Әдептің сипаты мен мәНІ



бет1/6
Дата21.09.2023
өлшемі139,5 Kb.
#109370
  1   2   3   4   5   6

1-дәріс

ӘДЕПТІҢ СИПАТЫ МЕН МӘНІ


Бизнес белгілі бір моральдық міндеттемелер шеңберінде әрекет етуге және оның іс-әрекетіне мүдделері әсер ететін қоғам мен топтардың барлық ақылға қонымды талаптарын орындауға міндетті деп санауға болады ма? Ірі коммерциялық ұйымның мінез-құлқы сот төрелігі қағидаттарына негізделуі мүмкін бе? Кәсіпорын қызметкерлерін есірткі тұтынуға міндетті тестілеуге жіберу қаншалықты жауыздық? Кәсіпкерлік ұйымдардың қоршаған ортаны қорғауға және сақтауға моральдық міндеттемесі бар ма және олардың мазмұны қандай? Бұл этиканың бизнестегі рөлі туралы пікірталастың негізінде жатқан бірнеше сұрақ.


Адамгершілік және әдеп


Қазіргі әлеуметтік философия адамгершілікті (латын мос морелерінен – әдет-ғұрып, әдет-ғұрып, демек мораль – дұрыс, моральдық) маңызды әлеуметтік институттардың бірі және адамдардың қызметі мен мінез-құлқын нормативтік реттеудің негізгі тәсілдері ретінде қарастырады. Сонымен бірге адамгершілік әлеуметтік сананың ерекше формасы және әлеуметтік қатынастардың (моральдық қатынастардың) бір түрі болып табылады, сондай-ақ этиканы арнайы зерттеу субъектісі ретінде де әрекет етеді. Кез келген қоғамда көптеген адамдардың іс-әрекеті жалпы бұқаралық белсенділікке үйлестірілуге және олардың барлық алуан түрлілігімен белгілі бір жалпы әлеуметтік заңдарға бағынуға тиіс. Мұндай үйлестіру функциясы нормативтік реттеудің басқа түрлерімен (мысалы, құқық, әдет-ғұрып, салт-дәстүр, ұйымдастырушылық жарғылар, әкімшілік ережелер және т.б.) адамгершілікпен орындалады, олармен тығыз және тығыз тоғысады және сонымен бірге олардан едәуір ерекшеленеді. Мораль бастапқыда бөлінбеген нормативтік реттеуден кейінгі тайпалық қоғамдағы қатынастардың ерекше саласына бөлініп, тапқа дейінгі және таптық қоғамда қалыптасу мен дамудың ұзақ тарихынан өтті.


Адамгершілік адамдардың әлеуметтік өмірінің барлық салаларындағы мінез-құлқы мен қызметіне реттеушілік әсерін жүзеге асырады – кәсіби қызмет пен күнделікті өмірде, саясат пен ғылымда, отбасында, жеке, топішілік және топаралық, халықаралық қатынастарда. Осы бағыттардың әрқайсысында адамға қойылатын ерекше талаптарға қарағанда, адамгершілік принциптері әлеуметтік әмбебап мәнге ие және тұлғааралық қатынастар мәдениетін құрайтын және адамзат дамуының сан ғасырлық тәжірибесіне сақтауға берілетін жалпы және негізді бекіте отырып, барлық адамдарға қолданылады.
Сөйтіп, «мораль» термині моральдық мінез-құлық принциптерінің немесе ережелерінің жиынтығына сілтеме жасау үшін қолданылады және бұл бұл термин корпорациялар мен кәсіби бірлестіктер қабылдаған арнайы кодекстерде бекітілген кәсіби мінез-құлық ережелеріне қарағанда өзінің ауқымы жағынан әлдеқайда кең екенін білдіреді.
Мораль - мәдени қауымдастық мүшелері мойындайтын және бөлісетін стандарттар жүйесінен тұратын әлеуметтік институт. Бұл түсінікте адамгершілік жақсылық пен жамандық туралы құндылық пайымдауларының үлгілерінде бейнеленеді. Өз кезегінде бұл заңдылықтар басқа дәстүр түрлерімен, ережелермен және т.б. бірігіп, мәдени-институционалдық негіздерде ұрпақтан ұрпаққа беріледі. Мораль, демек, жеке тұлғаның мінез-құлық қағидаларының жиынтығы ретінде объективті мәртебеге ие. Қоғам мен ана тілінің саяси құрылымына ұқсас адамгершілік оны жеке адам қабылдағанға немесе қабылдамай тастағанға дейін бар. Адам өз ережелерін жасамайды, ал адамгершілік таза жеке мінез-құлық кодексі бола алмайды.
«Адамгершілік» ұғымының барлық үлкен маңызы үшін оны іскерлік этика теориясы шеңберінде қарастырылатын адамгершілік рефлексияның әр түрлі түрлерін сипаттау үшін пайдалануға болмайды. Сонымен қатар, оған қарағанда, бұл рөлді «моральдық философия», «этика теориясы» немесе «этика» сияқты ұғымдар ойдағыдай орындайды.Дәл осылар дұрыс деп танылған іс-әрекеттердің сипаты мен негізділігін ашады, олардың артында мәнін нақтылауға, дәлелдердің нақтылығы мен дәлдігін мораль саласын құрайтын көптеген құбылыстардың ерекшеліктеріне жеткізуге талпыныс бар. V
Кейбіреулері өз мәдениетімен өздеріне салған адамгершілікті түсіне отырып өмірден өтеді; Басқалары қоғамдық моральдың қарапайым ұсынылуына қанағаттанбайды, көптеген күрделі сұрақтарға жауап табуға тырысады. Қоғамға тыйым салынған нәрсе зұлымдық па? Қоғамда қабылданған құндылықтар шындыққа жанаспайды ма? Адамгершіліктің мағынасы қандай? Қоғамның моральдық алғышарттары біртұтас дәйекті тұтастықты қалыптастыра ма? Егер біздің наным-сенімдеріміз бен мінез-құлқымыздың арасында қақтығыс болса, оны қалай шешу керек? Қандай қоғамда мінез-құлық ережелері әлі әзірленбеген моральдық проблемамен бетпе-бет келгенде адамдар не істеуі керек?
Моральдық ғалымдар моральдық наным-сенімдер мен олардың әлеуметтік көріністерін жүйелеуге әрекет жасайды, осылайша жүйеге уәжді ережелер мен ұғымдар жиынтығы кіреді. Кейде мұндай міндет адамгершілік аргументтер жүйесін қайта қарау және бар идеяларды өзгерту арқылы дәстүрлі моральдық нормаларды өзгертуді талап етеді. Ол былай деп тұжырымдауға болады: адамгершілік — адамның әлеуметтік мінез-құлық нормаларын сақтау үшін не істеуі керек, ал этика әлеуметтік ортада бар «үшін» немесе «қарсы» моральдық нормаларды философиялық дәлелдермен зерттеумен айналысады.
Мұның апотезасы, әдетте, мызғымастықты, адам құқықтарын, шыншылдықты, әділ таратуды, қайырымдылықты, т.б. құрметтеу сияқты мұқият тұжырымдалған және терең талданатын қағидаттардың көмегімен нормалар жүйесінің, нақты моральдық ұстанымның негіздемесі болып табылады.
Моральдық принциптердің көпшілігі, әдетте, қоғамдық моральда өз бейнелерін тауып үлгерді, бірақ көбіне бұлыңғыр және бұлыңғыр түрде. Бұған мысал ретінде әділеттілік принципі табылады. Жалпы іскерлік және іскерлік өмір проблемаларын көрсететін журналдарда жеке және заңды тұлғаларға салық салудың қолданыстағы жүйесінің әділдігін талдауға және корпоративтік басшыларға төленетін ақшалай сыйақыға арналған мақалалар жиі кездеседі. Дегенмен, белгіленген тәртіптің әділеттілігі мен заңдылығына терең талдау жасау іс жүзінде еш жерден табылмайды. Мұндай мәселелерді шешу интуитивті деңгейде жүреді, онда адамгершілік ұстанымның дұрыстығы рационалды дәлелсіз қабылданады. Дегенмен, ата-аналардан мұраға қалған интуитивті наным-сенімдерден басқа ештеңені адамгершілік принциптерді қорғауға жеткізе алмау дегеніміз неліктен адамдардың осы немесе сол моральдық мәселеге деген көзқарасын неліктен қорғай алмайтынын түсіндіреді. Сонымен бірге адамгершіліктің не екенін түсінудің көптеген тәсілдері бар қоғамда мұндай қажеттілік сөзсіз деп сенімді айтуға болады.
Этика (этика философиясы, адамгершілік философия) — әлеуметтік моральды зерттейтін ғылыми пән. Практика көптеген оқушылардың бұл ғылыми пәнді мектептің соңғы сыныптарына немесе институттың бастапқы курстарына дейін кездестірмейтінін көрсетеді. Сонымен бірге адамгершілік нормаларымен танысу адамның ерте жастан әлеуметтену процесінің ажырамас бөлігі болып табылады. Бұл процестің алғашқы кезеңінде бала адамгершілік ережелерін сақтық, ортақ мағына ережелерінен ажыратуды үйренуге тиіс болады. Міндет өте қиын болуы мүмкін, себебі ережелерді балалар бір мезгілде үйренеді, ал мұғалімдер адамгершілік пен сақтық ұғымдарын ажыратпайды.
Мысалы, ерте жаста әркім не істей алатыны және жасай алмайтыны туралы нұсқауларды үнемі тыңдап отырады. Бұл «до-до» және «до-до» дегендердің көпшілігі өзін-өзі қызықтырады, сөйтіп ортақ мағынадағы талаптар болып табылады. Сонымен бірге адамдар адамгершілік сипаттағы мінез-құлықтың міндетті ережелерін үйренеді. Ата-аналар, ұстаздар, тәлімгерлер белгілі бір істерді дұрыс жасамағандықтан жасауға болмайды, ал басқаларын дұрыс болғандықтан жасау керек дейді. Бұл моральдық ережелер басқа адамдардың мүдделерін қозғайтын мінез-құлықты реттеуге бағытталған. Адамдар жасы ұлғайған сайын басқалардың мүдделерін ескеріп, сол арқылы әлеуметтік стандарттарға сай болуды үйренеді.
Іскерлік өмірді бақылаудан жиі кездесетін алшақтықтардың бірі этика мен өзін-өзі қызықтыру, әсіресе моральдық мінез-құлық тиімді болғанда сәйкес болуы мүмкін. Мұндай жағдай белгілі бір дәрежеде шаруашылық жүргізуші субъектінің мінез-құлқын бағалауды қиындатады. Ортақ мағына мен адамгершілік талаптарының үйлесімінің көрінісі ретінде американдық іскерлік тәжірибеде орын алған жағдайды келтіруге болады. Әңгіме «Procter & Gamble» компаниясының атқарушы директорларының осы бренд тампондарын қолдану мен уытты соққы синдромы жағдайларының арасында байланыс табылған кезде, «Retry tampons» компаниясын нарықтан шығару туралы шешімі туралы болып отыр. Компания шамамен $75 млн жұмсады. және проблеманы шешу үшін 20 жыл зерттеулер жүргізу. Алғашқы кезде, зерттеулер нәтижелері тампондарда қолданылатын материалдар бактериялардың өсуіне себеп болмағанын көрсеткенде, компания басшылығы брендтің құрметіне күресуге және оны ақылға сыймайтын шенеуніктерден негізсіз тұжырымдардан қорғауға дайын екенін жариялады. Дегенмен, Кейіннен Procter & Gamble бұл тампондарды тоқтатты, ішінара қоғамның көз алдында өнімнің теріс бейнеленуі салдарынан, ішінара компания терапевттерінің, микробиологтары мен эпидемиологтарының Ауруларды бақылау орталығының есебінің қорытындыларын теріске шығаруға қабілетсіздігінен, оларды қолданғаннан кейін уытты шок синдромының басталуының статистикалық үлгісін көрсетті. Бұдан басқа, компания өзінің ғылыми-зерттеу нысандарын уытты шок синдромын зерттеу үшін Ауруларды бақылау орталығына бірден қолжетімді етті және осы ауру бойынша ауқымды білім беру бағдарламасын қаржыландыруға және жүргізуге, сондай-ақ әйелдерді жоғарыда аталған тампондарды пайдалануды тоқтатуға шақыратын үндеу таратуға келісті.
Бұл мысал компанияның басшылығы рентабельділік пен дамуды жоғары деңгейде ұстап тұру қабілетін үнемі көрсете отырып және оларды өздерінің бірқатар міндеттеріне бірінші орынға қоя отырып, көзқарастардың жеткілікті кеңдігіне ие болуы және өз пайдасы үшін қоғамның және мүдделері қоғамның іс-әрекетіне әсер ететін топтардың барлық ақылға қонымды талаптарын сақтауы тиіс екенін көрсетеді. Пайда мен даму қызметкерлерге, тікелей клиенттерге, тұтынушыларға және қоғамға әділ қараумен қатар жүреді. Бұл жағдайда адамгершілік пен сақтық тоғысады, бәлкім, ортақ мағынаға үндеу кейбіреулерді сендіріп, адамгершілікке үндеу іскерлік қатынастардың басқа қатысушыларын сендіреді.
Көбіне мораль және ортақ мағына тілдерінің мұндай қоспасы онша маңызды емес. