У 5 1
К Ә С I П Т I К
б 8 3 ( 5 К )
Г . С . У м а р о в а , С . F . Ш а р а б а с о в
Қ А З А Қ
Ә ДЕБИ ЕТІН ІҢ
ТАРИХЫ
О қ у л ы қ
Қазақстан Республикасы Б ілім және ғылы м м инистрлігі
к ә с іп т ік бастауыш ж эне орта білім беру
ұйымдарына ұсынады
« Ф о л и а н т » б а с п а с ы
А с т а н а - 2 0 0 7
Б Б К 83.3 (5 К а з) я 73Й/3
~ У 51
—
'
:
)
s n r \ y j t * M ч '
”:
П і к ір ж а з га н д а р :
Ибраева
а
.Д . — филология ғьш ы мдары ны ң кандидаты ;
Ермекбаева A .R - педагогика п ә нін ің оңытушысы, әдіскер
у g l У м а р ова Г.С . Ш арабасов C .F.
Қ а за ң ә д е б и е тін ің та р и х ы : О қ у л ы қ . - А с та н а :
Ф о л и ан т, 2007. - 244 б.
IS B N 9965-35-120-1
О қу л ы қт а қа заң әдебиеті та р и хы н ы ң е ж е л гі дәуірден
б ү гін ге д е и ін гі дам у бағы ты кө р с е т іл іп , қа за ң а қы н -ж а -
з у ш ы л а р ы н ы ң ш ы ға р м а ш ы л ы ң ж о л ы , ң а л а м ге р л ік
ң уаты ж әне туы нд ы лары ны ң та р и хи л ы ғы баян е тіл ге н .
К іт а п « М е м л е ке ттік емес т іл д е гі қа за ң т іл і мен әде-
биеті» м ам анды ғы боиы нш а б іл ім алаты н студенттерге
арналған.
У
4603020000
00 (Ô5)-07
I S B N 9 9 6 5 - 3 5 - 1 2 0 - 1
”_ _ Ж к т 5Каз)я73
У!
К»Т
а
П Х А Н
а
СЬЧ!
© Умарова Г.С” Шарабасов C.F., 2007
© «Фолиант» баспасы, 2007
А Л Ғ Ы СӨЗ
Қ а за ң әдебиеті мен оры с әдебиетін салы сты рм алы
оңы ту м аңы зды ә дістем елік тәсіл болып табылады. Бел-
і'іл ід е н б е лгісізге кдрай а я қ басатын е ж е л гі әдіс бүл ж е р
де бага жетпес кө м е кш і. Қ азаң әдебиетінің ш ы ғарм ала-
ры мен ке и іп ке р л е р і орыс т іл д і ортаға т ү с ін ік т і де ж а -
қы н болуы на қол ж е т к із у ім із ке р е к. Орыс әдебиеті мен
қа за қ әдебиетіне ортаң көздерді а н ы қта п , өзара тари хи
байланы сты ғы н аны ңтау ңаж ет. Ш ы ғарм аларды ң тари
хи және әдеби ңайнар көздерін б е л гіл і кезде талдау ңиы н-
д ы қ туды рм айды , олар т ү с ін ік т і ә р і ж а ң ы н болады. М ы
салы, С.Сейф уллин мен В .М а я ко в с ки й ш ы рармалары н
салыстырмауға болмайды. П оэтикалы ң дарындары Қ азан
тө ң кер ісім е н ңатар аш ы лған С. Сейф уллин мен В .М а я
ко в ски й ш ы ғарм алары на тэн ортаң кө р ін іс те р кѳ п е ке н і
м ѳлім. А ңы н-азам атты ң, аңы н-ңайраткердің ы сты қ сезі-
м інен туға н поэзияны байы туға, дам ы туға оны ң м ү м к ін -
ін іл ік аясы н ке ң ей туге деген талпы ны с пен дамы л сыз
111
ы ғарм аш ы л ың ізд е н іс екеуіне де тән ңасиеттер. Е ке у і
де өз ха л ң ы н ы ң поэзиясы на б и ік а за м а тты қ паф осты
е н гізд і. Е к і туы сқа н ха л ы қты ң поэзиясы да бүры н-сонды
м үндай б и ік ңоғам ды ң се р п ін д і б іл м е й тін -д і. М а я ко вс
к и й мен Сейф уллин ш ы ға р м а ш ы лы ғы ны ң ке й б ір ортаң-
ты ғы м е н ңатар олар дара тү л ға л ы аңы ндар болаты н.
О қы туш ы ны ң м ін д еті
一
оларды салыстыра оты ры п, қазаң
аңы ны д ар ы н ы н ы ң со н ы л ы ғы мен ө з ге ш е л ігін толы ң
көлемде аш ы п беру. X X ғасы рды ң 20-30-ж ы лдары ндағы
қа за қ поэзиясы н оңи оты ры п, М .Ж үм абаевты ң, А .Б л о к
пен С .Е сенин по эзиял а р ы н салы сты ра о қ ы т у қ а ж е т .
Қ а за қ ха л ы қ ауыз әдебиеті ш ы ғармалары н оқы ғанда орыс
ф ольклоры ндағы осы ган үңсас ңұбы лы старға ж е л і тарт-
пауға болмайды. "Қобы ланды батыр эпосымен танысңан
кезде И лья М уромец туралы , олардың пайда болу ж агдай-
ларына, ха л ы қ ө м ір ін д е гі м әніне, ңазаң ж эне орыс халңы
тағд ы рл ары ны ң үңсасты ң ж а ң тар ы н а тоң тал ы п ө ткен
ж ағдайда ңазаң ф ольклоры эпосы н о қуш ы л а р ң ы зы ға
қабылдайды. Абай ш ы ғарм аш ы лы ғы м ен таны сңан кезде
A .C . П у ш к и н ш ы ға р м а ш ы л ы ғы н , оны ң орыс әдебиетін
дам ы тудағы тари хи р өл ін еске алм ауға болмайды. Абай
е сім ін е ә М .Ю .Л ерм онтов, И .К р ы л о в , В .Г .Б е л и н с ки й ,
М .Е .С а л ты ко в -Щ е д р и н , J I.H .Толстой сияң ты оры сты ң
үл ы а қы н -ж а зу ш ы л а р ы да б а йл а н ы сты . С .Т о ра йгы р о в
пен М .Л ер-м онтов сияңты үлы протестанттарды ң, Ы .А л -
ты нсарин мен К .Д .У ш и н с к и й , Н .Ф . Б ул га ко в , соны мен
қа тар J I.H .Толстой с е кіл д і оры сты ң там аш а ағартуш ы
педагогтары ны ң бейнесі өзінен-өзі ж ады ға оралады. Әр
зам анны ң алды ңғы ңатарлы адамдары ңазаң халңы на,
оны ң мәдениеті мен тарихы на терең назар аударды. Б үл
ңатарда үлы адамдар аты н көптеп атауға болады, мысалы,
A .C .П у ш ки н , Д .Н . М ам ин-С иб иряк, В .Д аль, т.б. зиялы -
ларды ң есім дері бар.
Орыс ж а зуш ы л ар ы X IX ғасы рды ң басында-аң ңазаң
ха л қы н ы ң өм іріне арналган кө р ке м ш ы ғарм алар ж азды .
Ә й гіл і "Т усіндірм е с ө зд ікті” құрасты руш ы В .Д альдің ш ы-
ғармаларын еске түсіруге туракеледі. Ол езілген ңазақ хал-
қы н а деген ьщ ыласқа толы "Б и ке й и М ауляна” ,” М айна
”,
"У р а л ьски й к а з а к ", т.б. әңгім елер мен повестер ж азды .
О қы ты латы н материалды әсерлі түр ғы д а бере біл удің
м ән і зор. О ңы туш ы ны ң сәтті таңдаран м ә тін і, на қты да мә-
нерлі әңгім елеуі, оны ң әуезді дауысы студенттер кө ң іл ін
аударып, оларға эстетикалы қ тәрбие береді.
Б үл бағдарлама м атериалдары б ір түта с әдеби үр д іс
ж е л ісін қалы птасты руға м ү м к ін д ік беретін және ғы лы м и
пән ретіндегі ңазаң әдебиеті туралы тольщ үғы м қалыптас-
ты руға ы ңпал ететін н е гіз гі үш п р ин ци п бойынш а ір ікт е -
леді:
'
1 .Х ронолоеиялық. Қ а з а қ әд е б и е тінің б арл ы қ м атери
алдары е ж е л гі зам аннан б ү г ін г і әдебиетке д ей ін ңарас-
ты ры лады .
2. Тарихи-эдеби. Әдеби ш ы ғармаларды н а қты тарихи
оқиғаларға байланысты ңарасты руға кө м е к етеді, әр тү р л і
тарихи д әуір бейнесі кө р с е тіл іп , ңарасты ры лы п оты рған
i иы ғарм аны ң б ізд ің заманы м ы з ү ш ін м аңы зы аш ылады .
М ысалы, ж ы раулар ш ы ғарм алары н оңы тңан кезде олар
дын, ң о ға м д а ғы р ө л ін е , т іп т і ха н д а р д ы ң да олард ы ң
и ік ір ім е н санасуы на тура ке л ге н д ігін е ж әне өз а қы н д ы қ
ш абы ты мен ш айңас алдында әскер р у х ы н кө те р ге н ін е
мазар аудары лады . Сол арңы лы а қы н н ы ң ң о ға м д ағы
рөліне кө ң іл бөлінеді. К өркем ш ы ғарм адағы тарихи және
ж а лпы адамдың оңиғалар арақаты насы н наңты белгілеу
қа ж ет. Қ а з а қ әдебиетіндегі ж а л п ы адамдың а спектілерд і
аны ңтау, о қы ту ш ы н ы ң сөз зергерлерінің наңты тари хи
ж агдайларға байланысты өз алдарына қо й ға н м оральды қ
мәселелерге к ө ң іл аударуы н талап етеді. "Қ а за ң әдебиеті
та ри хы " кур сы н а тамаш а кө р ке м ш ы ғармаларм ен таны -
суға ж эне олардьщ ж а л п ы эдебиет дам уы ндағы б үры нғы
ж ә н ң а з ір гі ке зең д е гі м аңы зы н а й қы н д а уға м ү м к ін д ік
беретін монограф иялы ң ш олу таңы ры птары к ір е д і. М о-
нограф иялы қ таңы ры п ж е л ісін д е ж а зуш ы н ы ң б ір неме
се бірнеш е ш ы ғарм асы талданады.
Сонымен қатар монографиялың таңыры птар тек көркем
м әтінді үғы нд ы ры п қана қойм айды ,сөз сур етке р інің ө м ір і
мен ңы зм етін түсін уге , оны ң рухани ортасы мен б и ік адам-
ге р ш іл ігін , қа заң ж әне әлем әдебиетіне ңосңан ү л е сін ,
адам герш ілік бейнесін ү ғы н у ға ж әне н а қты мысалдар ар-
қы лы өз ө н ер ін ің ңуаты м ен ха л қы н а және қо ға м ға ды з
мет ету идеясын, ж а зуш ы тағды ры н түсін уге ы ңпал ететін
ж азуш ы н ы ң ө м ір і мен ш ы ғарм аш ы лы ғы туралы мәлімет-
терді ңамтиды. М ұны Абай Қүнанбаевты ң ө м ір і мен ңыз-
м етін оңытңан кезде айңы н көрсетуге болады.
З.Теориялық. М атериалдьщ әр тарауында әдебиеттану
саласынан теориялы ң м әлім еттер де болады. М ы салы ,
” Көне т ү р к і м иф тері мен аңы здары " таңы ры бы н оңы т-
қ а н кезде бүл ж а н р л а р д ы ң е р е к ш е л ігі т ү с ін д ір іл е д і.
Б .М а й л и н н ің , Ғ.М үсіреповты ң ш ы ғармалары н өткен ке з
де әдебиеттегі ә ң гім е ж а н р ы н т ү с ін у ге ,о ны ң әр т ү р л і
үл гіл е р ім е н таны сы п, эволю циясы н бағамдап, X X ғасы р
басындағы әңгім елердегі ж аңаш ы лды ң пен д ә с тү р л іл ікт і
ү ғы н у ға кө м е гі ти е тін осы ж а зуш ы л ар д ы ң өз әңгім еле-
ріне ж ү гін е м із .
Ү нтаспад ағы ж азбаларды ке ң ін е н ңолданы п, К .Б а й -
сейітованы ң, Б .Т өлегенованы ң, Р .Б ағланованы ң, Е.Сер-
кебаевты ң т.б. оры ндауы ндағы х а л ы қ әндерін ты ңд ату
оңуш ы ларда ү л ке н эсер қа л д ы р ы п , әдебиеттен рахат та
у ы п , б іл ім ін а ртты руға қо сы м ш а ы қп а л етеді.
М ү м к ін д іг ін е қа р а й а қы н -ж а зу ш ы л а р м е н кездесу
үйы м д асты руды ң , м үраж айлард ы аралауды ң, әдеби ес-
ке р ткіш те р м е н таны суд ы ң , ки н о ж әне театрларға бару-
д ы ң, эдеби кеш тер (м ы салы "А бай ж эне П у ш к и н ", "А бай
ж эне Л ерм онтов", "А бай ж эн е Г е т е ,' С. Сейф уллин ж эне
В .М а я к о в с к и й "
,
” Ш .У э л и х а н о в ж эн е орыс әдебиеті ңай-
р атке р ле р і таң ы ры птары на) ө т к із у д ің берері мол.
"Қ а з а ң әдебиеті та р и х ы " п ә н і 0 307002 м ам анд ы ғы
бойы нш а топтарда 108 сағатңа есептелген.
К ө н е т ү р к і м иф тері мен аңы здары
"М иф те р м и н ін ің аныңтамасы, миф тердің пайда болу
себептері, көне т ү р к і м иф терінің ерекш еліктері. Ш .У эл и
ханов ж а зы п алган көне т ү р к і миф тері, Қ о рң ы т, А сан Қ а й -
ры ж эне батырлар туралы қа за қ ха л қы н ы ң аңыздары.
Қ а з а қ х а л ң ы н ы ң п о э т и ка л ы қ ш ы ға р м а л а р ы
Қ а за қ халы ң ш ы ғарм аш ы лы ғы туралы ж а лпы ү ғы м .
Х алы ң поэтикалы ң ш ы ғарм аш ы лы ғы ны ң ерекш еліктері:
ауы зщ алы ғы , ү ж ы м
д ы л ы р ы
, халы ңты ғы , варианттьш ығы,
авторы б е л гіс ізд ігі, син кр итизм , т.б. А уы з әдебиеті - ха-
лы ңты ң ұзаң ғасы рлар боиғы еңбек тә ж ір и б е с ін ің ж а н -
ж аңты беинесі. Қазаң фольклор ж анры туралы үғы м , оньщ
қайнар к ө з і, пайда болуы мен дамуы. Эр хальщ фольклор
ж анрлары ны ң ѳзара байланысы ж эне ңазаң ауыз эдеби-
е тін ің кейб ір ж анрлы ң е ре кш е л іктер і.
Х а л ы қ ауыз әдебиеті
一
ңоғам ды қ өм ір аинасы. Ф ольк-
лордың көркем д ік-ид еялы ң қүн д ы л ы ғы . А уы з әдебиеті
ж эне кө рке м эдебиет, олардың өзара байланысы. Қ а з а қ
ф ольклоры , оны ж и н а ң та у ж эне зерттеу. А уы з әдебиеті
е скер ткіш тер ін ж ина ң тау мен зерттеудегі алды ңғы ңатар-
лы орыс зиялы лары ө кіл д е р ін ің рөлі.
Ң а з а қ тұі^візе-Салт ж ы р л а р ы
Халы ң әндері. Х алы ң өм ірінд е гі ә н н ің рөлі, әндер си
паттамасы. К өш пенд і-м алш ы лард ы ң дүниетаны м ы мен
еңбек қы зм е ті ха л ы қ әндерінің қайнар к ө з і ретінде. Ән поэ-
тикалары . Түрм ы с-салт ж ы р л а р ы н ы ң ә л е ум е ттік ж әне
кө р ке м д ік м ә н і. Ж ы р түр ле рі: салт-дәстүр, лири кальщ
ж эне тарихи ж ы рлар. Салт-дәстүр ж ы рлары - ңазақ халқы -
ньщ ауыз әдебиеті ш ы ғармалары ны ң өте көне және ке ң та
ралган түр л е рін ің б ір і. Салт-дәстүр ж ы рлары ны ң мазмү-
ны мен түрмы сты ң жағдайлары ж эне олардьщ пайда болу
көздері. Той ж ы рлары : "Ж а р -ж а р ", "С ы ң су", "Б еташ ар".
Той ж ы рлары ны ң идеялың м азмүны . Ондағы е р іксіз әйел
бейнесі. Салт-дәстүр ж ы рлары ндағы драмалық әрекет эле-
менттері. Салт-дәстүр ж ы рлары ны ң кө р ке м д ік ерекш елік-
те рі мен ң үр ы л ы м ы . Ж ерлеу
жэне
ас беру ж ы р ла р ы —
түрмыс-салт ж ы рлары ньщ бір тү р і. "Қ о ш та с у ", "Е с тір ту ",
"Ж о қт а у " ондағы қо ға м д ы қ және отбасьш ық, ж еке қа й ғы
бейнесі. Қ а за қты ң қа йғы лы жырларындары ә р түр л і таңы-
рыптар мен кө р ке м д ік тәсілдер. Л и р и ка л ы қ ж ы рлар. Он-
дағы адамдардьщ рухани дүниесі, олардьщ е р кін де баңыт-
ты өм ір туралы арманы мен ңүлды қ еңбекке деген ж е к көру-
ш іл ігін ің , тарихи жағдайлардың беинесі. Тарихи жы рлар-
дың көркем дік-идеялы ң ерекш еліктері. X V III ғ. Ж оңғар
ш апңы нш ьш ы ғы кезінд егі халың ө м ірі туралы жы рлар. Сы
рым Датов, Исатай Тайманов, т.б. көтерілістері туралы та
рихи ж ы рларды ғы азаттың әуендері. Е ж е л гі қазаң поэзия-
сы ны ң ңалыптасуы мен дамуындағы халың әндерінің ма
цы зы .
М а қал дар
М ақал-мәтелдер
一
халы ң д аналы ғы ны ң поэтикалы ң
бейнелену ны саны . М ақалдарды ң идеялы ң-таңы ры пты ң
м азм үны . Ондағы ә леум еттік ңарам а-ңайш ы лы ңтар бей-
несі. М аңалдардың кө р ке м д ік е ре кш е л іктер і. Б үл халы ң-
т ы қ ж анрд ы ң түрм ы ста ж әне әдебиетте ңолданы луы .
Е р те гіл е р
Ж анр анықтамасы. Ертегілердің пайда болуы мен ерек-
ш еліктері. Ертегілердегі аним истік, тотем истік жэне сиңыр-
ш ы л ы қ көріністер бейнесі. Ертегілердегі әлеум еттік күрес
пен еңбек үрдістерінің бейнесі. Халың ертегілеріндегі халың
ү м іт ін ің , үмтьш ысыньщ , арман-мүдцесінің көріністері. Ер-
тегілердің н е гізгі түрлері: ңиял-ғажайы п, хайуанаттар тура
лы және тұрмыстың ертегілер. Ң и я л -ға ж а й ьт немесе сиқы р-
лы тьш сым ертегілері—халың мәдениетінің көне ескерткіш -
тері. Қиял-ғаж айьш ертегілерінің кейіпкерлері, н е гізгі идея
сы мен сю ж еті. Табигат к ү ш ін бағындыру, ж ақсьш ы ң пен
зүлы мды қ арасындағы күрес және ж ақсьш ы қтьщ ж е ң іс і ер-
тегі қиялы ны ң н е гізгі өзегі. "Ер Т ө стік" ертегісі - ңазаң ңиял-
ғаж айы п ертегісіне тән ертегі. Қ иял -ғаж айы п ертегілердің
ңүрьш ымы мен тіл байлығы.
Х айуанаттар туралы ертегілер. Хайуанаттар туралы ер-
тегілер генезисі, олардын, тотемизммен, анимизммен бай
ланысы. Хайуанаттар туралы ертегілердің образдары мен
н е гіз гі себептері. "Т ү л к і, аю, қасңьф , арыстан және бөде-
не", "Т ү л к і, аю және баңташ ы ", "Ү ш дос", т.б. ертегілер.
Хайуанаттар туралы ертегілердің әлеум еттік бағы ты мен
ш иеленісі. Балаларға арналған хайуанаттар туралы ертегі-
лердің танымдың дидактикалы ң сипаты . Хайуанаттар ту
ралы ертегілердегі т іл д ік колорит пен баяндау тә сіл і (мане-
расы). Тұрмыс-салт ж эне сатиралың ертегілер. Түрмыс-
салт ертегілері — ңазақ ертегілері іш ін д е гі ең бай ж анр. Олар
да ты м ерте дәуірдегі, феодалдың-патриархалдың ңоғам-
дары к ү н і ке ш е гі өм ір ш ьш ды ғы оеинеленеді. Оларда ңазаң
халңы ны ң антифеодалдың к ө ң іл -к ү й і мен еңбек түрмы сы
суреттеледі. Ертегілердегі әлеум еттік наразы лы қ. К ү л к і,
ә ж у а - тап күр е сін ің нысаны. Баиларды, хандарды, молла-
ларды әж уалайты н ("А лдар К өсе", "Ш ыңбермес Ш ы ғай -
б а и ,Ж иренш е шешен , 'Тазш а баланың қы ры ң ө т ір іг і",
"Бай мен кедей") ертегілері. Бүл ертегілердің реалистік си
паты, олардың поэтикалы ң ерекш еліктері. Х а л ы қ ертегі-
леріндегі эстетикалың б іл ім . Қазаң халы ң ауыз әдебиетін-
дегі халы ң ертегілерінің маңы зы мен орны.
Эпос
Ж а н р аны ңтамасы . Қ а заң эпостары мен батырлар ж ы -
ры ны ң ш ы ғу тарихы мен даму ж ағдайлары . Эпостардағы
феодалдың ы д ы рауш ы лы қ ж ағд айы нд ағы б ір л ік ү ш ін ,
ш ет ж ү р т т ы қ ш апқы нш ы лардан ж е р ін ңорғау ү ш ін күрес
пен тари хи ш ы н д ы қты ң бейнеленуі.
Б атьф лы қ эпостар. Батырльщ эпостардағы образдар мен
н е гіз гі себептер. "Қобы ланды баты р" эпосы. Т уған ж ер
қорғаны — Қобы ланды , әйелдер, ер ңанаты батыр түлпары -
ны ң ж әне ж ауларды ң бейнесі.
Ә л е ум е тіік-тұр м ы сты қ эпостар. (Л ирико-эпикалы ң поэ-
малары). "Қ ы з Ж іб е к" эпосы. Эпос махаббатңа деген түраң-
тьш ы ң, ар-намыс туралы ойларгатолы. Эпостың кө р ке м д ік
е ре кш е л іктер і.
А й т ы с
А йты с - қазаң ф ольклорындағы өзінш е бай ж а н р. А й -
ты сты ң аны ңтам асы мен е р е кш е л ікте р і. О ны ң түр ле рі.
"Б ір ж а н-С ар а " айты сы . Осы айты сты ң ңоғам ды ң, этика-
л ы ң -э с те ти ка л ы ң м о ти в те р і мен к ө р к е м д ік б а й л ы ғы .
"Ж ам бы л мен Қ үлм ам бет" айты сы , тапты ң мүдделердің
ңайш ы ке л у і ж әне әлеум еттік ң айш ы л ы қтар, осы айтыс-
тағы феодалдың-патриархалдың ңоғам ны ң ө неге ліл ік кем-
ш іл ік т е р і.
Кеңес д ә у ір ін д е гі айты стар.
К ө н е т ү р к і әдебиетінен X X ға сы р әдебиетіне деиін
К ір іс п е . Қ а за ң әдебиеті көне зам аннан ң а з ір гі кү н ге
д е й ін гі х а л ы қ ө м ір ін ің кө р ке м бейнесі ретінде.
Көне т ү р кі жазба ескерткіштері
(ш олу) Енисей мен Ш ы
гы с Т үр кіста нн а н К а вказ бен Д унайға д е й ін гі О рхон-Ени-
сей, немесе р уникал ы ң сына ж а зу м әтіндері. Өз тарихы ту
ралы тү р кіл е р д ің алғаш қы жазбалары (582-583 жылдар).
Е с ік ңорғаны ндағы "А л ты н адам" зираты (б.д.д. 4 ғасыр).
Көне Түркістаңдары кітаптар: бүлама қа ға з
,
дәптерлер, көбе-
лектер, қа ға з бүкпелер, қабы қтар, пальма ж апы рақтары ,
ж ібектер, терілер.
.....
へ
..
А лғапщ ы сөздіктер. Махмүд Қаш қари. "Т ү р к і сөздері
сө зд ігі". Эпикалың ескерткіш
一
” Қ о р қы т ата кіта б ы ” .
Қ о р қы т - аңыз-әңгімелер ке й іп ке р і.
Х - Х І І ғасырлардағы әдебиет. Т ү р к і әдебиетінің "А л
тын ғасыры ".
Әбу Н асы р әл-Ф араби — ерте ортағасы рды ң тамаш а ой-
ш ы л ы , ға л ы м , философ, а ң ы н , "Ш ы ғы с А р и с т о т е л і".
О ны ң "П о эзи я өнері туралы кіта б ы .
А х м е т И ассауи. А қ ы н х и км е тте р і. Ж ү с іп Б а л а са гу
н и. "Ң ү та д ғу б іл ік — м ы ң ж ы л д ы ң кл а сси ка л ы ң т ү р к і
т іл д і халы ңтар ә д е б и е тін ің там аш а е с к е р т к іш і. Төрт
ң үнд ы м аңы зы : Ә д іл д ік, Б аң ы т, А ң ы л , К ө н б іс т ік .
X V - X V I I I ғасы рл ард ағы қ а з а қ әдебиеті
X V - X Y II ғасы рлардағы поэзия. Орта ғасы рдағы Қ а -
зақстандағы тарихи ж ағдайлар көне поэзияны ң қа л ы п -
тасуы мен даму ерекш ел ік т е р і.
Ж ы рау
一
ңазаң аңы ндары ны ң е ж е л гі тү р і. Толғау - за
ман, өм ір, оқиғалар туралы поэтикал ы қ толғаны стар. Дер
бес ш ы ғарм аш ы лы қты ң фольклордан бөлілу ү р д іс ін ің бас
тамасы. А сан Қ а и ғы , Ш а л ки із ж ы рау,
Қазтуған
ж ы р а у -
көне ңазаң поэзиясы ны ң ө кілд ері.
X V I I I
ғасы р әдебиеті. Ң азаңстандағы ә л е ум е ттік-эко
н о м и ка л ы к, саяси қа ты н а ста р ға қы сң а ш а сипаттам а.
Ж о ң ға р ш а п қы н ш ы л ы ғы , Қ а за қс та н н ы ң өз е р кім е н Ре-
сейге ң о сы л уы н ы ң бастам асы , оньщ та р и х и м аң ы зы .
Б ү қа р ж ы р а у Қ а л қа м а н ү л ы - X V III ғасы рдағы қа з а қ по-
эзи я сы н ы ң ір і түл ға л а р ы н ы ң б ір і. Б үң ар ш ы ғарм ала-
ры ндағы ауы з б ір л ік тақы ры б ы .
X I X ғасы рд ы ң I ж а р ты с ы н д а ғы әдебиет
Қ а за қста н мен Ресейдің са яси -эко н ом и ка л ы қ ңаты на-
стары ны ң ны ғаю ы . Орыс ж а зуш ы л ар ы н ы ң ң азақ ха л қы -
ны ң түрм ы сы на қы зы ғу ш ы л ы ғы . В .И .Д а л ь д ің ” Б и кеи
и М а у л я н а
,
"М а й н а ", В .Н . У ш а ко в " К и р ги з -к а й с а к ",
Д .Н . М ам ин-С ибиряк "А ңбоз а т", "Б айм аган , т.б. Хальщ
санасы ны ң ө суі, ха л ы қты ң антифеодалд ы қ азатты ң ңоз-
10
ға л ы стары . И сатай Т айм анүлы мен М ахамбет Ө тем ісүлы
басңарған кө те р іл іс (1836-37 ж .). Ш .У әли ханов пен Ы . А л
ты нсарин
一
ж а ң а қаты настарды ң а л ға ш қы идеологтары,
олардьщ батыс ж эне орыс мәдениетіне ж о л аш уы .
М .Ө те м ісүл ы (1 8 04 -1 8 46 ). А ң ы н
一
қа й р а тке р . А қ ы н
ш ы ғарм алары ндағы та р и хи оңиғалар к ө р ін іс і. К ө те р іл іс
басш ысы И .Т а й м а н үл ы н ы ң бейнесі.
X I X ғасы рд ы ң I I ж а р ты с ы н д а ғы әдебиет
Қ а заң ң о ға м ы ны ң э ко н о м и ка сы , м әдениеті мен әлеу-
м е т т ік ж а ғд а й ы . Тап к ү р е с ін ің ш и е л е н іс у і. Қ а за қс та н -
да алды ңғы қатарл ы дем ократиялы ң о й -п ік ір д ің дам уы ,
олардьщ эдебиетке әсері.
Қ а з а қ ағартушылары.
Ш . У эл и ха н о в (1835-1865). Ш .У элиханов еңбектерін-
дегі н е гіз гі мәселелер, ө м ір і мен ң ы зм еті, "Ж о ң ға р очерк-
т е р і", "Қ ы р д а ғы м ұсы лм а н д ы қ ту р а л ы ", "Ң ы рғы зд ар
т.б. еңбектері.
Ы .А л ты н с а р и н (1841-1889). А ға р ту ш ы , ж азуш ы -де-
м ократ, аударм аш ы , а қы н . А лты нсарин ә ң гім е ле р і мен
новеллалары
一
ңазаң әдебиетіндегі кө р ке м прозаны ң ал-
ғаш ң ы ү л гіл е р і. А лты нсарин ә ң гім е л е р ін ің ө м ір ш е ң д ігі.
А .Қ ү н а н б а й ү л ы (1845-1904). Абай — ж а ң а ңазақ жазба
әдебиетінің н е гіз ін ңалауш ы . А ң ы н н ы ң ңы зм еті мен ш ы -
ғарм аш ы л ы қ тар дыры, оны ң X IX ғасы рды ң I I ж арты сы -
нан қ а з ір гі кү н ге дешн ңазаң м енталитетінің, рухани мәде-
н и е тін ің ңалы птасу үрдісіне ы ңпалы .
А ң ы н ли р и ка сы . О ның ш ы ғарм алары ны ң н е гіз гі та-
ңы ры птары . "С е гіз а я қ , "Қ а р а с ө з д е р і, ж а н р л ы қ ж әне
кө р ке м д ік е р е кш е л ігі. А байды ң Батыс Еуропа ж эн е орыс
әдебиетінің кла ссика л ы ң ж а зуш ы л ар ы н ы ң ш ы ғарм ала-
ры нан кө рке м аудармалары. А байды ң ү л т т ы қ поэзия мен
сазды дам ы тудағы рөлі.
Қ о р ы т ы н д ы
X IX
ғасы рдағы ңазаң әдебиеті дам уы ны ң н е гіз гі қоры -
ты нды лары . О ны ң к е й ін г і әдеби үр д іс ү ш ін м аңы зы .
Қ а з а қ ха л ң ы н ы ң э ко н о м и ка л ь щ , са я си -ә л е ум е ттік
ө м ір ін д е гі б ір ін ш і орыс б ур ж уази ялы қ-д ем ократиялы ң
төңкерісіне, б ір ін ш і д ү н и е ж ү зіл ік соғы сңажәне 1916 ж ы л -
ғы үлт-азатты қ кө теріл іске байланысты туы ндаган өзгеріс-
ке байланысты X X ғасы рды ң басындағы әдеби бағы ттарға
сипаттама.
С.Торайғыров (1893-1920).
Ө м ір і
мен
ш ы ға р м а ш ы -
л ы ғы . О ны ң л и ри касы н ы ң ә ле ум еттік м ә н і, ж а ғы м п а з-
дың пен м енм енд ікке к е л іс п е у ш іл ігі, опасы зды ңты , на-
данды ңты , м асаттануш ы л ы ң ты ә ж уа л а уы . Х а л ң ы н ы ң
тағды ры ү ш ін аш ы н уы , ту ға н ж ерге, О танға, тіл ге деген
махаббаты.
А ң ы н н ы ң махаббат ли ри кал ар ы . "Қ а м а р с ү л у " рома-
н ы н ы ң м азм үны на ш олу. Қ а за ң әдебиетіндегі әйелдер
бейнесі. "А дасңан ө м ір ” ф илософ иялың поэмасы . Ө м ір
м ә н і мәселелері.
С .Көбеев (1 8 78 -1 9 56 ). П едагог ж а зу ш ы н ы ң ңы сңаш а
өм ірб аяны . Д .У ш и н с ки й д е н , Л .Т олстойдан, И .К р ы л о в -
тан ж әне Ы .А л ты н са р и н н е н ш ы ға р м а ш ы лы ң ү н д е с т ігі.
"Қ а л ы ң м ал” ром аны - а л ға ш қы ңазаң ром андары ны ң
б ір і. Т а қы р ы б ы , с ю ж е ті мен ко м п о зи ц и я сы .
,
” Қайта оралған әдебиет"
Қ а з а н т ө ң к е р іс і. Қ а з а қ ке ң е с ә д е б и е т ін ің ө м ір ге
к е л у і. Қ а за ң кеңес ә д е б и е тін ің н е г із ін қа л а у ш ы л а р :
С .С е йф улли н, І.Ж а н с ү г ір о в , Б .М а й л и н , С .М ү қа н о в ,
М .Ә уезов, т.б . Осы ке зең д е гі ңазаң ә д еб иетінің ж а н р ы
мен та ң ы ры п тар ы .
Ш.Қүдайбердиев (1858-1931).
Ө м ірі және ш ы ғарм аш ы -
лы ң ж о л ы , трагедиялы ң тағды ры . "Қ а л ңа м а н-М а м ы р
және "Е ң л ік-К е б е к" реалистік поэмалары, олардың таңы-
ры бы , көтерген мәселелері, сю ж е ті мен ко м п о зи ц и я сы ,
образдар ж үй е сі. Л .Толстоймен хат алысуы. А .П у ш к и н н ің
"Д у б р о в с ки й ","Б оран ш ы ғармалары н ңазаң тіл ін е ауда
руы . Қ ы рд ы ң ж ы рш ы -аңы ндары : А ңан сері, Б ір ж а н сал,
■н
X X ғ а с ы р д ы ң б і р і н ш і ж а р т ы с ы н д а ғ ы э д е б и е т
12
Ж аяу М үса, Балуан Ш ол а қ (ш олу). Серілер мен салдар по-
эзиясы ны ң аңы н-ж ы рау поэзиясынан айы рм аш ы лы гы .
А .Б айтүрсы нов (1873-1937). Л ингвист-ғалы м , әдебиет-
та н уш ы , аудармаш ы, а қы н н ы ң ш ы ғарм аш ы лы ң ж олы .
"Қ а за к;” газетінд егі т іл б іл ім і, әдебиет, ағарту мәселелері
бойынш а м ақалалары. ” Ж о қта у ” ж и н а ғы . "Қ а за қтар д ы ң
бас аңы ны маңаласы.
М .Д улатов (1885-1935). А ң ы н , ж а зуш ы , түр ко л о г, ал-
ғаш ң ы оңулы ңтар авторы. "Б аңы тсы з Ж ам ал” романы.
"О ян, ңазаңі поэтикал ы ң ж и н а ғы .
С.Дөнентаев (1894-1933). "Уаң-түйек" өлеңдер жинағы.
М .Ж үм абаев (1893-1938). Ө м ірі мен ш ы ғарм аш ы лы ғы ,
трагедиялы ң тағд ы ры . Ж үм абаев л и р и ка сы . С ауатты -
л ы қ қ а , б іл ім ге ш аңы ру ли ри касы нд ағы ф илософ иялық
тәсілдер, аңы нны ң Абай дәстүрін байы туы мен дам ы туы .
Ж .А йм а уы товты ң "М а ғж а н н ы ң аңы нды ң ш еберлігі тура
л ы " мақаласы.
Ж .А йм ауы тов (1889-1931). Аңы н,
Ң азаңстанны ң
ал-
ға ш ң ы д рам атургтары ны ң б ір і, п е д а го ги ка , пси хо л о ги я
ж эн е өнерге байланы сты о қу л ы қта р д ы ң авторы . "А қ б і-
л е к ром аны : ңазаң ә й е л ін ің азапты ж олдары .
С .Сейф уллин (1 8 94 -1 9 39 ). О ны ң л и р и ка л ы қ ш ы ға р -
м алары ны ң сан-ңилы таңы ры птары . С. Сейф уллин өлең-
д ер ін д е гі ж а ң а заман лебі мен т ө ң к е р іс т ік о қиғал ард ы ң
бейнесі. "Т а р ж о л , та й ға ң к е ш у ” ром аны : та қы р ы б ы ,
ко м п о зи ц и я сы , идеясы , к е й іп к е р і, ж а н р е р е кш е л ігі.
Б .М а й л и н (1 8 94 -1 9 39 ). Ѳ м ір і мен ш ы ға р м а ш ы л ы ғы .
П о эзи я сы . Ж а ң а ө м ір ң үр ы л ыс ш ы сы , кү р е с ке р ауы л
ке д е й ін ің ж и ы н т ы қ бейнесі М ы рңы м бай турал ы елец-
дер ц и кл ы . Б .М а й л и н - ш а гы н ә ң гім е ш ебері. Ж а зуш ы
ә ң гім е л е р ін д е гі үж ы м д а сты р у таңы ры бы , ю м ор.
І.Ж а н с ү гір о в (1894-1937). А ң ы н н ы ң трагедиялың таг-
дыры. Л ирикасы нд ағы туға н өлке сұл ул ы ғы . А қы н н ы ң
Ресейге деген ш ы найы сүй іс п е н ш іл ігі. О ның шығармала-
рындағы халыңтар досты ғы таңырыбы. "Д ала" поэмасы:
ойы, таңырыбы, идеясы, ком позициясы , кө р ке м д ік ерек-
ш еліктері; поэмадағы Отан тарихы . "Қ а й та оралган ң а зақ
әдебиетіне жаңаш а көзқарас.
13
Ү л ы Отан соғы сы ж ы л д а р ы н д а ғы эдебиет
Б үл ж ы лдардағы әдебиеттің н е гіз г і м азм үны - Отан
бостанды ғы мен тә у е л с ізд ігі ж олы нд ағы халы ңты ң ңайт-
пас е р л ігі. Ж ам бы лды ң әскери өлеңдері. Қ азаңстанды ң-
тарды ң м айдандағы ж әне ты лдағы е р л ігі туралы роман-
дар (F .М үсір е п овты ң "Қ а за ң солд аты "). П розадағы та
р и х и таңы ры птар. М .Ә уезо втің "А б а й ж о л ы " (I б ө л ім і).
Кеңес ә скер і туралы пьесалар. М .Ә уезов пен Ә .Ә біш евтің
"Н ам ы с гвар д и я сы ".
Ж .Ж аб аев (1846-1945). А ң ы н н ы ң дара түлгасы . Ш ы -
ғарм алары ны ң таңы ры птары : соғы с тақы ры б ы , өнер та-
ңы ры бы .
Соғы стан к е й ін г і дәуір әдебиеті
Ү л тты ң е ре кш е л іктер мен ке ң е с т ік реализм ә дістері.
Қ а з а қ әдебиеті мен ту ы с қа н халы ң тар әде б ие тте рінің
ш ы ғарм аш ы лы ң байланы сы ны ң н ы ғаю ы . Қ а за ң әдебие-
т і ә ле м д ік аренада.
:
Ғ. Мүсі репов (1902-1985). Ө мірбаяны туралы мәлімет-
;
тер. "Қ а з а қ солдаты" романы (ш олу), "О янған өлке" рома-
ны , "Қ о зы Көрпеш -Б аян с ү л у ", "А ң а н сері - А қт о ң т ы ",
I "А м а нге л д і" драмалары.
М .Ә уезов (1 8 97-1961). Ө м ір і мен ш ы р а р м а ш ы л ы ғы ".
■ "Қ а р а ш -қ а р а ш о ң и р а сы " п о в е с і. М а з м ү н ы н а ш о л у .
Әуезоб — ә ң гім е ш ебері. "А б а й ж о л ы " ром аны . Роман-
н ы ң ид еялы қ та қы р ы п ты ң н е гіз і. Бас к е й іп к е р і А бай —
ойш ы л а ң ы н. Қ ұн а н б а й м ен о ны ң с е р ік т е р ін ің бейне-
лері. Р ом андағы әйелдер бейнесі.
С .М үқа н ов (1 9 00 -1 9 73 ). Ө м ір і мен ш ы ғарм аш ы лы ғы .
Ә ңгім елер таңы ры птары на ш о л у. Ж а зу ш ы н ы ң басты
ш ы ғарм асы "Ө м ір м ектеб і” . Трилогиядары X X ғасы рды ң
қа зақ
ш ы ға р м а ш ы л ы қ ө м ір і. Ш ы ға р м а ке й іп ке р л е р і —
ж а зуш ы л а р , та р и хи қайраткерлер.
14
Қ а з і р г і қ а з а қ ә д е б и е т і
Қ а за ң ж а зу ш ы л а р ы (Ә .Ә л ім ж а н о в , І.Е с е н б е р л и н ,
Ә .К е кіл б а е в , Б .М о м ы ш ү л ы , М .М а ға у и н , Ш .М ү р та за ,
Ә .Н үрпейісов, Д . Д о сж а н , С .М үратбеков ж әне т .
6
. ) • Олар
дьщ ш ы ғарм алары нд ағы н е гіз г і та қы р ы п та р мен ө зе кті
м әсел ел ер. А ң ы н д а р : О .С ү л е й м е н о в , М .М а ң а т а е в .
Қ .М ы р за -Ә л і, Ж .М олдағалиев, Ф .О ңғарсы нова, М .Ш а -
ханов ж эн е поэзия таңы ры бы на ж а л п ы ш олу.
А .С үлейм еновтің, М үрат Ә уезовтің ж әне М .Базарба-
евтың эдеби сы н ш ы ғарм алары . "Зам анды байланы сты
руш ы ө з е кт ің " қа л п ы н а к е л т ір іл у і. Қ а заң прозасы мен
поэзиясы ны ң ө зін -ө зі а йқы нд ап, дам уы на сы нш ы лар-
ды ң қо с қа н үлесі.
З ам анны ң э ко л о ги я л ы ң ж ә н е ө н е ге л ік м әселелері:
Ә .Н ү р п е й іс о в "П а р ы з " Р.Сейсенбаев "Т о р ы ғу немесе
аруақтар ңұм ке зіп ж ү р "
Ң а за қста н х а л ы қ т а р ы әдебиеті
(Ш о л у )
Н ем іс әдебиеті: Г.Бельгер "А лы е сапар алдында" . Ү лы
Отан сорысы ж ы лдары ндағы нем іс баласы, оны ң ң азақ
ауы лы ндағы ө м ір і. Адамдардын, интернационалды қ туы с-
қа н д ы ғы .
Орыс әдеб иеті: Д .С н е ги н
" А
л ы с т ы р ы
б и ік т ік т е " —
М әскеу ңаласы н ңорғау ке з ін д е гі Панф илов д ивизиясы -
ны ң ңазақстанды ң ж а у ы н ге р л е р ін ің е р л ігі туралы .
И .Щ е го л и х и н "Қ а р л ы боран". Т ы ң игеру туралы ро
ман.
М орис С им а ш ко н ы ң "Қ а ж ы Х а й я м ", "Ф р а ги д ің ар-
б а уы ", т.б . ш ы ғарм алары .
Қ о р ы т ы н д ы
Қ а за ң ж ә н е қа за қс та н д ы қ әдебиеттің д ү н и е ж ү з іл ік
әдеби үд ер істе гі рөлі. Ү сы ны лы п оты рған "Қ а з а қ әдебиеті
15
та р и хы " багдарламасы "О рыс т іл ін д е гі ңазаң әдебиеті”
м ам анды ғы бойы нш а б іл ім алаты н к ү н д із г і о қу студент-
теріне арнап ң үрасты ры лған. К е й б ір өзгерістер мен ңы с-
ңартулар е н гіз у арқы лы сы рттай о қу бөлім дері ү ш ін де
пайдалануға болады.
Б үл бағдарлама ку р с бойы нш а бүры н болған т и п т ік
бағдарламаға сү й е н іп , м е м л е ке ттік идеологияға сәйкес
дәстүрлі баяндаусыз ңазаң әдебиетін ұ ғы н у ға , талпы ны с
ж асалды . Кеңес ж ү й е с і ке зін д е , ш ы ғарм аларды ң та ри
х и ко н т е кс ін е , әдебиет ж үй е сін д е барлың багдарлама
лар мен ң а зақ әдебиеті та ри хы бойы нш а оңу ңүралдары -
на аттары ресми түрде енгендер ж эн е "ти ы м салы нған-
дар" да,
соңры
ж ы лд ары , я ғн и 1985-1990 ж ы лдары а қта-
л ы п , эдеби ортада есім дері ж а ң ғы р ға н д а р да е н іп оты р.
С онды қтан, ж а л п ы адам ды қ тәж ірибеде ң а зақ әдебиетін
ңазаң ха л ң ы н ы ң к ө п ға сы р л ы ң м ә д е н и е тін ің бейнесі
ретінде көрсетуге үм ты лы с ж асап оты рм ы з.
Қ а з а қ әдебиеті т а р и х ы
(т е о р и я л ы қ курс)
/
Х Ѵ -Х Ѵ Ш ғш ш рщ щ ың
едебаші
K ip ic n e
"Ң а з а қ әдебиеті т а р и х ы " п ә н і
Б із д ің халқы м ы з... дэл олар т у р а л ы
ойлагандай ж а б ай ы да дөрекі де емес,
біздің халц ы м ы зд ы ң бай әрі
п о э т и к а л ы ц щ н д ы л ы гы н ж ойм аеан
т а м а ш а әде б и е ті бар.
Ш .Уэлиханов
Эдебиет тарихы әдебиеттің дам уы н, стиль дер мен ағы м-
дардың, тәсілдердің ауы суы н, әдебиеттердің ѳзара бай
ланы сы мен басқа да эдеби
бү$^ьі-
н ғы ш ырармаларды зерттеп, талдау ж асайды ж э н е
ш ы ларды ң кө р ке м ш ы ғарм алары на баға береді.
i
卜
...
Н* ' , . ■
へ
'''
-
i
2-44
ù
6 9 9 J ) у і и '
丄
:
一 匕
::::
"Қ азаң әдебиеті тари хы н" оңытудың маңсаты - Қазаң-
стандағы әдеби үдерістерді тү с ін д ір у , оңы ту т іл і мемле-
к е т т ік емес мектептер ү ш ін б іл ік т і қазаң әдебиеті м үғалім -
дерін дайындау.
"Қ а за ң әдебиеті та р и х ы " боиы нш а бағдарлама ңазаң
авторлары ш ы ғарм алары ны ң тә р б и е л ік әлеуетін (потен
ц иа лы н ) пайдалануды , олардың ш ы ғарм алары н ә лем дік
ж э н е оры с әдебиетім ен а ж ы рам ас б ір л ік т е ңарауды
кө зд е й д і. Қ а за ң әдебиеті ш ы ғарм алары н зерделеген ке з
де о ны ң н е гізін д е адамды р у х а н и байы туды ң ж а т қа -
н ы н ескерген ж ө н .
'Б із д ің наеыз ц л т ы м ы з
一
а д а м ",
一
деген болаты н
а ғы л ш ы н ж а зуш ы сы Герберт У эльс.
Барлың әдебиеттер с и я қты ңазаң әдебиетін де Адамта-
н у " ретінде ңарау керек: Адам дегенім із к ім , оны ң ө м ір ін ің
м әні неде, оның үл тты қ сипаты дәстүр, салт, түрмы с арңы-
лы ңалай көрінеді?
"Қ а за ң әдебиеті та ри хы ш артты түрде м ы надай та-
рауларға бөлінед і:
1
. К өне т ү р к і м иф тері мен аңы здары
2. Қ а за ң халы ң ауы з әдебиеті — ф ольклор
3. Көне т ү р к і жазба ескерткіш тері ж эне Х Ѵ -Х Ѵ ІІІ ғасыр-
дағы қа за қ әдебиеті, көне т ү р к і мифтері мен аңыздары
4. X IX ғасыр әдебиеті
5. X X ғасыр әдебиеті:
а)
X X ғасы рды ң I -ж арты сы ндағы қазаң әдебиеті тари
хы .
ә) Ү лы Отан соғы сы ж ы лдары ндағы ңазаң әдебиеті та
р ихы және ңазаң әдебиетінің қ а з ір гі дамуына ш олу.
М е кте п бағдарламасы бойы нш а кө р ке м ш ы ға р м а ны
о ң у, м ә тін д і б іл уге негізделеді.
А л ға н б іл ім д і пы сы ң та у р е т т іл ігі:
1
) С ізд ің алғаш ң ы ә се р ің із;
2) М ә т ін д і ңалаи т ү с ін д ің із ;
3) Қ о р ы ты н д ы ш ы ғарайьщ ;
4) Сыныптан тыс оқу.
Б ә р ін е н б ұр ы н о қу ш ы л а р д ы ң кө р ке м ш ы ға р м а н ы
қа л а й т ү с ін ге н д ігі:
а) м ә тін бойы нш а т ү с ін іг ін айтудан;
ә) мәнерлеп о ң уы нан;
18
б)
инсценировкалаудан ж эн е басңада өз бетінш е ш ы -
ғарм аш ы лы ң ж үм ы ста р түрлерінен кө р ін е д і.
Сөзбен ж үм ы с: ш ы ғармадағы сөз м ағы налары н т ү с ін у -
ден өз ойы н ңүрасты ры п, п ік ір айта б іл уге д ейін.
Ө зін-ө зі тексеруге а рнал ган тапсы рм алар:
1 . "Қазаң әдебиеті тарихы" курсы нені оңытады?
2. "Қ азақ әдебиеті тарихы" курсын оқы ту мақсаты неде?
3. "Қазаң әдебиеті тарихы" бағдарламасы нені көздеиді?
4. Қазақ әдебиеті шығармаларын оқу кезіндегі әлеуметтік-
мөдени үдеріс не гізі неде?
5. Сөйлемді толтырып жаз: "Б ізд ің халңымыздың
өдебиеті бар" (Ш .Уэлиханов).
Қ а з а қ этно сы н ы ң паида болуы
Ш ә кә р ім Қүдайбердиев ө з ін ің "Т ү р к і, ң ы р ғы з, қазаң
һәм хандар ш е ж ір е с і" деп аталаты н гы л ы м и еңбегінде
қазаң ха л ң ы н ы ң ң а л ы п та суы н ы ң этн и ка л ы ң та р и хы н
қа за қ тарихнам асы ны ң әдебиеттерінде беруге талпы ны с
ж асады . А втор бұл еңбегінде кө ш п е л і халы ңтарды ң та
рихы н т ү р кі-м о н ғо л ш е ж ір е с і арңы лы зерттейді.
Т ү р к і тайпалары да арабтар немесе парсы лар си яң ты
біртүтас халы ң болды, ә р те кті тайпалар б ір іг іп , тайпа-
льщ одақ ң үр ы п , кө р ш іл е с елдерге ж а у ге р ш іл ік ж о ры ң -
гарға аттанды , олар не ж е ң іп ж а ул а р ы н өздеріне ңосы п
алды немесе ж е ң іл іп соларға ңосы лы п к е т т і,сө й тіп ру
мен р у, тайпа мен тайпа араласып әр т ү р л і атала баста-
д ы. " •
Қ азаңтар өз бастауы н Н ү х пайғам барды ң үл ы Яфет-
тен, Т ү к ю (ң ы тайш а) т ү р к і халы ңтары нан алады. Т ү р к і
сөзі "д у л ы ға " деген үғы м д ы береді. Бүдан соң т ү р к і ха-
лы ңтары Х у н немесе Ғ ү н деп аталды.
Б үл х а л ы қты (этн и ка л ы ң топтар, сондай-аң, рулар,
тайпалар) ң ы р ғы з, қа ң л ы , ң ы п ш а қ, а р ғы н , найм ан, к е
рей, дулат, ү й с ін си яң ты тайпалар, я ғн и б із д ің тіке л е й
ата-бабаларымыз құр ад ы .
19
К е й ін н е н Ш ы ң ғы с хан ж а ул а п алған ж е рл е рін төрт
баласы на б ө л іп берді. Б а р лы ң татарлар Ш ы ң ғы с т ы ң
ү л ке н үл ы Ж о ш ы мен оны ң ін іс і Ш а ға та й ға т и іп , Ж о ш ы
үл ы сы , Ш а ға та й үлы сы деп аталды. Сонан соң Ж о ш ы -
н ы ң ү р п а ғы Ө збек хан ислам ды қаб ы л д а ға н н ан к е й ін
о н ы ң ү л ы с ы н д а ғы л а р ж ә н е б із д ің а та-б аб алары м ы з
өзбектер деп аталды , ал Әз Ж ә н іб е к пен Керей султан-
дар X V ғасы рда б ө л ін іп ш ы ғы п , дербес м ем лекет ңүрды .
М ін е , ңазаң ха н д ы ғы осы лай та р и хи аренаға ш ы қт ы . Ол
кезде "к а з а к " атауы м ен те к ңазаңты ң ү ш ж ү з і ғана ата
л ы п ң о й ға н ж о ң , басңа да тайпалар аталды . О ларды ң
к ө п ш іл іг і оты ры ңш ы болы п, әр өлкеге түраңтады да б ір і
но ға й, е к ін ш іс і б а ш қү р т, енді б ір і өзбек ж э н е сарт бо
л ы п аталды. А ң ы р соңы нда "к а з а к " атауы те к бізде ғана
ңалды . Сонау А дам ата пайғам бардан басталып б ү г ін г і
к ү н ге д е й ін гі хр о н о л о ги я л ы қ саты лы ш е ж ір е ж о ң . Т іп т і
Әз Ж ә н іб е кте н қ а з ір г і к ү н ге д е й ін гі ата-бабаларымыз
турал ы м әл ім е ттер д ің ө зі кейде ш ы на й ы , кейде е рте гі
сипаттас.
Қ а з ір г і ” қ а з а қ ” сө зі к е и ін г і ж а зы л уы . Орыс ғалы м ы
В.В.Радловтың "Сібірден атты еңбегінің ескертуінде: Рад
лов қыргыздар den негізінен цазацтарды а й т ы п оты р , алай
да олардыц дцрыс өз а т а у ы к а з а к ” , - делінген.
Қ азаңтарды ң м үндай теріс аталуы тө ң ке р іске д е й ін гі
әдебиетте ке ң ін е н етек алды. Оларды ка з а к-қы р ғы з , ңы р-
ғы з-ң а й са қ, қы р ғы з-ка за к деп атады, ол ңазаң х а л қы н ы ң
(ка за к) X V ғасы рдан бері өз атауы болмағанды ңтан емес,
ол атау т іп т і X V I- X V II ғасы рл ард ы ң өзінд е болғаны н
А .Л е в ш и н X IX ғасы рды ң басында ө з ін ің " Қ ы р ғы з-ка за к
халңы ны ң атауы туралы " атты мақаласында айтңан бола
ты н. '' Қ ы р гы з-қа й са ц та р д ы б ө те н а т п е н а й т ы п ж ур, бцл
а т п е н олардыц өзі де, ресейліктерден басқа көрш ілері де
а т а м а й д ы , — деп ж азады . "Қ ы р гы з дегенім із - т і п т і
б ө те н х а л ы қ т ы ң а т ы . К а з а к а т а у ы цыргыз-цайсац ор-
дасына өздері пайда болеаннан т и е с іл і, олар өздерін со
лай а та й д ы . Х а л ы ц т ы ц өз а т а у ы н өзге р ту ресми щ ж а т -
т а р д а Сібірдіц көрш ілес аудандарындагы орыс к а з а к т а -
ры м ен ш а т а с т ы р м а у г а т ы р ы с у н э т и ж е с ін д е ж а сал ган
дейді з е р т т е у ш іл е р . (Р адловВ .В . С ібірден. - 579-580 б).
20
X X
ғасы рды ң 20-30 ж ы лдары ңазаңты ң б е л гіл і та ри х
зе р тте уш ісі М ухам ед ж ан Т ы ны ш паев ө з ін ің "Ү л ы апат-
т а р " ("А ң т а б а н -ш ү б ы р ы н д ы ") е ң б е гін д е : ''Б у д а го в
сөздігі бойынш а ''к а з а к ' — ш а г а т а й т іл ін д е г і сөз, оныц
м а гы н а с ы : қ а р а қ ш ы , қа ң гы б а с , е р к ін , — дейді. А.Лев-
ш и н н ің сөзіне сцйенсек, ц а за ц ы л ы ц — ц а ц г ы б а с т ы ц ,
қа ң гы р у ж э н е к а з а к — цаңгы бас деген ц гы м га саяды.
К а з а к сө зін ің басца да м агы на сы бар. Сонымен қ а т а р
ш а г а т а й т іл ін д е р азб о йн ик - царацш ы , басмаш ы ; бро
дяга —цацеыеап, цаңгы бас; вольный — бос, е р кін болып
аударылады, ш а г а т а й т іл ін д е царацш ы деген сѳзді еш-
у а қ ы т т а да к а з а к деп а й тп а й д ы .Қ ы р е ы зд а р царацш ы,
қаңеыбас, е р кін боле ан д ы ц та н к а з а к деп а та л м а е а н ,
бцл жерде т ц с ін ік берушілер ц а т е л е с іп о т ы р . " К а з а к "
с ө зін ің м аеы насы н іздеу де орыс, араб, француз сѳздері-
н іц м а гы н а л а р ы н іздеген с и я қ т ы н э т и ж е бермейді.
К а з а к т ы Ә білхайы р өзбегінен ш ы қ т ы den дэлелдеу de
кө ш п е л і х а л ы қ т а р д ы ж а п п а й цоныс аудару удерісі м ен
А л т ы н Орда т а р и х ы н дцрыс білмеуден т у ы н д а г а н ада-
суш ы лы қ. Ж э н іб е к пен Керейге ергенрулар т о б ы аяц ас
т ы н а н 1456 ж ы л ы ш ы га ке л ге н ж о ц , ец болмаеанда
бірнеше ондаган ж ы л бцрын пайда болды; егер т а р и х т а
ол т у р а л ы а й т ы л м а с а - у а қ ы т ы н д а оны е ш к ім н ің ж а з-
баганы. С ө й т іп , қ а з а қ э т н о с ы н ы ң пайда болуы т у р а л ы
мәселенің бірнеше б олж ам ы бар. Б ір а қ қ а з а қ э т н о с ы -
ны ң X V гасы рдан бцрын пайда болганы а н ы қ " , - деп
ж а зд ы .
Ө зін -ө зі тексеруге а р н а л ға н тапсы рм алар:
1
. Қазаң халңы ңалыптасуының этникалың тарихын ал-
ғаш
жасады?
2. Қазаңтар
ғасырда өз алдына бөлініп шыңты?
3. "Т ү р к і" сөзі ңандай
береді.
4. Т ү р кі халқы ны ң басңаша атауларын атаңыз?
5. В.В.Радловтың қай еңбегінде "ң а за қ" сө зін ің ж азы
луы "ка за к" халқы атауының түр і ретінде түсіндіріледі?
21
Т а р а у ғ а а р н а л ғ а н т е с т т а п с ы р м а л а р ы
1 ."Т ү р кі, қы рғы з, қазақ һәм хандар ш ежіресі" еңбегінің ав
торы:
а) М . Жүмабаев;
ә) А .Қүнанбаев;
б) С.Сейфуллин;
в) Ш .Қүдайбердиев.
2. Қазак, халңы ңалыптасуының этникалы ң тарихы н ж а
саган кім ?
а) М .Ж үмабаев;
ә) А .Қүнанбаев;
б) С.Сейфуллин;
'
в) Ш .Қүдайбердиев.
3. Қазаңтар өз бастауын ңай халыңтан алды?
а) шағатайтар дан ;
ә) өзбектерден;
б) печенегтер;
в) түріктер.
4. Т ү р к і сөзі не мағына береді?
а )б а с ки ім ;
ә)ңоғам ;
б) б ір ігу ;
в) б ір л ік.
5. Т үркіхалң ы ны ң ң ы сң аш аатауы натаңы з.
а) ұйғы р;
ә) половецтер;
б) хун немесе ғү н ;
в) ңазаң.
6
. В.В .Радловтың ңай еңбегінде ” қа за қ” сөзінің жазы луы
"ка за к халңы атауының түр і ретінде түсіндіріледі?
а) .Орда тарихы ;
ә) 'Қ а за нн а н
”;
б )” Ү л ы ж ү т
”;
в) "С ібірден".
22
7. " Қ ы р ғы з- қайсақ " туралы A . Л евш инны ң қа й мақала-
сында жазылады?
а) "Қы рты здар туралы ";
ө) "Қ ы р ғы з тайпалары туралы ";
' '
б) "Қазаң атауы ж ө н ін д е ";
в) "Қ ы рғы з-қазаң халңының атауы ж өнінде".
8
. " Үлы апаттар" еңбегінің авторы?
а) В .В . Радлов;
ә) М . Тыныш баев;
б )Ш . Кудайбердиев’-
в М . Левш ин.
9. " Қазақ сөзінің мағынасын іздеу нэтиже б е р м е и д і- деп
айтқан кім ?
...
а)М . Тыныш баев;
ә) А . Л евш ин;
б)В.В. Радлов;
в) Ш . Қүдайбердиев.
10. Радловтың айтуы нш а, ңазаң ха л қы н ы ң атауы ң ір
ғасырдан бері қолданылады?
, £
а) X гасырдан бастап;
ә) X II гасырдан бастап;
б) X IV ғасырдан бастап;
в) X V ғасырдан бастап.
1 1
. Қазаң этносының ңай гасырдан бүрын пайда болғаны
аның?
а) X V ғ .;
ә) X г .;
б ) Х ІІІғ .;
в) X II ғ.
Ң ол даны лған әдебиеттер:
1 . Қцдайбердиев Ш . Т ү р к і, ң ы р ғы з, ңазаң һәм х а н
дар ш е ж ір е с і. — А л м а ты : Ж а зуш ы , 1990.
2 .А сп а н д и я р о в Б . Қ а за қта р та р и хы бойы нш а ж ү м ы с -
тар. H "П р о сто р " ж у р н а л ы , № 11
,
2002.
3. Уэлиханов Ш . Орда тарихы . - А лм а ты , 1985. - Т .2.
23
X V I I - X V I I I ғасы рл ард ағы қ а з а қ м е м л е ке ттігі
м әселелері
Қазаң м ем л е ке ттігінің мәселелері X IX - X X ғасыр-
лар бойы ғы лы м и эдебиеттерде тікелей немесе жанама
түрінде ңойылып келеді. Ол әр тү р л і п ік ір бар: біреу-
лері X V II- X V III ғасырларда қазақтарда та п ты қ ж ік т е -
лу болды, алайда ” м ем лекеттік б ір л е стіктің бастапңы
т ү р і
м ем лекеттік нысан болды десе, е кін ш іл е р і тап-
тың ж ік т е л у де болган ж о қ , — дейді, ал ү ш ін ш іл е р і —
өкім ет болды, бірақ мемлекет болган ж о қ , — дейді.
Қоғамның экономикальщ көрсеткіш і оның дамуының
маңызды көрсеткіш і болып табылатыны аның. X V II ғасыр-
дың 30 жылдарынан 1758 жылдарға дейінгі ңазаң ңоғамы
үш ін тек осы ғана басты көрсеткіш болып ңойған жоң,
мүндаи айңындаушы фактор жоңғар шапңыншылығына
ңарсы күрес болды. Үзақ та ж анкеш ті күрес ел экономи
касына, іш к і жағдайына, этникалы қ дамуына өз әсерін
тигізд і.
Қазақ мемлекеттігі X V -X V III ғасырлардағы Қазаң хан-
дығы кезінде айқы н сезілді. Қазақтардың мемлекеттік
институтының дамуы Есім ханнан Абылай ханға дейінгі
үзаң үдерісте өзінің айңын кө р ін ісін тапты.
24
Бүл әсіресе, X V II ғасы рды ң I I ж арты сы нан X V III ғасыр-
ды ң I ж а р т ы с ы н а т ә н . Қ а з а қ х а н д ы ғы н ы ң басы нда
Ж ә ң гір , Т әуке, Ә білхайы р, Абы лай хандар түрды . Б ұл ке-
зеңдер сы р тқы ш апңы нш ы лы ңпен күреске, аумаңты ң өсу
ү р д іс ін е , Қ а зақста н іш ін д е гі көптеген қо ны с аударула-
рға, этникалы ң қауы м дасты ңты ң дамуы на, қазаңтарды ң
өлеум еттік ж эне саяси ңүры лы сы ны ң өзгерулеріне толы
болды. Дегенмен де, қазаң м е м л е ке ттігін ің ерекиіелігі цш
ж цздің бірлігінде болды. Қазаң ж үзд е р ін ің іш к і эконом и
калык; ж эне саяси жағдайлары салыстырмалы түрде түраң-
ты болды. М әлім ет көздеріне ңарағанда Қ азаң ханды ғы на
1695 ж ы лдары 32 ңала к ір ге н . О ңираның түстасы Н үр-
М үхаммед: Қ а з а қ хандарының б а с т ы қалаларында ерек
ше сарайлары, қамалдарьі болды: Үлы ж у з Т а ш к е н т т е ,
ал о р т а ж у з Т у р кіс та н д а орналасты . Олар өз еркіне царай,
кѳбіне ж а й л а у да ордамен кѳ ш іп журеді, ал олар ж о қ т а
^йлерінде агайындары тцрады .
Хандар ж агдайы ѳзгерді, хан ѳ кім е т і сы р тқы ж ауларға
қарсы күр е сті үйы м дасты руш ы болды. Хандар маңызды
ш еш імдер ңабылдап рубасылармен, батырлармен, билер-
мен б ір ігіп кеңес қүр д ы . Ж ә ң гір , Ә білхайы р хандар осын
дай қы зм еттер атңарды. Хандар заң ш ы гару саласында да
белсенділік таны тты . М үны ң дәлелі — Тәуке ханны ң "Ж е ті
ж а р ғы с ы ".
Сүлтандар ыңпалы күш е йд і. Қазаң ңауымдары арасын
дагы саяси ы ңпал ү ш ін билер мен сүлтандар күресі күш е ю і.
Билер ерте кезден-аң ж е р гіл ік т і рулардан аңсаңалдарды
рухани үстаз ретінде сайлады. Б іраң X V II-X V III гасырлар-
дағы ж оңғар ш алқьш ш ы лы ғы на ңарсы күрес пен саяси бол
мыс б іл ім мен өм ір тәж ірибесін ңаж ет етті. Б үған дәлел -
Төле, Қазы бек және Әйтеке билер ңы зм еті.
Батырлар рөлі артты . Ерте кезеңдегі қазаңтарды ң ауы з
ш а тари хи дәстүрінде баты рлы қ ңасиеттер қа з а қ ханда
ры мен сүлтандары на те л ін д і. Ж о ң ғар ш а п ң ы н ш ы л ы ғы
кезінде бұл үғы м өзгерді. Ш апы ра ш ты Н ауры збай, Қ а н -
ж ы ға л ы Б өгенбай, ал к е й ін ір е к Қ а р а ке р е й Қабанбай,
Тама, Есет, Ш аң ш аң Ж ә н іб е к, т.б. батырлар болды.
25
Билер (аңсақалдар) идеология ж а рш ы сы болды. Қ а -
зақтарды ң әдеттегі "Е сім ха н ны ң е с кі ж о л ы , Қ асы м ха н
нын; ңасңа ж о л ы " ңағидалары ж и н а ң та л ы п , ж үй е л е н д і.
К е з ке л ге н м ем лекетте заң ш ы ға р уш ы л ы ң ң ы зм е ттің
артуы - ел эко но м и ка сы мен ә л е ум е ттік ө зге р іс і туралы
байы пты дәлел. X V II ғасы рды ң басы ндағы Қ а заң хан-
ды ғы нда да осылай болды.
Т әуке хан те к үсте м д ік е туш і топтарды ң гана мүддесін
қо р ға п қо й ға н ж о ң , соны м ен ңатар, х а н д ы қт ы ң іш к і
те пе-тең д ігін саңтай б іл д і. Соның кезінд е "Ж е т і ж а р ғы "
заңдар ж и н а ғы ж асалы п, кө р ш іл е с халы ңтарм ен ж әне
м емлекеттермен достың ңары м -қаты нас орнады. Т ә уке
хан кезінд е ха н д ы қты ң саяси ңүры лы м ы нда елеулі өзге-
рістер болды.
Заң ш ы ға р уш ы ж эн е сот ө к ім е т ін ің түр аң ты органы
болып билер кеңесі ң алы птасты . Рубасы лар, батырлар
мен билер ке ң е с ін ің р өл і а р та тү с ті. М үндай кеңестердің
ш е ш ім д е р і м ін д е т т і болды . М ы са л ы , ж о ң ға р л а р м е н
күрес бары сы ндағы м аңы зды мәселелерді ш еш у ү ш ін
1710 ж ы л ы Қ араңүм да ж и ы н ш аңы ры лды , оған баты р
лармен б ір ге Қабанбай, Р айы м бек, Қ а зы б е к, т.б . билер
ң аты сты . 1726 ж ы л ғы ү ш ж ү з д ің ө к іл і қа ты с қа н үл ы
ң ұры лтайд а ж е р г іл ік т і ордабасы, қ а з а қ қо л ы н ы ң бас
ң олб асш ы сы болы п Ә б іл х а й ы р са йл а н д ы . Б ү л Төле,
Қ а зы б ек ж әне Ә йтеке сияң ты ү ш б ид ің ш е ш ім і болаты н.
Қ а заң ң о ға м ы ны ң Ресейге бағы т а луы ны ң бастамасы да
билер ңы зм етіне байланы сты еді.
Қ а за ң м е м л е к е т т ігін ің айң ы н к ө р ін іс і А б ы лай хан
түсы нда к ө р ін іс тапты . Билер мен батырлар оны ң ө кім е -
т ін ің әле ум еттік т ір е гі болды. Б үл қо ға м д ы қ ңаты настар
ж ү й е с ін ің ең ы ңғайласңан, әр тү р л і топтар мен әлеум еттк
ңабаттардың ке л іс ім д і саясаты ны ң, ңоғам ды ң ңаты нас-
тардың тә р тіп ке ке л у і, ә л е ум еттік ш и ры ғуд ы ң , ңоғам -
н ы ң іш к і к е л іс ім і орнаған заман болды. Б үл әлеум еттік
өзгерістер ңазаң м е м л е ке т т ігін ің ны ғаю ы н а ү л ке н рөл
атңарды.
Қ а з а қ ханды ғы нд а түр аң ты салы ң ж и н а у болм аған-
д ы ғы на ңарамастан түр аң ты ә ске р і мен басқару аппара-
26
Ж оңғар ш апңы нш ы лы ғы
созылды?
Қ а за ң м е м л е к е т т ігі
а й ң ы н кө р ін д і?
Қ а за ң м е м л е к е т т іг ін ің е р е к ш е л ігі неде?
1695 ж ы л ы ңазаң аум ағы нда ң а н ш а қа л а болды?
Заң ш ы ға р у ж әне сотты ң қандай тү р а қты органы болды?
Ел ө м ір ін д е г і " Ж е т і ж а р ғ ы н ы ң " заңдар ж и н а ғ ы н ы ң
орны.
Ңолданылған әдебиеттер:
1
.
Т ы н ы ш б а е в
М
.
Ү л ы апаттар. (А ң та б а н -ш ү б ы р ы н д ы ).
- А л м а т ы : Ж а л ы н , 1992.
2 .
Г а л и е в
B. X V I I - X V I I I ғасы рлардағы Қ а з а қ м е м л е ке ттігі
мәселелері. ( " Қ а з а қ с т а н н ы ң м эдени ко н те кс т е р і: т а р и х ж өне
ң а з ір г і за м а н ". — А л м а т ы , 1998.)
3. А сп а н д и яр о в Б. Қ а за ң та р т а р и х ы б о й ы н ш а ж ү м ы с т а р
丨
/ " П
р о с т о р " ж
у р н а л ы
, №
1 1
,
2 0 0 0 .
4 . Қ ц р ь щ б а е в Ә. Ж е т і ж а р ғ ы - ң а за ң ң о ға м ы ә д е т -ғү р ы п
заң д а ры н ы ң ж и н а г ы / / "Ү л т т а ғ ы л ы м ы ",
1999,
№ 1.
5. А б ы л ай ха н та р и х и а нтропологиялы ң зерттеу к іт а б ы . -
Т ү р к іс т а н 2000.
Достарыңызбен бөлісу: |