Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университеті
Филология факультеті
Әлем тілдері кафедрасы
БӨЖ
Тақырыбы : Өнер философиясы
Қабылдаған: С.Шылмамбетов
Орындаған: Латифова С
Тобы: ФРЛ 121-Б
Жоспар Кіріспе
Негізгі бөлім
1.Өнер философиясының тарихы
2.Өнер философиясының ішіндегі өкілдер мен кейіпкерлер
Қорытынды
Пайдаланылған әдебиеттер
Кіріспе
Өнер философиясы өнер табиғатын түсінуге жуық тұжырымдамаларды қалыптастыруға жауап береді. Бұл өз кезегінде көркем өрнектерді түсінуге жол ашады. Айта кету керек, өнер философиясы сыни іс-әрекетке көбірек қатысы бар нәрселерді бағалау үшін өнерді бағалауға немесе талдауға жауапты емес.
Осылайша, өнер философиясы көркем шығарманың айналасында үнемі сұрақ қоюға жауапты және оны қандай факторлар өнерге айналдыра алатындығын анықтауға тырысады. Мысалы, философия шығарманың болуы мүмкін мәнерлілік дәрежесін анықтамайды, керісінше шығарманы мәнерлі ететін нәрсені сұрайды.
Бұл саладағы философтар өнердің мағынасын қандай да бір түрде жеткізуге көмектесетін ұғымдардың генераторлары болып табылады. Мұны көркем шығармалардағы бағалау жұмыстары үшін сыншылар қолдана алады.
Өнер ұғымын талдай отырып, өнер адамның көркем шығармашылығында көрінетін ерекше қызметі ретінде әрекет ететінін, қоршаған ортаны, қоғамды қабылдаудағы тұлғаның уайымымен және эмоцияларымен және өз мінезін түсінумен байланысты екенін атап өту қажет. Өнер – өнер туындысын жасаған адам бастан кешкен сезімді сезінуге қабілетті адамның эмоционалдық қабылдауына бағытталған шындықты субъективті жаңғырту. Өнердің маңызды құрамдас элементі – эстетикалық көрініс. Өнер, әдетте, белгілі бір эстетикалық заңдар бойынша жасалған және танымдық, эстетикалық және адамгершілік құндылықтарға ие авторлық шығармалар түрінде өзін көрсетеді.
Өнер адамның шығармашылық қызметінің түрі ретінде оның дін, мораль, саясат, техника, бұқаралық ақпарат құралдары сияқты басқа көріністерімен тығыз байланысты. Өнер ұғымын адамзат ғасырлар бойы қарастырып келді. Антикалық әлемде ол мейірімділік пен сұлулық бірлігін жүзеге асырған идеал ретінде түсінілді. Орта ғасырларда ол тек діни сезімдерді қозғап, тәрбиелеуге және сенімнің көзі мен құралы болуға шақырды. Қайта өрлеу дәуірінде өнер ләззат ретінде, ал ағарту дәуірінде ақыл – ой өрнегі ретінде түсінілді. Эстетика – көркем шығармашылықта, табиғатта және өмірде әдемі көріністердің дүниетанымдық мәні мен формаларын қарастыруға бағытталған ерекше әлеуметтік-мәдени феномен және қоғамдық сананың түрі ретінде өнер туралы философиялық ілім.(1)
Негізгі бөлім 1.Өнер философиясының тарихы Көркемдік философияның тарихы уақыт бойынша мағынасы әр түрлі болып келген өнер ұғымының шығуымен байланысты. «Өнер» сөзін гректер ежелгі уақытта негізгі қажеттіліктер үшін жасалған қолөнерге қатысты қолданған. Өнер сонымен қатар адамның табиғатқа қатысты прогресінің символы болды. Осы жерден адамның қажеттіліктен объектілерді құрудан білімге немесе ләззат алу үшін жасай бастауы ауысады. Өнер туралы бұл ойлау Платон мен Аристотель сияқты философтардың ықпалында болды және орта ғасырларда басым болып қала берді.
Қайта өрлеу дәуірінде гуманистік философия шеңберінде өнер тұжырымдамасы қалыптасты, рәміздер, түстер, тақырыптар мен құрылымдар табиғат пен адамзатқа бағытталған хабарламалармен байланысты болды.
Өнеркәсіп дәуірі мен жаппай көбеюдің басталуы кезінде өнердің нені білдіретіні туралы жаңа пікірталастар туындай бастады, көбінесе қолөнершілерге шынайы ретінде сүйеніп, көшірмесін көркем мазмұнсыз жай объектіге бастырды.
Өнер философиясының көптеген сұрақтары мен тұжырымдамалары өзгерістер мен эволюциялардың көбеюінен алынған. Адамның жаратылу тәсілдері мен мақсаттарын, тіпті тақырыптары мен мүмкін мағыналарын өзгерту тәсілі философияның провинциясы болып табылатын ұғымдардың үнемі сұрағы мен тұжырымдамасын тудырады.(1)
Философия тарихындағы эстетикалық көзқарас. Ежелгі Грецияның эстетикасы. Ежелгі Грецияда эстетикалық ойдың гүлденуі б.з.д.VII-III ғасырларға жатады. Энгельстің тұжырымдамасы бойынша ежелгі грек философтарының ойларына тән: құбылыстардың жалпы байланысы егжей-тегжейлі дәлелденбейді, ол олар үшін тікелей ойлаудың нәтижесі болып табылады. Бұл бір жағынан кемшілік және олардың кейінгі философиялық мектептерден асып түсуі. Олардың ойлары диалектикалық түрде құбылыстардың жалпы байланысын алды. Бұл тұжырым гректердің эстетикалық көзқарастарына да қатысты. Гомер мен Гесиодта әдемілік, гармония, өлшем сияқты эстетикалық санаттарды кездестіреміз. Бірақ теориялық түрде эстетикалық категорияларды ерте әзірлеуді пифагор мектебі бастайды. Бұл идеалистік философияда сан – әлемнің жаны болып саналды.(2)
Әлемді сандар басқарады. Сонымен бірге, олардың ойынша, бұл әлемдегі он қарсылықтың, олар туындатады үндестігі. Мәселен, Пифагор математиканың тұрғыдан әлемдік үйлесілімділікті негіздеді, музыканың ғарыштық негіздегі шарттарына үңіліп, ондағы қозғалыстардан өзіндік бір үн шығады деп пайымдады.
Канттың дүниетанымында адам өзінің заңдары бойынша жүзеге асырылатын ерекше табиғат бар. Және субъективті қабілеттердің өзара әрекеттесуі осы заңдарда да орын алады. Сондықтан субъективті қабілеттердің өзара іс-қимылы кезінде субъективті мақсатқа қол жеткізу осы Заңға сәйкестікке қол жеткізуді білдіреді. Және эстетикалық сезім бұл жетістік пен ләззат сезімін береді. Оның идеяларын Ф.Шиллер, И.Фихте, Ф.Шеллинг, Г.Вильгельм, Ф.Гегель жалғастырады. Кант адам табиғатын түсіну үшін іргетасты салды. Философиялық ғылымда алғаш рет өзінің табиғатына сәйкес тұтас адамды түсіну пайда болады. Шиллер қазіргі буржуазиялық қоғам тұтас адамды қалыптастырмайды деген қорытындыға келеді. Ол ішінара адамды қалыптастырады. Оны жеңудің құралы ол өнерді, эстетикалық тәрбиені көреді.
Өнердің қоғамдық функциясы тұлғаның үйлесімді, жан-жақты дамуына қол жеткізу болып табылады. Тек адамның осындай дамуына қол жеткізе отырып, ең үздік қоғамдық құрылым құру мақсатын қоюға болады. Гегель өзінің «эстетика бойынша дәрістерінде» өнерді дамытудың тарихи процесін қадағалайды. Ол үшін объективті идеалист ретінде әлем өзін-өзі қозғалу, абсолюттік ұғымды өзін-өзі дамыту процесі бар. Өнердің тарихи жолы-тамаша идеалдың даму сатысы. Өнерде адам өзін екі еселей түседі және өзінің ішкі әлемін сезінеді. ХХ ғ. эстетикалық мәселелер көбінесе өнер теориясы мен көркем сын, психология, әлеуметтану, семиотика, лингвистика және постмодернистік мәтіндерде басқа ғылымдардың контекстінде дами бастайды. Бұл ескертуді дәлдеп ауыстыру қажет Гартман, М. Мерло-Понти және т. б.) өзінің назарын эстетикалық санаға және өнер туындыларына аударды.
Психоаналитикалық эстетика (З.Фрейд, К.Юнг, және т.б.). З.Фрейдке сәйкес, көркем-эстетикалық қызметтің басты қозғалтқышы психиканың бейсаналық процестері болып табылады. Структурализм эстетикасы (К.Леви-Строс, М.Фуко, Р.Барт, т.б.) өнерде жан-жақты конструктивтік ережелер, құрылымдық принциптер негізінде, яғни дискурсивті сипаттауға нашар берілетін жалпыға бірдей заңдар негізінде пайда болған мүлдем автономды шындықты көрді.
Көркем мәтіннің семантикалық ерекшелігін анықтауға бағытталған семиотикалық эстетика (У.Эко, М.Бензе, Ю.Лотман). Постмодернизм эстетикасы (Ж.Деррида, Ж.Делез, Ж.Бодрийар, т.б.) өнерді мәдениет пен өркениеттің басқа феномендерімен бір қатарда қарастырады.(2)
Өнер адамдарға өзін ашуға, өзін жүзеге асыруға, өзінің ішкі әлеміне кетуге көмектеседі, өз ойлары мен арман-армандары әлеміне енуге жетелейді. Ол адамның бар шындықтан алшақтап, қарама-қарсы әлемге енуіне көмектеседі. Сондықтан өнердің рөлі адам өмірінде баға жетпес.
Адамның міндеті – өнерді сақтау. Иә, кейінірек жаңа нәрсе жасауға болады. Біз бар нәрсені бағалауымыз керек. Егер бұл болмаса, егер адамдар өнерді бағалай алмаса, әлем өлімге ұшырайды.
Өнер арқылы тұлғалар қазіргі әлемнің ең өзекті мәселелерін қоғамға жеткізеді. Мүсіншілер, суретшілер, жазушылар XXI ғасырдың адамдарын көрсетіп, олардың шығармаларынан әркім өзін көріп, біліп, көре алады.
Өнер адамды өзгерте алады және тек жақсы жағына ғана. Ол адамды өзіне, қоршаған ортаға және жалпы әлемге мүлдем басқаша қарауға мәжбүр етеді. Өнер өзінің барлық көріністерінде адамды ең алдымен рухани дамытуға қабілетті, мәселелер мен көптеген нәрселерге жаңаша қарауға және оларды басқаша қабылдауға көмектеседі. Кез келген өнер түріне тікелей қатысы бар адамдар неғұрлым білімді, эстетикалық дамыған болады. Біздің әлемдегі өнердің маңызды мәні – бұл, әрине, адамда мәдениетті тәрбиелеу, сондай-ақ өзін-өзі көрсету мүмкіндігі.
Өнер барлық уақытта адамды өзгертті. Осы арқылы адамдар әлем туралы өз білімдерін, жаңа идеялар мен ойларды басқаларға берді. Тіпті, бүгінгі күнде де, сапалы жаңа ойлап табуға болады, өйткені бәрі маған дейін біреу құрған, өнер әлі күнге дейін бір почтальон функциясын атқарады. Сондай-ақ, күнделікті үрейде біз өзекті мәселелерді шешуге алаңдаушылық танытамыз, бұл біз өмір сүріп жатқан әлемді көруге ұмытпаймыз.
Өнер адамды әдеттен көтере алады, өмір, бұл, шын мәнінде, керемет нәрсе екенін еске салып, сәтті бағалай алады. Сонымен қатар, адам қандай да бір өнер саласында бос болмаған кезде, бұл онда шығармашылық бастама мен ойлауды дамытады, әлемді сәл басқа көздермен қарауға көмектеседі және, мүмкін, бұған дейін шешілмеген сұрақтарға жауап табуға көмектеседі.
(2)