкі, бақылау локусы) немесе оның қоршаған ортасы мен жағдайлары (сыртқы. немесе сыртқы, бақылау локусы); (психологиялық терминдер сөздігі. М., 2000).

Локус ұғымы осылайша филологияда енді қалыптасқан. Этимологиялық (лат. locus) «орын», «учаске» дегенді білдіреді, антропоцентрлік жағынан ол сыртқы және ішкі болуы мүмкін. Терминнің көркем мәтінді зерттеуге органикалық енуі оны анықтауға тырысады.

«Локус» таңбалауышының ежелгі тамыр негіздері өзіне тән символдық мағыналармен танымал: санскритте «Лока» – «әлем», «жарық», «ғалам», «бәрі», «тұтас», «жиынтық», латын тілінде – «орын», «бөлік», «тағдыр» деген мағынаны білдіреді.

Филологтар «локус» жабық кеңістіктік бейнелерді, «ТОПОС» – ашық (Ю. М. Лотманның көркем кеңістікті ашық және жабық деп бөлуі): А. Г. Маслованың диссертациясындағы қала локусы және дала топосы (Маслова 2003), Михайловский локусы В.Ю.Козминнің (Козмин 1999) диссертациясында ауылдың топосы (А. С. Пушкин шығармашылығындағы мүлік пен табиғат суреттерін білдіреді). Сонымен қатар, тағы бір үрдіс байқалады: топосқа көркем мәтінге енетін «кеңістіктік қатынастар тілін» белгілеу рөлі беріледі (мысалы, б.з.д.)., тіркестер: өлім топосы, болмыс топосы, болмыс топосы, әлеуметтік-тарихи уақыт топосы.

Сол кеңістіктік бейнені ТОПОС және локус деп атауға болады, оны ұлттық символ ретінде түсінуге байланысты, оның ұсынуында бағалау мағыналары немесе мәтінде басым денотативті-анықтамалық сілтемелері бар нақты сипаттама. Сонымен, Н.В. Закурдаеваның «В.Высоцкий поэзиясының концептосферасы: аксиологиялық және экзистенциалды ұғымдар» (М., 2003) диссертациясында үйдің тұжырымдамасы екі бейнеде ұсынылған – идеал (ұлттық ТОПОС) және нақты локус.

«Локус» ұғымы негізінен кеңістіктің жабық мәдени фрагменттеріне қолданылады. Соңғы жылдары осы тұжырымдаманың анықтамаларын және оның артындағы мәтіндік категорияларды іздеуге арналған филологиялық зерттеулер жазылуда. Сонымен, о. Е. Фролованың әдістемелік диссертациясында «көркем мәтіннің кеңістіктік референті, бұл жазушының іс-қимыл өтетін орынды (немесе орындарды) таңдауының нәтижесі» деп түсіндіреді (Фролова 1996, с.12). XIX ғасырдың басындағы прозаны талдай отырып, зерттеу авторы сюжеттің локусына жүгінеді, сюжеттегі іс-қимыл орындары мен көркем мәтіннің композициясын, яғни «мәтіннің синтагматикасына енгізілген кейбір нүктелер, кеңістік фрагменттері». Референті жоқ және тек субъектінің санасында болатын кеңістік «параллель кеңістік» деп аталады. Зерттеуші көркемдік уақытты «нөлге тең» деп қабылдайды, ал кеңістік «нүктелер немесе аймақтар жүйесі (нүктелер жиынтығы сияқты)» болып көрінеді. Сюжеттік локустар жүйесі келесі иерархияда ұйымдастырылған алты жұп оппозициямен сипатталады: 1) оң \теріс; 2) табиғи \адам игерген; 3) ашық \жабық; 4) Сіздікі \ бөтен; 5)жоғарғы\ төменгі; 6) фантастикалық \нақты.

Жалпы зат есімдермен көрсетілген локустар арасында келесі типтер анықталады:

1)кейіпкерлердің үйлерін (үй, пәтер, ферма, саятшылық) білдіретін жеке локустар;

2) Әлеуметтік локустар (департамент, қатысу);

3) Табиғи локустар (дала, теңіз);

4) кешенді локустар (бал, карта ойнау);

5) динамикалық локустар (жол).



Д.А.Щукина докторлық диссертациясында «локус» терминінің лингвистикалық негіздемесін ұсынды, онда Булгаков прозасының материалында екі кеңістіктік модельдің – үй мен қаланың лексикалық дамуы ұсынылған, екінші автор: «кеңістіктік модельдердің негізін прототиптік бейнелеу қала прототиптік номинациясы құрайды.

Когнитивті лингвистика мен лингвомәдениеттану аясында кеңістіктік ұғымдарды зерттеу енді ғана басталады. Соңғы жылдары орыс тілдік тұлғасының санасындағы табиғи әлемнің бейнелері мен көріністері тілдік узус деңгейінде егжей - тегжейлі талданды (Курбатова 2000), орыс тілдік тұлғасының құрылымындағы "адам табиғаты" мифологиялық кешені (Кошарная 2002). шетелдік аудиторияның қабылдауындағы "қала" тұжырымдамасы (Чайка 2002). Г. П. Корчевскаяның (Корчевская 2002) диссертациясында "Мәскеу" тұжырымдамасы узус мәтінін салыстыруда келтірілген (М. поэзия материалында. Цветаева), автор паремиялардағы және орыс поэтикалық тіліндегі Тұжырымдаманың тасымалдаушы бірліктерінің құрамын талдады, Тұжырымдаманың ассоциативті-семантикалық өрісі және оның гестальт өрісі паремиологиялық мәліметтер мен Идиолект Цветаеваның талдауы негізінде ұсынылды. Е. в. Веселовскаяның диссертациясында М. Цветаеваның лирикасының лексикалық құрылымындағы "Мәскеу" тұжырымдамасының деңгейлік түсіндірмесі анықталды:

Мыналардың көмегімен қалыптасатын бейнелі деңгей: А) қала номинанттарының парадигмалары (ғажайып бұршақ, Петр қабылдамаған бұршақ), б) географиялық және мәдени-тарихи шындықтардың микроқұрылымдарын іске асыруға қатысатын лексемалар (қоңырау жері, шіркеулер, мұнаралар, көшелер), b) бейненің дыбыстық сипаттамасын көрсететін лексемалардың парадигмалары (қоңырау, айқай), г) қаланың түс сипаттамасын көрсететін лексемалардың парадигмалары (алтын басы, қызыл). Денотативті деңгей - негізгі денотаттарды бөлу (қоңыраулар, шіркеулер, жол, аспан).

Тақырыптық деңгей-әр түрлі лексикалық-тақырыптық топтарды (православие, дыбыс) бөлу.
Эмоционалды деңгей-салтанатты эмоционалды тоналдылық беру үшін жоғары стильдегі лексикалық құралдарды, соның ішінде ескірген истарославянизм сөздерін қолдану (Веселовская 2002, Б.11). "Отан" тұжырымдамасының бейнелі деңгейінің құрамдас бөліктерінің бірі - түс мәндерінің өрісі - С.и. Бабулевичтің диссертациясында қарастырылған (Ба-булевич 2004).

Т. Ю Петрова әлеуметтік кеңістіктің 4 деңгейіне назар аударады (Петрова 2001, 110 б.):

1. Жеке деңгей.

2.Адамның ең жақын ортасының деңгейі.

3. Аймақтық деңгей.

4. Ұлттық деңгей. Бұл деңгейлер көркем мәтінде «ұя салатын қуыршақтар» қағидаты бойынша бір-бірімен иерархиялық байланысқан локустар түрінде ұсынылған: Ел > қала > үй - > ішкі әлем (Күміс ғасыр поэзиясының негізінде біз алғашқы үшті зерттедік: Прокофьев 2004, Соңғы локус біз қарастырған: Прокофьев 2003). Локусты адам жасаған және ұйымдастырған әлеуметтік-мәдени кеңістіктің мәтіндік бейнесі деп түсіну керек. Бұл, ең алдымен, макроконцептер ретінде әдебиетке енген ел, қала, үй, өз кезегінде жергілікті микроконцептердің мәтіндік өрісін ұйымдастырады.

Елдің көркем бейнесін зерттеуді географтар да (Д. Н. Замятин, О.А. Лавренова, В. А. Шупер және т. б.), филологтар да (Г. Д. Гачев, В. Н. Балтов, Т. В. Цивян және т. б.) белсенді жүргізеді. Көркем мәтіндердегі «аралас» локустар кездеседі.. Сонымен қатар локустардың түрлері: статикалық және динамикалық. Ю.М. Лотман терминологиясында: нүктелік және сызықты, көлденең және тік, жабық және ашық болып қарастырылады.


«Локус» термині жақында гуманитарлық ғылымдарда қолданыла бастады: мәдениеттану, әдебиеттану, тіл білімі (Ю.М. Лотман, 1996; Э. Лассан, 2007; B. C. Щукин, 2009; Ю. И. Ефремова, 2008). Локустың кеңістіктік тұжырымдамасы ретінде қазіргі ресей лингвистерінің назарын аударды (А. П. Чудинов, 2001; А. В. Федорова, 2007; Е. И. Богдан, 2007; И. А. Юрьева, 2008; О. П. Қасымова, 2010; B. C. Абрамова, 2011; А. и. Белоусова, 2011; Е. А. Огнева, 2013; О. В. Петешова, 2013).

Тіл білімі саласында поэтикалық локус теориясы В. Ю. Прокофьеваның еңбектерінде толығымен дамыған, содан кейін біз локус деп түсінеміз «иерархиялық құрылымы бар кеңістіктік тұжырымдама, көрінетін немесе елестетілетін шекаралары бар, ақындық мәтінде түйінді сөздер түрінде бейнеленген. Тұжырымдама және олар ұйымдастыратын мәтіндік ассоциативті-семантикалық гештальт, фрейм түйіндері, пропозиция элементтері, концептуалды белгілер» [Прокофьев, 2004]. Поэтикалық локус көркемдік тұжырымдама ретінде күрделі құрылымға ие, онда гештальт жүйесі арқылы көрінетін бейнелі сегмент үлкен рөл атқарады. Бастапқыда лингвистикамен байланысты емес гештальт термині 1970-ші жылдары кеңінен таралды. Лингвистикалық танымның қалыптасуына байланысты оны сөзбен бекітілген, оның компоненттеріне сәйкес келмейтін, сезімтал және ұтымды элементтерді біріктіретін, сонымен қатар көрсетілген объектінің немесе құбылыстың динамикалық және статикалық аспектілерін біріктіретін тұтас образ ретінде қарастырады. Қазіргі отандық зерттеулерде гештальттың табиғаты туралы мәселе М.Р. Проскуряковтың, З. Д. Попованың, И. А. Стерниннің, Х. Х. Болдыревтің, Л. О. Чернейконың, О. Е. Беспалованың еңбектерінде одан әрі дамиды.

Әрбір адам өзінің өмір сүру ортасын әлемде өзінің болуының дәлелі ретінде сөзбен мүмкіндігінше қысқа және нақты түрде білдіргісі келеді. Зерттеушінің көзқарасы мен мақсатына байланысты негізге алынған әртүрлі белгілер бойынша кеңістік түрлерінің әртүрлі классификациясы жасалды. (а. с.Гальцов, и. Б. Горланов, О. Н. Евсюков, Л. А. Климков, Э. м. Мурзаев, Е. Ю. Позднякова, Р. В. Разумова, а. в. Суперанскаяның еңбектерін қараңыз). Алайда, терминологияның өзінде полифонизм байқалады, сондықтан кеңістіктік ұғымдарды қолданудың мазмұны мен саласы туралы мәселе акутуалды болып табылады. Философия мен жаратылыстану ғылымдарынан алынған локус және топос терминдері жиі кездеседі. Locus латын жазуымен жазылған С. ю. Неклюдовтан қарыз алып, Ю. М. Лотман бұл терминді филологияға шығарма кейіпкерінің оның іс-әрекетінің функционалды өрісіне қатаң сәйкестігін белгілеу үшін енгізеді [1. Б.10]. Жаратылыстану ғылымдарында болуына байланысты терминнің этимологиялық жүктемесі оның кеңістіктік сипаттамаларын "орын", "сайт", в.п. мұхиттық — "есімдік" деп атайды [2. Б.180]. Осылайша, локус дегеніміз-автордың көркем мәтінге әдейі немесе саналы түрде кіретін, шекаралары бар кез-келген кеңістік, яғни.нүкте мен шексіздік арасында орналасқан. ТОПОС дегеніміз "көркем мәтін үшін маңызды (немесе көркем мәтіндер тобы — бағыт, дәуір, жалпы ұлттық әдебиет) "мағыналарды ашу орны" деп түсініледі, ол нақты кеңістіктің (немесе фрагменттердің) какимлибо фрагментімен (немесе фрагменттерімен) байланысты болуы мүмкін" [6. Б. 89]. Ю. М. Лотманның кеңістікті ашық және жабық деп бөлуіне ұқсас, локус, әдетте, жабық кеңістіктік бейнелер деп аталады, ТОПОС — ашық. Алайда," сол кеңістіктік бейнені ТОПОС және локус деп атауға болады, оны ұлттық символ ретінде түсінуге байланысты, оның репрезентациясында бағалау мағыналары немесе мәтінде басым денотативті-референттік сілтемелері бар нақты сипаттама " [6. Б. 88]. Қазіргі уақытта мәдениеттануда "топос" ұғымы "мәдениет категориясы" немесе "мәдениет бейнесі" сөздерінің синонимі ретінде қалыптасуда, бұл топостың көркем мәтінге енетін "кеңістіктік қатынастар тілін" белгілеудегі сөзсіз рөлін растайды [6. Б. 88]. Біздің түсінігімізде топос көшірме ретінде пайда болады, "адам — кеңістік — Мәдениет" қарым-қатынасының ізі бір атауға бүктелген, сананың міндеті-хабарламаны дұрыс "оқу", яғни бастапқы "бүктелген" қатынастарды қалпына келтіру. Басқаша айтқанда, бұл атаудың белгілі бір жерге, сөйлеуде топонимді қолданатын адамдарға әсерін жинақтайтын психикалық сала, оны Ю. М. Лотман көркем мәтіннің семиотикасында локус терминімен белгілеген. Топосты локустың лингвомәдениеттанулық мазмұнынан бас тартпай, біз топосты ақыл-ой энергиясы жүктелген жеке локустардан тұратын кең ұғым ретінде түсінеміз. Топология "ТОПОС ілімі, яғни жергілікті ұйымдастырылған семантикалық кеңістіктер және олармен байланысты логостың өмір сүру әдістері мен формалары, яғни белгілі бір мағынаны дамыту әдістері" деп аталады [5. Б. 62]. Жер атаулары сонымен қатар Топонимика, ономастика бөлімі, "географиялық атаулар (топонимдер), олардың жұмыс істеуі, мағынасы мен шығу тегі, құрылымы, таралу аймағы және уақыттың өзгеруі" [8. Б. 565]. Топоним дегеніміз-кез-келген топо объектілердің жалпыланған атауы: ірі географиялық және әкімшілік-аумақтық аудандардан бастап ұсақ ішкі объектілерге дейін, Жер бетіндегі табиғи объектілердің де, адамдар жасаған және осы аймақта тіркелген объектілердің де тиісті атауы [3. Б.123]. Топонимика топонимдердің кластарын егжей-тегжейлі көрсетеді (әртүрлі жіктеулерді шолу негізінде): хоронимдер-белгілі бір жерлердің, аумақтардың, трактаттардың өз атаулары; гидронимдер-су объектілерінің географиялық атаулары — соның ішінде пелагонимдер-теңіздердің атаулары; лимнонимдер-көлдердің атаулары; потамонимдер — өзендердің атаулары; гелонимдер-батпақтардың, батпақты жерлердің атаулары; оронимдер-көтерілген рельеф нысандарының атаулары( таулар, жоталар, шыңдар, төбелер); ойконимдер — елді мекендердің атаулары; дромонимдер — қатынас жолдарының атаулары; геонимдер — жолдардың, өткелдердің және т. б. атаулары; астионимдер-қалалардың атаулары; урбанонимдер-қалаішілік объектілердің атаулары; қалаішілік объектілердің өз атауы: көшелер, алаңдар, тұйық көшелер, жағалаулар, даңғылдар, ескерткіштер, театрлар, мұражайлар, қонақ үйлер және т. б.; топонимнің түрі, кез келген қалаішілік топографиялық объектінің өз атауы; микроурбонимдер/микроурбанонимдер-қалалық ортадағы шағын объектілердің өз атаулары; микротопонимдер — шағын географиялық объектілердің өз атаулары; микротопонимдер-шағын географиялық объектілердің объекттердің (алқаптар, сайлар, шабындықтар, жайылымдар, батпақтар, кеспеағаштар, өртеңдер, жайылымдар, құдықтар, кілттер, омуттар, табалдырықтар және т. белгілі бір ауданда тұратын адамдардың шектеулі тобына ғана белгілі); годонимдер — көше атаулары; агроонимдер — алаң атаулары; фитотопонимдер — өсімдіктер түрлері бойынша мәліметтер; зоотопонимдер — жануарлар түрлері бойынша мәліметтер; антропотопонимдер — адамдардың есімдеріне, фамилияларына, лақап аттарына қарай басталатын атаулар. Географиялық атаулардың ерекшелігі, ең алдымен, " қоғам дамуының әлеуметтік және тарихи факторларының әсерінен пайда болған атау бір уақытта объектіні анықтап, атауы керек. Осылайша, топоним "адам — объект"байланысын жүзеге асырады. Теориялық топонимиканың негізгі ұғымы-атаудың әлеуметтік-тарихи мәні, антропологиялық бағыт, бұл бір жүйенің де, әртүрлі жүйелердің де топонимиясын талдауға мүмкіндік береді" [9. Б. 18]. Көшелердің, тұйық көшелердің, алаңдардың, өтпе жолдардың атауларының осы жиынтығы "қалалық топонимия немесе урбанонимия, ал қалаішілік объектінің кез келген жеке атауы — қалалық топоним немесе урбаноним" деп белгіленеді [7. Б. 4]. Бірақ белгілі бір терминнің таңдауына қарамастан, номинациялардың өздері зерттеуші үшін үлкен маңызға ие, олардың этимологиясы мен әр нақты атаудың пайда болуы мен болуының семиотикалық ауқымын, сондай-ақ синхронды және диахрондық аспектілерде қарастырылған қала кеңістігіндегі номинациялардың өзара әрекеттесуін зерттеу.,

Достарыңызбен бөлісу:




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет