Қожа Ахмет Ясауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университеті
Спорт және өнер ФАКУЛЬТЕТІ
Орындаушылық өнер КАФЕДРАСЫ
БӨЖ
Ән салу
Орындаған: Бимаханбет.А
Топ : ӨАК-112
Түркістан 2023жыл
Жоспар:
Ән салу өнері туралы түсінік
Қорытынды
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі
Ән — ең кең таралған музыкалық шығармалар жанры, музыка және поэзия өнерлерінің ортақ туындысы. Ән мазмұнына қарай (азаматтық, революциялық, лирикалық, еңбек, әзіл т.б.), шығу тегіне байланысты (халықтық, авторлық, қалалық, әскери, балаларға арналған, діни т.б.) және орындалуы мен құрылымына байланысты (жеке дауысты, көп дауысты) болып бөлінеді. Әуендік-интонацация, орындаушылық мәнер-нақышы және шырқау ерекшелігіне сай қазақ әндері Арқа әндері, Жетісу сазы, Батыс Қазақстан мектебі, Алтай әуені, Сыр бойы мақамы тағы басқа болып айқындалады. Халқымыздың ән шығармашылығы негізінен домбыра аспабының сүйемелдеуімен дамыған. Тақпақ-сазды екпіндегі нөсер терме, желдірме-толғаулар және кең тынысты созып айтатын көтеріңкі әндер көбіне халықтық әндерге тән. Қазақстанның кәсіпқой композиторларының әндеріне өмірдегі сан-алуан тақырып арқау болған. Отандық ән жанрының дамуына Абай, Ақан сері, Мұхит, Біржан, Балуан шолақ, Үкілі Ыбырай, К. Әзірбаев, Н. Бекежанов, Л. Хамиди, Б. Байқадамов, С. Мұхамеджанов, С. Кәрімбаев,Ә. Еспаев, Н. Тілендиев, Е. Рахмадиев, Ш. Қалдаяқов, Ә. Бейсеуов, М. Маңғытаев,Т. Базарбаев, Е. Хасанғалиев т.б. елеулі үлес қосты.
Әншілік вокалдық өнер -музыканы әншінің дауыспен орындауы, музыкалық шығарманың образды идеялық мазмұнын әнші дауысының мәнер күшімен жеткізу, ашу өнері. Әншілік өнерінің жеке ансамбльдік және хор түрлері бар. Әншілік өнерінің ансамбльдік түріне екі дауысты дуэт, үш дауысты - трио, төрт дауысты - квартет, т.б. жатады. Ал көп дауысты хор аспаптық сүйемелмен немесе сүйемелсіз капелламен орындалады (қ. Капелла). Әншілік өнері жанр, стиль жөнінен де дараланады. Әншілік негізінен - опералық және камералық жанрларға бөлінеді. Опералық Әншілік вокалдық өнердің барлық түрін қамти отырып, театр ойын-сауық өнерімен, әрекетпен тығыз астасып жатса, камералық әншілік ,лирикалық, әндер мен романстарды орындайтын жеке әншілерді, шағын вокалдық ансамбльдерді қамтиды. Әншілік өнері орындаушылық тәсілі (вокалдық стиль) тұрғысынан - әуенділік, декламаниялық, колоратуралық стильдерге бөлінеді. Әуенділік стилінде кен тыныстылық, алымдылық, сазды, әуезді кантилена басым болса, декламациялық стиль музыка тақпақ речитатив іспеттес сөйлеу тілімізге жақын келеді. Ал Әншілік стилінің колоратуралық түрінде ән мелодия»! мәтінмен тікелей байланысын жоғалтып, өзінің сипаты жағынан муз. аспапта ойнау техникасына жақындайды.
Вокальдық музыка — музыка аспабының сүйемелдеуімен немесе сүйемелдеуінсіз жеке әншіге, хорға арналып жазылған музыкалық шығармалар.
Ірі жанрлары — музыка-драмалық шығармалар, оратория, орта жанрлары — кантата, вокалды цикл, литургия, хор концерті, Кіші жанрлары — вокалды миниатюра (ән, романс). Кейде адам дауысы оркестрлік музыкаға үлесіп айтылады (мысалы, Петр Ильич Чайковскийдің «Щелкунчик»-те).
Вокалды музыканың жанрлары:
Опералы
Ораториалды
Камералы
Оперетта
Джаз
Вокалдық музыкаға халық әндері, жырлары, классиктері мен қазіргі композиторларының ән-хорлары жатады. Вокальдық музыка, негізінде, халық арасынан шыққан. Бұған Біржан-Сал, Мұхит, Абай, Ақан сері, Жаяу Мұсаның әндері кепіл.
Вокалды музыканың ең бай және күрделі жанры - опера. Ол поэзия мен драмалық әрекетті, вокалды және аспаптық музыканы, мимиканы, қимылдарды, билерді, кескіндеме мен жарық эффектілерін біріктіреді. Бірақ мұның бәрі операдағы музыкалық принципке бағынады.
Опералардың көпшілігінде қарапайым ауызекі сөйлеу рөлі ән айту немесе ән айту арқылы орындалады - речитативті. Оперетта, музыкалық комедия мен комикс операсы сияқты опералық жанрларда ән айту қарапайым ауызекі сөйлеумен ауысады (И.О. Дунаевскийдің «Ақ акациясы», Узейр Гаджибейовтің «Аршин мал аланы», Жак Оффенбахтың «Гофман ертегілері»).
Опералық әрекет ең алдымен вокалдық сахналарда ашылады: ариялар, каватина, ән, музыкалық ансамбльдер мен хорлар. Симфониялық оркестрдің күшті дыбысымен сүйемелденетін жеке ариялар кейіпкерлердің эмоционалды тәжірибесінің нәзік нюанстарын немесе олардың портреттік ерекшеліктерін жаңғыртады (мысалы, Руслан мен Людмила операсындағы Глинка, Игорь мен Кончактың князь Игорьдегі ариялары) Бородин). Жеке кейіпкерлердің драмалық қақтығыстары ансамбльдерде - дуэттерде, терцеттерде, квартеттерде ашылады (Бородиннің «Князь Игорь» операсындағы Ярославна мен Галицкийдің дуэті).
Орыс классикалық операларынан біз музыкалық ансамбльдердің керемет үлгілерін таба аламыз: Наташа мен князьдің драмалық дуэті (Даргомыжскийдің Русалка операсының бірінші актісінен), «Томи емес», Дарлинг жанды триосы (Глинканың Иван Сусанин операсынан). Глинка, Мусоргский, Бородин операларындағы күшті хорлар қалың бұқараның бейнесін адал түрде жаңғыртады.
Инструментальды эпизодтардың операларда маңызы зор: шерулер, билер, кейде тұтас музыкалық картиналар, әдетте актілер арасында орналасады. Мысалы, Римский-Корсаковтың «Көрінбейтін Китеж қаласы мен Қыз Феврония туралы аңыз» операсында Ескі орыс әскерінің татар-моңғол ордаларымен шайқасының симфониялық бейнесі берілген (Керженецте болған өлім). Әр опера дерлік увертюра - операның драмалық әрекетінің мазмұнын көрсететін симфониялық прологтан басталады.
Аспаптық музыка вокалды музыканың негізінде дамыды. Ол ән мен бидің арқасында өсті. Аспаптық музыканың халық шығармашылығымен байланысты көне түрлерінің бірі - вариациясы бар тақырып.
Мұндай шығарма негізгі музыкалық идея - тақырыптың дамуы мен түрленуіне негізделген. Бұл ретте жеке әуезді бұрылыстар, әуендер, ритм мен сүйемелдеу сипаты өзгереді (өзгереді). 18 ғасырдағы орыс музыкантының «Мен өзенге шығуым керек пе» орыс әнінің тақырыбындағы фортепиано нұсқаларын еске түсірейік. I. E. Хандошкина («18 ғасырдағы гусс музыкасы» мақаласын қараңыз). Глинканың «Камаринская» симфониялық қиялында әуелі үйлену тойы «Таулардың артынан, биік таулар» әр түрлі болады, содан кейін «Камаринскаяның» жылдам би әуені.
Тағы бір көне музыкалық форма - бұл әр түрлі билер мен шығармалардың ауысуы. 17 ғасырдағы ескі би сюитасында. билер бір-бірін алмастырды: орташа баяу (неміс allemand), жылдам (француз үні), өте баяу, салтанатты (испанша сарабанда) және жылдам қарқынмен (көптеген елдерде белгілі). XVIII ғасырда. көңілді билер сарабанда мен гиганың арасына енгізілді: гавотте, бурре, минуэт және басқалар. Кейбір композиторлар (мысалы, Бах) жиі сюитаны би формасы жоқ кіріспе шығармамен ашады: кіріспе, увертюра.
Музыкалық шығармалардың біртұтас біртұтас тізбегі цикл деп аталады. Шуберттің «Миллердің махаббаты» мен «Қыс жолы» ән циклдерін, Шуманның «Ақын махаббаты» вокальдық циклін Генрих Гейне айтқандай еске түсірейік. Көптеген аспаптық жанрлар цикл болып табылады: вариация, сюита, аспаптық серенада, симфония, соната, концерт.
Бастапқыда соната сөзі (итальян тілінен «дыбыстан») кез келген аспаптық шығарманы білдіретін. Тек 17 ғасырдың аяғында. Итальяндық скрипкашы Кореллидің шығармаларында 4-6 қозғалыстан тұратын сонатаның ерекше жанры дамыды, ол ең танымалдардың біріне айналды. 18 ғасырдағы екі немесе үш қозғалыстағы сонатаның классикалық үлгілері. композиторлар Карл Филипп Эмануэль Бах (Я.С.Бахтың ұлы), Джозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт, И.Е.Хандошкин құрған. Олардың сонатасы музыкалық образдарда әр түрлі болатын бірнеше бөліктен тұрды. Әдетте екі музыкалық тақырыптың бір -біріне қарама -қарсы орналасуына негізделген жігерлі, тез дамып келе жатқан бірінші қозғалыс екінші қозғалысқа - баяу, әуезді лирикалық шығармаға ауыстырылды. Соната финалмен аяқталды - музыка тез қарқынмен, бірақ бірінші қозғалыстан ерекшеленеді. Кейде баяу бөлікті би туындысы - минуэт ауыстырды. Неміс композиторы Бетховен өзінің көптеген сонаталарын баяу бөлік пен финалдың арасына анимациялық кейіпкер - минуэт немесе сцерзо (итальяндық «әзілден») қойып, төрт бөліктен тұратын жазды.
Жеке аспаптарға арналған пьесалар (соната, вариациялар, сюита, прелюдия, дайындық, ноктюрн) әр түрлі аспаптық ансамбльдермен (трио, квартеттер) бірге камералық музыканың (сөзбе -сөз «үй») өрісін құрайды, олар салыстырмалы түрде шағын орындауға арналған. тыңдаушылар шеңбері. Камералық ансамбльде барлық аспаптардың бөліктері бірдей маңызды және композитордан ерекше мұқият өңдеуді талап етеді.
Симфониялық музыка - әлемдік музыкалық мәдениеттің жарқын құбылыстарының бірі. Симфониялық оркестрге арналған ең жақсы туындылар шындық көрінісінің тереңдігімен және толықтығымен, масштабының ұлылығымен және сонымен бірге музыкалық тілдің қарапайымдылығымен және қол жетімділігімен ерекшеленеді, ол кейде оның мәнерлілігі мен жарқырауына ие болады. визуалды суреттер. Үлкен концерт залдарының жаппай демократиялық аудиториясы үшін композиторлар Гайдн, Моцарт, Бетховен, Лист, Глинка, Балакирев, Бородин, Римский-Корсаков, Чайковский және басқалардың керемет симфониялық шығармалары жасалды.
Симфониялық музыканың негізгі жанрлары - увертюра (мысалы, Гетенің «Эгмонт» трагедиясына Бетховеннің увертюра), симфониялық қиялдар (Чайковскийдің «Франческа да Римини»), симфониялық поэмалар (Балакиревтің «Тамара»), симфониялық сюиталар (» Шехеразаде »авторы Римский-Корсаков) және симфониялар.
Симфония соната сияқты бірнеше жарқын контрастын бөліктерден тұрады, әдетте төрт бөліктен тұрады. Оларды драмалық пьесаның жеке актілерімен немесе роман тарауларымен салыстыруға болады. Музыкалық образдардың сарқылмайтын әртүрлілігінде және олардың қозғалыстарының қарама -қарсы ауысуында - жылдам, баяу, жеңіл би және қайтадан қарқынды - композиторлар шындықтың әр түрлі аспектілерін жаңғыртады.
Симфониялық композиторлар өз музыкасында адамның жігерлі, белсенді табиғатын, өмірдегі қиындықтар мен кедергілермен күресті, оның жарқын сезімдерін, бақыт пен қайғылы естеліктерді, табиғаттың әсем сұлулығын бейнелейді, сонымен қатар - қуатты азаттық қозғалысы бұқара халық өмірінің көріністері мен халықтық мерекелер.
Аспаптық концерт симфонияға және сонатаға ұқсайды. Бұл оркестрдің сүйемелдеуімен жеке аспапқа (фортепиано, скрипка, кларнет және т.б.) арналған өте күрделі жұмыс. Солист пен оркестр бір -бірімен бәсекелес болып көрінеді: оркестр не үнсіз қалады, не жеке құмарлықтағы сезім құмарлығы мен дыбыс үлгілерінің сиқырына таң қалады, сосын оны үзеді, онымен дауласады немесе күшті таңдайды. оның тақырыбын көтеріңіз.
Концерттерді 17-18 ғасырдың көптеген көрнекті композиторлары жазды. (Корелли, Вивалди, Гендель, Бах, Гайдн). Дегенмен, классикалық концерттің авторы ұлы композитор Моцарт болды. Бетховен, Мендельсон, Шуман, Дворак, Григ, Чайковский, Глазунов, Рахманинов, кеңес композиторлары А.Хачатурян, Д.Кабалевский әр түрлі аспаптарға (көбінесе фортепиано немесе скрипкаға арналған) тамаша концерттер жазды.
Музыканың сан ғасырлық тарихы бізге әр түрлі музыкалық формалар мен жанрлардың ғасырлар бойы қалай туып, дамығанын айтады. Олардың кейбіреулері салыстырмалы түрде қысқа уақыт ішінде өмір сүрді, басқалары уақыт сынынан өтті. Мысалы, социалистік лагерь елдерінде шіркеу музыкасының жанрлары өшіп бара жатыр. Бірақ бұл елдердің композиторлары пионерлік және комсомолдық әндер, бейбітшілік үшін күресушілердің ән-марштары сияқты жаңа жанрларды жасайды.
эмоциялар қозғалысы.
Музыкалық драма
Музыкалық стиль
Музыкалық форма
4) формалық немесе формасыздық ретінде көрінетін музыкалық шығармадағы эстетикалық тәртіп ретінде.
5) музыкалық теориялық ғылым бөлімдерінің бірі ретінде.
Осылайша, музыкалық форманың екі категориясы қарастырылады:
а) сөздің кең мағынасында - мазмұнды енгізу тәсілі ретінде;
б) жақын жерде - интегралды композицияға біріктірілген музыкалық шығарманың әр түрлі бөлімдері мен бөліктерін орналастыру жоспары ретінде. Әйтпесе ол аталады композицияның формасы немесе композициялық жоспар.
Композицияның екі жағы бар:
*) сыртқы, музыкалық мазмұнмен, жанр мен тақырыппен, сондай -ақ музыканың болу формаларымен байланысты, бұл әсіресе негізгі жанрлар үшін маңызды.
*) ішкі, ішкі ұйымды, оның жақтарын, элементтерін ашумен байланысты.
Композицияның функциялары:
1) шығарманың мазмұнына байланысты семантикалық;
2) коммуникативті, тыңдау қабылдауын басқаруға бағытталған.
Талдау әдісі және оның формасы
Талдаудың негізгі мәселесі - форма мен мазмұн арасындағы байланыс. Талдау тапсырмалары:
а) музыка қандай сезімдерді, эмоцияларды білдіретінін тұжырымдайды;
б) бұл үшін қандай құралдар қолданылды;
в) мазмұнды композитордың осы стилі, жанры, шығармашылығын тудырған дәуірмен байланыстыру. Жоғарыда келтірілген тармақтарды талдаудың жеке аспектілері ретінде қарастыруға және тәуелсіз формаларға бөлуге болады.
Талдау формалары(Ю.Холопов бойынша) :
1) Талдау практикалық эстетика ретінде. Ол музыка үлгісін ұстанудан және пікір айтудан тұрады. Талдауға енгізілген музыка құбылыстарын қабылдау мен эстетикалық тәжірибе талдаудың белгілі бір бөлігіне нақты-эстетикалық зерттеу, практикалық эстетика сипатын береді.
2) Талдау-сипаттау. Бұл түр жаңа құбылыс сипатталған кезде ғана ғылыми құндылыққа ие болады. Сипаттама-бұл музыкалық мәтінді белгілі терминдерде қайталау.
3) Тұтас немесе кешенді талдау. В.Цукерман әдісі. Ол талдауға композицияға қатысты кең ауқымды ақпаратты тартудан тұрады. Мазмұн мен форма ажырамайтын бірлікте қарастырылады. Цукерман: «Талдау - бұл ғылым мен өнердің синтезі, өйткені ол тек білімді ғана емес, сезімталдықты да қажет етеді».
4) Өлшеудің сандық талдауы. Бұл сөздің тура мағынасында талдау, яғни бүтінді элементтерге бөлу. Бұл мәселе туғызады, себебі негізгі өлшеу объектісі дәл емес.
Кеңірек көзқарас тұрғысынан талдауды синтезден бөліп қарауға болмайды. Бұл ойлау мен таным процесінің екі жағы. Талдау тек кешенді ғана емес, сонымен қатар болуы керек құнды,яғни оның болуын анықтау керек рухани байланыстар.Музыкалық талдау музыканы қалдырмайды, егер:
*) музыканың техникалық құралдарын эстетикалық ретінде ұсынады
*) музыканың дыбыстық түрін сақтайды, яғни музыкалық мысалдармен жұмыс жасайды.
Құндылық талдау эстетикалық тәжірибе арқылы музыканың бейнелі және эмоционалды жағын ашады. Құндылықты талдау әдісінде «құралдар» ең алдымен музыкалық форманың аясында түсіндіріледі. Осыдан - форма ұғымының талдау объектісі ретіндегі басым мағынасы.
Музыкалық сөйлеудің құрылымы
Музыкалық форма құрылым иерархиясымен сипатталады (өзара бағыныштылық). Музыкалық форма бірнеше бөлімнен тұрады, олардың әрқайсысы бөлімшелерге бөлінеді. Кезең келесі бөлімшелерді қамтиды:
1) сөйлем - каденциямен аяқталған кезеңнің ең үлкен бөлігі;
2) сөз тіркесі - сөйлем мүшесі, цезурамен бөлінген;
3) мотив - бір күшті соққымен байланысты форманың минималды конструктивті элементі.
Метрикалық пішін құрылымдары
Уақытша өнер ретінде музыка үшін бөліктердің пропорционалдығы, пропорционалдылығы маңызды. Музыкалық формада күшті соққылардың санына байланысты келесі метрикалық құрылымдар бөлінеді:
1) квадрат - «4 инсульт бөліктері» (Способин). Сквора қозғалыс жанрларына тән (би, шеру);
2) төртбұрышты болмау - квадрат қағидасының бұзылуы (3 + 3; 6 + 6 том.). Орыс халық әндеріне тән.
Екі бөліктен тұратын қарапайым форма
Қарапайым формалар - бұл әрқайсысы периодқа қарағанда күрделі емес 2 немесе 3 бөліктен тұратын формалар. Кезеңнен айырмашылығы - даму бөлімінің болуы. Қарапайым формалар ән немесе би музыкасынан пайда болды. Қолдану аясы - әндер, аспаптық миниатюралар, жанр және тұрмыстық музыка.
Қарапайым 2 бөліктен тұратын формаБұл екі бөлімнен немесе кезеңнен тұратын форма, мұнда бірінші бөлім - музыкалық ойды ұсыну, ал екіншісі - оның дамуы мен аяқталуы. Қарапайым 2 бөліктен тұратын формалар қарама-қарсы болып бөлінеді A + Bжәне дамып келеді A + A1.
1) қарама-қайшы (қайталанбайтын).Құрылымы-ән-хор, жанрлық ерекшеліктері бар («п.» Дубинушка «тармағы).
2) дамытушылық (репрессия): аа1 + ba1, мұнда екінші бөлім екі конструкциядан тұрады: v - «орта» деп аталатын тақырыпты жаңарту және дамыту; a1 - бірінші бөлімнің екінші сөйлемін қайталау.
Үш бөліктен тұратын қарапайым форма.
Қарапайым үш бөліктен тұратын форма-бұл бірінші бөлімі музыкалық ойды ұсыну, екінші бөлігі не оны дамыту, не жаңа музыкалық ойды ұсыну, үшінші бөлігі-қайталау көмегімен аяқталатын форма. Ортаңғы бөліктің тақырыптық материалына байланысты қарапайым 3 бөліктен тұратын форманың 2 түрі бар:
1) дамушы (бір қараңғы) АА1А.Ортаңғы бөлім тоналды-гармоникалық тұрақсыздықпен, тониктен аулақ болуымен, ауытқулармен, фракциялық құрылымдармен, реттілікпен, тақырыпты полифонизациялаумен сипатталады (Чайковский, «Баркароле»).
2) контраст (екі қараңғы) ABA.Ортаңғы бөлім-бұл экспозициялық емес типтегі кезең, онда толықтығы жоқ, соңында тұрақсыз үйлесім жинақталады (Чайковский, «Шулы шар арасында» романсы).
Қайталаудың екі түрі бар:
а) нақты (тура, статикалық, да капо);
б) өзгертілген - әр түрлі, кеңейтілген немесе кішірейтілген (сирек).
Үш бөліктен тұратын қарапайым форма - ABAB үш-бес бөліктен тұратын формасы (Лист, «Махаббат армандары»).
Күрделі пішіндер
Олар 2 немесе 3 бөліктен тұрады, олардың әрқайсысы (кем дегенде біреуі) қарапайым формада. Қарама -қарсы пішінді шарлардың айқын контрастына ие.
Екі бөліктен тұратын күрделі форма
Қолдану аясы - камералық вокал, опералық музыка, сирек - аспаптық музыкада (Моцарт, Фантазия минор). Ол екі түрлі түрде келеді:
1) репертуарлық емес немесе репрессиялық AA1(Бах, WTC II, No2,8,9,10,15,20 прелюдиялары; Скрябин, Прелюдия Оп.11 No 3,16,21);
2) контраст AB. (Бах, WTC I, прелюдия No 3.21). Бөліктердің теңсіздігі форманың тұтастығына ықпал етеді:
а) 1 қозғалыс - кіріспе, 2 - негізгі («Иван Сусанин» операсынан Глинка, квататина мен Антониданың рондосы). Немесе аңшылар хорында (Вебер, «Сиқырлы атқыш» операсы): 2 бөлім - хор.
Үш бөліктен тұратын күрделі форма
Бұл 3 бөліктен тұратын репрессия формасы, олардың әрқайсысы қарапайым форма. Бұл форма біріншісін кейіннен шоғырландыратын екі қарама -қарсы суретті қамтиды. Шығу тарихы: 17 ғасырдағы аспаптық және вокалдық музыка - би циклдары, ария да капо... Қолдану аясы: соната-симфониялық циклдердің ортаңғы бөліктері, жеке аспаптық шығармалар, романстар, ариялар, хорлар. Түрлері:
1) ACA 2) AA1A(ариялар да капо) 3) ABCA(романтиктер)
Бірінші бөлімнің ерекшелігі: контрасттың болмауы - бір қараңғы 2х немесе 3х формасы.
Тарихи ортаңғы бөліктің екі түрі болды:
1) бар орта бөлігі үштік онда жаңа материалды ұсыну дамудан басым болады. Бұл конструкция тұрақты, формасы бойынша толық және тональды-гармоникалық құрылым, шеткі бөліктерден кесурамен анық бөлінген (Рахманинов, G минордың кіріспесі)
2) орта бөлігі - эпизод онда презентациядан гөрі даму басым болады. Бұл құрылыс тоналды, үйлесімді және құрылымдық тұрақсыз, репризге біртіндеп көшуімен (Чайковский, «ақпан»).
Романтиктер үшін трио мен эпизод арасындағы айырмашылық бұлыңғыр.
Қайталану түрлері:
1) дәл (Моцарт, симфония G minor, 3 -ші қозғалыс)
2) әртүрлі
3) динамикалық, құрамында бірінші қозғалыстың тақырыптық материалының бейнелі қайта ойлауы мен жаңа бейнелі контраст (Шопен, Ноктурн минорлы).
Код- дағдарыстан кейінгі дамыған қосымша. Соңғы синтездеу функциясын орындайды. Негізгі ерекшеліктері: органикалық тоникалық нүкте, плагальды бұрылыстар.
Вариация формасы
Вариация - бұл тақырыпты ұсынуға және оны өзгертілген түрде қайталауға негізделген форма: АА1А2 ...Бөлшектердің саны шектелмейді. Мағынасы - бұл тақырыпқа тән әр түрлі бейнелі жағдайларды ашу.
Шығу - халықтық орындаушылық дәстүрмен байланысты. Қолдану аясы - дербес шығармалар, соната -симфониялық циклдердің бөліктері.
Вариацияны (тақырып осылай дамиды) және вариацияны, яғни вариациялық форманы ажырату қажет.
Вариацияның тарихи түрлері:
1) Ежелгі өзгерістер(XVI - XVII ғасырлар). Basso ostinato нұсқалары. 2 түрі:
а) пассакалия- үлкен форма, Maestoso. Баста тұрақты тақырып өзгереді.
б) чакон- камералық, лирикалық. Әдетте үлкен форманың бөлігі. Гармоникалық формула өзгермейді.
17 ғасырдың аяғында Пассакалия мен Чакона арасындағы айырмашылық жойылды (Бах, Чакон Д минор; Гендель, Г минордағы Suite -тен Пассакалия, №7).
2) Қатаң өзгерістер.ВКШ нұсқалары. Фигуралық, сәндік вариациялар.
Тақырып ерекшеліктері:
1) орта регистр, 2) орташа темп, 3) аккорд текстурасы,
4) тақырыптың айқын функционалдығы, 5) тақырыптың ән мен би сипаты,
6) форма қарапайым екі бөліктен тұрады, жиі емес - 3 бөліктен тұрады, тіпті жиі емес - кезең.
Вариация принципі:тақырыпты тұтастай жаңғырту, оны бөлшектермен байыту.
Тақырып өзгереді:мелодиялық үлгі, ырғақ, текстура, қарқын және т.б.
Өзгеріссіз қалу:гармоникалық жоспар, пішін , тональность (бір атпен немесе параллельмен бір рет ауыстырылуы мүмкін).
Әуенді әзірлеу әдістері: а)ою -өрнек, б)ән айту, v)вариантты түрлендіру. (Моцарт, Майорадағы Соната, No11, 1 -ші қозғалыс).
3) Еркін нұсқалар.Олар XIX ғасырдың басында романтикалық композиторлардың шығармашылығында өздерін танытты. Жанрлық сипаттамалық вариациялар. Әр вариация тақырыпқа негізделген дербес шығармаға ұқсайды. Тақырып - бұл қарама -қарсы бейнелерді жасау үшін ақтау. Вариация принципі: тақырып элементі - тәуелсіз даму объектісі (Рахманинов, «Паганини тақырыбындағы рапсодия»).
Қос вариация.
Бұл екі тақырыптағы нұсқалар. Тақырыптар әрқайсысы бойынша әр түрлі болуы мүмкін және өз кезегінде (Глинка, «Камаринская»).
Глинканың вариациялары(сопрано остинато).
Тақырып өзгеріссіз қалады, сүйемелдеу өзгереді (Глинка, Руслан мен Людмила операсынан парсы хоры).
Соната формасы
Соната формасы - бұл бірінші бөлім (экспозиция) екі негізгі тақырыптың тоналды контрастына негізделген форма. 2 -бөлім (даму) оларды интенсивті түрде дамытады. Үшінші бөлім (реприз) тақырыптарды тоналды бірлікке әкеледі.
Сонатаның формасы инструментальды гомофониялық формалардың ішіндегі ең жоғары болып табылады, ол барлық басқа формалардың ерекшеліктерін сіңірді. Күрделі құрылымның арқасында соната формасы жарқын бейнелі контрасттарды көрсете алады, дамуда күрделі мазмұнды бейнелейді және бейнелердің сапалық өзгерісін көрсетеді.
Соната формасы өнер мектебінің композиторларының жұмысында түпкілікті қалыптасты. Ол сонаталық-симфониялық циклдардың шеткі бөліктерінде бір бөліктен тұратын бағдарламаланған оркестрлік шығармалардың (увертюра, фантазия, кескіндеме, поэма) формасы ретінде, опералық увертюра формасы ретінде қолданылады. Ол вокалдық музыкада сирек кездеседі (Глинканың Руслан мен Людмила операсынан Русланның ариясы).
Соната формасы міндетті үш бөлімнен тұрады: экспозиция, әзірлеу және кодтау. Олардан басқа қосымша болуы мүмкін - кіріспе мен код.
Экспозиция
Бұл музыкалық образдардың шоуы, драманың сюжеті. Негізгі және қосалқы бөліктердің тоналды (тақырыптық) контрастына негізделген. Партия мен тақырып туралы түсініктерді ажырату қажет: партия - бұл экспозиция бөлімі немесе реприз. Тақырып - бұл бейнені сипаттайтын музыкалық материал.
Негізгі партия- көбінесе белсенді, ерік-жігерлі сипатта (хорда дыбыстары бойынша қозғалыс, импульсивті ырғақ). Ол көбінесе әртүрлі элементтердің ішкі контрастын қамтиды.
Бүйірлік партия- көбінесе лирикалық сипатта болады. Әдетте бұл әуенді жанр-би тақырыбы. Кейде бүйірлік бөлік бірнеше тақырыптардан тұрады (Бетховен, «Батырлық» симфония, 1 қозғалыс). Көбінесе бүйірлік партияда үзіліс (ауысым) болады - негізгі партияның элементтерін енгізу, байланыстырушы партия. Бұл шиеленісті тудырады, дамудың драмасын болжайды.
Әдеттегі тональды коэффициенттер:
Ч.п. (мамандық бойынша) - wp. (D кілтінде)
Ч.п. (кіші кілтпен) - wp. (қатар параллель)
Экспозицияда негізгі және қосымша партиялардан басқа, бар байлау партиясы , ол негізгі бөлікті бүйір бөлігімен тональды және тақырыптық түрде байланыстырады, негізгі бөлікте жинақталған энергияны шығарады. Байланыстырушы тараптың басты ерекшелігі - тоналды тұрақсыздық. Байланыстырушы бөлік әр түрлі масштабта болуы мүмкін: әзірленген конструкциялардан қысқа жіпке дейін (Шуберт, «Аяқталмаған» симфония, 1 қозғалыс).
Соңғы партия- экспозицияны қорытындылайды, бүйір бөлігінің тоналдылығын бекітеді. Ол көбінесе экспозиция тақырыптарының материалына, сирек жаңа тақырыпқа құрылады.
Дамуы
Бұл музыкалық әрекеттің дамуы мен шарықтау шегі. Экспозициядағы тақырыптардың қарама -қарсылығы не тереңдейді, не тегістеледі. Көбінесе, даму негізгі партияның тақырыбына негізделеді, өйткені неғұрлым белсенді және ішкі қарама -қайшылықтар. Тақырыпты дамытудың негізгі әдістері:
1) тақырыпты элементтерге бөлу және олардың тоналды, гармоникалық, текстуралы, регистрлік, тембрлік дамуы.
2) тақырыпты полифонизациялау.
Даму бірнеше бөлімдерден тұруы мүмкін, олардың әрқайсысының өзіндік шыңы бар (толқындар деп аталады). Тұрақсыз функцияның энергиясының жинақталуына негізделген соңғы бөлім деп аталады прекурсорЭкспозицияда естілмеген жаңа тақырыпты әзірлеудің пайда болуы деп аталады эпизод(Шостакович, «Ленинград» симфониясы, 1 қозғалыс).
Reprise
Бұл тоналды бірлік негізінде тақырыптардың конвергенциясы байқалатын музыкалық әрекеттің ашылуы. Соната формасының қайталануы:
1) дәл (Бетховен, симфония No3, 1 қозғалыс)
2) динамикалық - экспозиция тақырыптарын бейнелі түрде қайта қарау; реприздің басталуы дамудың шарықтау кезеңімен сәйкес келеді (Шостакович, симфония No7, 1 қозғалыс)
3) айна (Шопен, баллада No1, Г минор)
4) толық емес, негізгі бөлігінде жоқ, ол кодада пайда болады (Шопен, Соната No2, В жалпақ минор).
Код
Оның қызметі - даму нәтижелерін қорытындылау, контрастты бірлікке келтіру және негізгі идеяны бекіту. Экспозициядағы контраст неғұрлым күшті болса, даму динамикасы неғұрлым жоғары болса, кодтың мәні соғұрлым жоғары болады. Sonata форма коды екінші дизайнға ұқсас болуы мүмкін. Әдетте, код экспозицияның тақырыптық материалына, сирек жаңа тақырыпқа негізделген.
Рондо Соната
Бұл рондо мен соната формасы арасындағы аралық форма. Схема : AVA S AV1A,қайда ABA- экспозиция, БІЛЕ- эпизод , AB1A- реприз. Орташа (орталық) эпизодты алдыңғы тақырыптарды дамытумен ауыстыруға болады. В.Цукерманның анықтамасына сәйкес, «Рондо соната - бұл үш (кейде төрт) эпизодтан тұратын рондоның бір түрі, онда экстремалды эпизодтар тақырыптық және тональды экспозиция мен репризаның бүйірлік бөліктерімен бірдей қатынаста болады. Түрлері:
1) егер орталық эпизод БІЛЕ- экспозиция тақырыптарының дамуы, онда бұл көзқарас соната формасына жақындайды,
2) егер орталық бөлім БІЛЕ- эпизод, содан кейін - рондо.
Соната формасының белгілері:
*) тақырыптардың тоналды контрасты Aжәне Vбасында және олардың тональды бірлігінде
*) эпизод V- аралық құрылыс емес, Ч. тәуелсіз партия ретінде
Соната формасынан айырмашылығы:
*) Ч. экспозиция мен репризаның соңында т.б.
Рондо белгілері:
*) қайталауды кемінде үш рет орындау
*) жанрлық-би тақырыбы
Рондон айырмашылығы:
*) жаңа эпизодты жаңа кілтпен қайталау.
Қолданылу аясы: соната -симфониялық циклдердің финалы, кейде - тәуелсіз бөліктер түрінде. Кіріспе рондо сонатасына тән емес, коданы жасауға болады. Бетховен, соната №8, финал, орта бөлім - эпизод. Моцарт, соната № 17, финал, орта бөлім - әзірлеу).
Циклдік формалар
Циклдік форма - бұл жалпы түсінікпен біріктірілген бірнеше толық қарама -қарсы бөліктерден тұратын форма.
Циклдік формалардың екі түрі бар:
1) люкс, бөліктердің қарама -қарсылығы басым болады,
2) соната-симфониялық (вокалды-симфониялық, вокалдық, аспаптық) цикл, онда ең бастысы - циклдің бірлігі.
Люкс.
Бұл әр түрлі кейіпкерлердің пьесаларынан тұратын циклдік жұмыс. Люкс бөлмелерінің тарихи түрлері:
1) Антикварлық люкс (партия). XVI-XVIII ғасырлар. Төрт биден тұрады:
а) барлық тапсырыс(Неміс биі) - баяу темп, 4/4, полифониялық;
б) қоңырау(Француз биі) - орташа қарқын, 3/4, полифониялық;
в) сарабанда(Испан биі) - баяу темп, 3/4, аккорд текстурасы;
г) концерт(Ағылшын биі) - жылдам қарқынмен, үштік ырғақ. Негізгі билерден басқа кейде сюитаға қосымша билер енгізілді - гавотте, минуэт, буре және т.б. Люкс кіріспе немесе токкатамен ашылды. (Бах, ағылшын, неміс, француз люкс).
2) ВКШ люксі ... Негізгі жанрлар: кассациялар, диверсиялар, серенадалар (Моцарт, «Кішкентай түнгі серенада»). Міндетті би мен сонаталық-симфониялық циклмен жақындасуды қабылдамау бар.
3) Жаңа люкс (19 ғасырдың 2 ширегі). Оның ерекшеліктері: бағдарламаның үлкен маңызы, бөліктерді белгілі бір сюжет бойынша біріктіру, бөліктердің контрастын күшейту (Шуман, «Карнавал»). Сюита спектакльдің, балеттің, операның негізгі музыкалық нөмірлерінен тұруы мүмкін (Grieg, «Peer Gynt»).
Соната-симфониялық цикл
Соната-симфониялық цикл симфония, соната, концерт, квартет жанрларын қамтиды. Классикалық соната-симфониялық цикл 4 қозғалыстан тұрады, соның ішінде соната түрінде Аллегро, баяу қозғалыс, минуэт (кейінірек сцерзо) және финал. Концерт пен соната жанрында минуэт жоқ. Цикл бөліктерінің композициялық бірлігі тұтастықты қарқынды ұйымдастыруда, тоналды-гармоникалық, тақырыптық және бейнелі байланыстарда көрінеді.
Соната-симфониялық циклдің бөліктері, тұтастай алғанда, композиция ұғымының ашылу кезеңдері болып табылады. Циклдің әр бөлігінің өзіне тән жанрлары мен формалары бар:
1 бөлім(sonata Allegro) - сонатаның формасы.
2 -бөлім(Andante, Adagio) - күрделі 3 бөліктен тұратын форма, дамымай қалған соната формасы, вариация формасы, кейде рондо.
3 -бөлім(Минуэт)-3 бөліктен тұратын күрделі форма.
4 -бөлім(Финал) - сонатаның формасы немесе рондо (рондо соната).
Тональды байланыстар: шеткі бөліктер сол кілтпен немесе аттас, 2 -ші бөлік - S пернесінде, сол атауда немесе параллельде жазылады. Үшінші бөлім негізгі кілтте.
Еркін және аралас формалар
Бұл классикалық және романтикалық музыка формаларының типтік схемаларына сәйкес келмейтін немесе әр түрлі формалардың ерекшеліктерін біріктіретін циклдік емес музыкалық формалар. Еркін формалардың аралас формалардан ерекшелігі - аралас формаларда соната формасы басқа формалармен үйлеседі. Еркін формаларда сюита формалары басқа формалармен біріктіріледі. Еркін формалар музыкалық аспаптық музыканың жанрларымен байланысты (Штраус вальсі, попурри). Рондализм көбінесе жетекші принципке айналады. Әрбір жаңа музыкалық образ толық формада болады. Еркін формалар программасы бар эсселерге тән.
Барокко дәуірінің еркін формалары - орган мен клавьерлік қиялдар мен байланысты жанрлар. 18 ғасырдың 2 -ші жартысындағы еркін формаларға тән белгі - гомофониялық және полифониялық белгілердің қоспасы.
19 ғасырда еркін және аралас формалардың (балладалар, поэмалар, рапсодиялар) маңыздылығының артуы романтизм эстетикасымен анықталады. Олар қарама-қарсы тақырыптардың егжей-тегжейлі экспозициясымен, даму қарқындылығының артуымен, бейнелердің трансформациясы мен конвергенциясымен, реприс-код бөлігінің динамизациясымен сипатталады.
19-20 ғасырларда еркін формалар формаға (бағдарламаға) әсер ететін идеяға негізделген. Жеке «форма композициясы» 20 ғасырдың екінші жартысында композиция принципі болды.
Полифониялық формалар
1) имитациялық, бір тақырыпты дамытуға негізделген.
2) имитациялық емес (қарама-қарсы), әр түрлі тақырыптардың бір мезгілде комбинациясына (контрастына) негізделген.
Полифония 14 ғасырда капелла хорына арналған шіркеудің музыкасы ретінде пайда болды. Негізгі полифониялық жанрлар: фуга, фугетта, ричеркар, өнертабыс т.б.
Достарыңызбен бөлісу: |