Бакы университетинин хябярляри №3 Сосиал-сийаси елмляр серийасы



жүктеу 188.1 Kb.
Pdf просмотр
Дата12.02.2017
өлшемі188.1 Kb.

БАКЫ УНИВЕРСИТЕТИНИН ХЯБЯРЛЯРИ 

№3   

Сосиал-сийаси елмляр серийасы   

2006 

 

 

 

 

 

ПСИХОЛОЭИЙА

 

 

 



 

М.Ф.АХУНДОВ ЙАРАДЫЪЫЛЫЬЫНДА ИНСАН 

ХАРАКТЕРИ ВЯ ОНУН СЯЪИЙЙЯСИ 

 

М.В.ВЯЛИЙЕВ 

Бакы Дювлят Университети 

 

Мягалядя Азярбайъанын эюркямли мцтяфяккири, бюйцк драматургу М.Ф.Ахун-



довун бядии йарадыъылыьынын психоложи тящлили нязярдян кечирилмишдир. Мцяллиф бюйцк 

сяняткарын дцнйаэюрцшцнц изащ етмиш, бу дцнйаэюрцшцн бящряси олан «Щаъы Гара» 

комедийасындакы Щаъы Гара вя бяй образлары васитясиля инсан характеринин мцсбят 

вя мянфи яламятляринин психоложи тящлилини апармышдыр. 

  

Гцдрятли мцтяфяккир, бюйцк сюз устасы, эюркямли философ Мирзя Фятяли 



Ахундов няинки милли мядяниййятимизин, ядябиййат вя инъясянятимизин, о 

ъцмлядян бир чох елм сащяляринин, хцсусиля фялсяфя, етика, педагоэика вя 

психолоэийа елминин инкишафында да явязсиз хидмятляр эюстярмишдир.  

Азярбайъанын дилбяр эушяляриндян олан Шяки шящяриндя дцнйайа эюз 

ачан Мирзя Фятяли Ахундов язаблы, аъынаъаглы, ейни заманда шяряфли бир 

щяйат йашамышдыр. Эяляъяйин бюйцк драматургу, сярраф сюз устасы дини-

фанатизмин гяти ялейщдары 20 йашына гядяр фярящсиз, мянасыз щяйат 

йашайыб, дини-схоластик елмлярля мяшьул олдугдан сонра, нящайят, 1832-ъи 

илдян етибарян щягиги, дцзэцн инкишаф йолуна дцшмцшдцр. Зякалы эянъин 

дцнйаэюрцшцнцн айдынлашмасында, материалист истигамятдя формалашма-

сында, фанатизм вя диндарлыьа гаршы барышмаз бир мцбариз кими бюйцмя-

синдя Азярбайъанын мяшщур шаири Мирзя Шяфи Вазещин мцщцм ролу олмушдур. 

Мирзя Фятяли 1834-ъц илин пайызында дювлят гуллуьуна ишя дцзялмяк 

мягсядиля Тифлис шящяриня эедир. Тифлис шящяри о заманлар Гафгазын 

ясрарянэиз эюзяллийя малик шящярляриндян бири олмагла йанашы, щям дя 

дювлят идаряляринин йерляшдийи мядяниййят мяркязляриндян бири иди. 

М.Ф.Ахундов бурада Баш Гафгаз идаряси мцлки шюбяси мцдиринин 

дяфтярханасында Шярг дилляри тяръцмячиси вязифясиня гябул олунур. 

Русийада 1825-ъи ил декабристляр цсйанындан сонра Гафгаза сцрэцн 

едилмиш бир чох эюркямли рус зийалылары, хцсусиля аловлу декабрист А.Бес-

тужев-Марлински, шаир А.Одойевски, П.Полински, эцръц драматурэийасынын 

баниси Э.Еристави вя башгалары Тифлисдя йашайырдылар. О, бурада ясаслы 

сурятдя рус дилини, бу дил васитясиля рус вя Авропа мядяниййятини юйрянир. 

Гейд олунан эюркямли шяхсиййятлярля рус дили васитясиля цнсиййятя эирир, 

онларла достлуг едир, бу амил дя эянъ Мирзя Фятялинин елми дцнйаэюрц-

шцнцн формалашмасына ъидди тясир эюстярир. М.Ф.Ахундов шяхсиййятиндя 

демократик дцнйаэюрцшцн формалашмасында рус ингилабчы-демократлары-

 

93



нын ясярляринин мцталиясинин дя аз тясири олмамышдыр. Ябяс йеря дейилдир 

ки, М.Ф.Ахундов эяляъяк елми вя бядии ясярляриндя инсан азадлыьы, щагг 

вя ядалят уьрунда мцбаризя апармаьы бу ясярлярдян алдыьы тяяссцратлар 

ясасында тяблиь едирди. 

М.Ф.Ахундовун фялсяфи ясярляриндя, елми фикирляринин шярщиндя 

Гярби Авропа фялсяфясиня, эюркямли философларын фикирляриня тякрар-тякрар 

мцраъият етмяси онун бу мясялялярля йахындан танышлыьыны сцбут едир.  

М.Ф.Ахундовун елми-бядии йарадыъылыьыны тящлил едяркян мялум 

олур ки, о, материалист алим, эюркямли идеолог иди. М.Фятяли эеъя-эцндцз 

йорулмаг билмядян ишляйирди. Азярбайъанын елм вя мядяниййятинин инки-

шафына чалышырды. О, йазырды: «Мян халг фярдляриндян бир няфярям ки, ялим 

гялям, дават вя хяйалдан башга щеч бир шейя чатмыр». Тявазюкарлыгла 

дейилмиш бу сюзлярин сащиби халгынын маарифлянмяси цчцн даима ахтарышда 

вя чалышмагда иди. 

М.Ф.Ахундовун материалист дцнйаэюрцшц тябият вя ъямиййят ща-

дисяляри щаггындакы фикирляриндя даща айдын ифадя олунур. О, йазырды ки, 

каинат ващид, гадир, камил вя щяр шейи ящатя едян бир варлыгдыр, о юз-юзц-

ня юз ганунлары вя шяртляри ясасында, башга бир хариъи варлыьа ещтийаъ щисс 

етмядян мювъуддур вя сайсыз-щесабсыз нюв вя шякиллярдя зцщур етмишдир.  

Эюрцндцйц кими, М.Ф.Ахундовун материалист мювгейи идрак, 

дяркетмя проблеминя мцнасибяти айдын ифадя олунур. Классик вя мцасир 

психолоэийа елминин дяркетмя проблеминя даир мювгейи иля 

М.Ф.Ахундовун мювгейи цст-цстя дцшцр. М.Ф.Ахундова эюря, идрак 

хариъи алямин инсан шцурундакы иникасындан ибарятдир. Бюйцк материалист 

идракы фяалиййятдя щисси идракын ролуна йцксяк гиймят веряряк мянтиги 

идрака кечмяк цчцн ону хцсуси мярщяля щесаб едирди. О, исрарла йазырды: 

«Эюзля эюрцнмяйян, дуйулмайан вя щисс едилмяйян бир шей мювъуд 

дейилдир». 

Гейд етдийимиз кими, М.Ф.Ахундовун дцнйаэюрцшц чохшахялидир. 

Бюйцк сяняткар ясярляриндя, хцсусиля 1857-ъи илдя йаздыьы «Алданмыш 

кявакиб» ясяриндя дювлят идарячилийи мясялясиня диггятимизи йюнялдир. 

Мцяллиф Азярбайъан ядябиййаты тарихиндя илк няср ясяри олан мялум 

повестиндя бцтцн феодал-мцтлягиййят цсул-идарясинин инзибати малиййя, 

мящкямя вя тярбийя системини тяфсилаты иля сатира атяшиня тутур. 

М.Ф.Ахундовун фикринъя, феодал-мцтлягиййят цсул-идаряси бцтцн иътимаи 

бялаларын — зцлмцн, юзбашыналыьын вя ядалятсизлийин мянбяйидир. Эюркямли 

алим, иътимаи хадим, халгынын дярдини чякян бюйцк инсан халгын бу бя-

ладан хилас олмасынын да йолуну эюстярир. Онун фикринъя, бу сцлщ йолу иля 

дювлят щакимиййятинин йенидян гурулмасы вя идарячилик формаларынын 

тякмилляшдирилмяси йолу иля баш веря биляр. 

Узагэюрян сяняткар Йусиф Сярраъ суряти васитясиля щакимиййят башына 

эялмиш адамын шяхси кейфиййятляринин, онун идрак сявиййясинин, аьыл вя 

характеринин вя тяшкилатчылыг габилиййятинин щялледиъи ролуну хцсусиля гейд 

едирди. Йери эялмишкян гейд етмялийик ки, бюйцк сяняткар няинки бядии 

ясярляриндя образларын характерик хцсусиййятлярини шярщ едир, о, ейни 

заманда «Алданмыш кявакиб» ясяриндя диггятимизи бу эцнцмцз цчцн даща 

актуал олан идаряетмя психолоэийасы мясялясиня дя истигамятляндирир. 

М.Ф.Ахундов «Алданмыш кявакиб» повестиндя йарадыъы тяхяййцлцн 

имканларындан мящарятля истифадя етмишдир. Мцяллиф мцняъъимбашы Мирзя 

Сядряддин образы васитясиля беля фикир сюйляйир ки, Мяррух вя Ягряб 

улдузлары тоггушаъаг, фялакят баш веряъяк, шащлыг тахты даьылаъагдыр. Она 

 

94



эюря дя Шащ Аббас щакимиййятдян эетмяли, щюкмдарлыг йазыг, кимсясиз 

бир адама тапшырылмалыдыр. Шащ Аббас мцняъъимбашынын новруздан он беш 

эцн кечмиш ону эюзляйян тящлцкя щаггында хябярдарлыьындан горхараг, 

мцвяггяти олараг щакимиййятдян ял чякир. 

Моллабашы Ахунд Сямядин, вязир Мирзя Мющсцнцн, сярдар Заман 

ханын мяслящяти иля «эцнащкар шяхс» кими пинячи Йусиф Сярраъы сечирляр. 

Йусиф язаблы щяйат йолу кечмишдир. Беля ки, Йусифин атасы Аллащдан гор-

хан иди. О, юз оьлуну рущани етмяк истяйирди вя она дини тящсил вермишди. 

Йусиф бир чох илляр ярзиндя дини елмляри юйрянмиш, рущанилярля йахынлыг 

етмишдир. Лакин рущанилярин икицзлцлцйцнц, рийакарлыьыны эюрян Йусиф 

ращат олмаг истямямиш вя рущанилийя нифрят етмишдир».

1

Йусиф Сярраъ йенилик, новаторлуг тяряфдарыдыр. О, шащ тахтына 



отуран кими ямр верир ки, щяр йердя йоллар тямир олунсун, кюрпцляр вя 

карвансаралар тикилсин. Мямлякятин щяр вилайятиндя сяфяханалар, 

мядрясяляр ачылсын, дуллара, йетимляря, кор вя шилляря ианя верилсин. 

«….Йусиф беля щесаб едирди ки, кяндхудадан башламыш шаща гядяр бцтцн 

вязифяли шяхсляр гулдур, залым вя мцстябиддирляр, онлар ядалятин вя 

виъданын хилафына олараг, юз тялябатлары хатириня халгын цзяриня аьыр верэи 

вя мцкялляфиййятляр гойурлар. Йусиф юз халгынын вязиййятинин 

йахшылашдырылмасы вя юлкянин абадлашдырылмасы гейдиня галмайан 

щюкумяти писляйирди».

2

Гейд олундуьу кими, садя халг ичярисиндян чыхмыш намуслу вя 



аьыллы Йусиф Сярраъ юзцнцн гяддар вя ъащил сяляфинин яксиня олараг, о, 

халгынын рифащ щалынын йахшылашмасына хидмят едян иътимаи-игтисади 

ислащатлар кечирир, шящяр вя кяндляри абадлашдырыр, щамыйа мцвафиг верэи 

гойур, ядалятли мящкямя тясис едир, физики ъяза тядбирлярини ляьв едир, 

бцтцн мющтякирляри вя фырылдагчылары дювлят вязифяляриндян кянар едир. 

Бунунла да, М.Ф.Ахундов дювлят башчысынын шяхси габилиййятинин 

щялледиъи рол ойнадыьыны хцсусиля гейд едирди. Демяли, М.Ф.Ахундов 

йарадыъылыьында иътимаи-сийаси инкишаф мясяляляри, хцсусиля феодал 

гайдаларынын, зцлмкар дювлят гурулушунун тянгиди, инсан щяйатына 

демократик принсиплярдян йанашма тяляби вя с. мцщцм йер тутур.  

М.Ф.Ахундовун елми вя бядии йарадыъылыьы юз доьма ана дилиндя 

йериня йетирилдийиндян о, мцасир милли Азярбайъан ядяби дилинин 

формалашмасында да эюркямли хидмятляр эюстярмишдир. М.Ф.Ахундов 

йарадыъылыьында бир идейа юзцнц габарыг эюстярир ки, инсанын яхлаг вя 

мянявиййатыны мягсядяуйьун сурятдя дяйишдирмяк, йениляшдирмяк, 

йалныз мягсядйюнлц тялим-тярбийядян асылыдыр. М.Ф.Ахундов дюня-дюня 

тяляб етмишдир ки, щяля кюрпяликдян адамлары юз инсанлыг шяряфини вя 

ляйагятини дярк етмяк рущунда тярбийяляндирмяк ваъибдир.  

Бюйцк мцтяфяккир инсанларда горхаглыьы, мцтилийи, йалтаглыьы вя 

ону доьуран сябябляри ифша едир, явязиндя ирадялилик, юз шяхсиййятиня, 

шяряфиня щюрмят, азадлыьы уьрунда мцбаризя апармаьы зярури щесаб 

едирди. О, фикирлярини ясасландырмаг цчцн Иран мяктябляри нцмунясиня 

мцраъият едяряк йазырды: «Иран бу эцня гядяр анламамыш ки, ушагларын 

тярбийясиндя чубуг вя силля вурмаг онларын яхлагыны позар, тябиятлярини 

алчалдар, фитри ъящятлярини боьар, горхаг вя йаланчы едяр. Иранда щеч бир 

                                                 

1

Бах: Мяликова М., Байрамов Е. «Азярбайъанын сийаси-щцгуги нязяриййяляр тарихи» 



(очеркляр). Бакы, 1984, сящ.135. 

 

2



Йеня орада.

 

 



 

95


мяктяб тапмазсан ки, онун сяфещ мяктябдарынын чубуг вя фяляггяси 

олмасын… Бу ъцр тярбийядян сонра ушаглардан бюйцдцкдя ня кими 

инсанлыг вя мярифят, йцксяк щцммят вя няъиб яхлаг умуд етмяк олар».

3

М.Ф.Ахундов йарадыъылыьы бойу милли тярбийя мясяляляриня хцсуси 



диггят эюстярирди. О, халгынын зцлмдян, язабдан гуртармасыны, фираван 

щяйат йашамасыны, халгын балаларынын юз ана дилиндя тящсил алмасыны 

арзулайырды. О, бу мцнасибятля йазырды: «… патриот ибарятдир о кимсядян 

ки, вятян тяяссцбц цчцн вя миллятин вя юз вятянинин вя миллятинин 

мянфяяти  вя  азадиййаты  цчцн  саиг  вя  ъяфакеш  ола.  Бу  щалят  вя  хасиййят 

щямишя гейрятмянд шяхсляря бцруз едяр».

4

Эюркямли маарифпярвярин елми вя бядии ясярляриндя бир чох психоложи 



проблемляря диггят йетирилир. Онун фялсяфя вя бядии ирсиндя идрак фяа-

лиййятинин сявиййяляри, инсанын давранышында щисси идракла йанашы, мянтиги 

идракын йери, шяхсиййят кейфиййятляринин тяшяккцл хцсусиййятляри, щисси-

емосионал иради сферанын тязащцрц, фярди-психоложи хцсусиййятлярин сяъий-

йяси вя с. мясяляляр шярщ олунур. Бизи М.Ф.Ахундов бядии ирсиндя даща 

чох сяъиййялянян шяхсиййятин фярди хцсусиййятляриндян олан характер вя 

онун типик хцсусиййятляринин щансы бядии усталыгла сяъиййяляндирилмяси 

марагландырыр. 

Психоложи ядябиййатлардан мялумдур ки, адамлары, ясас етибары иля 

онларын иш вя фяалиййятляри просесиндя юйрянмяк даща файдалыдыр. Чцнки 

шяхсиййятин чох мцщцм вя мцряккяб фярди хцсусиййятляриндян бири олан 

характер иътимаи фяалиййят просесиндя тяшяккцл етдийи кими, еля фяалий-

йятдя дя тязащцр едир. Санки бу дейилян фикирляри нязяря алараг бюйцк 

драматург М.Ф.Ахундов бизим тядгигат обйектимиз олан «Щаъы Гара» 

комедийасындакы ясярин баш гящряманы Щаъы Гаранын таъирлик фяалиййятини 

характеризя етмякля онун характеринин ъизэилярини ачыб эюстярир. Мирзя 

Фятяли Ахундов Щаъы Гараны гачаг мал далынъа эетмяйя вадар едян 

мотивлярин характерини усталыгла тясвир едир. 

Психолоэийадан бяллидир ки, адамын фяалиййятинин мотивлярини, щямин 

фяалиййятя неъя мцнасибят бяслядийини, ону неъя иъра етдийини дя 

юйрянмяк олдугъа ваъибдир. Эюркямли Азярбайъан психологу 

М.Ъ.Мящяррямов йазыр: «Инсанын юз гаршысына щансы мягсядляр гоймасы, 

бу мягсядлярин иътимаи-сийаси нюгтейи-нязярдян ня дяряъядя ящямиййятли 

олмасы, онлара наил олмаг цчцн зярури олан иш вя фяалиййятин неъя йериня 

йетирилмяси шяхсиййяти характеризя етмяк цчцн бюйцк ящямиййятя 

маликдир».

5

М.Ф.Ахундовун «Щаъы Гара» комедийасында образларын типиклийи, дра-



матик конфликтлярин мящарятля ишлянмяси диггяти ъялб едир. Щаъы Гара суряти 

иля ялагядар ящвалатлар фонунда о заманкы Азярбайъанын иътимаи-сийаси щяйа-

тынын бир сыра мцщцм ъящятляри юз бядии щяллини тапмышдыр. Азярбайъанда тиъа-

рятин вязиййяти, бяйлийин мцфлисляшмяси, кяндлилярин аьыр щяйаты, чар щюкумя-

тинин йерли щакимляря мцнасибяти, мящкямялярдяки сцрцндцрмячилик, М.Ф.Ах-

ундов тяряфиндян усталыгла сатира атяшиня тутулур. Одур ки, Азярбайъанын мя-

дяниййят вя иътимаи щяйаты тарихиндя эюркямли йер тутан М.Ф.Ахундовун ядяби 

фяалиййятинин бир парчасыны ящатя едян «Щаъы Гара» ады иля танынмыш 

«Сярэцзяшти-мярди хясис» комедийасындакы Щаъы Гара образынын психоложи 

                                                 

3

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри, III ъилд. Бакы. 1962, сящ.60.



 

4

 Йеня орада.



 

5

 Бах: Мящяррямов М.Ъ. Психолоэийа. Бакы, 1968, сящ.319.



 

 

96



тящлили ясасында инсан характеринин яламятляринин изащ едилмяси актуаллыг 

кясб едир. 

Ядябиййат сащясиндя апарылан тядгигатлардан мялум олур ки, 

Азярбайъан ядябиййатында ясл реалист сатирик типляр илк дяфя Мирзя Фятяли 

Ахундовун комедийаларында йарадылмышдыр. Гейд етдийимиз кими, биз бу 

типлярдян психоложи тящлил цчцн даща дольун вя биткин хясис типи Щаъы 

Гараны сечирик, чцнки М.Ф.Ахундовун йарадыъылыг цслубунун цмуми 

мясялялярини щялл етмяк, драматургун сатира сяняткарлыьыны, психолог 

сяриштялилийини эюстярмяк цчцн Щаъы Гара ян оптимал сечим вариантыдыр.  

Комедийада тясвир олунан цч бяйин сющбятиндян мялум олур ки, 

Щаъы Гара Аьъабядинин варлы таъирляриндян бири олмагла олдугъа хясисдир, 

щям дя тамащкардыр. Онун мала, дювлятя щярислийиндян истифадя едиб га-

чаг мал эятирмяк цчцн горхулу, тящлцкяли сяфяря дя апармаг олар. Ясярля 

илк  танышлыг  эюстярир  ки,  Щаъы  Гара  чит,  без,  гядяк,  шиля  иля  долу 

дцканында ялиндя аршын яйляшиб мцштяри эюзляйир. Щаъы Гаранын 

дцканында шикайятлянмяси алверинин пис эетдийини эюстярир. Щаъы Гаранын 

неъя дейярляр, эеъяси-эцндцзц пул, мал йыьмагдыр. Шцурунда йалныз мал 

сатыб пул газанмаг образыны йарадыр. Хяйалында йалныз мцштяри сурятини 

ъанландырыр. Щятта мцяззин Худаверди Щаъы Гаранын атасынын рущуна 

охудуьу сурянин щаггыны алмаг цчцн онун йанына эяляркян Щаъы Гара 

еля билир ки, мцштяри эялиб ондан малын гиймятини сорушур. Нятиъядя 

Худаверди хясисдян истядийи бир абасы пулу ала билмир. Щаъы Гара 

Худавердийя мцраъиятля дейир: «Аллащы севирсян, дцканын габаьыны 

кясмя, мцштяри эялир». Хясисин характеринин ачылмасында бу епизод 

хцсуси олараг диггяти ъялб едир. Бурада бир епизод да диггяти ъялб едир. 

Бяйляр дцканын гаршысына эяляндя Щаъы Гара дяйишилир, дил тюкцр, хцсуси 

нявазиш эюстярир, щюрмятля онлары гаршылайыр. Бу мянзяряни мцшащидя 

едяндя, мцгайисяли тящлил апаранда, адама еля эялир ки, бу щеч яввялки 

адам дейилдир. Драматургун бядии усталыьы бурада айдын нязяря чарпыр. 

Демяли, Щаъы Гаранын характери шяраитя уйьун дяйишилир. О, чевик типдир. 

Мцяллиф Щаъы Гара сурятинин характериндя йени яламятляр цзя 

чыхарыр. Беля ки, бяйляр щал-ящвал тутдугдан сонра базарын алыш-веришинин 

неъя эетдийини сорушурлар. Щаъы Гара бир дягигя яввял пислядийи вя 

шикайятляндийи маллары дярщал тярифлямяйя башлайыр вя бяйляри инандырмаг 

цчцн анд ичиб дейир: «…Эетдийим Кябейи Бейтуллащ щаггы, «Гуран»а анд 

олсун, пейьямбяр щаггы, оьлум Бядялин тойуну эюрмяйим, йалан 

дейирямся, тамам Аьъабядидя бундан йахшы гядяр вя чит щеч кимдя 

тапмазсыныз! Бунларын гумашы юзэя гумашдыр. Мцштяри маъал вермир, 

эюйдя эютцрцр!».

6

Мялум  олур  ки,  Щаъы  Гара  дцканындакы маллары сатмаг, газанъ 



ялдя етмяк цчцн пейьямбярдян дя, «Гуран»дан да, юз доьма оьлундан 

да цз дюндярмяйя щазырдыр.  

Мцяллиф Щаъы Гара сурятиндя характерин йени ъизэилярини ачыглайыр. 

Щаъы эюрдцкдя бяйляр мал алмырлар, онлары бурадан узаглашдырмаг истя-

йир. Щятта бяйлярдян бири йеня гялйан чякмяк истядийини билдирдикдя, 

оьлунун ъанына анд ичир ки, тянбяки йохдур. Буну беля эюрдцкдя 

бяйлярдян бири дейир ки, мян билирям ки, сян Аьъабядидя цч айдыр цч топ 

чит, гядящ сатмайыбсан, дярйа зярярин вардыр. Биз эялмишик ки, он беш 

эцнцн ичиндя сяня йцз манат хейир йетиряк, анъаг тяяссцф ки, бяхтин 

ишлямяди. Бу сюзлярдян сонра Щаъынын бяйляря мцнасибяти дяйишир, онларын 

                                                 

6

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри. I ъ., 1987, сящ.144. 



 

 

97



габаьыны кясир, эетмяйя гоймур. Щаъы Гара ширин дилини ишя салыб дейир: 

«Ди сюйляйин эюрцм, Щаъы сизин гаданызы алсын, йцз манат хейир щарадан 

йетишяъяк? Бу хейири йетирян кимдир?»

7

Щаъы Гаранын щиссляринин, характер вя темпераментинин 



дяйишкянлийи вя сцрятлилийи диггяти ъялб едир. Мцяллиф тяряфиндян Щаъы Гара 

суряти хясислийин, аъэюзлцйцн, тамащкарлыьын тяъяссцмц кими тясвир 

олунур. Мал-дювлят сащиби олан Щаъы Гараны хясислик ян ейбяъяр вязиййятя 

салмышдыр. О, айаглара дцшцр, йалварыр, итирдийи пулунун ащ-вайыны едир. 

О, щяйатын мянасыны йалныз пул топламагда эюрцр вя варландыгъа 

тамащкарлыьы, пула гаршы щярислийи артыр. Йцз манатдан ютрц ащ-наля 

чякир, юзцнц йазыг, бядбяхт адландырыр, «бу дярд мяни шяксиз юлдцряъяк» 

дейир вя боьазындан чюряк эетмир. Бу зяряри юдямяк цчцн о, щяр йеря 

«щятта эора, ъящяннямя дя» эетмяйя щазырдыр. Арвады Тцкяз она дейир: 

«… ай эюйярмиш! Ушаг ашыг йыьан кими, бу гядяр пулу йыьыб 

нейляйяъяксян? Йцз ил юмрцн ола, йийясян, эейясян, ичясян, сянин пулун 

тцкянмяз. Йцз манат зярярдян ютрц ня юзцнц юлдцрцрсян?»

8

 Лакин 


щяйат йолдашынын бу мяслящят вя тювсийяляри она тясир етмир. Хясислик ону 

инсани щисслярдян мярщум етмишдир. О, аилясиня гайьы да эюстярмир. 

Арвады онун цзцня дейир: «Ондан ютрц мурдарсан ки, юз малыны ня юзцн 

йейиб-ичирсян, ня ялалына мясряф едирсян. Сян юлсян, щеч олмазса арвад-

ушаьын дойунъа чюряк йейяр».

9

 Эюркямли сюз устасы М.Ф.Ахундов Щаъы Гара образы васитясиля пу-



ла щярислийин, аъэюзлцйцн инсан шяхсиййятини ня дяряъядя алчалтдыьыны, мя-

нявиййата неъя зярбя вурдуьуну мящарятля охуъулара чатдырыр, бунунла 

да, о, инсан характеринин мянфи кейфиййятлярини сатирик формада шярщ 

едир. М.Ф.Ахундовун йаратдыьы Щаъы Гара образы мцяййян мянада 

хясислийин рямзи олмушдур. Ябяс йеря дейилдир ки, индинин юзцндя дя 

щяддян артыг хясис адамлара «Щаъы Гара кими хясиссян» дейя ад верирляр. 

Ейни заманда ъясарятля демяк олар ки, Щаъы Гара образы дцнйа 

ядябиййаты тарихиндя ян гцввятли, реалист планда верилмиш хясис 

образларындан биридир. 

Гейд олундуьу кими, комедийада характер вя темперамент 

психолоэийасы, сосиал-психоложи щадисялярин сяъиййяси, хцсусиля шцурсузлуг 

щалынын бу вя йа диэяр формада бядии якси диггяти ъялб едир. Щаъы Гара 

образында психи дяйишилмяляр, гаршылашдыьы щадисяляря гаршы кяскин 

реаксийалар онун шцурунун итирилмяси иля нятиъялянир. Беля ки, Щаъы 

Гаранын гачаг малы тутуланда онун горхудан нитги итир, дили кякяляйир, 

давранышы дяйишир, бядяни ясмяйя башлайыр. Щаъы Гара горхаг, хясис 

олмагла, ейни заманда о, биъ, щийляэяр вя ишэцзардыр, онун шяхсиййяти 

фяалдыр. Шяхсиййятин фяаллыьы темперамент типляри хассяляринин бир-бирини 

сцрятля явяз етмясиндя ифадя олунур. Одур ки, Щаъы Гара щадисяляри 

габагъадан тяхяййцлцндя ъанландырараг гачагмал далынъа эетмякдян 

горхур, лакин пул топламаг ещтирасы эцъ эялдийи цчцн оьурлуьа эетмяли 

олур. Сонра ися пешманчылыг вя ниэаран щаллар кечирир… 

Бюйцк драматург няинки Щаъы Гара суряти иля, еляъя дя диэяр 

сурятлярин васитясиля дя инсан характеринин яламятлярини ачыб эюстярир. Беля 

йанашма ясярдяки бяй образларынын характериндя айдын якс олунмушдур. 

                                                 

7

 Йеня орада, сящ.145.



 

8

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри, I ъилд. Бакы. 1962, сящ.148. 



 

9

 Йеня орада, сящ.149.



 

 

98



Бюйцк драматург «Щаъы Гара» комедийасында йаратдыьы бяй 

образларынын дил вя давранышы иля онларын характер яламятлярини усталыгла 

охуъулара чатдырыр. М.Ф.Ахундовун бир психолог кими инсан 

психолоэийасыны дяриндян билмяси диггяти ъялб едир. Комедийада 

мцфлисляшян, щеч бир пешяси олмайан, ямяйи севмяйян, асан йолла пул 

газанмаг ещтирасы иля алышыб-йанан Щейдяр бяйин, еляъя дя Сяфяр бяйин 

характер ъизэиляринин ачылмасынын шащиди олуруг. Щейдяр бяйин характери, 

яхлаги сифяти онун Сяфяр бяйля диалогунда ачылыр: «Пярвярдиэара, бу неъя 

ясрдир,  бу  неъя  зяманядир?  Ня  ат  чапмаьын  гиймяти  вар,  ня  тцфянэ 

атмаьын щюрмяти вар. Сабащдан ахшамадяк, ахшамдан сабащадяк арвад 

кими эяряк дустаг алачыьын ичярисиндя отурасан, дювлят дяхи щарадан 

олсун, пул щарадан олсун. Ах, кечян эцнляр! Кечян эцнляр! Щяр щяфтядя, 

щяр айда бир карван чапмаг олурду. Инди ня карван чапмаг олур, ня ор-

ду даьытмаг олур, ня гызылбаш дюйцшц вар, ня османлы дюйцшц вар». 

«…Эуйа ки, мян Банозор ермянисийям ки, эцндцз ахшамадяк котан 

сцрям, йа лянбяранлыйам ки, гурд бясляйям вя йа лякям ки, кяндлярдя 

чярчилик едям!… Щеч вахт Ъаванширдян котанчы йа кцмчу эюрцнмяйиб! 

Мяним атам Гурбан бяй ону етмяйиб, мян ки, онун оьлу Щейдяр бяйям, 

мян дя етмяйяъяйям!» 

Сяфяр бяй онун фикирляри иля тамамиля шярикляшяряк дейир: «Бу 

сюзлярдян файда йохдур, щяр кяс щяр ня дейир, десин, оьурлуг ят йемяйиб 

ат минмяйяндян сонра, дцнйада эязмяйин ня ляззяти вар».

