Ойшылдық тоғысы
Шыңғыс Айтматов
Панель
20
қазан
T
үркістан
/
ҚАЗАҚСТАН
Професор, доктор
O
сман Хората
T
Р
A
татүрік Мәдиент
,
Тіл және Тарих Жоғары
Мекемесінің Ататүрік Мәдениет Орталығы
және
Қ.
A
.Ясауи атындағы халықаралық қазақ
-
түрік
университетінің Өкілетті Кеңес төрағасы
Bir Bilgelik Durağı
Cengiz Aytmatov
Panel
20 Ekim Türkistan / KAZAKİSTAN
Prof. Dr. Osman HORATA
T.C. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
Atatürk Kültür Merkezi
ve
Ahmet Yesevi Uluslararası Türk
-
Kazak Üniversitesi
Mütevelli Heyet Başkanı
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Құрметті ректор және
I-
Вице
-
президент
,
қымбатты
ғалымдар және сүйікті студенттер
,
20-
ғасырдағы ойшыл тұлғалардың бірі Шыңғыс
Айтматовтың
80-
жылдығына
байланысты
12-
желтоқсан күні Бишкектегі Халықаралық семпозиум
ӛткізу жоспарланды
. A
татүрік Мәдениет Орталығы
тарапынан
70-
жылдығына байланысты
A
нкарада
ӛткізілген Халықаралық семпозиум сияқты, Ататүрік
Мәдениет
Орталығы ретінде әлемнің
әртүрлі
аймақтарынан
келген
Айтматовты
зерттеуші
мамандардың және достарының
80-
жылдығында
қайта бірге басын қосу Айтматов үшін берілетін ең
маңызды сыйлық
.
Сонымен қатар, түрік мәдениеті
-
не үлкен кӛңіл бӛлген елші үшін кеш болса да
қажетті
сый
-
сияпат
жасау,
T
үркияда
Нобель
сыйлығын тағайындау туралы комиссия құрылды
.
Sayın Rektörüm, Sayın Rektör Birinci Yardımcımız,
Değerli Bilim Adamları ve Sevgili Öğrenciler,
20.
asrın
bilge isimlerinden Cengiz
Aytmatov’un
80.
yaş gününe
rastlayan
12
Aralık günü,
onun
huzurlarında Bişkek’te uluslararası
bir sempozyum
planlamıştık
.
Tıpkı
Atatürk Kültür Merkezi’nce,
doğumunun
70.
yılında
Ankara’da
düzenlenen
uluslararası
sempozyumda
olduğu
gibi
… Atatürk Kültür
Merkezi olarak,
dünyanın farklı
yerlerinden gelen
Aytmatov
uzmanlarını,
Aytmatov
dostlarını,
80.
yaş
yılında
bir araya getirebilmeyi, ona verilebilecek en
anlamlı
ödül
olarak
düşünmüştük
.
Ayrıca,
Türk
kültürünün
bu
gönüllü elçisine, geç
de olsa bir
hakkın
teslimi
için, Türkiye’de
Nobel
Ödülüne
aday
göstermek
üzere
bir komite
oluşturmuştuk
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Fakat
Törekul oğlu Cengiz’in,
12
Aralık
1928
’de
Kırgızistan’ın Şeker köyünde başlayan “Ak Gemi”yle
“Toprak Ana”ya doğru yolculuğu,
80.
yaş gününe
ulaşamadan,
10 Haziran 2008
günü Almanya’nın
Nurnberg kentinde
noktalandı
. Bu
toplantımız
da, 16-
17 Ekim tarihlerine
alınarak,
Cengiz
Aytmatov’a
saygı toplantısına dönüştü
. Bu
toplantının devamını
da,
değerli arkadaşlarımın katkısıyla üniversitemde,
Türk
-Kazak
dostluğunun
sembol kurumu olan Ahmet
Yesevi
Üniversitesi’nde gerçekleştiriyoruz
.
Алайда,
T
ӛреқұл ұлы Шыңғыстың
12-
желтоқсан
1928
жылы Қырғыстанның Шекер ауылында
басталған “Ақ кеме”
,
“Топырақ ана” сияқты
шығармашылық жылдары
80-
жылдығына жетпей
,
10-
маусым
2008
жылы Германияның Нюрнберг
қаласында аяқталды
.
Осы жиналысымыз қазан
айының
16-17
күніне ауыстырылып, Шыңғыс
Айтматовқа
құрмет
кӛрсету
жиналысына
айналды
.
Осы жиналыстың жалғасын құрметті
достардың қолдауымен университетте түрік
-
қазақ
достығының символы ретіндегі мекемесі болып
саналатын
Қожа
Ахмет
Ясауи
атындағы
университетте ӛткізіп отырмыз
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Değerli
Konuklar,
Bişkek’teki
sempozyumumuzun
adı, “Bir
Bilgelik
Durağı
: Cengiz
Aytmatov”du
. Bu durak, sadece
Kırgızı, Kazağıyla Türk dünyası için değil insanlık için
de
önemli
bir
duraktır
.
Çünkü
Aytmatov, eserleri
yüz
ellinin
üzerinde
dile
çevrilen,
pek az yazara nasip
olabilecek evrensel bir
üne
sahip bir
dünya yazarı,
halklar
arasında
bir
köprü…
Fani
vücudu
yok olsa da,
kuşkusuz
bu
güçlü köprüler
onun
adını yaşatmaya
devam edecektir. Aytmatov, sadece
Kırgızistan’ın
değil doğusuyla, batısıyla Türk
Devlet ve Topluluk-
larının
kültür elçisidir
. Onun
kurduğu köprüler,
binlerce
yıllık
bir
kültürel zenginliğin kapılarını
dünyaya aralamıştır
.
Aytmatov’a, Türk kültürünün
gelişimi
ve
tanıtımına yaptığı
bu
katkılar
sebebiyle,
Atatürk Kültür
Merkezince, 1998
yılında şeref üyeliği
payesi
bizzat o anki
cumhurbaşkanımız sayın
Süleyman
Demirel
tarafından
kendilerine tevdi edil-
miştir
. Bu sebeple, bu
şeref üyemiz adına düzenlenen
bu
toplantı, Atatürk Kültür
Merkezi
açısından
da
özel
bir anlam ifade etmektedir.
Қымбатты қонақтар,
Бишкектегі симпозиумның аты “Ойшылдық тоғысы
– Шыңғыс Айтматов” болатын
.
Бұл тек қырғыз бен
қазақтар сияқты түркі әлемі үшін ғана емес,
адамзат үшін де ӛте маңызды бір тоғыс
.
Себебі,
Айтматовтың шығармалары жүз елуден астам
тілдерге аударылды, ӛте аз жазушыларға нәсіп
болатындай глобалды атаққа ие әлем бойынша
танымал жазушының аты халық арасындағы кӛпір
ретінде, ӛзі болмаса да әлбетте мұндай күшті
кӛпірлер арқылы мәңгі бақи ӛмір сүре береді
.
Айтматов, тек Қырғызстанның ғана емес, сонымен
қатар
шығысы
мен
батысы
арқылы
түрік
мемлекеттері мен қауымдастықтарының мәдени
елшісі
болып
табылады
.
Соныі
арқасында
құрылған кӛпірлер
,
мыңдаған жылдық мәдени
байлықтың есегін әлемге паш етіп ашты
. T
үрік
мәдениетін дамыту және таныту мақсатында
жасалған
үлестері
үшін
Айтматовқа
Ататүрік
Мәдениет Орталығында
1998
жылы құрметті мүше
дәрежесі
тікелей
сол
кезеңнің
Түркия
Республикасының Президенті Сүлейман Демирел
тарапынан берілді
.
Сол себептен, мұндай құрметті
мүшеміз үшін
ӛтетін
осы жиналыс
A
татүрік
Мәдениет Орталығы тұрғысынан да арнайы бір
мағынасы бар
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Değerli
Konuklar,
Biraz sonra
alanın uzmanları, değerli
bilim
adamları
Cengiz
Aytmatov’u çeşitli yönleriyle
ele
alacaklardır
.
Ben de,
doğrudan uzmanlık alanım
olmamakla birlikte,
Aytmatov’un yetiştiği çağ içindeki
konumuna,
insanlık
için
bir bilgelik
durağı olmasının
sebebine
kısaca
temas etmeye
çalışacağım
.
Sevgili
Öğrenciler,
Aytmatov, her yazar gibi
“asrının eseri”ydi
fakat
“asrının esiri” değildi
. Evet, o
asrının
esiri
olmamış
;
“insanı
yok etmeye
dönük” savaşlara, baskılara,
zulümlere karşı, “asrı”nın güdümüne
girmeden;
insanı
hür,
erdemli ve
“kendi”
olarak
yaşatabilmenin savaşı
-
nı vermiş, insanlığın
bilgelik
durağı olmuş,
onurlu,
bilge bir
yazardır
.
Қымбатты қонақтар
,
Біраздан кейін
,
осы алаңның құрметті ғалымдары
Шыңғыс Айтматовты әртүрлі жақтары бойынша
қарастырады
.
Менің де тікелей мамандық алаңым
болмаса да,
A
йтматовтың осы ғасырдың ішіндегі
орны,
адамзат
үшін
ойшылдықтың
тоғысы
болуына байланысты қысқаша болса да айтып
ӛтейін
.
Сүйікті студенттер,
A
йтматов
әрбір
жазушы
сияқты
“ғасырдың
шығармасы” болды, бірақ “ғасырдың тұтқыны”
емес
.
Ия, сол ғасырдың тұтқыны болған емес
;
“адамзатты жою” үшін бейімделген соғыстарға
,
қысымшылықтарға және зұлымдықтарға қарсы
“ғасырдың” ықпалында қалмай
;
адамзатты егемен,
білімді және “ӛзі” болып ӛмір сүру үшін талпынды
,
адамзат үшін ойшылдық тоғысы болды
,
намысқой
және ақылды бір жазушы болды
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Hepinizin
bildiği
gibi
Aytmatov’un
80
yıllık ömrü,
son
sekiz
yılı dışında,
20.
yüzyılda geçti
.
Düşünürler,
20.
yüzyılı diğer asırlardan farklı, anlaşılması güç
bir
asır
olarak nitelerler. Daha
açık
bir ifadeyle bu
asır,
insanlar
açısından anlaşılmaya fırsat bırakmayacak
kadar
hızlı, aynı
zamanda zor
geçmiş
bir
asırdır
.
Aytmatov ise,
zamanın önünde
savrulup gitmeyen
nadir yazarlardan biridir. Peki hepimizin
hayatının
önemli
bir kesitine ev
sahipliği
yapan 20.
asır nasıl
bir
yüzyıldı? İki Dünya Savaşının yaşandığı, üçüncüsü
-
nün eşiğinden dönüldüğü,
buna
karşılık
bir asra
sığmayacak
kadar
baş döndürücü gelişmelerin yaşan
-
dığı
bu
asrı
insanlar
nasıl hatırlayacaktır?
Бәрімізге мәлім,
A
йтматовтың
80
жылдық ӛмірінің
соңғы
сегіз
жылынан
тыс
20-
ғасырда
ӛтті
.
Ойшылдардың пікірі бойынша,
20-
ғасырды басқа
ғасырларға қарағанда ӛзгеше
,
түсіндірілуі қиын бір
ғасыр болып саналады
.
Бұдан да ашық түрде
айтатын болсақ, осы ғасыр адардар тұрғысынан
түсіндіруге
мүмкіндік
бермейтіндей
дәрежеде
жылдам
,
сонымен қатар қиын ӛткен бір ғасыр
болды
.
Ал,
A
йтматов уақыттан озбайтын ӛте сирек
кездесетін жазушылардың бірі
.
Барлығымыз үшін
ӛміріміздің маңызды бір бӛлігі ӛткен осы
20-
ғасыр
қандай
бір
ғасыр
болды
?
Екі
дүниежүзілік
соғыстың болған
,
үшінші дүниежүзілік соғыстың
табалдырығынан аттап ӛткен
,
осыған қарсы бір
ғасырға
сыймайтындай
дәрежедегі
қарқынды
прогрестер болған ғасыр адамдар арасында қалай
еске түсіріледі
?
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Erics Hobsblawm,
Kısa
20.
Yüzyıl (İstanbul
2006)
adlı
eserinde, bu sorunun
cevabını
bulmaya
çalışır
ve bu
amaçla
20.
yüzyılın
on
önemli düşünürünün kapısını
çalar
. Cevaplar, ne
yazık
ki bu
yüzyılın, savaşları
ve
felaketleriyle
insanlık
tarihinin en
dehşet
verici
asrı
olduğunu gösterir
.
İnsan
hayallerini zorlayan, bilim ve
teknoloji
alanındaki baş döndürücü gelişmeler
ise bu
trajik tablonun
gölgesinde kalır
.
İngiliz müzisyen
Menuhin’in deyişiyle
bu
yüzyıl, “…insanlığın
o
zamana kadar idrak
ettiği
en
büyük umutları
canlan-
dıran”,
buna
karşılık “bütün
hayalleri ve idealleri
yıkan”
bir
asırdır
.
Эрикс Хобсблаум «Қысқаша
20-
ғасыр»
(
Стамбул
2006)
атты шығармасында осы мәселенің жауабын
табуға тырысты және осы мақсатта
20-
ғасырдың
он маңызды ойшылдардың кӛз
-
қарастары мен
пікірлеріне
орын
берілді
.
Алайда,
жауаптар
бойынша осы ғасырдың соғыстар мен апаттарға
байланысты адамзат тарихының ең қауіпті ғасыры
болып кӛрсетілді
.
Ал, адамдардың қиялдарына
негізделген білім мен технология саласындағы
қарқынды
прогрестер,
осындай
трагедиялық
бейненің кӛлеңкесінде қалып қойды
.
Ағылшын
музыкант
Me
нухиннің айтуы бойынша, бұл ғасыр –
“… адамзаттың сол кезеңге дейін орындаған ең
үлкен
үміттерді
жандандырған”,
осыған
байланысты “барлық армандары мен идеяларын
жойып жіберген” бір ғасыр болып табылады
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
20.
yüzyılın başlarından ortalarına
kadar
geçen süre,
insanlık
için
ümitlerin,
hayallerin
tükendiği
;
Aytmatov’un deyişiyle
bir
“gün”ün
“bir
asra
bedel”
olacak kadar
uzadığı
bir
dönemdi
. Bu
bunalım
dönemini, olağanüstü büyüme
ve toplumsal
dönüşüm
yılları
izledi. Fakat
yeşeren
umutlar insanlar
için
daha
canlanamadan solmaya
yüz
tuttu.
Bazı bölgeler için
asrın
sonu, yeniden
belirsizlik,
dağılma, çatışmayla
gelen bir felaket
dönemi
oldu.
Savaşlar,
felaketler ve
hızlı değişim, yetişen kuşakları
geçmişle
organik
ilişkiden
yoksun
bir
zeminde,
sürekli “şimdiki zaman” içinde yaşamak
zorunda
bıraktı
. Tarih yani kimlik
şuuru büyük
bir erozyona
uğradı
ve
“kimlik sorunu” çağın
sorunu
hâline
geldi.
20-
ғасырдың басынан ортасына дейінгі мерзім
адамзат үшін үміттердің біткен,
A
йтматовтың
айтуы бойынша «бір күн – бір ғасырға тең» деп
айтарлықтай дәрежеде ұзарып кеткен бір мерзім
болып саналады
.
Мұндай қиын кезеңнен кейін
таңқаларлық прогрестер мен қоғамдық ӛзгерістер
болды
.
Алайда, жаңадан пайда болған үміттер
адамдар үшін ӛсе алмай, тез арада сола бастады
.
Кейбір аймақтар үшін ғасырдың аяғы белгісіздік
,
ыдырау және қақтығысу нәтижесінде қайтадан
пайда болған бір апат кезеңі болды
.
Соғыстар
,
апаттар және қырқынды прогрестер
жаңадан ӛсіп келе жатқан ұрпақтарды ӛткен
шақпен органикалық қарым
-
қатынастардан алыс
-
татып, үздіксіз түрде “қазіргі заман” ішінде ӛмір
сүруге мәжбүр етті
. T
арихи куәлік санасы үлкен бір
эрозияға
ұшырады
және
“куәлік
мәселесі”
ғасырдың үлкен бір мәселесіне айналды
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Aytmatov da,
“Geçmişin
ya da daha
çok kişinin
çağdaş
deneyimini
önceki kuşakların
deneyimine
bağlayan
toplumsal
mekanizmaların
yok
olması”nı,
geç
20.
yüzyılın
en karakteristik ve en
ürkütücü
fenomenlerinden biri olarak
görür
ve
“Kan
ve iktidar,
işte
bunlar ebediyetten beri
tüm kötülüklerin anasıdır
Bir hainlik ikincisini meydana getirir; o da
üçüncüsü
için
tohum
bırakır… Bolşevizm olmasaydı, faşizm
meydana gelir miydi? Hitler Stalinsiz ya da bunun aksi
olur muydu?....
”
diyerek, bu
yüzyılı “kan”la “iktidar”ın
birleştiği, kötülüğün
bir
diğer kötülüğü doğurduğu
şanssız
bir
dönem
olarak
görür
.
İnsan
eliyle
gerçekleşen bütün
bu felaketlerin ve
değişimin
hedefinde yine insan
vardı
.
İnsanlık,
bu
asırda hiçbir asırda
olmayacak kadar
“kendi”
olarak
kalabilmenin
savaşını
vermek zorunda
kaldı
. Bu
olağanüstü dönüşüm,
sadece
insanları
etkilemekle
kalmadı,
ihtiyar
dünyamızı
da kritik bir
dönemece
getirdi.
A
йтматов “ӛткен
заманның
немесе
кӛптеген
адамдардың
заманауи
тәжірибесін
бұрынғы
бабалардың тәжірибесіне байланысты қоғамдық
механизмдердің
жойылуына”
20-
ғасырдың
ең
сипатты және ең қауіпті феномендердің бірі деп
санады және “қан мен билік – мінеки, осылар
әдебиеттен
бастап
барлық
жамандықтардың
анасы…
Белгілі
бір
опасыздықтың
артынан
екіншісі келеді, содан соң үшіншісі үшін негіз
салып кетеді
...
Егер большевизм болмағанда
,
фашизм болмас па еді
?
Гитлер Сталинсіз болмас
па еді немесе керісінше болар ма еді
?....
” дей
отырып, осы ғасыр “қан” мен “биліктің” бірігуінен
жамандықтың келесі бір жамандыққа себепші
болатын болымсыз бір кезең болып саналады
.
Адамдардың қолымен жүзеге асырылған барлық
апаттар мен ӛзгерістердің негізгі мақсатында да
адам факторы бар болатын
.
Адамзат, осы ғасырда
ешбір ғасырда болмайтындай дәрежеде “ӛзіндік”
сипатын табу үшін талпынуға мәжбүр болды
.
Әдеттен тыс ӛзгерістер, тек адамдарға ғана әсер
етпей
,
күні ӛткен дүниемізді де критикалық
жағдайға ұшыратты
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Değerli
Konuklar,
Anadolu ve Orta Asya
Türkleri,
yani
Türk atanın
Ata
ve Ana yurttaki
çocukları,
20.
yüzyılın dehşetinden
en
fazla etkilenen toplumlar oldular. Aytmatov da talihin
ve tarihin
acı yüzüyle
daha
çocukluk yıllarında karşı
karşıya kaldı
. Orta Asya
Türklüğünün üzerine çöken
kâbus,
onu
çocukluğunu yaşayamadan
en
değerli
varlığı babası Törekul’dan ayrı düşürdü
.
Yakın
çevresinden
daha
birçok
insan, o
dönemde yaşama
-
nın
bedelini
ağır
bir
şekilde ödedi
.
Törekul oğlu
Cengiz,
babasının ölümünden dört yıl
sonra,
henüz
13
yaşındayken,
Sovyet
halklarının
20 milyondan
fazla ferdini
kaybettiği İkinci Dünya savaşı dehşetiyle
karşılaştı
.
Қымбатты қонақтар,
A
надолы және Орта Азия түріктері
,
яғни түрік
атаның ата және ана жұртындағы балалары
20-
ғасырдың қауіпінің ӛте қатты ықпалында қалған
қоғам болды
. A
йтматов тағдырдың және тарихтың
ащы түрімен балалық шағында беттесті
. O
рта
Азия түріктерінің басына түскен апат сияқты,
балалық шағында оның ең маңызды болмысы
болып саналатын әкесі
T
ӛреқұл қайтыс болды
.
Ӛзінің айналасындағы кӛптеген адамдар, сол
кезеңде ӛмірлерінің құнын үлкен ауыртпалықпен
ӛтеді
. T
ӛреқұлұлы Шыңғыс әкесі қайтыс болғаннан
тӛрт жылдан кейін
13
жасына толды
.
Совет
кезеңінде,
2-
дүниежүзілік соғыстың зұлымдылығы
20
миллионнан астам халықтың қайтыс болуына
себепші болды
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Andre Gide,
“sanat baskıdan doğar”
der.
İlginç
ve bir
o kadar da
düşündürücü
bir
söz
. 20.
asrı baskısı,
Aytmatov gibi,
kendini
cesaretle
sorgulayan
bir
dehayı,
bilgeyi
yaratır
. Aytmatov, her
şeyden önce
insanı
kendine
bırakmayan
20.
yüzyılı, insanlığın
trajedisini
sorgulayan
asrının
en
önemli birkaç
yazarından
biridir.
“Kan”
ve
“iktidar”ın
bir araya
geldiği
bu
asırda,
o
tavrını “insan”dan
yana koyar.
Dağında,
okulunda,
tarlasındaki insanı,
kendi
insanını
anlatır
.
Onların iç dünyalarını büyük
bir
gözlem
gücüyle
tasvir eder.
Çevresinden
perspektifini
bütün
Sovyet
halklarına,
oradan da
bütün insanlığa yöneltir
.
Kazak-
Kırgız bozkırlarındaki
insanlardan
insanlığın
dünya
ile
ilişkilerini
sorgulamaya
uzanır
.
A
ндре Гайт “ӛнер қысымшылықтан туындайды”
деген
.
Бұл – ӛте қызық және ойландыратындай бір
жайт
. 20-
ғасырдағы қысымшылықтың нәтижесінде,
A
йтматов
сияқты
ӛзін
-
ӛзі
батылдылықпен
сынайтын ақылшы әрі ойшыл адамдар пайда
болды
.
A
йтматов
бәрінен
бұрын
адамдарға
еркіндік бермеген
20-
ғасырдың, яғни адамзаттың
трагедиясын сынаған ғасырдың ең маңызды
бірнеше жазушылардың бірі
.
“Қан” мен “билік”
бірге қосылып, осы ғасырда ӛзінің кӛз
-
қарастарын
“адам факторына” бағыттады
.
Таудағы
,
мектептегі
және егіндегі адамдар, яғни ӛз халқын сипаттады
.
Олардың ішкі әлемін үлкен бір байқау күшімен
сипаттады
.
Айналасындағы перспективті барлық
Совет халқына
,
сондай
-
ақ барлық адамзатқа
кӛрсетті
.
Қазақ
-
Қырғыз жайлауларындағы адамдар
туралы кӛз
-
қарастарды және адамзат пен дүние
арасындағы қарым
-
қатынастарды да қамтиды
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Aytmatov’un
eserlerinin ana
temasını, asrının
bu trajik
yüzü, çevre
felaketleri,
ötekileştirme/kendi
olma,
savaşlar
gibi
sorunları oluşturdu
. O, bu sorunlara
kalemiyle
insanlığın
dikkatini
çekerek
bir yazar olarak
sorumluluğunu
en
üst düzeyde
yerine
getirdi.
Sistemin
baskısı
veya
kendi
arzusuyla
insanın
kendine
yabancılaşarak millî hafızasını
kaybetmesini,
bir
Kırgız
efsanesinden
esinlendiği “Mankurt”
meta-
foruyla
insanların
belleklerine silinmeyecek
şekilde
kazıdı
.
“Halkların tarihî hafızasının körelmesi”ni,
“fertlerin
ve
halkların
kendi benliklerini kaybetmesi
faciası”
olarak
gören
Aytmatov,
millî hafızasını
yitiren
bir
insanı “anasını tanımayan
bir
ferde”
benzetir.
Orta Asya ve Anadolu
Türklüğü
felaketler
açısından
şansızlıklarına karşılık, Atatürk
gibi,
İsmail Gaspıralı
gibi, Aytmatov gibi bilge
şahsiyetleriyle, üzerlerine
çöken kâbusun altından güneşin aydınlığını görmeyi
başardılar
.
A
йтматовтың шығармаларындағы негізгі тақырып
– ғасырдың трагедиялық бейнесі
,
экологиялық
апаттар
,
бӛтендік
/
ӛзіндік және соғыстар сияқты
мәселелер
.
Ол мұндай мәселелерге ӛзінің қаламы
арқылы (шығармаларымен) адамзаттың назарын
аударып, бір жазушы ретінде жауапкершілігін ең
жоғары дәрежеде атқарды
.
Адамдардың жүйенің
қысымшылығымен немесе ӛз еркімен ӛздігінен
жатсына отырып ұлттық санасын жоғалтуы туралы
қырғыз аңызындағы “Мәңгүрт” метафорасымен
адамдардың естерінде ӛшпес бір із қалдырды
.
“Халықтардың
тарихи
санасын
жоғалтуын”
“адамдардың және халықтардың ӛздігін жоғалту
апаты” деп санаған
A
йтматов ұлттық санасын
жоғалтқан
бір
адамды
“анасын
танымайтын
адамға” ұқсатты
.
O
рта Азия мен Анадолы түрікшілдігі, кӛптеген
апаттар мен болымсыз жайттарға қарамастан,
A
татүрік
,
Исмаил Гаспыралы және
A
йтматов
сияқты ойшыл адамдарды, ӛздерінің басына
түскен ауыр жайттардан кейін жарыққа шыққан
күннің нұры деп санады
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Aytmatov
gerçeği,
elbette
sadece
ele
aldığı
konulardan ibaret
değildir
. O
gücünü, insanlığın
gerçeklerini,
insani ve evrensel boyutta ele
almasının
yanında, beslendiği güçlü “damar”lardan
ve
insanları
derinden yakalayan
üslubundan almaktadır
. Aytmatov,
20.
yüzyılın dehşeti karşısında, sağlam
bir kaleye,
asırlardır Kırgız kültürünü
ayakta tutan
Kırgız
epik
hazinesine
sığınmış
ve
sığındığı
bu kadim miras da
20.
asırdaki
en
önemli mirasçısını yetiştirmiştir
.
Aytmatov,
millî
olmadan
evrenselleşilemeyeceğini
herkese
göstermiştir
.
Semerkant’tan Almaatı’ya
kadar
uzanan kadim
Türkistan toprakları, dünyanın birçok
yerini
kıskandıracak
zenginliklere sahip
tarihî
bir ilim
ve
kültür
merkezidir. Bu
münbit
topraklarda
yetişen
Aytmatov,
bıraktığı
tohumlarla
şüphesiz
binlerce yeni
filize
öncülük
edecektir.
A
йтматовтың шындығы
,
әлбетте, тек қарастырыл
-
ған тақырыптарды ғана қамтымайды
. O
ның күшінің
қайнар кӛзі – адамзат шындықтарын адамзаттық
және глобалдық деңгейде қарастыру
-
мен бірге,
күшті
“тамырлары” және
адамдардың
терең
әдістері
. A
йтматов
20-
ғасырдың қауіптеріне қарсы
мықты тосқауыл болып, ғасырлар бойы қырғыз
мәдениетін
жалғастырып
келе
жатқан
қырғыздардың эпикалық қазынасына байланысты
және осы мирас
20-
ғасырдағы ең маңызды
мұрагерін жетілдірді
. A
йтматов барлық адамзатқа,
ең алдымен ұлттық дейгейде жетілмей, әлемдік
дейгейде жетілудің мүмкін емес екендігін атап ӛтті
.
Самарқанттан
A
лматыға дейінгі киелі Түркістан
топырағы әлемнің кӛптеген жерлерін қызған
-
дырарлықтай байлықтарға ие тарихи бір ғылым
және мәдениет орталығы
.
Мұндай киелі топырақта
ӛскен
A
йтматовтың қалдырған іздері арқылы
міндетті
түрде
мыңдаған
жаңа
пікірлердің
туындауы мүмкін
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
Evrensel bir bilgelik
durağı
olan Cengiz
Aytmatov’un
dünyaya vedasını, bazı
yazarlar
“Tanrı Dağından”
bir
“Çığ”ın kopmasına
;
bazıları
da
“Kırgız’ın Dağı”nın
devrilmesine benzetti.
Kopan
dağdan
bir
çığ
veya
yıkılan Kırgız’ın dağı değil
;
dünyanın uçuruma doğru
gidişini anlattığı
son
romanı Dağlar Yıkılırken’
i
çağrıştırırcasına,
insanlığın dağlarından
birinin
devrilişiydi
veya yer
kürenin
zirvelerinden bir
“Dağ”ın
“Toprak Ana”yla kucaklaşmasıydı
.
Onun
“Beyaz
Gemi”si
hayal ikliminde
çıktığı
yolculukta derin izler
bıraktı
. Bu izleri korumak ve
yaşatmak,
sadece
Kırgız’ın değil, bütün dünyanın
borcu
olmalıdır
.
Atatürk Kültür
Merkezi olarak,
dün olduğu
gibi,
bundan sonra da
Türk kültürünün
bilgesine
karşı
vefa
borcumuzu yerine getirmeye devam
edeceğiz
.
Глобалды бір ойшылдық тоғысы болып саналатын
Шыңғыс Айтматовтың әлеммен қоштасуын
,
кейбір
жазушылар “Tәңрі тауларынан” бір “кӛшкіннің”
түсуіне, ал кейбіреулері де “қырғыз тауының”
күйреуіне ұқсатады
.
Түскен таудан бір кӛшкін
немесе күйреген қырғыз тауы емес, әлемнің
тұңғыйыққа түсуін «Таулар күйрегенде» атты
соңғы романына ұқсатып, адамзаттың таулардан
құлап түсуі немесе жер шарының ең биік
шыңдарының
“таудың”
“топырақ
анамен”
құшақтасуы
.
Оның “ақ кемесі” қиял
-
ғажайып ауа
-
райында жолға шығып терең іздер қалдырды
.
Бұл
іздерді
сақтап
қалу
және
жалғастыру,
тек
қырғыздардың
ғана
емес
,
барлық
әлемнің
міндеттік борышы болып саналады
.
Біз
A
татүрік
Мәденеит
Орталығы
ретінде
бұрындағыдай
келешектеде де түрік мәдениетінің ойшылы үшін
міндеттік борышын орындауды жалғастырамыз
.
Prof. Dr. Osman HORATA
Mütevelli Heyet Başkanı
Проф. док.
O
сман ХОРАТА
Өкілетті Кеңес төрағасы
2008, biliyorsunuz Cengiz Aytmatov
Yılı… Kırgızistan
Kültür
ve Enformasyon
Bakanlığı,
bu
anlamlı kararıyla
ona hayattayken
âdeta
anlamlı
bir
jübile yaptı
.
Aytmatov
yılında, düzenlediğimiz
bu
saygı toplantısını
konuşmalarıyla onurlandıran değerli
bilim
adamlarına
ve
bu
güzel
ev
sahipliği için Üniversitemize,
Rektörümüz sayın
Lespek
Taşimov
ve
Rektör
Birinci
Yardımcımızın
sayın
Mahir
Nakib’in
şahsında
teşekkürlerimi
sunuyor, Cengiz
Aytmatov’un
aziz
hatırası önünde saygıyla eğiliyorum
.
Ruhu
şad
olsun!
2008
жыл – Шыңғыс Айтматов жылы
.
Қырғызстан
мәдениет
және
информация
министрлігінің
мағыналы шешімі арқылы оған тірі кезінде құрмет
кӛрсету ең үлкен сыйлық болып саналады
.
A
йтматовтың жылы үшін ұйымдастырылған осы
жиналысқа қатысқан құрметті ғалымдарға және
қонақжайлылығы
үшін
осы
университетімізге
,
университет президенті Лесбек Ташимовқа және
I-
Вице
-
президент Махир Накипке үлкен алғысымды
білдіре отырып, Шыңғыс Айтматовтың құрметі
үшін бас иемін
.
Жатқан жері жайлы, топырағы торқалы болсын
!
Достарыңызбен бөлісу: |