А.Б.Байтөреев,
Сүйінбай аты ндагы орта мектеп
Ж амбыл ауданы, Алматы облысы
ВАЛЕОЛОГИЯ
ДЕНСАУЛЫҚ ЖӘНЕ ӨМІРЛІК ДАҒДЫЛАР
№ 6 (78) 2 0 1 0
ҚАРАША - Ж Е Л Т О Қ С А Н
2002 ж ы л д ы н к а н т а р аііы н а н б астап ш ы ғ а д ы
Журнал Қазақстан Республикасыны Мәдениет
ж ән е а қ п а р а т м и н и с т р л іг ін д е 2 0 0 7 ж ы л ы
16 ш ілдөде есепке қайт а тіркеліп, № 8509-Ж
куәлігі берілді.
РЕСПУБЛИКАЛЫҚ
ӘДІСТЕМЕЛІК
ПЕДАГОГИ КАЛЫҚ ЖУРНАЛ
А к ы л д а с т а р а л қ а с ы
Ақылдастар алқасының терағасы
З а к и р ь я н о в Қ ай рат Х а й р у л л а ұ л ы ,
педагогика ғылымының докторы, п р о ф е с с о р
А қан ов Айқан А қ ан ұ лы ,
медицина ғылымының докторы, п р о ф е с с о р
Ж а н а б е р д и е в а К ү л зи п а Ә б іл қ а с ы м ң ы з ы ,
педагогика ғылымының кандидаты
И м а н ғ а л и е в А схат С ә л ім ұ л ы ,
педагогика ғылымының докторы, п р о ф ессо р
Қ ауаш ев С а б ы р ж а н Ң ауашұлы,
медицина ғылымының докторы, п роф ессор
Қ и с ы м о в а Ә л и м а Қ и с ы м қ ы з ы ,
педагогика ғылымының кандидаты
К уд аш ева Л ю д м и л а ,
биология ғылымының докторы, п роф ессор
М ұ с т аф и н а Т а с қ ы н Қ ұ р а е д ы зы ,
медицина ғылымының кандидаты, п р о ф е с с о р
О р е х о в Л еон и д,
педагогика ғылымының докторы, п роф ессор
С а т п а е в а Х ани са Қ ан ы ш қ ы зы ,
медицина ғылымының докторы, п р о ф ессо р
Т е л е б а е в Қ азб ек А ғ а б ы л ұ л ы ,
медицина ғылымының докторы, п роф ессор
Хобина Нина,
Алматы қаласындағы №116 мектептің мұғалімі
Х ұ сни тд инова Ш ари па С ә м и қ ы з ы ,
АОМКДИ-ньщ әдіскері
Б а с редактор
Әшімов Б ерік Т ұ р ғ а н б ек ұ л ы
Б ас редакторд ы ң оры н б асар ы
Ә б и е в а Ф а р и д а Б е й б іт қ ы з ы
Р е д а к ц и я н ы ң т е л е ф о н ы
М екенж айы :
А л м а т ы қ а л а с ы ,
Л. Х а м и д и көш есі,
(М. М а қ а т а е в көш. қ и ы л ы с ы н д а )
4 “a ’’-үй, 2-қабат, 8 - б ө л м е
8 727 397-73-64
8 701 677 07 38
Қ ұ р ы л т а й ш ы л а р :
С алауатты ем ір салтын
қалы птасты ру проблем алары ны ң
¥ л тты қ орталы ғы
Қазақты ң спорт ж эне туризм
ака д е м и я с ы
К ө ш і р і п
б а с у д а
“ В алеология.
Денсаулық және өмірлік дағдылар”
ж у р н а л ы н а с і л т е м е ж а с а ң ы з .
Р е д а к ц и я ж а р н а м а л ы қ м а т е р и а л д а р д ы ң
м а з м ү н ы
м е н д ұ р ы с т ы ғ ы н а ж а у а п
б е р м е й д і. Қ о л ж а з б а л а р м е н ф о т о с у р е т т е р
р е ц е н з и я л а н б а й д ы ж ә н е қа й т а р ы л м а й д ы .
Р е д а кц и я ға а р н а л ға н хатта р мен
м ақалалары ңы зды мына адреске
жолдаңыздар:
050010, А л м а т ы қа л а с ы 010,
а б о н е н т ж ә ш іг і № 62. “ В а л е о л о г и я .
Д е н с а у л ы қ ж ә н е ө м ір л ік д а г д ы л а р ”
ж у р н а л ы н ы ң р ед а кци ясы н а
E-mail: valeologiya.kz@rambler.ru
Меншік иесі:
“Н¥Р” Өндірістік мәдени
дизайн орталығы ЖШС
'
Т ер у ге 15. 11. 2 0 1 0 ж ы л ы б ер іл д і
Б а с у ғ а 30. 12. 2 0 1 0 ж ы л ы қол қойы.зды
Пішімі 8 4 / 1 0 8 1/16. Ақ қағаз.
Т а р а л ы м ы 1500
Б а с ы л а т ы н жері - Ж Ш С “П р е м а ^
1
ВАЛЕОЛОГИЯ
r
л
МАЗМ¥НЫ
Б. АҚМЫРЗАЕВА
Валеология - денсаулықты
сақтау туралы ғылым.................................................... 3
Г. ТЕМІРЖАНОВА
Ө скелец урпақ үшін
ұлттықдәстурлерді сақтайық!........................... ...... 4
М.С.ТІЛЕГЕНОВА
«Адам өмірі жайқалған қызыл гүл сияқты ,»......6
С.Т. АКИМЖАНОВА
«Адамның көркі - жақсы іс».......................................8
З.А. РЕЙМОВА
¥йқының гигиенальіқмәні......................................... 10
Қ.А. ЕСІМБЕКОВА
Экология және денсаулық........................................ 11
А, ЕРБОЛҚЫЗЫ
Д. ФАЙЗРАХМАНОВА
К.И. ЖАМПЕИСОВА
Жергілікті жердегі дәрілік өсімдіктер................. 12
А.Б. БАЙТӨРЕЕВ
Баскетбол. Допты әріптесіне б еру әдістері....... 15
Е.Қ. Қ¥ТТЬІБЕКОВ
«Менің денсаулығым - менің болаш ағы м»
атты спорттық эстафеталы қ ойындар...................17
Г.Н. ЖАЙСЕМБАЕВА
Гимнастика. Акробатикалық жаттығулар...........18
ПО. НУРАХМЕТОВА
«Шынықсаң ш ы м ы р б о л а с ы ң » ................................. 19
Л.Т. ЕРМЕКБАЕВА
«Әлемге саяхат»............................................................ 21
С. КУНШИГАРОВА
Сақташы өміріңді, жарқыным!.................................. 23
А. ОРЫНБЕК, Б.А. БАСТЕРОВА
С.Қ. ҚАУАШЕВ, А. СВАМБАЕВ
Уранды ж ерасты скважиналық сілтілік
жолменен өндіру кезіндегі зкологиялық
қауіпсіздікті қ ам т ам асы зданд ы руды ң
кейбір м ә с е л е л е р і.........................................................25
М. САҚАНОВ
Т ұ м а у д а жұқпалы Күтін
Иммунитеті жоғары а д а м көп ж а с а й д ы ............... 28
Консервіленген т ағам д ар ж әне оның қаупі....... 29
М.О. ШЕРМАХАНОВА
Ж ед ел коронарлық синдром.....................................30
Қалқанша безінің ауруы менжүктілік....................31
М.М. М¥РАТХАНОВА
Табан микозы........................................... ...................... 32
Атопиялық дерматит..................................................... 32
Хат-хабарға жэне материалдар жіберуге арналған адресіміз:
050010, Алматы қаласы, абонент жәшігі № 62
6/2010
J
ВАЛЕОЛОГИЯ
Валеология -
денсаулықты сақтау туралы ғылым
Б. АҚМЫРЗАЕВА,
№8 облыстық мектеп-интернаттың валеология пәні мұғалімі
Қызылорда қаласы
Қ а з а қ с т а н Р е с п у б л и к а с ы П р е з и д е н т і н і ң
Ж о л д а у ы н а с ә й к е с білім ж ә н е д е н с а у л ы қ сақтау
о р г а н д а р ы н ы ң а л д ы н а «біздің а з ә м а т т а р д ы ң өмір
б о й ы н а дені с а у б о л у л а р ы н а ж ә н е о л а р д ы ң т а з а
тзби ғи о р т з д а өмір сү р у л е р і» м ә с е л е с і қойылған.
Б а л а л а р м ен ж а с ө с п ір ім д е р д е са л а у а т т ы өмір
с а л т ы н
қ а л ы п т а с т ы р у д а
ж ә н е
а у р у д ы
б о л д ы р м а у д а м ектептің рөлі жоғары.
В а л е о л о г и я м е д и ц и н а ғ ы л ы м ы н ы ң м а ң ы з д ы
тармағы , соңғы он ж ы л ш а м а с ы н д а дүниежүзінің
б а р л ы қ
е л д е р і н д е ,
с о н ы м е н
б і р г е
ТМД
р е с п у б л и к а с ы н д а ғ ы х а л ы қ д е н с а у л ы ғ ы н ы ң
е д ә у ір н а ш а р л а у ы н а ж ә н е ғұм ы р ү за қ т ы ғ ы н ы ң
қ ы с қ а р у ы н а б а й л а н ы с т ы
а д а м д е н с а у л ы ғ ы
т у р а лы ғы лы м б о л ы п қал ы п т аст ы .
В а л е о л о г и я - екі с ө з д е н қ у р а л ғ а н , « V ale»
л а т ы н ш а - « с а у б олу», « а м а н б олу» д е г е н с ә з д е н
т у ы н д а й д ы , « lo g o s » - г р е к ш е «ілім», «ғ ы л ы м »
д ег е н сөз. В а л е о л о г и я т ерми нін 1960 ж ы л д а р д а
п р о ф е с с о р И.М. Б р е х м а н енгізген б о лат ы н .
С а л а у а т т ы өмір с а л т ы н с а қ т а у д ы оқу ш ы л ар ға
н е ү ш ін
о қ ы т у ы м ы з к е р е к д е г е н
с ұ р а қ
теңірегінд е бір с ә т о й л а н ы п керейік.
С а л а у а г г а н у пәні а д а м б а л а с ы н а берілген зор
б а й л ы қ - д е н с а у л ы қ т ь і сақт ау ға үйретеді, сақтап
қ а н а
қ о ю м е н ш е к т е л м е й , а ғ з а н ы н ы ғ а й т ы п ,
ш ы н ы қ т ы р у д ы ң п а й д а с ы ш ексіз екені белгілі.
С е б е б і , ш ы н ы қ п а ғ а н а ғ з а а у р у ғ а т ө т е п б е р е
а л м а й д ы д е п д ә р і г е р л е р қ о р ы т ы н д ы ж а с а ғ а н .
Қ о ғ а м д а а м і р с ү р г е н д і к т е н т ү р л і ж ұ қ п а л ы
а у р у л а р , т ө т е н ш е ж а ғ д а й л а р , а у а р а й ы н ь щ
а ғ з а ғ а
ә с е р і ,
т.б.
ж а ғ д а й л а р д ы ң
қ а л ы ң
о р т а с ы н д а жүретіндіктен а д а м б а л а с ы н а ау р у д ы ң
а л д ы н ал у ға, а у ы р а қ а л ға н ж а ғ д а й д а өз ө зін е
қал ай к ө м ек тесуге б о л а д ы д е г е н м ә с е л е л е р д е
с а л а у а т т а н у с а л а с ы н ы ң негізгі т ақы ры п т ары .
Ж а с ы н а қ а р а й , с ы н ы п т а н с ы н ы п қ а ө т к е н
с а й ы н о қ у ш ы л а р д ы ң білімі к ең ей іп , т е р е ң д е й
іү с е д і. П ә н д е р д і оқыту б а р ы с ы н д а б а л а л а р мен
ж а с ө с п ір ім д е р д ің б о й ы н д а С Ө С қ а л ы п т а с т ы р у
м е н
д е н с а у л ы қ т ы
с а қ т а у
ж ә н е
н ы ғ а й т у
м ә с е л е л е р і н е а й р ы қ ш а м ән б ер у қажет. Себебі,
о л а р д ы ң ж а с ы
ө с к е н
с а й ы н с а б а қ т а р д ы ң
ауқымы д а к е ң е й е түсуі тиіс. С а б ақ т ы оқытудың
б е л с е н д і т ү р л е р ін п а й д а л а н ы п өткізген д ү р ы с:
сюжетті о й ы н д а р ,
ж ұп тасқ ан ж ұ м ы ст ар , ойды
т а л қ ы л а у , с е м и н а р л а р өткізу, р е ф е р а т жазу,
ғ ы л ы м и , қ а р а п а й ы м ә д е б и е т п е н ж ә н е б ұ қ а р а
а қ п а р а т қ ү р а л д а р ы м е н жүмыс.
С Ө С
н ег ізгі а с п е к т і л е р і н і ң бірі - д ү р ы с
т а м а қ т а н у
Сіздің о қ у ш ы л а р ы ң ы з д ұ р ы с т а м а ң т а н а м а ?
Б ұ л с ұ р а қ қ а ж а у а п б е р у ж е ң іл е м е с . Өйткені
т а м а қ т а н у д ы ң түйінді м ә с е л е л е р і н т а л қ ы л а ғ а н д а
ә р түрлі к ө з қ а р а с т а р б о л а д ы . Т ам ақ ішу а д а м ғ а
қәж етт і, о н ы б а р л ы ғ ы м ы з б іл е м із . Т а м а қ т а н у
а д а м н ы ң көңіл күйіне э с е р ететін күшті ф ак т о р .
Т ам а қ т а н у д ы ң ә р түрлі с е б е п т е р і б о ла д ы , кей де
а д а м ренжіп н е м е с е н е істерін б ілм ей т ұ рған да
т а м а қ іше б ер ед і. Т а м ақ т ан у т ұрм ы с ж а ғ д ай ы н а
б а й л а н ы с т ы . Әрбір а д а м н ы ң ж ас кезінен б ас т а п
д а ғ д ы л а н ғ а н т а м а қ т а н у әдістері бар.
Д ү р ы с т а м а қ т а н б а у ғ а б а й л а н ы с т ы а у р у л а р
үздіксіз көбейіп ке л е д і. О қ у ш ы л а р т а м а қ т а н у
м е н д е н с а у л ы қ т ы ң б а й л а н ы с ы н т ү с ін с е ғ а н а
д ұ р ы с ш еш ім қ а б ы л д а й а л а д ы .
Д ү р ы с
т а м а қ т а н у д ы ң
д а ғ д ы л а р ы н
қ а л ы п т а с т ы р у үшін:
-м ерзім ім ен 4 - р е т там ақ тан у;
- т а м а қ т ы а с ы қ п ай ішу;
- т а м а қ т ы а з м ө л ш е р д е әзірлеу;
- қ о сы м ш а т а м а қ т а н у ә д е т ін е н ә р ы л у сияқты
қ а р а п э й ы м е р е ж е л е р д і е с т е ұс т аг а н жен.
Қы мбатты б а л а л а р , қал ы пты с а л м а қ сізге не
үшін к е р е к ?
Өзіңізге м ы н а д а й с ұ р а қ т а р қойьіңыз:
- Өз к е л б е т ім е қалай қ а р а й м ы н ?
- Түсіңіз өзіңізге үнай м а ?
- Өз-езіңізді ы ң ғай сы з с е зін б е й с із б е ?
g J
-
А д а м д е н е с і н і ң қ аб іл еті ә р түрлі б о л а д ы ,
езіңізге үлгі көрінетін а д а м т у р а л ы о й л а ң ы з о н ы ң
түрі қ а н д а й ?
- А т а - а н а л а р ы ң ы з д ы о й л а ң ы з . С і У о л а р д ы
жақсы кересіз, со н д ы қ т а н о л а р сізге н^мқүрайлы
е м е с .
f
Дені с а у б о л у үшін а п т а с ы н а кс;#і д е г е н д е үш
р е т 30 м и н у тт а н д е н е ш ы н ы қ т ь ^ у ж атты ғум ен
ш ү ғы л д а н у керек.
Д е н е ж а т т ы ғ у ы н ы ң рөлі
вуё
м а ң ы з д ы . Егер
а д а м беріліп ш ү ғы л д а н с а , к^рны н ың ашқанын
Валеология. Денсаулықжәне әмірлік дағдылар
7
з
ВАЛЕОЛОГИЯ
б ай қам ай қалуы мүмкін ж ә н е белгілі бір уақытта
т ам ақ тан бай д ы .
Д е н е ж аттығуымен а й н а л ы с у д ы ң а р қ а с ы н д а
м ы н ад ай жетістіктерге жетеді:
-
жүрек соғуы күшейед);
-
қан қысымы т ә м е н д е й д і,
- қан а й н а л ы м ы жақсарадьі;
- бүлш ық еттері күшейді;
- а с қорыту ж а қ с ар а д ы ;
- өкпенің ж ұм ы сы ж а қ с а р а д ы ;
- бүлш ық е т т е р д ің серпілісі күшейеді;
- д ен е н ің с а л м а ғ ы а з а я д ы ;
- ұйқы т үзелед і;
- қуат шығыны көбейеді.
Там ак^ан ған да тамақ ты ң ә р түрінен ішкен жөн:
- т ам ақ ты асы қп ай , ұқыпты ш ай н а п жұтыңыз;
- ү л естің м өлш ерін қ а д а ғ а л а п түры ңы з, арты қ
там ақ тан б аң ы з:
- ертеңгі т а м а қ құн арлы б о лсы н ;
- өзіңіз т у р а лы к ө з қ а р а с ы ң ы з д ұ р ы с б олсы н ;
- е т т ің о р н ы н а т а у ы к , к ү р к е т а у ы қ , б а л ы қ
еттерін қ олд аны ңы з;
- б е л о к т а р көп, б і р а қ қ у а т т ь щ қ ү н д ы л ы ғ ы
төмен;
- м а й л а р д ы ң м е л ш е р ін азайту;
- б ал ы қ ө т е п а й д а л ы т ағам , қу р ам ы н д а м а й л а р
аз, кл еч әтк а көп б о л а д ы .
М ай л ы етті а з
пайдаланыңыз:
- қаймағы а л ы н б а ғ а н сүттің ор н ы н а, қаймағы
а л ы н ғ а н ж ә н е қ ү р а м ы н д а м а й ы т е м е н сүтті
ішіңіз;
- т а м а қ д а й ы н д а ғ а н д а п а й д а л а н ы л а т ы н
м а й д ы ң м ө л ш е р ін а з а й т ы ң ы з;
- н з н ғ а м а й , б а с қ а д а п а с т а л а р д ы ж ағ ы п
ж е г ен н ен б а с тарты ң ы з:
- м а й л ы л ы ғы т е м е н с ы р д ы а з д а п қ аб ы л д аң ы з ,
с ы р д ы ң көбінде м а й л а р кеп б о л а д ы . Еттен кейін
с ы р д ы ж ем ең із.
О с ы л а й о қ у ш ы л а р ғ а с а л а у а т т ы өмір сүрудің
б а с қ а д а а с п е к т іл е р ін е н
нақты ақпарат, білім
б е р у с а л а у а т т а н у
п ә н і м ү ғ а л і м і н і ң б а с т ы
м а қ с а т ы , о с ы б ілім
а р ң ы л ы ж а с т а р ы м ы з д ы
с а л а у а т т ы емір сүруге, қоғам ны ң т о лы қ мүшесі
б о лу ғ а т ә р б и е л е й м із .
Өскелең урпақ үшін
ұлтгық дөстүрлерді сақтайық!
Г алина ТЕМІРЖАНОВА,
№ 9 2 г и м н а з и я К а р а г а н д ы қ а л а с ы
Қазақ халқы - м а т е р и а л д ы қ м ұ р а л а р ғ а қоса
мәдени қазыналарға д а б ай халықтардың бірі.
Х а л қ ы м ы з д ы ң т а р и х и - м ә д е н и м у р а л а р ы н ы ң
т ү р л е р і сан а л у а н . С о л а р д ы ң қ а й - к а й с ы с ы д а
адамға, соның игілігіне қызмет етуге бағытталған,
Осындай а с а қүнды мәден и игіліктердің бірі - ұлттық
ойындар. Бугінде ойынды халық педагогикасының
қүрамды бір бөлігі д еп тегін а й т п а с а керек. Адам
б ал а с ы жасаған жөті кереметтің қатарына сегізінші
етіп осы ойы н ны ң а т а л ы п жұруі д е ж а й д а н -ж а й
емес.
Х а л қ ы м ы з д ы ң
ұ л ы
п е р з е н т т е р і н і ң
бірі,
з а м а н ы м ы з д ы ң
а с а
к е р н е к т і
ж а з у ш ы с ы
М.О. Әуезов: «біздіңхалқымыздың өмір кешкен узақ
ж ылдарында өздері қызықтаған алуан ойын өнері
б ар ғой. Ойын деген, менің түсінуімше, көңіл көтеру,
жұрттың көзін қуантып, көңілін ш ат т а н д ы р у ғана
е м е с , ойынның е з ін ш е бір е р е к ш е м а ғ ы н а л а р ы
болған», - д еп тегіннен-тегін ай т п аса керек.
Ойын - б а л а л а р өмірінің нәрі. Ол жай е р м е к
қана ем ес, сәб и л ер д ің рухани жетілуі мен табиғи
өсуінің қажетті ш арттәры, Адамзатты б а л а л а р с ы з
е л естет у қаншалықты мүмкін б о л м аса, б ал а л а р д ы
ойы н сы з е л е с т е т у д е с он ш алы қ т ы мүмкін е м е с .
Ойын - б а л а л а р үшін емірдің өзімен тең. Сондьщтан
д а ойынның тәрбиелік қуатымен т е ң е с е р күш жоқ.
Ол халықтың сандаган ж ы лд ар тәжірибесінің нәрі
сіңген педагогикалық д ан ал ы ғы н ы ң жемісі.
¥рпағын ойл ам айты н халы қ болмайды . Онсыз
есіп-өну, ілгерілеу жоқ. Ойынның еміршең қызметі
д е оның е ң ал д ы м е н жеткіншек үрпақты тәрбиелеу
ісімен б ай ланысты болуында.
Д емек халықтың этикасының, педагогикасы мен
п с и х о л о г и я с ы н ы ң ,
ә д е т - ғ ү р п ы м е н н а н ы м -
с е н і м д е р і н і ң ,
ш а р у а ш ы л ы г ы
м е н
кәсіб ін ің
ш о ғ ы р л а н ғ а н көрінісі б а л а л а р д ы ң о й ы н -са у ы қ
ж ы рл ары нд а жатыр д е с е к а с ы р а айтқандьщ емес.
Қазақтың ұлттық о й ы н д а р ы ерлікті, ежеттікті,
батылдықты, шапшаңдықты, ептілікті, тапқырлықты,
табандылықты, байсалдылықты, т.б. мінез-құлықтың
ерекш еліктерімен бірге күш-қуат молдығын, білек
кушін, дененің сом дан ы п шынығуын қажет етедУ
С о н ы м е н б ір г е б ұ л
о й ы н д а р ә д і л д і к п_/н
а д а м г е р ш і л і к т і ң
ж о ғ а р ғ ы
п р и н ц и п т е ^ і н е
негізделген. Сондықтан қазақтың ұлттық ойы^дары
тек ойын-сауықтық жағынан ғана ем ес, ол у спорт,
ол - өнер, ол - шаруашылық, тәж ірибелі^маңы зы
б а р т әрбие құралы.
4
6/2010
ВАЛЕОЛОГИЯ
Қ азақтың ұлттық о й ы н д а р ы - көкпар, сайы с,
күрес, теңге алу, қыз қуу, алтын қабақату, жамбы ату,
т.б. с п о р т т ы к с и п а т п е н б ір ге ү л к е н т ә р б и е л і к
маңызға д а ие болды.
Сондықтан д а қазақтың үлттық ойындарын д е н е
т ә р б и е с і п ө н ін д е ә р с а б а ғ ы м д а п а й д а п а н ы п ,
вткізуге т ы р ы с а м ы н . Әр с а б а қ т ы ң тақ ы р ы п т ы қ
ерекшеліктерін е с к е р е отырып, үлттық ойындарды
сәйкестендіре іріктеп алуга үмтыламын.
Себебі кез келген а д а м өмірінің сөбилік шағы
қоғамдағы, ш ар у аш ы л ы қ пен тұрмыс-тіршіліктегі
ө з г е р і с т е р г е қ а р а м а с т а н а д а м з а т қ о ғ а м ы н ы ң
б а л а у с а дәуіріндегі о й - с е з ім д е р ім е н белгілі бір
д ә р е ж е д е с а б а қ т а с .
С о н д ы қ т а н д а е ж е л г і
з а м а н д а р д а ғ ы ә д а м д а р д ы ң то п т алы п аңға шығу
с а л т ы , ә с к е р и қақты ғы стары , т а й п а , ру көсемін
тағайындау әдеттері ойы нда сақталған.
«Аңшылар» ойынында аңды жан-жақтан қоршап
аулау, топталып іздеу, жасырыну, қуу, қалай қолға
т ү с ір у а н ы қ б о й к ө р с е т с е , « Д а у с ы н а н б іл » ,
«Ш уқыма» о й ы н д а р ы н ы ң д а л а д а із кесу, түрлі
д ы б ы с т ы а ж ы р а т а б ілу м а қ с а т ы н д а п а й д а
болғандығы бай қалады ,
Ойындардың енді бір тобы кешпелі тайпаларды ң
ө зар а қақтығыстарын, жаугершілік дәуірдің бітімін,
р у л ы қ
қ а у ы м н ы ң
ж о л - ж о р а л ғ ы с ы н
е з і н ш е
қ а й т а л а й д ы . О л а р д ы ң қ а т а р ы н а « Ж а м б ы ату»,
«Теңге ал у » , «Тұтқын а л у » , « Қ а м а л д ы қорғзу»,
« Б а т ы р » , «Ат о м ы р а у л а т т ы р у » , «Ат ү с т ін д егі
тартыс», «Итеріспөк», т.б сияқты іс-әрекет ойындар
а р қ ы л ы б а л а л а р д ы ң т әні д е , жан д ү н и е с і д е
ой д а ғы д а й жөтіліп отырған, көпшілік о р т а с ы н д а
ө з ін - е з і ұ с т а у д ы ң , қ ы с ы л ғ а н д а ж о л т а б у д ы ң ,
қоғамда өз орнын сезінудің алғашқы мектебі д е осы
ойындар б олды д е с е к а с ы р а айтқандық емес.
Ойындардың енді бір тобында қимылмен бірге
негізгі қызметті - сөз атқарады.
Мысалы, «Үй ар т ы н д а қолағаш», «Соқыртеке»,
«¥шты-ұшты», «Ақсүйек», «Ақсерек. Кексерек» т.б.
ойы ндарда сөз кейде іс-әрекетке жетекші, ал кейде
қосалқы қызмет атқарады Бұл ойындарға, ә с ір есе
өзім сабақ беретін 5-сынып оқушылары е т е қызыға
қат ы сад ы . С о н д а й -а қ ш ап ш а ң д ы қ пен ептілікке,
т а п қ ы р л ы қ қ а т ә р б и е л е й т і н
« А ң ш ы л а р м е н
үйректер», «Мысық пен тышқан» аңғары м пазд ы қ
п ен с а қ т ы і д а т ә р б и е л е й т і н « Д а у с ы н а н б іл » ,
«Байқап қал», «Сиқьірлы таяқ», «Тұтқын алу» т.с.с.
ойындар вте сәтті етеді.
Ж а л п ы ,
о й ы н д а р с а б а қ т ы ң т а қ ы р ы п т ы қ
ер екш іл ігін е с а й - бой ш и р а т а р о й ы н д а р , д оп
ойындары, спорт ойындары, шаңғы ойындары, мүз
ойындары, ой сергітер ойындар, ұлттық ойындар
болып жіктеліп п а й д а л а н ы л а д ы .
К еректі
с п о р т
қ ұ р а л д а р ы
о й ы н ға
қаты суш ы лард ы ң б арлы ғы н а бірдей жетсе, ойын
соғұрлым қызықты етеді.
Ойын қызықты, кәң ілді өту үшін м ы н а н д а й
т а л а п т а р д ы б ү л ж ы т п а й о р ы н д а у л а р ы н қ а т а ң
ескертемін:
* О й ы н н ы ң е р е ж е с і н б у з б а й , оны ә р т ү р л і
вариантпен ойнауға тырыс;
* Ө зің н е н б а с қ а б а л а л а р д ы ң д а о й н а ғы с ы
келетінін есіңде үста;
* Қарсыласыңның күші сенен кем болмасын;
* Б ос ызақорлыққа сал ы ны п, ж олд астары ңд ы
ренжітіп алма;
*Ойын б а с т а у ш ы мен т ө р е ш і л е р д і ң ес к е р т -
пелерін мүлтіксіз орында;
* Жеңілгенге күлме, жеңілсең түңілме.
Мұндай мақсатты т а л а п адамгершілік іс-әрекет,
ә д е т - ғ ұ р ы п қ а қ а н ы қ қ а н , б е л г іл і б ір ж ү й е ге
негізделген ұлт о й ы н д а р ы н ы ң бояуы қоюланып,
б а л а н ы ң , ж а с ж е т к ін ш е к т е р д ің д е н е , а қ ы л -о й
жағынан д а д ам уы н а та м а ш а мүмкіншілік туғызады.
¥лт ойындары - ат а-б а б а м ы зд а н бізге жеткен,
өткен мен бүгінін б ай л а н ы с т ы р а т ы н баға жетпес
б ай л ы ғ ы м ы з , а с ы л қ а з ы н а м ы з . С ондықтан оны
ү й р е н у д ің , күнделікті т ұ р м ы с қ а п а й д а л а н у д ы ң
з а м а н ы м ы з ғ а с а й ұ р п а қ т ә б и е л е у г е п а й д а с ы
орасан зор. Ойын - б ал а н ы ң алды н ан өмірдің есігін
ашып, оның ш ығармаш ылық қабілетін оятып, бүкіл
өміріне ұш таса береді.
«Адам ат а-а н а д а н туғанда есті болмайды: естіп,
көріп, ұ с т а п , т а т ы п е с к е р с е д ү н и е д е г і жақсы-
жаманды таниды-дағы, со н д айд ан білгені, көргені
кеп б о л ғ а н а д а м б іл ім д і б о л а д ы » , - д е й д і
Абай Қүнанбаев. ¥льі ақынның бүл пікірі ойынға да
толық қатысты д еп ойлаймын.
Міне қазақтың ұлттық ойыны дегеніміз тынысы
кең, а л ы с қ а меңзейтін, о й д а н ойға жетелейтін,
а д а м ғ а қиялымен қан ат бітіретін осы ндай ғажа;>
нәрсе, ақыл-ой жетекшісі, д ен сау л ы қ кепілі,
әіц/р
шынысы демекпін.
/
/
/
Валеология. Денсаулық және өмірлік дагдылар
5
ВАЛЕОЛОГИЯ
М.С. ТІЛ ЕГЕН О В А ,
Достарыңызбен бөлісу: |