Бакы университетинин хябярляри №1 Сосиал-сийаси елмляр серийасы



жүктеу 188.91 Kb.
Pdf просмотр
Дата12.02.2017
өлшемі188.91 Kb.

БАКЫ УНИВЕРСИТЕТИНИН ХЯБЯРЛЯРИ 

№1   

Сосиал-сийаси елмляр серийасы   

2007 

 

 

 

 

 

 

ХЦРРЯМИЛИЙИН СИЙАСИ ВЯ ЩЦГУГИ ИДЕОЛОЭИЙАСЫ 



 

Х.Я.ГАСЫМЗАДЯ 

 

Елми мягаля VIII ясрин сону IX ясрин яввялляриндя бир щярякат олараг 



формалашмыш вя юзцнцн мяфкуряви истигамяти иля сечилян хцррямилярин сийаси вя 

щцгуги идеолоэийасынын тящлилиня щяср едилмишдир. Мягалядя хцррямизмин бир 

щярякат олараг мейдана чыхдыьы дюврдя иътимаи-сийаси вязиййят нязярдян 

кечирилмиш, онларын тялиминин ясаслары тядгиг едилмиш, диэяр бидятчилик тялимляри иля, 

зярдцштилик, манилик, мяздякиликля цмуми идейа мянбяляри кими, ейни заманда 

онлардан фяргли ъящятляря малик бир тялим тящлил едилмишдир. Бурада ейни заманда 

хцррямилийин сийаси вя щцгуги идеолоэийасынын мязйяриляр щярякатына, щцруфилийин 

иътимаи-сийаси идейаларынын формалашдырылмасына тясири ачылыб эюстярилмишдир. 

 

ЫХ ясрин яввялляриндя яряб хилафятинин зцлмцня гаршы Азярбайъанда 



артмагда олан гязяб вя азадлыг мцбаризяси язми «хцррямиляр» щярякаты 

адланан халг щярякатына чеврилди. Бу да чох ещтимал ки, «хцррям», йяни 

шад, шян сюзцндян эютцрцлмцшдцр. 

Хцррямилярин тялими йалныз Азярбайъанда дейил, Орта Асийа 

юлкяляриндя вя Иранда да язямятли халг щярякатлары цчцн идеоложи мянбяйя 

хидмят етмишдир. Мяздякиляр щярякатынын сосиал-сийаси идейалары хцррями-

лик тялиминя бюйцк тясир эюстярмиш вя онун формалашмасында идеоложи ясас 

олмушдур. Хцррямилярин башлыъа мягсяди Азярбайъан торпагларыны яряб 

хилафятинин ясарятиндян хилас етмякдян ибарят олмушдур. 

Гейд етмяк лазымдыр ки, ВЫЫЫ ясрин ортасында Аббасилярин щаки-

миййятя эялмяси Азярбайъан вя Арран ящалисинин эцзяраныны щеч дя 

йахшылашдырмады. Ямявиляр дюврцндя верэилярин чох щиссяси натура иля 

юдянилирдися, Аббасиляр дюврцндя верэилярин йалныз бир щиссяси мящсулла, 

юзц дя ясасян гиймятли вя аз тапылан мящсулла юдянилмяйя башлады

1



Мянбяляр Ямявиляр, даща сонра ися Аббасиляр дюврцндя торпаг мцл-



киййятинин щямин формаларына ашаьыдакылары аид едир: 1) хялифя вя йа 

султан торпаглары; 2) игта торпаглары; 3) мцлк торпаглары; 4) вягф 

торпаглары; 5) иъма торпаглары. 

725-726-ъы иллярдя Азярбайъанда ящали, торпаг, мал-гара вя с. сийа-

щыйа алынды вя верэи сийасяти дяйишдирилди. Йени верэиляр мцяййян едилди. 

Щятта никаща дахил олмаьа эюря дя верэи верилмяси мцяййян едилмишди. 

Бцтцн бунлар ящалинин бюйцк наразылыьы иля мцшайият олунурду. Она эюря 

дя тез бир заманда Хилафятин Гафгаз бюлэясини цсйанлар бцрцдц. 778-

779-ъу иллярдя хцррямиляр щярякатынын илк сораьы ешидилди. 

ЫХ ясрин яввялляриндя Азярбайъанда хцррямиляр щярякаты йенидян 

эцълянди вя тезликля Азярбайъан щцдудларыны ашараг, Исфащан, Рей, 

                                                 

1

 Азярбайъан тарихи. Бакы, Елм, 1993, с. 128-129. 



 

45


Щямядан яйалятляриня дя йайылды. Идейа кюкляри иля Сасаниляр дюврцнцн 

мяздякиляр щярякатынын идейалары иля баьлы олан хцррямиляр исламы рядд 

едир, юз хцррямдини эюрцшлярини йаймаьа чалышырдылар. Йер цзцндя 

ядалятли ъямиййят йаратмаьын мцмкцнлцйцнц тяблиь едян хцррямиляр 

рущун бир бядяндян диэяриня кечяъяйиня, шяр гцввяляринин хейирля 

мцбаризядя мяьлуб олаъаьына инаныр, торпаьын иъмаларын ихтийарына 

верилмяси уьрунда мцбаризя апарырдылар

2

. Хцррямиляр кцтлялярин мязлум 



вязиййятини «гануни щала салан» исламы вя онун ещкамларыны да рядд 

едирдиляр. Онлар йерли Азярбайъан айинлярини ислама вя онун ещкамларына 

гаршы гойурдулар. Хцррямиляр беля щесаб едирдиляр ки, дцнйа даим 

мювъуд олдуьу кими, инсанларын рущу да даим мювъуддур. Хцсуси 

мцлкиййят вя дювлят мцлкиййяти, мящкумиййят, верэиляр шяр гцввянин 

ямялидир ки, бу гцввя халгын аьыр вязиййятини вя иътимаи бярабярсизлийи 

вар эцъц иля сахламаьа чалышыр

3

. Хцррямиляр юз мцбаризяляриндя щаггын 



вя ядалятин галиб эяляъяйиня инанырдылар. 

Хцррямилярин тялиминя эюря бцтцн ядалятсизликлярин кюкц торпаг 

цзяриндя хцсуси мцлкиййятдян вя иътимаи бярабярсизлийин 

мювъудлуьундан, мязлумларын истисмар едилмясиндян иряли эялир. Онларын 

сосиал-игтисади програмынын башлыъа шцары торпагларын халгын цмуми 

мцлкиййятиня верилмясиндян ибарят иди. Онларын идейасына эюря бцтцн 

торпаглар беъярилмяк цчцн иъмаларын ихтийарына верилмялидир. Щямин тялимин 

тяряфдарлары кяндлиляри вя бцтцн мязлум кцтляляри, еляъя дя азад йохсуллары 

феодалларын ясарятиндян гуртармаьы, верэилярин вя бцтцн дювлят 

мцкялляфиййятляринин ляьв едилмясини иряли сцрцрдцляр. Хцррямиляр щамынын 

бярабярлийи, йяни цмуми бярабярлик идейасыны мцдафия едирдиляр. Ф.Енэелс 

эюстярирди ки, «бцтцн орта ясрляр бойу феодализмя гаршы ингилаби мцхалифят 

давам едир. Бу мцхалифят заманын шяраитиня уйьун олараг эащ мистика 

шяклиндя, эащ ачыг бидятчилик шяклиндя, эащ да цсйан формасында чыхыш 

едир»

4



Щцгуг ядябиййатында щаглы олараг гейд едилир ки, хцррямилик бидятчилик 

тялимляри иля бирликдя цмуми идейа мянбяляри олан зярдцштилик, манилик вя 

мяздякилийи бирляшдирирди. Хцррямилийин сийаси тялиминин ясасыны ики 

башланьыъын — ишыг вя гаранлыьын мювъуд олмасы щаггында мяшщур дуализм 

фялсяфяси тяшкил едирди. Ишыг бцтцн щагг-ядалятин, хейирхащлыьын мянбяйидир. 

Онларын арасында щяля зярдцштилийин гойдуьу яняняйя эюря, даим мцбаризя 

эедир, бу мцбаризядя нювбя иля эащ ишыг, эащ да гаранлыг галиб эялир

5

.  



Хцррямилярин цсйаны Яряб Хилафятинин зцлмцня вя йерли феодалларын 

юзбашыналыгларына гаршы мцбаризяйя галхмыш кяндлилярин вя бцтцн 

йохсулларын язимли савашы иди. Щямин цсйан 808-ъи илдя Ярдябил 

мащалында, Савалан даьларында, Гарадаьда вя Муьанда башланмышды. 

Она эюря дя Азярбайъанда башланмыш хцррямиляр щярякатынын илк дюврляри 

Ярдябил мащалындакы Бязз галасынын сащиби хырда феодал Ъавиданын ады иля 

баьлыдыр. Онун рящбярлийи иля 808-ъи илдя гырмызы байраг алтында Хилафятя 

гаршы башланан чыхыш тезликля хялифя гошунлары тяряфиндян йатырылды. Беля 

ки, 706-809-ъу иллярдя Хилафятя башчылыг етмиш Щарун яр-Ряшид тяряфиндян 

                                                 

2

 Азярбайъан тарихи. Бакы, Елм, 1993, с. 130. 



3

 Азярбайъан тарихи, I ъилд, Бакы, 1961, с. 133. 

4

 Маркс К., Енэелс Ф. Ясярляри, 7-ъи ъилд, с. 361. 



5

 Мяликова М.Ф., Байрамов Е.Р. Азярбайъанын сийаси-щцгуги нязяриййяляр тарихи. Бакы, 

1984, с. 39. 

 

46



цсйанчылара гаршы эюндярилян 10 минлик яряб гошунлары хцррямилярин илк 

чыхышынын гаршысыны ала билдиляр. 

Гейд етмяк лазымдыр ки, хцррямиляр щярякатынын илк дюврцндя он-

ларын юз ичярисиндя цсйана, цмумиййятля хцррямиляря рящбярлик цстцндя 

эедян дахили чякишмяляр дя цсйанчыларын чыхышларынын мцвяггяти дя олса 

зяифлямясиня сябяб олду. 816-ъы илдя хцррямилярин рящбяри Ъавиданла яряб 

феодалы Ябу Имран арасында баш вермиш тякбятяк дюйцшдя щяр ики 

сяркярдя бир-бирини щялак етди. Ъавиданын юлцмцндян сонра хцррямиляр 

щярякатына Бабяк рящбярлик етмяйя башлады. 

Бабяк /ясл ады Щясяндир/ ВЫЫЫ ясрин сонларында Азярбайъанын 

ъянубунда Билалабад адланын йердя йохсул бир аилядя доьулмушду. Онун 

атасы Абдулла хырда зейтун йаьы тиъаряти иля мяшьул олурду. Бабяк атасыны 

ян еркян йашында итирмишди. Бюйцк мящрумиййятлярля цзляшмиш эяляъяк 

сяркярдя вя рящбяр анасы иля Сяраба кючдцкдян сонра бурада бир мцддят 

чобанлыг етмиш, сонра ися Тябриз шящяриня эетмишдир. Бабяк мящз 

Тябриздя йашайаркян хцррямилярля таныш олмуш, 18 йашындан щямин 

щяряката гошулмушдур. Еля тезликля дя хцррямиляр щярякатынын баъарыглы 

бир рящбяриня чеврилмишдир. 

Бабякин Бязз галасына эялмясиндя, цмумиййятля онун талейинин 

сонракы щяллиндя мящз Ъавиданын бюйцк ролу олмушдур. Баъарыглы вя 

габилиййятли олдуьуна эюря, Ъавидан мящз Бабяки юзц иля Бязз галасына 

эятирмишдир

6

. Хцррямилярин рящбяри олан Бабяк юзцнц халг рящбяри, 



эюркямли сяркярдя, узагэюрян щярби вя сийаси хадим кими эюстяря 

билмишдир. О, юз тяряфдарларыны юлкясинин бцтцн яразиляриня эюндяряряк, 

хцррямилик тялиминин тяблиь едилмяси вя юз идейаларынын эениш йайылмасы 

сащясиндя бюйцк ишляр эюрмцш, бцтцн халгы Яряб Хилафятиня вя йерли 

истисмарчы феодаллара гаршы цсйана чаьырмышдыр. Она эюря дя Бабякин 

башчылыьы алтында хцррямиляр щярякаты сцрятля эенишлянмиш, бцтцн йахын вя 

узаг вилайятляри ящатя етмишдир. 

Яряб Хилафятиня гаршы цмумхалг цсйанында сийаси истиглалиййят ялдя 

етмяк кими цмуми мягсяддян башга, хцррямиляр юз тялимляриндя бир сыра 

щуманист вя цмумбяшяри идейалар да иряли сцрцрдцляр. Щцгуг 

ядябиййатында эюстярилдийи кими, хцррямилик мювъуд бярабярсизлийин 

сябябляри щаггында мясяляни юня чякяряк, хцсуси мцлкиййяти беля бир 

сябяб кими эюстярирди. Она эюря дя хцррямилик хцсуси мцлкиййяти, феодал 

асылылыьыны ляьв етмяйи, ямлак бярабярлийи тятбиг олунмасыны тяляб едир, 

беляликля дя кяндли иъмаларынын бярпа олунмасына чаьырырдылар

7



Бабякин башчылыьы алтында тягрибян 21 ил давам етмиш хцррямиляр 

щярякаты Яряб Хилафятиня аьыр зярбя вурмуш вя онун ясасларыны сарсыт-

мышдыр. Хцррямиляр 819-ъу илдян 827-ъи илядяк олан дюврдя апарылмыш 

мцщарибяляр нятиъясиндя Хилафятин 6 ордусуну дармадаьын етмишдир. 

Хцррямилийин сосиал-сийаси тялими юзцнямяхсус истигамятляря вя 

хцсусиййятляря малик иди. Хцррямилярин мцбаризя програмы, щяр шейдян 

яввял, щям дя идеоложи характер дашымагла юзцндян яввялки бидятчи 

щярякатларын програмларындан нисбятян фярглянирди. Гейд етмяк лазымдыр 

ки, хцррямилярин тялими сосиал-игтисади вя ейни заманда да сийаси тялябляр 

йюнцмцндя олмушдур. 

Кяндли щярякатына синфи нюгтейи-нязярдян дцшмян мцнасибят бясля-

                                                 

6

 Ятрафлы бах: Бцнйадов Зийа. Азярбайъан VII-IX ясрлярдя. Бакы, 1989, с. 225-233. 



7

 Мяликова М.Ф., Байрамов Е.П. Эюст. ясяр, с. 40. 

 

47


йян мянбяляр хцррямилярин юз иътимаи програмларыны ня дяряъядя щяйата 

кечиря билмяляри щаггында щеч бир мялумат вермирляр. Лакин бир шей 

шцбщясиздир ки, Азярбайъанын ярябляр говулан йерляриндя хейли торпаг, 

артыг мцстягил олмуш иъмаларын ихтийарына кечмишдир

8

. Демяли, 



хцррямиляр тялиминин сосиал-игтисади идейа шцарлары гисмян дя олса иътимаи 

щяйатда юз реаллыьыны тапмышдыр. 

Хцррямилярин тялиминдя сийаси истигамятин башлыъа мягсяди 

Азярбайъанын ясарятдян азад, мцстягил бир дювлят кими мювъудлуьуна 

наил олмагдан ибарят иди. Тясадцфи дейил ки, инсанларын сосиал бярабярлийи, 

сийаси азадлыглар тяляби щямин програмын тяркиб щиссясини тяшкил етмишдир. 

Азадлыг хцррямилярин башлыъа шцары олмушдур.  

Щцгуг ядябиййатында эюстярилян беля бир ъящяти дя гейд етмяк 

лазымдыр ки, хцррямилярин ямлак бярабярлийи идейасы, вахтиля 

мяздякилярдя олдуьу кими гадынлара да аид едилирди. Буну гадынларын 

дцчар олдуьу кюля вязиййятиндян азад етмяк васитяси кими 

гиймятляндирмяк лазымдыр

9

. Диэяр тяряфдян эюстярмяк лазымдыр ки, 



хцррямиляри яхлагсызлыгда эцнащландыранларын бахышларында феодал вя 

буржуа мцяллифляринин сийаси мящдудлуьу вя синфи гярязкарлыьы нязяря 

чарпыр. Ийирми илдян артыг бир мцддят ярзиндя Хилафятя гаршы мярдликля, 

чох чятин азадлыг мцбаризяси апармыш хцррямиляри кефъил гара ъамаат, 

«кеф ичиндя позьун щяйат сцрян» адамлар щесаб етмяк олмаз

10

.  



Мянбялярин мялуматына эюря мяздякиляр вя хцррямиляр щярякаты ща-

ким синифляря, хцррямиляр щярякаты ися бундан ялавя щям дя Хилафятя 

гаршы йюнялдилмишди. Мяздякиляр вя хцррямиляр «ямлакы шярик оланлар» 

кими мяшщур идиляр. Буна эюря дя щямин синифлярин мянафелярини ифадя 

едян мцяллифляр /феодал вя буржуа хцсуси мцлкиййятини мцдафия едянляр/ 

мяздякиляря вя хцррямиляря позьун щяйат тярзи вя «арвадларын 

цмумилийи» кими бющтан сяъиййяли фикирляри шамил едирляр. Щалбуки, 

фактлар шящадят верир ки, ня мяздякилярдя, ня дя хцррямилярдя бунларын 

щеч бири олмамышдыр. 