10

  

Щейдяр бяйин ловьа-ловьа данышдыьы бу сюзлярля М.Ф.Ахундов онун 



юзцнц ифша етмякля йанашы, Азярбайъан бяйляринин чаризмя олан сяда-

гятини дя якс етдирмишдир. Юз тягсирини бойнуна алан Щейдяр бяй 

началникин гаршысында: «… мян щазырам ки, бу тягсирими юз ганымла 

Даьыстанда падшащын дцшмянляринин габаьында йуйам» сюзлярини ифадя 

едир.  

Эюркямли ядябиййатшцнас-алим, профессор Ф.С.Гасымзадя пулун, 



мал-дювлятин инсан яхлагына, характериня мянфи тясирини нязяря алараг йа-

зыр: «Ясярин експозисийасында верилян Щейдяр бяйин бу монолог харак-

терли сюзляри чох мараглыдыр. Бу сюзлярдя биз бир тяряфдян «кечян эцн-

лярин» щясрятини чякян ифлас етмиш мцлкядар психолоэийасыны, о бири тя-

ряфдян мцяллифин бу психолоэийайа гаршы чеврилмиш мяналы сатирасыны эю-

рцрцк».


11

Мцяллиф Щейдяр бяйин бир-бир ейиблярини ачыр. Щейдяр бяй мянфи 

образ олса да, Щаъы Гарадан фярглянян типдир. Щейдяр бяй бцтцн мянфи 

кейфиййятляри иля бярабяр, доьру вя ачыг данышан, ъясарятли вя щцнярлидир. 

О гачаг мал алвери цстцндя Щаъы Гара иля бирликдя тутулуб началник 

тяряфиндян мцщакимя олундуьу заман щеч бир шейи ондан эизлятмир. 

Горхмадан, чякинмядян доьру вя ачыг данышыр. 

Комедийада диггяти ъялб едян сурятлярдян бири дя чар щакими-на-

чалникдир. Началникин ясас идейасы гачаг мал алвериля мцбаризя дейил, 

хясислик, оьурлуг, гулдурлуг, ямяйя хор бахмаг вя с. иътимаи бялалар 

ялейщиня мцбаризядир ки, буну да мцяллиф усталыгла ифша едир. 

М.Ф.Ахундов дюврцн гадаьаларындан ещтийат едяряк началники Щаъы 

Гара вя Щейдяр бяй суряти васитясиля тянгид атяшиня тутур, башга сюзля, 

                                                 

10

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри. I ъилд. Б., 1987, сящ.135. 



 

11

  Бах:  Гасымзадя  Ф.С.  Мирзя  Фятяли  Ахундовун щяйат вя йарадыъылыьы. Бакы, 1962, 



сящ.176.

 

 



99

онун характер яламятлярини бизя чатдырыр. Началник бяйляря 

мцнасибятиндя нязакятли, касыблара, йазыглара мцнасибятиндя ися кобуд 

вя сяртдир. О, гачаг мал алвериня эедян бяйляри азад етдийи щалда, 

эцнащсыз нюкяр Кярямялинин цстцня гязябляниб «доьрусуну де, йохса 

дярини сойарам!» - дейя ону дюймяк истяйир.  

«Сярэцзяшти-мярди-хясис» комедийасы йалныз мянфи сурятлярдян 

ибарят дейилдир, ясярдя мцсбят сурятляр дя вардыр. Бунлар нюкяр 

Кярямяли, Туь кяндинин якинчиляри Мкртыч вя Аракел, о ъцмлядян Щаъы 

Гаранын арвады Тцкяз вя Щейдяр бяйин нишанлысы Сона ханымдыр. Мцяллиф 

Тцкяз суряти васитясиля мянфи гящряманынын ейиблярини ачыб эюстярир. 

Тцкяз яринин аиляйя олан лагейд, етинасыз мцнасибятиндян инъимиш вя 

тянэя эялмишдир ки, онун юлцмцнц арзулайыр: «Каш ъящяннямя, индийядяк 

эетмиш олайдын! О эцнц эюрярямми той-байрам едям. Чифайда, Язраилин 

йолу йумрулсун ки, сянин кими мурдары йер цзцндя гойуб эюзял 

ъаванлары гара торпаг алтына йоллайыр!»

12

  



 Ясярин мараглы гадын сурятляриндян бири дя Сона ханымдыр. Инсан 

характеринин ачылмасында Сона ханым суряти дя хцсуси ящямиййят кясб 

едир. Щейдяр бяйин мянфи симасы бу сурят васитясиля ачылыр. Мялум олур 

ки, Сона ханым обада, алачыгда, Гарабаьын фцсункар тябиятинин 

гойнунда бюйцмцш тямизцрякли, аьыллы вя ейни заманда дирибаш бир елат 

гызыдыр. О, ачыггялбли вя гайьыкешдир. Бу эянъ гыз тезликля атасы евиндяки 

ъансыхыъы шяраитдян хилас олуб Щейдян бяй иля аиля щяйаты гуруб бирэя 

йашамаг истяйир. Одур ки, Сона ханым нишанлысы Щейдяр бяйя ону тойсуз 

вя хяръсиз эютцрцб гачмасыны тяклиф едир. Бунунла да, Сона ханымын 

характериндя йени бир ъизэи ачылыр ки, бу да гайьыкешликдир ки, о, эяляъяк 

щяйат йолдашыны юз тясири алтына алыб ону гулдурлуг вя гачагчылыгдан 

чякиндирмяк, башына аьыл гойуб пешя сащиби елямяк арзусу иля 

йашамасыдыр. 

Нятиъя Сона ханымын истядийи кими олур. Сона ханым Щейдяр бяйя 

яря эетдикдян сонра она тясир имканлары артыр, ону юзцня табе етдирир, 

«оьурлуг» ишляри далынъа эетмясиня мане олур. Щейдяр бяй гачаг мал 

алвери цстцндя тутулдуьу заман Сона ханым началникя: «Мян дилимдян ка-

ьыз верирям ки, бундан сонра Щейдяр бяйи бир йаман ишя гоймарам» — дейя 

гяти сюз верир ки, бу да Сона ханымын характеринин гятиййятлилийини вя 

дягиглийини сяъиййяляндирир.  

Цмумиййятля, М.Ф.Ахундов юз драматуржи йарадыъылыьында тясвир 

етдийи сурятлярин характерини ики формада ачмышдыр ки, онлардан биринъиси 

бирбаша ифша йолу иля, диэяри ися долайысы йолла щяйата кечмишдир. Бирбаша 

йол дедикдя, мцяллифин билаваситя юз тясвири, юз сатирик ифшасы; долайысы 

йолла ифша дедикдя ися, сурятин юз-юзцнц вя башгасынын дили иля ифша 

едилмяси нязярдя тутулур. М.Ф.Ахундовун бядии йарадыъылыьыны психоложи 

тящлил едяркян мялум олур ки, эюркямли сяняткар щяр ики цсулдан 

мящарятля истифадя етмишдир. Бу прийомдан истифадя эюстярир ки, бюйцк 

сяняткар бцтцн йарадыъылыьы бойу индуктив вя дедуктив йанашма 

цсулундан файдаланмышдыр. 

Беляликля, нятиъя олараг гейд едя билярик ки, эюркямли драматург, 

мащир сюз устасы М.Ф.Ахундов мющкям ирадяли, язмли вя ъясарятли олмаьы, 

чятинликлярдян горхмамаьы, сюзцн цстя дурмаьы инсанын мцсбят характер 

яламяти щесаб етмишдир. О, щагг вя ядалят уьрунда мцбаризядян эери 

                                                 

12

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри. I ъилд. Бакы, 1987, сящ.149.



 

 

100



чякилмяйи горхаглыг, башгасынын гаршысында алчалмаьы йалтаглыг, рязиллик 

щесаб едяряк бу кейфиййятляря хас инсанлары ифша едирди.  

М.Ф.Ахундов мянфи типляря гаршы апардыьы мцбаризясиня щагг 

газандырараг фяхрля йазырды: «Мян о щярифлярдян дейилям ки, дцшмян 

гаршысында диз чюкцб, онларын ямриня табе олам. Ня гядяр ки, саьам, 

Истамбул назирляриня гаршы гялямимля вурушаъаьам».

13

  

 



 

ЯДЯБИЙЙАТ 

1.

 



Ахундов М.Ф. Ясярляри. Биринъи ъилд. Бакы, 1987. 

2.

 



Ахундов М.Ф. Ясярляри. Икинъи ъилд. Бакы, 1955. 

3.

 



Гасымзадя Ф.С., Ахундовун М.Ф. щяйат вя йарадыъылыьы. Бакы, 1962. 

4.

 



Байрамов Я.С., Ялизадя Я. Психолоэийа. Бакы, 2002. 

5.

 



Байрамов Я.С. Етник психолоэийа. Бакы, 2001. 

6.

 



Байрамов Я.С., Ялизадя Я.Я. Сосиал психолоэийа. Бакы, 2003. 

7.

 



Рцстямов И.Я. Азярбайъанда тябии-елми билийин инкишафынын фялсяфи 

проблемляри. Бакы, 2001. 

8.

 

Эюйцшов З.Б. Азярбайъан маарифчиляринин етик эюрцшляри. Бакы, 1960. 



9.

 

Мящяррямов М.Ъ. Психолоэийа. Бакы, 1968. 



10.

 

Ящмядов Я.М. Бюйцк Азярбайъан мцтяфяккири. Бакы, 1962. 



11.

 

???????  ?.?.  ????  ?????????  ?  ????????????  ?????  ????????????.  ????, 



1984.  

12.


 

Мяликова М., Байрамов Е. Азярбайъанын сийаси-щцгуги нязяриййяляр 

тарихи (очеркляр). Бакы, 1984. 

 

 

 

???????? ???????? ? ??? ??????????????  

? ?????????? ?.?.???????? 

 

?.?.?????? 

 

?????? 

 

?  ??????  ??????  ???????????????  ??????  ???????????????  ??????????  ???????? 



??????????,  ???????????  ?????????  ?.?.????????.  ?????  ???????  ????????????? 

???????? ???????, ??????????? ????????? ??????? «????? ????».  

?????????? ???????????? ?????????? ??????? ????? ???? ? ?????, ?? ???????-

????????  ??????  ?????????  ????????  ?????  ?????????  ????????,  ????????  ?? 

????????????? ? ????????????? ????????.  

 

                                                 



13

 Бах: Ахундов М.Ф. Сечилмиш ясярляри. II ъилд. Б., 1955, сящ.167. 



 

 

101



Document Outline

  • ??????????? 
  • ?.?.??????? ??????????????? ????? 
  • ????????? ?? ???? ????????? 
    •  
    • ?.?.??????? 



Поделитесь с Вашими друзьями:


©emirsaba.org 2019
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет