Кафедра АТҚ
Философия Тақырып: Й.Хейзинга: «ойнаушы адам». Г.Маркузе:«бір өлшемді адам»
Орындаған: Нұрбекқызы А
СИБ 21-3
Тексерген: Аубакиров Е.Ж.
Қарағанды 2022
Маркузе Герберт ( 1898 - 1979 ) неміс-американдық әлеуметтанушы, философ, неомарксизмнің Франкфурттық мектебінің көрнекті өкілі. Маркузе Герберт - индустриалдық қоғам теориясын солшыл радикалдық бағытта талдауды жақтады. Ол бұл қоғамға бұрынғы төңкерістік сипатынан айырылған жұмысшы табын өзіне кіріктіре алды Ол жеке адамның бостандығына қатер төндіретін индустриалды қоғам мәдениетіне қарсы бағытталған " сыни теорияны " жасауға қатысты. Ол "бір өлшемді қоғам " және " бір өлшемді адам" ұғымдарын енгізді. Бір өлшемді қоғам деғеніміз - бұрынғы адамгершілік құндылықтарының бәрінен айырылған, басты құндылығы индустриалды даму болып табылатын тоталдық жүйе ; бұл қоғам жүйенің өз ішіндегі қандай да бір еркіндікке шек коя отырып, "сыртқы еркіңдік" үшін күреседі. Бірақ күрес қанша нақты жүргізілгенімен, адамға еркіндік берілмейді. Бір өлшемді қалып-күйден шығарылу үшін мәдени құндылықтардын өзгеруі және " ішкі еркіндікті " таба алу кажет.
Маркузе Герберт Ол жеке адамның бостандығына қатер төндіретін индустриалды қоғам мәдениетіне қарсы бағытталған " сыни теорияны " жасауға қатысты. Ол "бір өлшемді қоғам " және " бір өлшемді адам" ұғымдарын енгізді. Бір өлшемді қоғам деғеніміз - бұрынғы адамгершілік құндылықтарының бәрінен айырылған, басты құндылығы индустриалды даму болып табылатын тоталдық жүйе ; бұл қоғам жүйенің өз ішіндегі қандай да бір еркіндікке шек коя отырып, "сыртқы еркіңдік" үшін күреседі. Бірақ күрес қанша нақты жүргізілгенімен, адамға еркіндік берілмейді. Бір өлшемді қалып-күйден шығарылу үшін мәдени құндылықтардын өзгеруі және " ішкі еркіндікті " таба алу кажет. Бір өлшемді қоғам саяси және рухани теңгермешілдік катерлі тенденциясын тудырды және бүған " бір өлшемді " адамның қалыптасуына кінәлі құқьіқ пен бостаңдықтың мән-мағынасына деген парықсыздығымен ғылыми, оқу-ағарту, білім мүмкіндіктердің тудырды.Бір өлшемді қоғам, бір есептен, конструктивтіліктің жоқтығынан қалыптасты, ал бұл оппозицияның болмауына әкеп соқтырды. Бір өлшемді қоғамның қауіптілігі — ол ерекше "адам типін ", ештеңе айта алмайтын және айтқысы келмейтін, мемлекеттік құрылымдарға толық тәуелді адамды тудырады.
Кітап алғаш рет 1964 жылы АҚШ-та және 1967 жылы ГФР-да басылып шықты. Кітап "Жаңа сол жақ"қозғалысының идеялық-саяси ұстанымдарына қатты әсер етті. Зерттеуші Маркузе Дуглас Келлнердің пікірінше," бір өлшемді адам " — 1960 жылдардағы ең ірі еңбектерінің бірі. Кітапта жазылған көзқарастар.Қазіргі қоғамда барлық адамдар бірдей, өйткені бір ниетпен бағынады. Қоғам еркін деп аталады ( либералды қоғам ), ал шын мәнінде қоғамда неоталитаризм орнайды-жаппай тұтыну қоғамы өз құндылықтарын қалыптастырды, әрбір жеке адамның мәдениетіне әсер етті және бақылайды. Қазіргі адамның қажеттілігі жалған және оған сырттан байланған, ол өз қажеттіліктерін құл етеді. Қоғамның оң өзгеруі үшін адам " Ұлы бас тарту " жасауы керек — табиғатты пайдаланудан өз қажеттіліктерінің бағытын онымен үйлесімділікке қарай өзгертуі, өз тілегі мен сезімдерін жоғары руханилыққа айналдыруы керек.
БІР ӨЛШЕМДІ АДАМ Дамыған индустриялық қоғам идеологиясын зерттеу (1898-1979) - неміс-американ әлеуметтік философы, әлеуметтанушы, Франкфурт әлеуметт i к философия мектебінің көрнект i өкілі, неомарксизм теоретиктерінің бір i. 1934 жылы АҚШ-қа қоныс аударып, онда Колумбия, Гарвард, Калифорния университеттерінде жұмыс ic теді. Фрейдомарксизм теориясын дамытты, осы заманғы индустриялық қоғамның солшыл радикалдық сыншысы ретінде кө pi нд i, оны бұл қоғамды бұқараны аяусыз қанайтын және сонымен бірг e тұтынушылық қоғамның ә ye л i қызықшылықтарымен e л i кт ipi п, ең алдымен бұқаралық ақпарат құралдары арқылы бұқаралық санаға ықпал етіп, олардың қарсылығын басып жаншып отыратын зорлықшыл әлеуметтік жүйе деп санады.
"Қоғам" категориясының өз i әлеуметтік және саяси өрістердің өткір тартысын - коғам мен мемлекеттің антагонизмін бейнеледі. Сол секілді "индивид", "тап", " жекеше ", " отбасы " ұғымдары орнаған жағдайға - шиеленіс пен қарама-қайшылық ө pic т epi н e әлі к ipi кп e г e н салалар мен күштерді нобайлады. Б ipa қ индустриялық қоғамның есе түскен к ipi г yi бұл ұғымдарды сыншыл мағынадан айыра отырып, оларды сипаттаудың немесе алдаудың операциялық терминдеріне айналдыруға ұмтылады. Дамыған индустриялық өркениятта жанға жайлы, тыныш, қоңыржай, демократиялық бейбостандық, техникалық прогрестің айғағы үстемдік етеді. Индустриялық қоғамның бастапқы кезеңдерінде өмірлік маңызды факторлар рөлін атқарған құқықтар мен бостандықтар өзінің дәстүрлі ұтымды тұғыры мен мазмұнын жоғалта отырып, бұл қоғамның неғұрлым жоғары сатыға өтуіне қарай өз позицияларын әлсірете береді. Ой, сөз және ұждан бостандығы - олар қорғауға және дамытуға қызмет еткен еркін кә ci пк ep л i к секілді - бастапқыда өзінің мән ici жағынан ec к ip г e н материалдық және зияткерлік мәдениетті неғұрлым білімді де ұтымды мәдениеттің ығыстырып шығаруына бағытталған сыншыл идеялар ретінде әрекет етеді. Б ip өлшемді ойлауды саясатты әзірлеушілер мен олардың бұқаралық ақпарат өрісіндегі уәлилері жүйелі түрде ci ң ipi п отырады. Олардың дискурсының универсумы өздігінен қозғалатын гипотезалар арқылы енгізіледі, олар үздікдсіз және жоспарлы түрде қайталана отырып, сиқырлы әсер ететін формулалар мен бұйрықтарға айналады.
И.Хейзинга туралы шағын мәлімет Хейзинг Иохан (1872- 1945) - нидерланд философы және тарихшысы. Мәдениеттің тарихы мен философиясымен айналысқан. 1915 жылдан бастап Лейденде профессор. Морфологиялық талдаудың арқасында мәдениеттің дамуын терең түсінген.
«Ойнаушы адам» Homo ludens - бұл 1938 жылы Нидерланд тарихшысы және мәдениеттанушысы Иохан Хейзинга жариялаған тракт.
Ойын сипаттамасы Ойынға кіру тегін, ойынның өзі - еркіндіктің көрінісі. Ойын «қарапайым» немесе «нақты» өмір емес. Ойын «қалыпты» немесе «нақты» өмірден ерекшеленеді. «Оның мағынасы оның ішінде». Ойын тәртібті белгілейді және тәртіб болып табылады. Ойын абсолютті және толық тәртібті қажет етеді. Ойын материалдық қызығушылықпен байланысты емес және пайда әкеле алмайды.