Бязи тарихи мяхязлярдя эюстярилир ки, Бабякдян яввял хцррямилярин 

дини етигадында вя идеолоэийасында гятл, гарят, язаб вермя вя йа 

мцщарибя апармаг мясяляляри йох иди, хцррямиляр бцтцн бунларын ня 

олдуьуну билмирдиляр. Бцтцн бунлар хцррямиляря Бабякин рящбярлийиндян 

сонра кечмишдир. Бабякин тяряфдарлары чохалдыгъа, онларын мцбаризя язми 

даща да артмышдыр. Хцррямиляр цсйанынын бцрцдцйц бцтцн вилайятлярдя 

Бабяк юз ардыъылларына яряблярин мцлк вя маликаняляриня щцъум етмяйи 

вя онларын ямлакыны яля кечирмяйи ямр едирди.  

ХЫ ясрин мяшщур дювлят вя сийаси хадими Низамцлмцлкцн йаздыьына 

эюря, хцррямидинляр ня вахт хцруъ етмишлярся, батиниляр дя онларла ялбир 

олмуш, онлара кюмяк етмяйя чалышмышдыр, чцнки щяр ики мязщябин кюкц 

бирдир. Хялифя Мещдинин дюврцндя, йцз алтмыш икинъи илдя, Эцрэан бати-

ниляри «гырмызы байраг» адланан хцррямидинлярля ялбир олдулар вя дедиляр: 

- бу Мцслим диридир, биз юлкяни яля кечирмялийик. Низамцлмцлк даща 

сонра хцррямидинлярин вя батинилярин талан вя гарятляри бирликдя 

тюрятдиклярини эюстяряряк йазыр ки, щеч бир гошун хцррямидинлярин 

ющдясиндян эяля билмирди, чцнки онларын йерляри чох мющкям, галалары ися 

                                                 

8

 Азярбайъан тарихи. Бакы, Елм, 1993, с. 131. 



9

 

Мяликова М.Ф., Байрамов Е.П. Эюст. ясяр, с. 40.



 

10

 Бцнйадов Зийа. Эюстярилян ясяри, с. 223. 



 

48


чох етибарлы иди. 

Низамцлмцлкцн шящадятиня эюря, хцррямидинлярин мязщябинин гайяси 

белядир: щарамы щалал билярляр, бядяни бцтцн язиййятлярдян азад едярляр, 

шярияти данар, намаз, оруъ, щяъъ, зякаты бир тяряфя атарлар; шярабы, ъамаатын 

малыны, арвадыны щалал сайарлар, бцтцн дини вязифялярдян узаг гачарлар. 

Хцррямиляри вя батиниляри бир-бири иля тамамиля ейниляшдирян еркян 

орта яср мцяллифинин мялуматына эюря, «…хцррямидинляр вя батиниляр бир-

бириня йахындыр, щямишя неъя олурса-олсун исламы арадан галдырмаг ис-

тярляр. Бу йолданазмышлар адамлары овламаг цчцн юзлярини пейьямбярин 

ювладларыны севянляр кими гялямя верярляр. Еля ки, ъамааты яля эятириб 

гцввятляндиляр, шярияти мящв етмяйя чалышдылар. Онлар пейьямбяр 

ювладларынын дцшмянидирляр, щеч кяся рящмляри эялмяз. Кафирляр 

ичярисиндя онлардан даща рящмсизи йохдур. Онлар щямишя бир-бирляриня 

кюмяк едярляр. Онлар ъамааты мал иля ширникдирир, мцстящяглярдян эери 

алыр, еля эюстярирляр ки, эуйа беляликля, боллуг ямяля эяляъякдир»

11



Ябу Мянсур ял-Баьдади юзцнцн «Китаб ял-фярг Бейн ял-Фира» 

ясяриндя йазыр ки, «хцррямиляр ики нювдцр: онлардан бири исламдан яввял 

дя мювъуд иди. Бунлар мяздякилярдир. Онлар щарамы щалал щесаб едир вя 

иддиа едирляр ки, инсанлар ямлак вя гадын ъящятдян шярикдирляр /мцштя-

рякдирляр/. Онларын бу гарышыглыьы о вахтадяк давам етди ки, нящайят 

Януширяван юз падшащлыьы дюврцндя онлары гырды. 

Икинъи нюв - хцррямдиниййятдир. Онлар ислам дювлятиндя ямяля эялиб 

вя ики група бюлцнцр: бабякиййя вя мязйяриййя; щяр икиси мцщяммиря ады 

иля мяшщурдур. 

Бабякиляр юз динляринин мейдана эялмясини Ширвин адлы ямир 

/щюкмдар/ иля ялагяляндирирляр ки, о да исламдан яввял олмушдур. Онлар 

иддиа едирляр ки, Ширвинин атасы зянъи, анасы ися Иран шащларындан биринин 

гызы олмушдур»

12



Демяк олар ки, тарихи мяхязлярин яксяриййятиндя хцррямиляр 

щярякатынын вцсят алмасы, еляъя дя бу щярякатын тялиминин эениш 

йайылмасы Бабякин хцррямиляря рящбярлик етдийи вахтдан башландыьы 

эюстярилир. 

Хцррямиляр щярякаты тяхминян 61 ил давам етмишдир. Бу язямятли 

щярякат ъямиййятдя мювъуд олан бцтцн сосиал ядалятсизликлярин, иътимаи 

бялаларын, зцлмцн вя зоракылыьын кюкцнц гейри-бярабярликдя эюрцрдц. 

Хцррямилярин тялиминдя програм характерли башлыъа мясяляляр 

ашаьыдакылардан ибарят иди: 

а) торпагларын вя диэяр истещсал сащяляринин халгын ихтийарына 

/цмуми мцлкиййятя/ верилмяси; 

б) бцтцн мадди немятлярин инсанлар арасында бярабяр сурятдя 

бюлцшдцрцлмяси; 

ъ) иътимаи файдалы ямяйин щамынын биринъи дяряъяли тялябатына 

чеврилмяси; 

ч) кяндлилярин вя сяняткарларын феодалларын ясарятиндян вя онларын 

игтисади асылылыьындан азад едилмяси; 

д) ъямиййят цзвляринин сосиал вя ямлак бярабярлийиня наил олунмасы вя с.  

Сосиал бярабярлик уьрунда мцбаризяляри, мадди немятляри инсанлар 

арасында бярабяр шякилдя бюлцшдцрмяк вя бцтцн тябягялярдян олан 

                                                 

11

 Ябу Яли Щясян Ибн. Яли Хаъя Низамцлмцлк. Сийасятнамя. Бакы, 1987, с. 179-184. 



12

 Ситат Зийа Бцнйадовун эюстярилян китабындан эятирилир, с. 303. 

 

49


эянъляр цчцн истиснасыз кябин щцгугу азадлыьы арзусунда олмалары онлары 

мяздякилярин идейасы иля йахынлашдырырды

1

.  


Артыг гейд едилдийи кими, мяздякиляр В ясрин сону вя ВЫ ясрин 

биринъи гяринясиндя феодал истисмарына вя щаким тябягянин фираван тярзи-

ня гаршы, хцррямиляр ися феодал зцлмцндян даща чох Яряб Хилафятинин 

милли ясарятиня гаршы мцбаризя апармышдыр. Азярбайъанын милли 

мцстягиллийини бярпа етмяк, ону ишьалчы яряблярин ясарятиндян хилас етмяк 

хцррямилярин сийаси тялиминин башлыъа идейасы олмушдур. Она эюря дя 

хцррямиляр щярякаты еркян орта ясрляр дюврцндя Шяргдя ислам дини, феодал 

зцлмц вя ян башлыъасы Хилафятин ясаряти ялейщиня чеврилмиш эцълц халг 

щярякаты, ейни заманда бидятчи иътимаи-сийаси щярякат иди. Мящз 

хцррямиляр Йахын вя Орта Шярг халглары тарихиндя илк дяфя олараг йаделли 

ишьалчылара гаршы истиглалиййят мцбаризясиндя азадлыьын рямзи кими гырмызы 

байраг галдырмыш вя гырмызы палтар эеймишляр. 

Яряб Хилафятини лярзяйя салан вя онун дайагларыны кюкцндян 

сарсыдан хцррямиляр щярякаты мейдана эялдийи вахтдан мцасир 

дюврцмцзядяк тядгигатчыларын диггят мяркязиндя дуран мцщцм 

проблемлярдян бири олмушдур. Лакин хцррямилярин, хцсусиля дя бу 

щярякатын Бабяк дюврцндя сосиал ядалят вя милли азадлыг уьрундакы йарым 

ясрдян артыг мцбаризясини нифрятля гаршылайан орта яср мцяллифляри вя 

онлара ясасланан бир чох Гярби Авропа шяргшцнаслары бу щяряката милли вя 

синфи нюгтейи-нязярдян йанашмыш, онун мягсядини, мащиййятини вя 

вурдуьу тяканын эцъцнц гясдян тящриф етмишляр. Онларын тядгигат 

ясярляриндя хцррямиляр щярякатынын ян мцбариз, ъясур вя нцфузлусу олан 

бабякиляр щярякаты даща чох байаьылашдырылмыш вя сахталашдырылмышдыр. 

Хцррямилярин вя онларын рящбяри Бабякин цнванына аьыласыьмаз ифтира вя 

бющтанлар дейилмиш, шяхсиййяти вя фяалиййяти дамьаланмыш, она лянятляр 

йаьдырылмышдыр. Бунларын ися башлыъа мягсяди бцтцн мцсялманларда 

хцррямиляря гаршы кин вя нифрят щиссляри йаратмаг олмушдур. 

Хцррямиляр щярякаты юзцнцн елми вя обйектив гиймятини мярщум 

академик Зийа Бцнйадовун чохиллик зящмятинин бящряси олан 

«Азярбайъан ВЫЫ-ЫХ ясрлярдя» адлы фундаментал монографийасында вя бу 

проблемлярля ялагядар мягаляляриндя, мютябяр елми конфранслардакы 

чыхышларында тапа билмишдир. Мцяллиф йцзлярля мянбяни дяриндян 

арашдырараг мцбащисяли мясяляляри тарихшцнаслыг бахымындан вя елми 

ъящятдян дцзэцн щялл етмишдир. 

Тарихи мянбялярин вердийи мялуматлара эюря, Бабякин башчылыг ет-

дийи азадлыг ордусунун ясас щярякятвериъи гцввясини кяндлиляр тяшкил ется 

дя, орада шящяр йохсуллары, сяняткарлар, орта вя хырда феодаллар, ящалинин 

мцхтялиф тябягяляриня мянсуб олан адамлар да аз олмамышдыр

13

.  


Хцррямиляр Хилафят ордулары цзяриндя бир-биринин ардынъа парлаг 

гялябяляр чалараг Азярбайъанын яразилярини онларын ясарятиндян азад 

етдикъя мцщарибянин ящатя етдийи щцдудлар да эенишлянмякдя давам 

едирди. Ъибал, Хорасан, Рей, Щямядан, Исфащан, Масазбан, Дейлям, 

Астрабад вя с. шящярлярин вя яйалятлярин ящалиси дя хцррямилярин сясиня 

сяс веряряк, мцбаризяйя гошулуб Яряб Хилафятини сарсыдырды. Яряб 

тарихчиси Баьдадинин вердийи мялумата эюря, «тякъя Азярбайъанын 

ъянубунда вя Дейлямдя Бабяк тяряфдарларынын сайы 300 мин няфяря 

                                                 

13

 Азярбайъан тарихи. I ъилд, Бакы, Елм, 1994, с. 258-259. 



 

50


чатырды»

14



Хцррямилярин азадлыг вя истиглалиййят уьрунда мцбаризяси эениш бир 

яразини ящатя ется дя, бцтцн тарихи мянбяляр тясдиг едир ки, Бабякин вя 

хцррямилярин вятяни Азярбайъан иди вя азадлыг мцбаризяси бурадан 

башламышды. Хцррямилярин иътимаи-сийаси  тялими  дя  мящз  Азярбайъанын 

милли мараглары зямининдя формалашмышды. 

ЫХ ясрин 30-ъу илляринин яввялляри хцррямиляр щярякатынын вя бцтюв-

лцкдя Азярбайъан халгынын азадлыг мцбаризясинин ян мящсулдар вя 

мцвяффягиййятли дюврц олмушдур. Мящз щямин дюврдя хцррямиляр Яряб 

Хилафятини лярзяйя салмышды. Яряб тарихчиси Динявяринин шящадятиня эюря, 

эюстярилян дюврдя «Бабякин фяалиййяти бюйцк вцсят алмыш, ярябляр ондан 

горхмаьа башламышлар. Онунла вурушурмушлар, лакин галиб эяля 

билмирмишляр. Бабяк яряб ордуларыны даьыдыр вя сяркярдяляри 

юлдцрцрдц»

15



Яряб тарихчиляри юзляринин тарихи салнамяляриндя хцррямилярин Хила-

фят ордулары цзяриндяки гялябяляринин сябяблярини цсйанын Хилафят 

сарайында щакимиййят цстцндя чякишмяляр дюврцня тясадцф етмяси иля, 

дюйцшлярин яряб ясэярляринин вярдиш етмядийи даьларда, кечилмяз дар 

йолларда вя сойуг щава шяраитиндя апарылмасы иля изащ етмяйя чалышырдылар. 

Лакин беля мцлащизялярин щеч бири яряб ордуларынын мяьлубиййяти цчцн 

реал ясаса хидмят едя билмяз. Сяид Няфиси обйектив олараг хцррямилярин 

ялдя  етдийи  гялябя  вя  мцвяффягиййятляри  Азярбайъан  халгынын  Яряб 

Хилафятиня гаршы апардыьы азадлыг мцбаризяси кими гиймятляндиряряк 

йазыр: «Бабякин мцвяффягиййятляринин ясл сябябини халгын бирлийиндя, яряб 

истилачыларынын вя онларын щакимиййятиня гатланмамагда ахтармаг 

лазымдыр»

16



833-ъц ил декабрын 25-дя Щямядан йахынлыьында шиддятли дюйцшдя 



хцррямилярин илк дяфя олараг аьыр мяьлубиййятя уьрамасы хцррямиляр 

щярякатынын сон мярщялясинин ясасыны гойду. Доьрудур, мяьлубиййят хцр-

рямилярин сийаси тялиминдя щяр щансы бир дяйишиклийя сябяб олмаса да, 

лакин бу щярякатын тяркибиндяки идейа бирлийини дя горуйуб сахлайа 

билмяди. Тарихи мянбялярин мялуматына эюря, хцррямилярин бир щиссяси 

щярякаты тярк едяряк, Бизанса эедиб орада, христианлыг динини дя гябул 

етмишдиляр. 

Бцтцн бунлара бахмайараг азадлыг ордусунун ясэярляри 

фяалиййятсиз дя дайанмамышдылар. Онлар яряб гошунларына сарсыдыъы 

зярбяляр вурмагда давам едир, яряблярин топладыглары щярби гянимятляри 

вя диэяр ямлаклары яля кечирмяк йолу иля мцхтялиф тактики эедишлярдян 

истифадя едирдиляр. Бунунла беля, мцщарибя узандыгъа, ярябляр йени-йени 

гялябяляр ялдя едяряк мющкямляндикъя вя сыралары даща да сыхлашдыгъа, 

яксиня, хцррямилярин сыралары сейрялирди. Лакин гейд едилдийи кими, бу, 

щярякат дахилиндяки идейа бирлийинин парчаланмасына эятириб 

чыхармамышдыр. 

835-ъи илдя Хилафятдя йени бюйцк вя йахшы силащланмыш орду тяшкил 

едилди вя Щейдяр Ибн Кавус Афшинин команданлыьы алтында Азярбайъана 

эюндярилди. Бу, еля бир вахта тясадцф едирди ки, Азярбайъанда итаятсизлик 

щюкм сцрцрдц. Сийаси вя игтисади пяракяндялик халг щярякатынын 

                                                 

14

 Йеня орада, с. 262. 



15

 Азярбайъан тарихи. I ъилд, Бакы, Елм, 1994, с. 262. 

16

 Йеня орада, с. 263. 



 

51


эенишлянмясиня янэял тюрядирди. Беля бир мцряккяб шяраитдя Хилафят 

ордусу Азярбайъанын ичяриляриня доьру ирялиляйирди. Бабякин башчылыг 

етдийи азадлыг ордусуну дахилдян позмаьа чалышан Афшин ъасуслуг вя 

фитнякарлыг тактикасыны эениш шякилдя тятбиг едирди. 

Хцррямиляр юз доьма торпаьынын щяр бир гарышы уьрунда мярдликля дю-

йцшся дя, дцшмянин цстцн гцввяляринин тязйиги алтында эери чякилмяк мяъ-

буриййятиндя галырдылар. Бабякин азадлыг ордусунун галыглары Яряб 

Хилафятиня гаршы азадлыг мцбаризясинин сон дайаьы олан Бязз галасына 

чякилмишди. 

Хцррямилярин Афшинин ордусу иля сон дюйцшц 837-ъи ил августун 26-да 

башлады. Давам едян ганлы дюйцшдя дцшмян ясэярляриндян сайъа дяфялярля аз 

олмаларына бахмайараг, хцррямиляр мисилсиз ряшадят эюстярмишдиляр. Онларын 

гейри-ади мятаняти вя дюйцш иэидлийи ярябляри щейрятя эятирмишди. 

Яряб сяркярдяси Афшинин башлыъа мягсядляриндян бири Бабяки тяслим 

олмаьа разы салмагдан ибарят олмушдур. Бунун цчцн о, Бабякин ясир 

дцшмцш оьлундан истифадя етмяйя чалышмышды. Беля ки, Афшин Бабякин 

оьлуну атасына мяктуб йазмаьа мяъбур етмишди. Мяктубда дейилирди ки, 

хцррямилярин мцбаризяни давам етдирмяси вя мцгавимят эюстярмяси 

ябясдир. Бабякин оьлу йазырды ки, яэяр атасы мцгавимят эюстярмяйи 

дайандырарса, хялифя ону баьышлайаъагдыр. Оьлунун беля мязмунлу 

мяктубу Бабяки бярк гязябляндирмишди. Бабяк оьлунун юз халгына 

сатгынлыг етмяк бащасына щяйатыны хилас етмяйи хяйанят кими 

гиймятляндирмишди. Беляликля, Бабяк оьлунун тяклифини гятиййятля рядд 

етмиш, ясир дцшдцйц цчцн ону щиддятля мязяммятлямишди. Оьлуну мискин 

варлыг адландыран Бабяк она беля ъаваб вермишдир: «Яэяр сян мяним 

оьлум олсайдын мяним ардымъа эялярдин, лакин сян мяним оьлум 

дейилсян. Сянин цчцн йалныз бир эцн азад йашамаг, гырх ил мискин гул 

кими йашамагдан йахшы оларды»

1



Бабяк 838-ъи ил мартын 14-дя хялифя Мютясимин щюкмц иля Самиря 



шящяриндя сон дяряъя дящшятли бир цсулла едам едилмишдир. Ишэянъянин 

дящшятиня бахмайараг, Бабяк юлцмя язмля синя эярмиш вя мярдликля 

ябядиййятя говушмушдур. О, сон няфясиндя беля аман истямямиш, юз 

идеалына вя ягидясиня садиг галмышдыр. 

Мянбялярин мялуматына эюря, щятта Бабякя нифрят бясляйян яряб 

тарихчиляринин юзляри беля, Бабякин бцтцн ишэянъяляря мярдликля 

дюздцйцнц етираф етмишляр. О, юзцнцн бцтцн щярякятляри иля рущунун вя 

ирадясинин гырылмадыьыны дцшмяня нцмайиш етдирмиш вя бюйцк дяйанятини 

эюстярмишдир. Бабяк едам яряфясиндя ону ящатя едян яряб феодалларына 

нязяр салараг нифрятля демишди: «Тяяссцф ки, мян бцтцн бу кюпякляри 

мящв едя билмядим». Ъяллад Бабякин ялини кясдикдя о, ганы юз цзцня 

сцртмцш, бунун сябябини сорушан дцшмянляриня «Инсан юляркян рянэи 

саралыр, дцшмянляримин мяни саралмыш эюрмясини истямирям»

17

 ъавабыны 



вермишди. 

Бу юлмязлик ясрлярдян-ясрляря кечяряк бцтцн сонракы нясилляр цчцн 

гящряманлыг мяктяби олмушдур. Бабякин ады Азярбайъан халгынын истиг-

лалиййяти уьрунда мцбаризя рямзиня чеврилмишдир. Онун рящбярлик етдийи 

хцррямиляр щярякатынын иътимаи-сийаси идейалары юлмязлийини бу эцн дя 

горуйуб сахламагдадыр. Хцррямиляр тялиминин бир чох шцарлары юз 

актуаллыьыны мцасир дюврдя дя итирмямишдир. 

                                                 

17

 

Азярбайъан тарихи. I ъилд, Бакы, 1961, с. 140.



 

 

52



Хцррямиляр щярякатынын ящямиййяти, щяр шейдян яввял, онун Яряб 

Хилафятинин дайагларыны сарсытмасы вя онун сцгутуну сцрятляндирмяси иля 

мцяййян едилир. Еркян орта ясрлярдя баш вермиш диэяр халг щярякатлары 

кими хцррямиляр щярякаты да мяьлубиййятя уьрады. Лакин хцррямиляр 

щярякаты юзцнцн сосиал-игтисади вя сийаси идейалары, щярб мядяниййяти иля 

юзцндян яввялки бцтцн щярякатлардан вя цсйанлардан фярглянирди. 

Хцррямиляр щярякаты, щяр шейдян яввял, низами азадлыг ордусу 

тяряфиндян апарылан истиглалиййят уьрунда азадлыг мцбаризяси иди. Бабякин 

башчылыг етдийи азадлыг мцщарибяси бюйцк потенсиал имкана малик, исламы 

юзцня идеоложи байраг етмиш эцълц империйанын пянъясиндян хилас олмаг 

уьрунда апарылырды. Тяряфлярин имканлары нисбятиндяки фяргляря бахма-

йараг, Яряб Хилафяти вя онун ордулары Азярбайъан халгынын мцбаризя 

язмини вя ирадясини гыра билмямиш, яксиня, юзц лярзяйя эялмишди. 

Хцррямиляр щярякатына 21 ил рящбярлик етдийи мцддят ярзиндя Бабя-

кин истедадлы сяркярдялик мящаряти, эюркямли дювлят хадими, сийаси хадим 

кими узагэюрян сийасятчи вя ейни заманда да щуманист идейалары иля 

мцасирляриндян фярглянян мцдрик бир мцтяфяккир олмасы цзя чыхды. 

Азадлыг, сосиал ядалят вя сосиал бярабярлик Бабякин сийаси идеалы иди. О, юз 

идеалларына юмрцнцн сонунадяк садиг галды. 

Хцррямиляр щярякатынын иътимаи-сийаси тялими Азярбайъанда сонракы 

йцзилликлярдя мейдана эялмиш иътимаи-сийаси щярякатларын, о ъцмлядян 

бидятчилик щярякатларынын формалашмасына, Бабякин сосиал-сийаси эюрцшляри 

сонракы нясил мцтяфяккирляринин мцтярягги фикирляринин инкишафына мцсбят 

тясир эюстярмишдир. Исламла кяскин мцхалифятдя олмуш хцррямилийин сийаси 

идеолоэийасы ХЫВ ясрдя Азярбайъанда вя Шяргин диэяр юлкяляриндя 

мейдана эялмиш щцруфилийин иътимаи-сийаси идейаларынын формалашмасында 

бюйцк рол ойнамышдыр. 

Хцррямиляр щярякаты диэяр асылы халгларын юз милли истиглалиййяти 

уьрунда мцбаризясиня тякан вермякля йанашы, Азярбайъан халгынын 

шцурунда вя ямялиндя ясрлярля йашады. Цсйанчылара вя онларын рящбяри 

Бабякя сонсуз нифрят щисси бяслямяляриня бахмайараг, щярякатын тясирини 

вя язямятини яряб тарихчиляринин юзляри дя етираф етмишляр. Мясялян, Ибн 

Тяьриберди йазырды ки, «Бабяк юз зяманясинин гящряманы вя Хилафяти 

дящшятя эятирян бир иэид иди»

18

. Мцгяддясинин йазылы мялуматына эюря, 



«Бабякин цзяриндя чалынан гялябя ислам дювлятинин ян бюйцк гялябяси иди. 

Онун ясир алындыьы эцн мцсялманларын байрам эцнц иди»

19



Низамцлмцлкцн «Сийасятнамя» ясяриндя дейилир: «Мютясимин цч 



гялябяси олмушду, щамысы да исламын шющряти иди: биринъиси, Рум цзяриндя 

гялябя, икинъиси Бабяк цзяриндя гялябя, цчцнъцсц Тябяристанлы Мязйяр 

цзяриндя гялябя. Бу цч гялябядян бири баш тутмасайды, ислам мящв 

оларды»


1

. «Сийасятнамя» ясяринин мцяллифинин дедийиня ону да ялавя 

етмяк ваъибдир ки, ислам мящв олмаса да, Хилафят ясаслы шякилдя лахлады. 

О, яввялки мювгейини бир даща бярпа едя билмяди. ЫХ ясрин икинъи 

йарысындан етибарян Хилафятдян асылы олан юлкялярдя, о ъцмлядян 

Азярбайъанда бир сыра мцстягил хырда феодал дювлятляр мейдана эялди

20



Хцррямиляр щярякаты юз язямятиня вя мигйасына эюря Йахын вя Орта 



Шярг халгларынын ян гцдрятли истиглалиййят мцбаризяси иди. Бундан башга, 

                                                 

18

 Азярбайъан тарихи. I ъилд, Бакы, Елм, 1994, с. 269. 



19

 Йеня орада. 

20

 Йеня орада, с. 269. 



 

53


хцррямилийин сийаси вя щцгуги идеолоэийасы шярг халгларынын мцтярягги 

мязмунлу сийаси идейаларынын формалашмасына вя инкишафына да хейли 

тякан вермишдир. 

Йухарыда гейд едилдийи кими, хцррямиляр щярякатынын тясири вя ящатя 

даиряси нятиъясиндя бир сыра халгларын Яряб Хилафятинин ясарятиня гаршы 

милли-азадлыг мцбаризяси аловланмышдыр. Мясялян, 838-840-ъы иллярдя Тябя-

ристанда Мязйяр Кябирин башчылыьы алтында Яряб Хилафяти ясаряти ялейщиня 

эцълц истиглалиййят мцбаризяси башланмышды. Тясадцфи дейилдир ки, 

Мязйяриляр дя хцррямилярин ейни шцарлары иля чыхыш етмиш вя Хилафят 

гошунларыны бюйцк иткиляря мяруз гоймушдулар. 

Яряб истиласы вя Хилафятин Азярбайъанда узун сцрян щюкмранлыьы 

юлкянин сосиал-игтисади, сийаси вя мядяни щяйатында дярин изляр бурах-

мышдыр. Бу истила мясулдар гцввялярин инкишафыны вя юлкянин мядяни 

тяряггисини мцвяггяти олараг лянэится дя, Азярбайъанын эениш яразили 

Хилафят тяркибиня дахил едилмяси обйектив олараг ону цмуми мцсялман 

мядяниййятиня ъялб етмиш, бурада ислам дининин эениш вцсят тапмасына 

шяраит йаратмышдыр. 

Хцррямилийин сийаси-щцгуги идейалары Азярбайъан халгынын сийаси вя 

щцгуги фикир тарихинин парлаг сящифяляриндян бирини тяшкил едир. 

Хцррямилик тялиминин щуманист вя мцтярягги идейалары ейни заманда да 

халгымызын юз истиглалиййяти уьрунда апармыш олдуьу мцбаризянин парлаг 

ифадясидир. Хцррямиляр щярякаты вя онун сийаси-щцгуги идейалары Азяр-

байъан халгынын йаддашындан узун илляр бойу силинмямиш, бу щярякатын 

мцтярягги яняняляри бир чох йцзилликляр ярзиндя йашамагда давам 

етмишдир. Хцррямилик тялиминин бир чох щуманист идейалары юз 

орижиналлыьыны бу эцн дя итирмямишдир. 

 

???????????? ? ???????? ????????? ?????????? 

 

?.?.????????? 

 

?????? 

 

??????? ?????? ????????? ??????? ???????? ???????? ???????????? ? ???????? 

?????????  ??????????,  ????????????????  ???  ?????????  ????????  ??????????????? 

????????? ????????, ?????????????? ??????????? ???????. 

?  ??????  ???????????????:  ???????  ??????  ????????????  ??????????;  ??? 

?????????????  ??  ??????  ???????  ???????  (????????????,  ???????????,  ??????????  ? 

??.)  ?????  ?  ???????????;  ???????  ????????  ????????????  ????????,  ???????????  ?? 

????????  ?????????  ?  ??????????  ??????????  ???????  ?????????????  ?  ????????? 

??????????????  ?????????????  ??????????  ?  ????????????  ????;  ??????????????  ? 

??????????? ????????? ????? ? ??. 



 

 

54



Document Outline

  • ???????????? ?????? ?? ?????? ???????????? 



Поделитесь с Вашими друзьями:


©emirsaba.org 2019
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет