17 кейс. Әдебиеттану
Эпос (грек. epos – сөз, баяндау, әңгіме, өлең) – әдебиеттің бір саласы.
Құрамына аңыз, ертегі, әңгіме, новелла, повесть, роман, эпик. поэма, эпопея жанрлары, сондай-ақ көркем очерктер кіреді. Эпостың басты ерекшелігі – өзі әңгімелеп отырған өмір құбылыстарын кең көлемде, эпик. тұрғыдан қамтып, кейіпкер образын, көркем әдебиеттің алуан түрлі әдістерін мейлінше мол қамту арқылы суреттеу. Көбінесе шығарма жазылудан әлдеқашан бұрын болған оқиға туралы жазылатындықтан, Эпоста баяндау тәсілі басым болып келеді. Эпостық шығармада суреттелетін оқиға оған тікелей куәгер болған адамның атынан баяндалады. Мұндай шығармалардың ерекшелігі оған бірігетін жанрлардың ішкі өзгешеліктерінен айқын көрінеді. Эпостық шығармалар халық ауыз әдебиетінен бастау алады. Ең көне Эпостық жанр – ертегі, ол барлық халықтың ауыз әдебиетінде бар. Ертегіде оқиға үнемі ертекшінің атымен баяндалады. Онда адамдардың күнделікті тұрмыс-тіршілігі (тұрмыс-салт ертегілері), қиялдан туған түрлі ғажайып оқиғалар (қиял-ғажайып ертегілер), адамдар мен жануарлар арасындағы жайттар (хайуанатар туралы ертегілер), белгілі бір ертегілік кейіпкердің бастан кешкен қызғылықты оқиғалары (Алдар көсе, Қожанасыр әңгімелері) сөз болады. Эпостық жанрдың ендігі бір түрі – аңыз әңгімелерде нақтылық, тарихилық сипат басым (мыс., Жиренше шешен, әз-Жәнібек туралы аңыз әңгімелер). Шағын көлемдегі Эпостық жанрларға көркем очерк, новелла, әңгімелер жатады.
Біз мектепте көптеген әдеби жанрлармен танысамыз. Олардың көпшілігінің бір-біріне ұқсастығы соншалық, оқушылар оларды бір-бірімен шатастыра бастайды. Мысалы, көбісі мифтің ертегіден қалай ерекшеленетінін білмейді.
Ертегі мен миф: ұқсастықтары мен айырмашылықтары
Шатасудың себебі олардың кейбір негізгі жолдармен ұқсастығында. Сонымен, екі жанрда да белгілі мөлшерде көркем шығарма бар, ол туралы ежелгі дәуір туралы да жиі айтылады (егер біз ескеретін болсақ, мысалы, орыс халық ертегілері). Алайда, миф пен ертегі әлі де әртүрлі жанрлар.
Миф дегеніміз - ежелгі құдайлар, рухтар мен батырлар туралы әңгіме. Мифтің мақсаты - әлемнің пайда болуы мен құрылымы туралы айту. Мифтерде адамдар әлем, табиғат, дін және қоғам өмірі туралы білімдер мен идеяларды жеткізді. Аңыздар ұзақ уақыт бойы қалыптасып, ауыздан ауызға өтіп жатты. Жарқын мысал - Ежелгі Греция туралы мифтер. Аңыз туралы толығырақ мақаладан оқи аласыз.
Ертегі - бұл көркем әдебиетке нақты назар аудара отырып, баяндау жұмысы. Ертегі - бұл толығымен ойдан шығарылған оқиға. Мифте нақты фактілерді қолдануға болады, мысалы, өмірдегі жеке тұлғалар кейіпкер ретінде әрекет ете алады. Ертегі дүниежүзілік тәртіп туралы айтпайды, оның мақсаты жинақталған білімді жеткізу емес. Ертегі жақсылыққа үйретеді, жақсылық пен жамандықты көрсетеді. Ертегі аңызға қарағанда әлдеқайда жас; көптеген ертегілердің өз авторлары бар. Ертегілердің негізгі үш түрі бар:
Жануарлар туралы ертегілер - басты кейіпкерлер жануарлар: «Түлкі мен қоян», «Қой, түлкі және қасқыр», «Түлкі мен қасқыр»;
Сатиралық ертегілер - қарапайым адамдардың кемшіліктері мен ізгіліктерін көрсететін күнделікті ертегілер: «Шемякин соты», «Ақылды жұмысшы»;
Ертегілер - жақсылық пен зұлымдық туралы ертегілер, көбінесе оларда сиқырлы заттар қолданылады, басты кейіпкер зұлымдыққа қарсы күреседі: «Иван Царевич және сұр қасқыр», «Өлмес Кощей».
Миф– «фантастикадан» «қасиетті» дәстүрге дейінгі аралықта түсіндірілген түсініксіз тұжырымдама, алғашқы аян; адамдардың әлем туралы, ондағы адамның орны туралы, бар нәрсенің шығу тегі туралы, құдайлар мен батырлар туралы идеясын жеткізетін аңыз; жабық символдық жүйе; бөлек сюжеттер мен бейнелерде бейнеленген әлем туралы белгілі бір идея. Сенім мен сенімділік сипатына ие. Адамның өмір заңдылықтары мен мағынасын түсінуге деген ұмтылысын бейнелейді. Ол формасы бойынша ертегіге ұқсайды.
Миф грек тілінен алынған. - аңыз, аңыз.
Олар ойын-сауық үшін емес, әлемде не болып жатқанын түсіндіру, түсіну үшін бүктелген. Алғашында миф жай айтылып қана қоймай, орындалды.
Біртіндеп миф ертегіге, дінге және тарихқа жіктелді. Троян соғысы тарихи оқиға ретінде қабылданды.
Мифтер екі мағыналы. Сондықтан, бір іс әр түрлі баға берді. Сондықтан Эдип туралы миф тағдыр алдындағы кішіпейілділіктің үлгісі ретінде немесе құдайларға қарсы тұру ретінде ұсынылуы мүмкін. Ертегілерден өзгеше.
Оқиға – негізінен сиқырлы, фантастикалық күштердің қатысуымен ойдан шығарылған адамдар мен оқиғалар туралы баяндау, әдетте халықтық-поэтикалық шығарма.
Ертегілерде батырлар құдай емес, адамдар. Оқиғалар бір рет қайталанады, бірақ мифтерде күн сайын ( «Күн сайын Ра көктегі Ніл бойымен Manjeto қайығымен жүзеді»).
Аңыз - кез-келген тарихи оқиға туралы поэтикалық аңыз; фантастика, керемет нәрсе.
Бірте-бірте аңыз деген сөз басқа діни әңгімелерге тарады. Мұндай әңгімелердің мазмұны әрқашан өте байсалды және тәрбиеленуші болды. Әзілдесуге рұқсат болғанымен.
Тарихи-географиялық дәлдік әдетте аңыздарда сақталады. Батырлардың есімдері ертегі кейіпкерлерінің аттарына ұқсамайды.
Әңгіме мен новелла жанрына түсініктеме беріңіз
Әңгіме жанры – прозаның шағын түрі. Онда оқиға, кейіпкердің іс-әрекеті қысқа болып, уақыт жағынан да аз мерзімді қамтиды.Әңгіме, әдебиетте — оқиғаны қарасөзбен баяндайтын шағын көркем шығарма жанры. Әңгіменің жанрлық ерекшеліктері оқиғаны баяндау тәсілі, композициялық, сюжеттік құрылысы, көркемдік жүйесі арқылы айқындалады. Әңгіменің көлемі шағын, кейіпкерлер саны аз, сюжет ұйытқысын құрайтын оқиғаның басталуы, шарықтау шегі мен шешімі болады. Онда адам, оның өмірі мен тағдыры, аса маңызды деген оқиға жинақы беріледі. Мұнда бір айтылған жайларға қайта оралуға, тәтпіштеп баяндауға, ұзақ суреттеуге орын жоқ. Әңгіме жанры аз сурет арқылы көп жайды аңғарта білетін айрықша көркемдік шеберлікті талап етеді. Оқиға көбіне бірінші жақтан баяндалып, әңгімешінің оқиғаға тікелей қатыстылығын көрсетеді. Б. Майлин, Ж. Аймауытов, М. Әуезов, Ғ. Мүсірепов тағы басқа. Әңгімелері — қазақ әдебиетіндегі осы жанрда жазылған үздік шығармалар.
Ұзақ поэманың қасындағы бір нақтылы пьеса тәрізді, әңгіме де романнан тез жазылып, шапшаң тарайды. Мысалы Б.Майлиннің «Шұғаның белгісі» атты әңгімесіне тоқталсақ, аса шебер жазылған бұл әңгіме арқылы Майлин белгілі бір дәуірдің кезеңді, кесек шындығын алдымызға жайып, ескілік құрбаны болған қазақ қызының бедерлі бейнесін жасады. Міне, Ыбырай Алтынсариннен басталатын әңгіме жанрын Майлин жетілдіріп, 20-30ж Әуезов пен Мүсірепов жасаған классиалық үлгілерге ұштастырды. Қазақ әдебиетінде көркем әңгіменің небір керемет үлгілері бар. Солардың бірі «Қорғансыздың күні» Әңгіме аса әсерлі табиғат суретіенен басталады. Бұл әңгіме Октябрь революциясынан бұрынғы қазақ ауылындағы кедейлер өмірінің бір көрінісін тамыртереңімен қопарып әкеліп, қорғансыз жандардың тұрмыс-тіршілігіндегі азап пен ауыртпалықты шыншылдықпен әсерлі жаяды. Және де бұл саладағы Ғ.Мүсірепов туындыларына соқпай өте алмаймыз. «Талпақ танау» колхоз тақырыбына арналған әңгіме. Негізінен баяндау тәсілімен жазылатын бұл жанрда ылғи суреттеу бола бермейді. Ана циклнде жазған Мүсіреповтың әңгімелері көркем. Әңгіме белгілі бір шындықты таныту үшін жазылады. Онда ой және сөз кедейлігі болмауы тиіс, алайда оқиға желісі қысқа болады.
Қазіргі әңгіменің бастаулары халық ауыз әдебиетінде жатыр. Сонау көне заманнан-ақ халық өзінің тұрмыс-салты, күнделікті тіршілігі жайлы ауызша әңгімелер туғызып отырған. Мұндай әңгімелер бір рет қана айтылып қоймай, әр жерде, жиын болған кезде айтылған да, ондағы оқиға бірте-бірте тұрақты сюжетке айналған. Сөйтіп, ауыз әдебиетіндегі дәстүрлі жанрға айналған
Новелла – шағын көлемді прозалық шығарма. Әңгімеден қиялға негізделген оқиға, әдеттен тыс сюжет пен композиция құрылымы арқылы ерекшеленеді.Онда егжей-тегжейлі баяндау кездеспейді. Новеллада оқиға желісі жинақы өріліп, шұғыл өзгереді, ойламаған жерден аяқталады. Батыс әдебиетінде Дж.Боккаччо, Дж.Чосер, М.Наварская, М.Сервантес, П.Мериме, Г.Мопассан, Э.Хемингуэй, А.Моравие, ал орыс әдебиетінде Н.В. Гоголь, А.П. Чехов Новелланың озық үлгілерін қалдырды. Қазақ әдебиетінде Новелла жазу дәстүрі С.Ерубаевтан басталды, Ғ.Мүсіреповтың ана туралы Новелалары үздік үлгі саналды.
Новеллалар әдеби жанр ретіндегі итальяндық әдебиетте дами бастады Ренессанс, негізінен Джованни Боккаччо, авторы Декамерон (1353). Декамерон он ер адам (жеті әйел және үш ер адам) қашып кеткен 100 ертегі (аталған новеллалар) ұсынылды. 18 ғасырдың аяғы мен 19 ғасырдың басында ғана жазушылар новелланы өсиеттер мен ережелер бойынша құрылған әдеби жанрға айналдырды.
[Новелла] - бұл әдебиеттің ең бай және пайдалы түрінің бірі ... ол қысқаша әңгімеге қарағанда тақырып пен сипаттың кеңейтілген дамуына мүмкіндік береді, толық көлемді кітаптың құрылымдық талаптарын қоймайды. Осылайша, ол өз тақырыбын қарқынды, егжей-тегжейлі зерделеуді қамтамасыз етеді, белгілі бір деңгейде қысқаша әңгіменің шоғырланған фокусын да, романның кең ауқымын да қамтамасыз етеді
Күй аңызы - Т.Ахтановтың ең алғашқы әңгімесі. Әңгіменің негізгі тақырыбы — өнер құдіреті. Естемес деген күйшінің ауыр тағдыры. Ол өзінің мұңлы да зарлы күйі арқылы ботасы өлген боз інгеннің тақырдай қатып қалған қайыс жонын жұмсартып, тіршілікке нәр бергендей болды.
Шығармаға композициялық талдау жасату.
Оқиғаның басталуы: Екі салт аттының жолға шығуы. Күйшілердің әңгімесі.
Оқиға байланысы: Жапанда жалғыз нардың кезігуі, ботасы өлген аруананың зары. Естеместің домбырасына тіл бітіруі, жолаушылардың жалғыз қараша үйге келуі
Оқиғаның шиеленісуі: Қыздың әкесіне қолқа салуы
Оқиғаның шарықтау шегі: Естемес күйшінің өнері, «Нар идірген» күйінің дүниеге келуі
Оқиғаның шешімі: Естеместің жолын жас жігітке беруі
Бұл әңгіме күйші Естемес пен жас жігіт Оразымбеттің жолдағы әңгімесі мен бастан кешкен оқиғасы туралы. Естемістің жас қызға ғашық болып, оған соңына дейін тырмысып өзіне алғысы келгені, бірақ қыздың ондай ойы болмағанын біліп, көңілі түскені туралы болатын.
Басты кейіпкерлер:
Естемес - күйші, тарамыс денелі, қатқыл өңді, егде кісі, тағдырына ыза болған, өкінген адам.
Оразымбет - Естемістің шәкірті
Жаңыл - тік мінезді, басына үкілі тақия киген, талдырмаш қыз.
«Күй аңызы» - өнер құдіреті жайлы терең дәріптеліп жазылған деп есептеймін. Күй аңызында өмірін өнер жолына арнап, елуге келгенше отбасын құрмаған Естемес күйші мен жас жігіт Оразымбет атты екі кейіпкер жайлы бейнеленген. Әсіресе, Естемес деген күйшінің ауыр қиыншылыққа толы өмірі туралы дәріптелген. Күй және күйші жайлы тебірене жырлайды. Осы әңгімедегі екі кейіпкер ел аралап жүріп, жалғыз ғана үйлі ауылға кез болады. Жапан даладағы үйдің иесі жарлы жан. Жалғыз нарынның ботасы өліп, желіні тондырдай кепкен. Келіп кеткен жолаушыларға тек қана су ұсына алатын еді. Үй иесі өте қарт, жасы келіп қалған, дене бітіміне қарасан аяп кетесің. Себебі, жүдеу келген үстіндегі киімі жамау келген. Бұл шаңырақтың төріне мойын бұрған Естемес күйші еді. Ол сол өңірге аты шыққан даңқты күйші ретінде елге кең жайылған. Ол өзімен бірге Оразымбет деген адамды серік қылады. Жолсеріктің қасында ұзақ уақыт бойы жүргендігінен өте сақ, жұмысқа икемді адам деп санайды. Сол себептен атағы шыққан мықты күйші шығарына сенім білдірген. Және де, «естіп келе жатқан күйлерінді үлгі етіп келе жатқаның дұрыс, ал менің өмірімді үлгі етпеуге тырыс» деп өзінің ақыл-кеңесін айтады. Бұлай айтуынын себебі Естемес күйшінің ауыр тағдыры, өз көкірегіндегі зары, алдамшы бір үміт сәулесіне сенуі баяндалғаны деп санаймын.
Осы күйшінің жапан даладағы үйге бас бұрғанын айта кетсем, ол уйде тұрмыс жағдайы төмен қария және бойжеткен қызы тұратын еді. Бойжеткен арудың есімі Жаныл болатын. Ол бойжеткенде қариямыз секілді жүдеу тартқан, жұпыны киінген. Сондықтан жастық салтанаты мен әдемілігі көрінбей қалған. Үй иесі Естемес күйшіге қолқа салады. Күй құдіретімен нарды идіріп көрмек ойларын білдірту үшін «Екі күйші, өнерлеріңді бірдей салындар»-деген сөзбен білдіртуге тырысады. Сөйтіп Естемес күйшінің күйі нарды идіргенімен, жас Оразымбет күйші күйді жалғастырғанда ғана нардың сүті шелекке саулай жөнелді. Осы арқылы Тахауи Ахтанов күй құдіреті мен күйшінің шеберлігін жеткізеді.
Қорыта келе, осы шығармадағы күйдің құдіреттілігі соңшалықты нардың өзін идірген. Осыған қарап отырып күйшінің әрбір күйді жеткізе білетіндігін көре аламыз.
Достарыңызбен бөлісу: |