2-аралық
бақылау сұрақтары
4.
Құндылықтар ұғымы. Құндылықтарды жіктеу.
"Құндылық" ұғымы ғылыми дереккөздерде философия, əлеуметтану, психология
ғылымдарындағы негізгі құбылыстардың бірі болып табылады. Құндылық - бұл қандай
да бір нəрсенің мəнділігі, маңыздылығы, қымбаттығы. Ол қашанда объективті
болмысты жəне субъективті бағалауды білдіреді. Философияда аталған ұғым қоршаған
дүниедегі объектілердің əлеуметтік ерекшеліктерін, олардың адам жəне қоғам үшін
қоғамдық өмір мен табиғаттағы құбылыстардың дұрыс немесе бұрыс мəнін түсіндіру
үшін қолданылады. "Құндылық" философиялық белгілі бір болмыс құбылыстарының
адами, əлеуметтік жəне мəдени мағынасын көрсету үшін кеңінен қолданылатын
термин. Кəсіби философияда құндылықтар туралы ілім аксиология деп аталады жəне
өз бастауын ежелгі гректерден алады. Құндылық табиғатын философиялық тұрғыдан
зерттейтін аксиология ілімі ХІХ ғ.аяғы мен ХХ ғ.басында философияның жалпы
"құндылық мəселесіне" қатысты кейбір күрделі мəселелерін шешуге тырысқан əрекет
ретінде дүниеге келді жəне солай бағаланды деп айтуға болады. Ал философиялық
лексикада "құндылық" түсінігі 60-жылдары енгізілген. ХІХ ғасырда өмір сүрген неміс
философы Р.Г.Лотце "Практикалық философияның негіздері" атты еңбегінде
"құндылық" түсінігін субъектінің "маңыздылығы" ретінде алғаш қарастырғандардың бірі
болды. Дей тұрғанмен оған дейін И.Кант өз еңбегінде: "Құндылық - ерік-жігерге
бағытталған талап, адамның алдында тұрған мақсаты мен тұлғаға əр түрлі
факторлардың маңыздылығы",-деп қарастырған. Жалпы құндылық термині еуропалық
рационалдық философия мен христиандық моральдың іргелі ұғымдарын теріске
шығарған ХІХ ғасырдағы неміс философы Ф.Ницшенің атақты "Билікке деген ерік" атты
трактатында құндылықтарды қайта бағалау қажеттігін афористік тұрғыда негіздегеннен
кейін кеңінен қолданысқа түсті. Осылайша ол батыс еуропалық философияның негізгі
тақырыптарының біріне айналып, танымның барлық салаларында пайдаланыла
бастады деп айтуға болады. Құндылықтардың көптеген жүйесі мен жіктеу түрлері бар.
Əрбір тарихи нақты құрылым өзіне тəн құндылықтар жиынтығымен ерекшеленеді.
Осыған сəйкес олардың мəн-мазмұны, ауқымы, өзгешелігі əрқилы болып келеді.
Қорыта айтқанда, құндылықтар тарихи дамып, заман талабына сай өзгеріп отырады.
Құндылықтың басты белгісі оның бойында адамға игі ықпал ететін қасиеттердің
болуымен сипатталады.
8.
Бостандық пен жауапкершілік (Ж. П. Сартр).
Сартр - ең ірі француз философы жəне жазушысы - ХХ ғасыр тарихында терең із
қалдырды. Сартр қойған жəне шешкен мəселелер біздің заманымызда өзектілігін
жоғалтқан жоқ. Осы мəселелердің ішінен біз тек француз ойшылы баса назар аударған
бостандық пен таңдау мəселесін аламыз. Сартр бостандыққа дерексіз талдау жасаған
жоқ. Ол еркіндікті əлеуметтік шындық контексінде қарастырды, ол оны қатты сынап,
абсурд деп санады. Сартрдың ойынша, ер адам бостандыққа ие, оның іс-əрекеті
ешнəрсе арқылы анықталмайды. Өзін өзі жаратады. «Біз, - деп жазады Сартр, - біз
еркін боламыз, ал біздің бостандық, мүмкін, біз жалғыз бас тарта алмаймыз». Еркіндік -
сана болу тəсілі, сондықтан сана еркіндіктің санасы болуы керек. Əр адам санамен
дараланғандықтан, еркіндік - адам болмысының əмбебап онтологиялық қасиеті.
Сондықтан, Сартраның терең сенімі бойынша, адам еркін де, еркін де бола алмайды -
ол еркін де, еркін де бола алмайды.Еркіндік адамның онтологиялық сипаты