Бұл халықтың мәдени тарихы әдетте үш кезеңге бөлінеді



Дата02.03.2022
өлшемі17,17 Kb.
#26852

Майя - жазу, өнер, сәулет, математикалық және астрономиялық жүйелермен танымал Мезоамерика өркениеті. Оның қалыптасуының басталуы классикаға дейінгі дәуірге жатады (б.з. д. 2000 ж. — б. з. Д. 250 ж.), майя қалаларының көпшілігі классикалық кезеңде (б. з. д. 250-900 ж. ж.) өзінің даму шыңына жетті. Конкистадорлар келген кезде терең құлдырау болды. Майялар тас қалалар салды, олардың көпшілігі еуропалықтар келгенге дейін тастап кетті, ал басқалары кейін де өмір сүрді. Майя жасаған күнтізбені Орталық Американың басқа халықтары да қолданған. Иероглифтік жазу жүйесі қолданылды, ішінара шешілді. Ескерткіштерде көптеген жазулар сақталған. Олар егіншіліктің тиімді жүйесін құрды, астрономия саласында терең білімге ие болды.

Бұл халықтың мәдени тарихы әдетте үш кезеңге бөлінеді:

Бірінші кезең (ежелгі дәуірден 317 жылға дейін) — қала-мемлекеттердің пайда болу уақыты, қарабайыр егіншілік, мақта маталарын өндіру және т. б.

Екінші кезең (317-987) — ежелгі патшалық немесе классикалық кезең — қалалардың өсу уақыты (Паленке, Чичен Итца, Тулума) және сонымен бірге X ғасырдың басында олардан халықтың жұмбақ нәтижесі.

Үшінші кезең (987 жыл-XVI ғасыр) — жаңа патшалық немесе постклассикалық кезең-еуропалық жаулап алушылардың келу уақыты, жаңа заңдар, өмір мен өнердегі стильдер, мәдениеттердің араласуы, бауырластық соғыстар және т. б.

Майяпан одағына кіретін майялар өздері басқаратын Юкатан аумағында қолданған тіл майятан болды. Аңғарларда тұратын майялардың арасында белгілі бір тілдік бірлік болғанына күмән жоқ, ал таулы майялардың арасында бірдей бірлік болды. Атауларға арналған символдар бүкіл майя елінде бірдей болғандықтан, бұл тілдің өз сорттары жоқ дегенді білдірмейді. XVIII ғасырда неміс тілінде сөйлейтін адам Шиллерді оқи алады, бірақ жоғарғы неміс тілі ана тілі болған адаммен ауызша сөйлескен кезде оны әрең түсінетін еді. Біз XVII ғасырда белгілі бір діни қызметкер юкатандағы Петен көлінің жанында жиналған чолти тілінде сөйлейтін ица-майя халықтарына жүгінгенде, оған екі диалектке ие Үнді-аудармашылар қажет болғанын білеміз. Бұл Юкатан аумағында екі жүз жыл ішінде болған тілдер эволюциясындағы үлкен алшақтықты көрсетеді.

Дін көптеген ежелгі өркениеттердегідей майя мәдениетінің рухани негізін құрады. Майя идеяларында әлем күрделі болды, оны әртүрлі қасиетті күштер толтырды. Сондықтан құдайлардың пантеоны өте үлкен болды. Ондаған құдайлар белгілі, олардың функцияларына байланысты топтарға бөлінеді: құнарлылық, су, аң аулау, от, жұлдыздар, өлім, соғыс және т.б. ең бастысы — жемісті жаңбыр мен найзағайдың құдайы, тапир сияқты, күн мен түнгі аспан құдайы, жүгері құдайы-өмір мен өлімнің қамқоршысы. Олардың барлығы адам кейпіне ие болды, соның арқасында оларды иероглифтік жазуларда оңай тануға болады.

Майя діни көзқарастарының негізінде өмір мен өлімнің байланысы, өлу мен қайта тірілудің Мәңгілік циклі жатыр. Сондықтан барлық майя құдайлары екі жақты және қарама — қарсы екі қағиданы біріктіреді-өмір мен өлім, махаббат пен жеккөрушілік, жер мен аспан. Майялар өздерінің негізгі құдайларын қауырсынды жылан түрінде бейнелеген: қауырсындар — аспанның символы, жылан — жердің символы. Олар адамның өлімінен кейінгі іс-әрекеттеріне байланысты адамның жаны тыныштық күйінде немесе мәңгілік азапта болады деп сенді. Мәңгілік бақыт оған лайықты адамды күтеді, ал күнәкарлар метналға-жер асты әлеміне, жындар мекендейтін мәңгі суық аймаққа барады.

Ежелгі майялардың діни рәсімдері өте күрделі болды, әсіресе әр түрлі құрбандық шалу, олардың ішінде ең көп кездесетіні адам болды, өйткені құдайлар тек адам қанымен қоректенеді деп есептелген. Вольмек өркениеті сияқты, майялар құдайларға ең әдемі қыздарды құрбан етті, бұл үшін мәңгілік бақытты өмір алды, ал доп ойынындағы ең жақсы жас жігіттер жеңіске жетті.

Құдайлардың әрқайсысы әлемді белгілі бір уақыт аралығында, мысалы, бір жыл немесе бірнеше жылдан кейін басқарады деп сенді. Белгілі бір Майя құдайының билігі басталған кезде оның мүсіндері храмдар мен алаңдарда қойылып, оның билігі аяқталғанға дейін тұрды. Зұлым Құдайдың билігі адамдарға бақытсыздық пен азап әкелді, ал жақсылық — өркендеу мен өркендеу. Майяның пікірінше, ғалам күрделі: ол 13 кеңістікке бөлінді, олардың әрқайсысын Құдай білетін. Аспанды төрт Құдай қолдады және әрқайсысының өз түсі болды: қызыл түс Шығыс құдайына, АҚ — Солтүстік Құдайға, қара — Батыс құдайына, сары — Оңтүстік Құдайға тиесілі; әлемнің ортасында жасыл түсті болды. Осылайша, майядағы төрт сан ерекше сиқырлы білімге ие болды. Мүмкін, бұл Майяда төрт астананың-қалалардың болуын түсіндіреді: Копан, Калакмул, Тикал, Паленке.

Ежелгі майялардың өнері классикалық кезеңде өзінің даму шыңына жетті (шамамен 250 — 900 ж.ж.). Паленка, Копан және Бонампактағы қабырға фрескалары ең әдемі саналады. Фрескалардағы адамдардың бейнесінің әсемдігі осы мәдени ескерткіштерді ежелгі әлемнің мәдени ескерткіштерімен салыстыруға мүмкіндік береді, сондықтан майя өркениетінің даму кезеңі классикалық болып саналады. Өкінішке орай, көптеген мәдени ескерткіштер бүгінгі күнге дейін сақталған жоқ, өйткені олар инквизиция немесе уақыт арқылы жойылды.

Майялық мүсіндер, әдетте, стелалар болып табылады, олардың негізінде үлкен жалпақ тас бар, оны көбінесе құрбандық шалатын орын деп атайды, бірақ оның нақты функциясы толық түсініксіз. Көптеген стелаларда рельефті бейнелер бар, дегенмен майялық өркениеттің бүкіл өмір сүру аймағында қарапайым мүсіндерді де кездестіруге болады. Мүсіндердің көпшілігі майя өркениетінің дамуының классикалық кезеңіне (б.з. д. 250-900 жылдар) жатады.

Әдет-ғұрыптар мен дәстүрлер майя өмірінде ерекше рөл атқарды, ең алдымен баланың туылуымен, жыныстық жетілуге жетуімен және үйленуімен байланысты. Адамның дүниеге келуі құдайлардың, әсіресе ай құдайы — Иш-Челдің ықыласының көрінісі болып саналды. Діни қызметкерлер нәрестеге нәресте есімін берді және оған өмір бойы қандай Құдайдың баланы қорғайтынын немесе оған зиян тигізетінін болжайтын жұлдыз жорамалын жасады.

Майядағы сұлулықтың басты белгілерінің бірі страбизм деп саналды. Оның дамуы үшін резеңке шар немесе көздің арасына ілулі кішкентай моншақ баланың шашына бекітілді. К головке сәбидің алдынан тығыз прибинтовывали ағаш тақтайшаларға қойылатын бірге бассүйек айналды жалпақ және удлинилась желісі маңдай " деп атаған белгісі сұлулық және жоғары қоғамдық ережелері.

Майя халқының әр өкілінің өмірінде жыныстық жетілу салты маңызды болды. Оны өткізу күні әсіресе мұқият таңдалды. Белгіленген күні мерекенің барлық қатысушылары меценат үйінің ауласына жиналды. Абыз қылмыстарды обряд тазарту, тұрғын-үй және изгонял злого рух, аула подметали және расстилали жерінде циновки. Бұл рәсім той мен жалпы маскүнемдікпен аяқталды.

Одан кейін некеге тұруға рұқсат етілді. Әкелер ұлдарына болашақ әйелдерді таңдап, туыстық қатынастармен байланысты ұлтаралық некеге тыйым салуды қадағалады.



Майя мәдениетіндегі ерекше іс-әрекет діни және салтанатты сипатта болатын доп ойыны болып саналды. Ойынға дайындық күрделі рәсіммен қатар жүрді, өйткені бұл немесе басқа құдайлар ойынға қатысады деп сенді.

Бұл тарихи факт әлі күнге дейін құпия болып табылады, өйткені үлкен империя кенеттен ешқандай себепсіз қайтыс болды. Сонымен қатар, қалалар өзгеріссіз қалды-қираудың іздері жоқ, өйткені олардың тұрғындары қысқа уақытқа кетіп, көп ұзамай оралғысы келді.

Достарыңызбен бөлісу:




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет