Абай мұрасы және жаһандану процесі



Дата24.05.2023
өлшемі59 Kb.
#96752

Абай мұрасы және жаһандану процесі.

1. Жаһандану және этноаймақтық мәдениеттердің өзін-өзі идентификациялау мәселесі;


2. Қазіргі Қазақстанның көпмәдениетті кеңістігіндегі қазақ мәдениетінің орны;
3. Мәдени мұраны сақтау және абайтану.


«Жаһандану» ұғымы ХХ-шы ғасырдың соңы мен XXI-ші ғасырдың басында бүкіл әлемде болып жатқан шындықты және әлеуметтік өзгерістерді түсінудің кілті болып табылады. 60-70-жылдары пайда болған жаһандану идеясы 80-жылдары академиялық мойындалды. Ғылыми айналымда «жаһандану» термині бекітілген.
ХХ ғасырдың 90-жылдарында жаһандық мәдениет үлгісі кеңінен тарады. Бұл концепцияның негізгі тезисі – мәдениет адамзаттың жаңа күйінің көрінісіне айналады. Жаһандық өзгерістерді көрсететін негізгі нүктелер – әлемдік туризм, мәдени гибридтердің пайда болуы, постмодерндік мәдениет, тәжірибені қайта құрудың жаңа формалары. Ең маңызды фактор - адамның ішкі мотивациясының мәселесі, оның жаңа жағдайларда өзін-өзі анықтауы. Адамзат қауымдастығының әртүрлі деңгейлерінде өзін-өзі анықтау, бұл модельге сәйкес, жаһанданудың негізгі серігі немесе салдары болып табылады. Бұл жерде «жаһандық локализация» немесе «глокализация» ұғымы ерекше мәнге ие болады. Бұл терминді әлеуметтанушылар жергілікті (жергілікті) қауымдастықтарда, шағын мәдениеттер мен субмәдениеттерде болып жатқан локализацияланған және қандай да бір түрде жаһандық процестердің нәтижесінде географиялық тамыры бар өзгерістерді қарастыру кезінде қолданады. Нәтижесінде ең маңызды жергілікті-жаһандық байланыстар пайда болады. Аумақтық қауымдастықтар жаһандық үрдістер жағдайында мүлде жаңа қасиеттерге ие болуда. Мысалы, серіктестік өзара әрекеттестіктің желілік әдістерін дамыту (бұл әсіресе Еуропа мысалында байқалады) жаһандық локализацияның салдары болып табылады. «Жаһандық қауымдастық» моделі халықаралық қатынастардың басымдылығына және әлемдік қоғамдастықтың жаһандық проблемаларды шешуде үкіметтік емес ұйымдар желісі маңызды рөл атқаратын орталығы жоқ ерекше серіктестік желісі ретінде дамуына негізделген. Бұл тәсіл ұлттық мемлекеттер деңгейіндегі халықаралық қатынастар сферасынан әлдеқайда кең салаларды қамтитын «трансұлттық тәжірибе» концепциясына негізделген.
Бұл тәсілдің негізінде ұлттық мемлекеттер деңгейіндегі халықаралық қатынастар саласынан әлдеқайда кең салаларды қамтитын "трансұлттық тәжірибелер" ұғымы жатыр. Трансұлттық тәжірибелер қоғамның экономикалық, саяси және мәдени институттарына әсер етеді, әр салада нақты білім қалыптастырады - мысалы, экономикада бұл трансұлттық корпорациялар, саясатта - "трансұлттық капиталистік класс", мәдени-идеологиялық салада жаһандық консумеризм (тұтыну идеологиясы) басым. Соңғысы, аталған тәсілге сәйкес, бұрынғы "мәдени және ақпараттық капитализм" тұжырымдамасын алмастырады.
Жаһанданудың постмодерндік моделі кеңістік пен уақытты жаңаша түсінуге негізделген. Бұл модель аясында адамның шындықты қабылдауының кеңістіктік және уақытша формаларының өзгеруі айтылады. Бұл өз кезегінде әлемнің құндылық бейнесінің өзгеруіне әкеледі. Тарихи сабақтастықтан бас тарту - бұл "уақытты дараландырудың көрінісі", оның үзіндісі. Ақпараттық технологиялар мен электронды БАҚ-тың дамуы нәтижесінде кеңістік сезімі жойылады, кеңістіктің "кедергісі" жоғалады.
Айта кету керек, жоғарыда ұсынылған модельдердің әрқайсысын жаһанданудың толық тұжырымдамасы ретінде бөлек қарастыруға болмайды. Керісінше, модельдер осы күрделі процестің әртүрлі қырларын белгілі бір тұрғыдан бөліп көрсетуге көмектеседі, осылайша жаһандық тенденциялардың дамуына себеп болатын проблемалардың бүкіл кешенін толық елестетуге мүмкіндік береді. Егер мәдениеттің астарында "өмір салты" болса, кейбір теориялар мәдениетті жаһандану жағдайында қарастырады. Осы тұрғыдан алғанда, мәдениет жаһанданудың белгілі бір өлшемін білдіреді, өйткені мәдениет жеке адамның және жалпы қоғамның санасы мен өмір салтымен айналысады. Дәл осы жерде жаһандану тудырған өзгерістер айқын көрінеді. Бұл теориялар соңғы онжылдықтардағы адамзат қоғамдастығының өміріне айтарлықтай әсер ететін мәдени ортадағы әртүрлі көріністерді егжей-тегжейлі талдайды: этноцентризм, мәдени империализм, жаһандық процестердің нәтижесінде әлемді вестернизациялау және детериторизациялау. 80-жылдардың ортасында американдық ғалым Герберт Шиллер "жаһандық капиталистік мономәдениет" идеясын алға тартты, бұл әлемде белсенді түрде таралатын американдық капитализмнің идеологиялық платформасы. Халықаралық корпорациялардың саяси және экономикалық күші және олардың жаһандық байлығы, Шиллердің пікірінше, жаһандық мәдени шындықты анықтайтын, капиталистік өмір салтының құндылықтарын тарататын, осылайша жалпы әлемдік мәдениетті анықтайтын идеологиялық билік ретінде әрекет етеді. Әлемге ең үлкен әсер ететін американдық капитализм болғандықтан, жаһандық мәдениеттің таралуы жергілікті мәдениеттердің қарсылығын тудыратын "әлемнің батысталуы" деп аталады.
Жаһандану тудырған тағы бір маңызды мәселе - "детерриторизация","локалдылықты" жоғалту қаупі, жаһандық көші-қон ағындарының салдарынан жергілікті мінез-құлық парадигмаларын қалыптастыратын тамырлардан бөліну. Детерриторизация - бұл жердің соңы емес, өйткені адам, физикалық дене ретінде, әрқашан келу нүктесіне ие болады - яғни "локус", ол локализацияға негізделген, детерриторизация-бұл бүкіл әлемдік кеңістіктегі локализацияның өзгеруі. Мигранттар өздерінің этникалық тамырларынан алшақтап, қазіргі заманғы байланыс құралдарының (ұялы байланыс) арқасында этникалық Отанымен байланысын жоғалтпайды, үнемі ақпарат пен қаржы-қаражатпен алмасады, мегаполистердің жаһандық мәдениетінің ішінде жергілікті мәдениеттің дәнектерін қалыптастырады. Нәтижесінде "өзгермелі мәдениет" пайда болады. "Детерриторизация жаһандық процестерге дейінгі мәдениет пен локализация (location) арасында тығыз байланыстардың болуын болжайды". Детерриторизация-бұл мәдени тәжірибе белгілі бір жермен тығыз байланысты болған мәдени тәжірибе алдыңғы күйден кету; бірақ бұл "жақындық" (indigenousness) деп аталатын нәрсеге ешқандай қатысы жоқ. "Детериторизация-бұл жаһандық қазіргі заманғы мәдени тәжірибенің бағыттарын түсінудің ыңғайлы тәсілі, ол барлық тарихи мәдениеттерге тән өзгергіштік, ұтқырлық және интерактивтілік сияқты жалпы қасиеттерден ерекшеленеді. "Детерриторизация - әлеуметтік қазіргі заманға көшудің мәдени шарты".
Әлемдік мәдениет әртүрлі жергілікті мәдениеттердің өзара байланысының өсуі арқылы, сондай-ақ кез келген аумақта, соның ішінде субмәдениеттерде тамырсыз мәдениеттердің дамуы арқылы қалыптасады.
"Жаһандық мәдениеттің" гомогенизациялық әсері қарама-қарсы тенденциялардың күшеюін тудырады - жергілікті сәйкестікке деген қызығушылықтың өсуі: ұлттық мәдениеттер, этникалық және діни ерекшеліктер. Сондай-ақ жеке топтар мен қауымдастықтарға өздерінің ерекшеліктерін сақтауға мүмкіндік беретін басқа да сипаттамалар. Бұл жағдайда түпнұсқалық этникалық және діни факторлармен, дәстүрлі құндылықтармен ғана емес, сондай-ақ белсенді әлеуметтік қозғалыстармен де анықталады. Осылайша, өзін-өзі тану және өзін-өзі анықтау мәселесі жаһандық мәдениетке тән сипатқа ие болады. Жаһандық мәдениеттің барлық өнімдері өзін-өзі сәйкестендірудің нәтижесі болып табылады. Сәйкестендіру процестерінің күшеюі әр түрлі белгілері - этникалық, діни, әлеуметтік, саяси және т. б. бойынша жеке ғана емес, сонымен қатар топтық деңгейде де жүреді.
Еуразиялық мәдени тип. Осы типтегі негіздерге кіріспес бұрын, қазір танымал теорияны – С. Хантингтонның өркениеттер қақтығысы туралы ілімін қарастырыңыз. Осы ілімге сәйкес әртүрлі өркениеттердің шекаралас аудандары тұрақсыздық пен қақтығыстардың ықтимал ошақтары болып табылады. Қазақстан өзінің геокультуралық кеңістігі бойынша конфуцийлік және православиялық өркениеттер арасында орналасқан. Алайда, ТМД-ның кейбір мемлекеттерімен салыстырғанда Қазақстанда қоғамдық-саяси тұрақтылық пен келісім берік екені белгілі.
Мұны көптеген факторлармен түсіндіруге болады. Олардың арасында мәдени фактор маңызды рөл атқарады. Біздің ойымызша, қазіргі Қазақстан Республикасындағы ішкі жағдайды анықтайтын маңызды және ауқымды топқа Еуразиялық менталитет өкілдері жатады.
Қазақстандағы ресейлік ықпал республикада ірі славян тобының тұруымен (соңғы деректер бойынша республика халқының жалпы санының 35-40%) ғана емес, сонымен бірге қазақ халқының ұзақ уақыт Ресей бодандығында болуымен де байланысты. Бірнеше ғасырлар бойы қатар өмір сүруінің нәтижесінде қазақ халқының мәдени құрылымында кейбір өзгерістер болды. Бұл процесс бірінші кезекте тілге қатысты болды және орыс тілді қазақтардың (ұйғырлар, өзбектер, татарлар және т. б.) проблемасын туындатты. Егер белгілі елтанушы ғалым М.Тәтімовтің деректеріне сенсек, 1992 жылы қазақтардың 25% - ы өз отбасыларында ана тілінде сөйлемеген. Жекелеген қалаларда бұл пайыз тым жоғары: Алматыда – 85%, Қостанайда – 75%, Қарағандыда – 80%;
Салыстыратын болсақ, Қызылорда облысында халықтың жалпы санынан орыс тілді қазақтар 3,5%-ды, Атырауда – 4%-ды, Жамбылда - 6,5%-ды, Семейде - 12,5%-ды құрады.
Әрине, демографиялық және тілдік факторлар этникалық мәдениетке үлкен әсер етеді.
Алайда, бұл үлкен топты тілдің жоғалуына байланысты ұлттық мәдениет саласынан шығаруға болмайды. Мысалы, шотландтар мен ирландтар ағылшын тілінде сөйлей бастаса да, ұлттық менталитетін жоғалтқан жоқ. Сондай-ақ біздің республикамызда да орыс тілді қазақтар және басқа да бірқатар мұсылман халықтарының өкілдері ұлттық дәстүрлер мен әдет-ғұрыптардан және діни-мәдени саладан алыс кеткен жоқ. Сонымен қатар, мәселе нақты бөлігі мен пайыздық қатынасы туралы емес.
ХХ ғасырдың басындағы қазақ халқының мәдени жүйесінде үш қағидат бар екеніне көз жеткізуге болады. Оларға алғашқы дәстүрлі мәдениет, отарлық мәдениет және батыстық ықпал жатады. Еуразиялық мәдени тип дәстүрлі мәдениетті Батыс өркениетінің жетістіктерімен үйлестіре алды. Арнайы зерттеулер қазақтардың мәдени диалогқа бейімділігін көрсетеді. Бұл туралы Абай өз уақытында да жеткілікті айтқан.
Алайда "Дәстүршілді" тек прогрестің антиподы ретінде, ал "модернизацияланған тұлғаны" антипод ретінде қарастыру дұрыс болмас.
Еуразиялық мәдени тип Гегельдің сөзімен айтқанда, "жыртылған санаға" қатысты, ол Батыс пен Шығыстың арасында ауытқиды. Бұл дәстүрдің ежелгі үлгісін Ұлы Жібек жолының мәдениетінен көруге болады. Бірақ еуразиялық мәдениетті Батыс пен шығыс арасындағы буферлік аймақ ретінде қарастыру біржақтылықтың көрінісі болар еді. Өйткені бұл жерде біз екі үздік өркениеттің өзара қарым-қатынасының ғана емес, олардың бірігу моделінің қалыптасуының да куәсі болып отырмыз. Азияның дәл орталығында әлемдік адамзат мәдениеті үшін өте маңызды оқиға болды.
Қазақстан жағдайында еуразиялық-қазақ типіндегі және орыс тілді мәдениет өкілдері арасында ортақ белгілер көп. Әрине, соңғылардың менталитеті әрқашан православиелік дінге және Ресейдің қамқорлығына бағытталған. Бірақ Кеңес Одағын қаншалықты теріс бағаласа да, бір нәрсені мойындау керек. Халықтар достығы жалған ұранға айналған жоқ, қарапайым адамдардың психикалық қасиетіне айналды. Дәл осы себептен 1991 жылғы наурызда Қазақстан халқының көпшілігі Кеңес Одағын сақтап қалуға дауыс берді. Бұдан олар Қазақстанның тәуелсіздік алуына қарсы болды деген пікір туындамауы тиіс. Өзін Қазақстан Республикасының азаматтары ретінде сезінетін еуропалық ұлт өкілдері еуразиялық менталитетке ие бола отырып, республиканың бірқатар өркениетті елдерге айналу жолында жемісті қызмет атқара алады.
ХХ ғасыр адамзат тарихында өзінің ұлылығы мен әлеуметтік дағдарыстарымен, таңғажайып ғылыми-техникалық жетістіктерімен және жойқын соғыстарымен, жарқын болашаққа деген ұмтылысымен және термоядролық апат қаупімен ерекше орын алды. Егер ғасырдың бірінші жартысында адамзат бастан кешірген екі дүниежүзілік соғыс ақырзаман қорқынышын тудырса, онда оның соңына қарай ақыл мен мораль басым бола бастады. ХХ ғасырдың ең маңызды сабағы - "Біз бәріміз бір ортақ ғарыш кемесінің, яғни, жер деген планетаның жолаушыларымыз" деген түсінік. Мұны ұлы гуманист Антуан де Сент-Экзюпери айтады.
XXI ғасыр қарсаңында мәдениеттердің ұлы бірігуі, диалогы мен бірлігі басты трендке айналды. Біз шынымен де біртұтас адамзат мәдениеті саласына кіре бастаймыз. Саяси-идеологиялық сепаратизмнен "жалпыадамзаттық үйге" көшу басталды. Бұл проблема қазақ мәдениеті үшін де өте өзекті болып табылады. Ішкі сепаратизмнен (рулық-тайпалық, шалақазақтық, номенклатуралық және т.б.) арылу, әлемнің өркениетті елдерімен жақындасу, халықаралық қатынастар субъектісіне айналу қазақ мәдениетінің алдына жоғары талаптар қояды. Егемен Қазақстанда бұл мәдениет шешуші рөл атқарады, сонымен қатар субмәдениеттердің дамуы мен өзара келісімі үшін жауапты.
10 тамыз Абай күні ретінде аталып өтіп, мемлекеттік атаулы күндер тізіміне енгізілді. Ұлы ақынға деген жоғары құрмет – ұлттық руханият пен әдебиетті дамытудағы тарихи қадам, сөз өнеріне деген құрмет деп санаймыз.
Біз ақын әлемін тануға, оның "тұтас адам" туралы идеясын зерттеуге көңіл бөлдік, оның шығармашылығын еліміздің қарқынды дамуы үшін басшылыққа ала бастадық.
Француз ғалымдары Джокелин Перер мен Мариван Перер Абай идеяларының мағынасын талқылау үшін әлемді "адамзаттың ойшылы" деп танылған және Қазақстанның бренді болып табылатын бірегей философымызбен таныстыра бастады.
Мемлекет Басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың "Абай және ХХІ ғасырдағы Қазақстан" атты іргелі бағдарламалық мақаласы Ұлы даланың көрнекті ойшылы және ағартушысы Абай Құнанбаевтың мерейтойын мерекелеудің басталуы мен стандарттарын ғана емес, сонымен қатар Елбасының Қазақстандық бірегейлік негіздерін қалыптастыру және қоғамдық сананы жаңғырту жөніндегі бағытының логикалық жалғасы болды.
Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың "Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру" бағдарламалық мақаласында "біздің ұлттық салт-дәстүріміз, тіліміз бен музыкамыз, әдебиетіміз бен той салттарымыз, бір сөзбен айтқанда, ұлттық рухымыз мәңгі бізбен бірге болуы тиіс", сондай-ақ "Абайдың даналығы, Әуезовтің ғұламалығы, Жамбылдың жырлары, Құрманғазының сиқырлы әуезі, аруақтың Мәңгілік үні"деп нақты айтылған.
Елбасы жаңа тұрпатты жаңғыртудың бірінші шарты ретінде "өз мәдениетін, өзіндік ұлттық кодын сақтауды" айқындады. Сондай-ақ Елбасының "Ұлы даланың жеті қыры" атты келесі мақаласында қазіргі әдебиеттегі, музыкадағы, театрдағы және бейнелеу өнеріндегі ұлы ойшылдар, ақындар мен билеушілер бейнелерінің галереясын қалыптастыру туралы айтылады. Олардың арасында қазақ жерінің данышпан ұлы және жаһандық ауқымдағы тұлға Абай Құнанбаевқа ерекше орын берілген. Елбасы айтқандай: "Абай-қазақ халқының рухани қазынасына баға жетпес үлес қосқан ғалым ғана емес, сонымен қатар мемлекеттіліктің қалыптасу жолында шексіз қызмет еткен кемеңгер тұлға. Абай-әлемдік деңгейдегі ойшылдар арасынан шыққан ғажайып тұлға".
Шынында да, Абай Құнанбаевтың данышпандығының ауқымы шексіз, ол философ, ақын, ағартушы, жаңа ұлттық әдебиеттің негізін қалаушы, тамаша аудармашы, композитор, патриот, ағартылған ислам негізінде еуропалық және орыс мәдениетімен жақындасу рухында мәдениеттің реформаторы ретінде біздің тарихымызда жарқын із қалдырды. Әр халықтың бүкіл әлемге оның мәдениетін, дүниетанымы мен философиясын білдіретін танымал тұлғалардың алтын қоры бар. Олардың арқасында ұлттық өнердің жауһарлары пайда болып, ғылым мен техникада жаңалықтар ашылуда. Ұлылардың есімдері - оларды өсірген халық пен жердің бет-бейнесі. Абайдың арқасында бүкіл әлем Қазақстан туралы терең мәдениеті бар ел ретінде айта бастады. Шетелдіктер Қазақстанды Абайдың есімімен тануда. Баға жетпес мұраның жаңа қырларын ашып отырмыз, біз, қазақстандықтар, жаңа шынайылық жағдайында өсиеттер мен қара сөздердің өзектілігі мен қажеттілігін сезіне аламыз. Біз тағы бір мәрте Абайдың заман мен уақыттан тыс екендігіне көз жеткіземіз.
Ұлы философ қайтыс болғаннан бері 100 жылдан астам уақыт өтті, бірақ оның ойлары қазіргі әлемде де өзекті. Абайдың шығармашылық мұрасын идеологиялық тұрғыдан қайта қарастырып, оның өлмес шығармаларын оқитын кез келді. Президентіміз Қасым-Жомарт Тоқаев: "Абайды тану-өзін-өзі тану. Өзін-өзі білу үздіксіз даму мен білім, сонымен қатар даналық береді. Бұл зияткерлік ұлттың рецепті. Осыған байланысты Абайдың сөздері ұрпақтардың бағдарына айналуы керек екені анық".
Ұлы Абай данышпан сияқты өз заманынан озды. Қазіргі қазақ тілінің жаратушысы және өз жерінің патриоты, ол ғасырлар бойы әдебиеттің, мәдениеттің, тілдің даму векторын қалыптастырды. Сондай-ақ, ол тек бағытты көрсетіп қана қоймай, дамуға қуатты серпін берді.

Әдебиет:


1. Ғабитов Т. Х. Культурология / / оқулық / / Алматы 2006
2. Жукотская З. Р. Ковалева Л. Е. Глобализация и ее влияние на культурные процессы// Успехи современного естествознания. – 2011. – № 1
3. https://www.kazpravda.kz/articles/view/nasledie-abaya--duhovnii-oplot-edinstva

Достарыңызбен бөлісу:




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет