СөЖ Әлеуметтік өзгерістер: жаңа әлеуметтанулық пікір- таластар



бет1/2
Дата11.02.2023
өлшемі26,1 Kb.
#67083
  1   2

Халықаралық туризм және меймандостық университеті
«Туризм және қонақжайлылық» кафедрасы
СӨЖ
Әлеуметтік өзгерістер: жаңа әлеуметтанулық пікір- таластар.
Орындаған: Қадырғазықызы Балауса
Тобы:Тқиұ 21-02
Қабылдаған: Ниязов.Н.А.
Түркістан,2022ж
1. Әлеуметтік өзгеріс
Әлеуметтік өзгерістер мәселесі әлеуметтанудың ғылым ретінде пайда болуы мен дамуының бастапқы нүктелерінің біріне айналды. Дәл осы мәселеге деген көзқарас төңірегінде 19 ғасырдың ортасында социологиялық теорияда екі негізгі бағыт – эволюциялық және конфликтологиялық қарама-қайшылықтар болды.Әлеуметтік өзгерістер – олардың қауымдастықтарын, топтарын және институттарын құрайтын әлеуметтік жүйелер мен ішкі жүйелердің бір күйден екінші күйге ауысуы (4.2-сурет). Мұндай өзгерістер жүйенің қоршаған ортамен әрекеттесуінің нәтижесі болып табылады және ондағы жаңа құрылымдар мен белгілердің пайда болуымен бірге жүреді. Әлеуметтік өзгерістер объективті, бірақ әртүрлі қоғамдық күштердің оларға деген қатынасы, олардың бағасы қоғамның әртүрлі топтары, таптары мен қабаттарының ұстанымдарын көрсететін әрқашан субъективті .Өзгерістердің алатын бағытына қарай прогресс, регрессия және тоқырау деп бөлінеді .Прогресс – бұл әлеуметтік жүйенің ішкі құрылымының күрделенуіне және оның ұйымдасу деңгейінің жоғарылауына әкелетін әлеуметтік өзгерістер процесі. Қоғамдық прогресс концепциясы – Еуропалық ағарту дәуірінің (XVII-XVIII ғғ.) туындысы, оның ең көрнекті өкілдері (Вольтер, Гердер, Дидро және т.б.) адам санасының жасампаздық күшіне және оның қабілетіне сенген. қоғамды адамгершілік негізінде өзгерту.Регрессия – жүйенің ұйымдасу деңгейінің төмендеуімен, оны құрайтын құрылымдардың біртіндеп деградациясымен және ыдырауымен жүретін әлеуметтік өзгерістер.Кеңес дәуірінде тарихи материализм шеңберінде адамзат тарихының жалпы өрлеу бағыты идеясы бекітілді. Бұл көзқарасқа сәйкес қоғамдық даму сапалық белгілері жоғары бір формациядан екіншісіне өту арқылы жүзеге асады. Өзінің дамуында формациялардың әрқайсысы көтерілу (прогресс) және құлдырау (регрессия) кезеңдерін біледі, оны басқа, неғұрлым жетілген қоғамдық құрылыммен табиғи ауыстыруға әкеледі. Бұл схемадан ерекшелік - тарихи материализм классиктерінің пікірінше, бір үздіксіз жоғары қозғалысты білдіретін коммунизм.Постиндустриалды қоғам тұжырымдамасы аясында әлеуметтік прогресс идеясы өз пайдасына қосымша дәлел тапты. Бұл жағдайда ол қоғамдағы әлеуметтік байланыстардың бүкіл жүйесін және ең алдымен оның құрылымын қайта құрылымдау үшін технологиялық өзгерістердің ауқымды маңыздылығы туралы идеяға негізделген. Әлеуметтануда технологиялық детерминизм деп аталатын бұл бағытты жақтаушылар ақпараттық технологиялардың қарқынды өсуінің әсерінен қазіргі қоғамда болып жатқан процестерге жүгінеді. Олар меншік қатынастарының өзгеруін, әлеуметтік институттардың (әскер, білім, отбасы және т.б.), қоғамның барлық салаларындағы басқару механизмдерінің эволюциясын негізді түрде көрсетіп, әлеуметтік прогрестің әмбебаптығы мен ондағы регрессияның локалдығы туралы қорытынды жасайды.Тоқырау – әлеуметтік жүйенің қоршаған ортада болып жатқан өзгерістерге жауап бере алмауымен байланысты болмыстың ерекше формасы.Мұндай жағдай патшалық Ресейде 19-20 ғасырлар тоғысында қалыптасты. П.А.Столыпин бастаған реформалар аяқталмады, нәтижесінде 1917 және одан кейінгі жылдардағы оқиғалар орын алды.Егер жүйе қоршаған ортадағы өзгерістерге бейімделе алмаса, т. оның ішкі құрылымын қалпына келтіреді, содан кейін оның дисфункциясы басталады , бұл уақыт өте келе жүйенің ыдырауына әкеледі.Мысал ретінде 1960-1980 жылдардағы кеңестік қоғам өміріндегі тоқырауды келтіруге болады. Одан кейінгі қайта құру бұдан былай жағдайды түбегейлі өзгерте алмады. Әлеуметтік өзгерістердің төрт түрі бар. 


  1. Әртүрлі әлеуметтік субъектілердің құрылымдарындағы өзгерістер немесе құрылымдық әлеуметтік өзгерістер. Бұл, мысалы, отбасы құрылымындағы, кез келген басқа қауымдастықтың құрылымындағы – шағын топтағы, кәсіптік, аумақтық, таптық, ұлттық, жалпы қоғамдағы, билік құрылымдарындағы, әлеуметтік-мәдени құндылықтардағы және т.б. өзгерістер. Өзгерістердің бұл түріне әлеуметтік институттардағы, әлеуметтік ұйымдардағы және т.б. құрылымдық өзгерістер де жатады. 

  2. Әлеуметтік процестерге әсер ететін өзгерістер немесе процедуралық әлеуметтік өзгерістер. Сонымен, біз әртүрлі қауымдастықтардың әлеуметтік өзара әрекеттесуі мен қарым-қатынасы саласында болып жатқан өзгерістерді үнемі байқаймыз; қауымдастықтар, мекемелер мен ұйымдар; қауымдастықтар, мекемелер, ұйымдар және жеке тұлғалар. Бұл ынтымақ, шиеленіс, қақтығыс, теңдік және бағыныштылық қатынастары, олар үнемі өзгеру процесінде болады. 

  3. Әртүрлі әлеуметтік жүйелердің, мекемелердің, ұйымдардың функцияларына қатысты өзгерістер. Бұларды функционалдық әлеуметтік өзгерістер деп атауға болады. 

  4. Жеке және ұжымдық іс-әрекет мотивтері сферасындағы өзгерістер немесе мотивациялық әлеуметтік өзгерістер. Жеке адамдардың, қауымдастықтың, әртүрлі топтардың мінез-құлқы мен іс-әрекетіндегі қажеттіліктердің, қызығушылықтардың, мотивтердің табиғаты өзгеріссіз қалмайтыны анық. 

Әлеуметтік тұрақтылық әлеуметтік бақылау механизмдерінің болуымен, яғни қоғам қажетті тәртіпті сақтау үшін адамдардың мінез-құлқына әсер етуге ұмтылатын әдістердің жиынтығымен түсіндіріледі.
Әлеуметтік тұрақтылық шарттарының ішінде қоғамның әлеуметтік-таптық құрылымына, оның стратификациясына байланысты факторлар бар. Олардың ішінде қоғамда белгілі бір қоғам үшін орташа табысы бар, орташа көлемдегі жеке меншіктің жеткілікті кең деп аталатын орта таптың болуы. Мұндай таптың болуы халықтың ең белсенді топтарын жаулап алуға қабілетті центристік саяси күштердің болуы мен күшеюін анықтайды.Қоғамның әлеуетті тұрақсыздығы туралы алаңдатарлық белгі - люмпеннің айтарлықтай қабатының болуы. Бұл қабат, әсіресе, егер ол сандық жағынан өсіп, қылмыскерлермен қосылып кетсе, ең тұрақсыздандыратын факторға айналуы мүмкін.Әлеуметтік тұрақтылық қоғамның, ең алдымен мемлекеттің саяси жүйесінің тұрақтылығына, атқарушы, заң шығарушы және сот билігінің өзара әрекеттестігіне де байланысты.Саяси тұрақтылықты нығайтуда негізгі саяси партиялар, қоғамдық қозғалыстар, билік тармақтары өкілдері арасындағы іргелі құндылықтар туралы консенсус сияқты қоғамдық өмірдегі фактор маңызды рөл атқарады. Консенсусқа деген қажеттілік қоғамдық келісім шешуші рөл атқара алатын және атқаратын өтпелі кезеңдерінде айқын көрінеді. 


 Әлеуметтік дамуды бағалаудың әртүрлі: экономикалық, құқықтық, мәдени, рухани, т.б. өлшемдері калыптаскан. Оның мән-мазмұнын жете, толыққанды түсіну үшін нақты әлеуметтік ортаны зерттейтін ғылым салаларының, әсіресе, әлеуметтік философияныңжетістіктері пайдаланылады. Жалпы қоғамды, оның құрылымдық элементтерін дамытатын немесе тоқырататын Әлеуметтік өзгерістердің негізгі себептері мен факторлары туралы әлеуметтанушылар әлі ортақ бір пікірге келген жоқ  Әлеуметтанулық ғылымында әлеуметтік жанжал деген ұғымның өзіне қатысты әр алуан пікір калыптасқан. Кей ғалымдар оны әлеуметтік қарама-қарсылықтар немесе белсенді адамдар мен топтар арасыңдағы шынайы күрес регіңде, ал басқа әлеуметтанушылар оны қоғамдағы қарама-қарсылықтың пісіп жетілуі мен дамуының жоғары сатысы ретінде түсіңдірді. Шын мәніңде, әлеуметгік қарама-қайшылық пен әлеуметтік жанжал бір-біріне астасып жататын ұқсас ұғымдар емес. Әлеуметтік қарамақарсылық бір-біріне қарсы тараптар күресі ашық та айқын сипат иеленіп, әлеуметтік шиеленіс әбден асқыну деңгейіне өткен кезде ғана әлеуметтік жанжалға ұласады. Ал, Т.Парсонс сияқты функционалдық бағыттағы ғалымдар Әлеуметтік өзгерістерді "қозғалмалы тепе-теңдік" ретінде карастырып, оны қоғамның әлдебір бөлігіне, не бүгіндей әлеуметтік жүйеге телиді. Адамзат қоғамы тарихыңда Әлеуметтік өзгерістердің, негізінен, эволюциялық жөне революциялық екі пішімі кеңінен мәлім. Жалпы кез келген әлеуметгік жүйедегі оң қабылдаған өзгерістер ретсіз, бейберекет түрде емес, белгілі бір бағдарлылықпен, қарапайымнан күрделіге, төменнен жоғарыға қарай, яки прогрессивті, жүйелі түрде жүріп жатады.




Достарыңызбен бөлісу:
  1   2




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет