Лекция. Тақырыбы: Адам



бет1/5
Дата19.10.2023
өлшемі32,82 Kb.
#119106
түріЛекция
  1   2   3   4   5
Байланысты:
7-лекция. Философия


7 лекция. Тақырыбы: Адам.

1.Адамды қарастырудың философиялық тәсілінің ерекшелігі.


2. Ежелгі Үнді діни-философиялық ілімдеріндегі адам мәселесі.
3. Конфуцийшылдық және даосизм жүйесіндегі адам мәселесі: ер және әйел (инь/ян) бастамалары.
4. Антикалық философия тарихындағы адам бейнелері (Пифагор, Протагор, Сократ, Платон, Аристотель және т.б).
5. Христиан антропологиясы: адам – Құдайдың бейнесі ретінде (А. Августин, Ф. Аквинский).
6. Қайта өрлеу дәуіріндегі адамның индивидуалистік түсінігі (Пико делла Мирандола). Жаңа заманның механикалық антропологиясы: адам – «дене» және адам – «машина» (Ж. Ламетри). Б. Паскаль: адам – «ойлаушы қамыс».


1.Адамды қарастырудың философиялық тәсілінің ерекшелігі.
Көптеген ғылымдар адамдардың болмысы мен ішкі әлемімен айналысады, бірақ тек философия адамның әлемдегі мақсаты, орны және мәнін анықтайды. Философиядағы адам мәселесі оның басты мәселелерінің бірі деп айтуға болады. Ұзақ уақыт бойы адамзат баласына қатысты көптеген анықтамалар болды. Ежелгі уақытта "қауырсынсыз екі аяқты тіршілік иесі" туралы айтылды, ал Аристотель өте дәл және сыйымды сөйледі - адам-бұл zoon politikon, яғни әлеуметтік қарым-қатынассыз өмір сүре алмайтын ақылды жануар. Қайта өрлеу дәуірінде Пико делла Мирандола өзінің "Адамның мәні туралы” сөйлеген сөзінде әлемде адамдар үшін нақты шекаралар жоқ екенін айтты. Француз экзистенциалист философы Сартр адамды "болмыстың алдындағы тіршілік" деп атады, оған сәйкес адамдар биологиялық тіршілік иелері ретінде туылып, содан кейін ұтымды бола бастайды. Философиядағы адам ерекше белгілері бар құбылыс ретінде пайда болады. Адам - бұл өзіндік "жоба", ол өзін жасайды. Сондықтан ол тек шығармашылыққа ғана емес, сонымен бірге "өзін-өзі сезінуге", яғни өзін-өзі өзгертуге, сонымен қатар өзін-өзі тануға да қабілетті. Алайда, адамның өмірі мен іс-әрекеті уақыт бойынша анықталады және шектеледі, ол дамокл қылышы сияқты, оның үстіне ілінеді. Адам өзін ғана емес, сонымен бірге "екінші табиғатты", мәдениетті де жасайды, осылайша Хайдеггер айтқандай, "болмысты екі есе арттырады". Сонымен қатар, ол сол философтың айтуы бойынша "болмыс туралы ойлайтын тіршілік иесі". Ақыр соңында, адам өзінің өлшемдерін бүкіл әлемге жүктейді. Протагор сонымен бірге адам ғаламдағы барлық заттардың өлшемі деп тұжырымдайды және Парменидтен Гегельге дейінгі философтар болмыс пен ойлауды анықтауға тырысты. Философиядағы адам мәселесі микрокосмос-яғни адамның ішкі әлемі мен макрокосмос - оның айналасындағы әлем арасында өзара байланысты болды. Ежелгі үнді, ежелгі қытай және ежелгі грек философиясында адам ғарыштың бөлігі, табиғаттың біртұтас "тәртібі" деп түсінілген. Алайда, Диоген Аполлониус, Гераклит және Анаксимен сияқты ежелгі Сократқа дейінгі адамдар да микро - және макрокосмостың "параллелі" деп аталатын басқа көзқарасты ұстанды, бұл адамды макрокосмостың көрінісі немесе символы ретінде қарастырды. Осы қағидадан адамды ғарыштың бір бөлшегі ретінде қарастыратын натуралистік антропология дами бастады (адам тек бөлшектер мен элементтерден тұрады).
Философиядағы адам мәселесі және оны шешуге тырысу кеңістік пен табиғатты тірі және рухтандырылған организм ретінде антропоморфты түсінуге әкелді. Бұл идея ежелгі космогониялық аңыз-әңгімелердегі (Үнді Ведасындағы Пуруша, скандинавиялық "Эддадағы" Имир, Қытай философиясындағы Пан Гу, еврей каббаласындағы Адам Кадмон). Бұл адамның денесінен "ғарыштық жан" бар табиғат пайда болды (Гераклит, Анаксимандер, Платон, стоиктер келіскен) және бұл табиғат көбінесе имманентті Құдаймен анықталады. Осы тұрғыдан әлемді тану көбінесе өзін-өзі тану ретінде әрекет етеді. Неоплатоншылдар ғарышты жан мен санада бейнелейді. Осылайша, адамның денесі мен жанының болуы (дәлірек айтқанда, дене, Жан және рух) философиядағы адам проблемасын сипаттайтын тағы бір қарама-қайшылықты тудырды. Бір көзқарас бойынша, жан мен дене бір заттың екі түрлі түрі (Аристотельдің ізбасарлары), ал екіншісінің пікірінше, олар екі түрлі шындық (Платонның ізбасарлары). Жандардың қоныс аударуы туралы ілімде (Үнді, Қытай, ішінара Египет және грек философиясына тән) тірі тіршілік иелері арасындағы шекаралар өте мобильді, бірақ тек адам болмыс дөңгелегінің қысымынан "босатуға" ұмтыла алады.


Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет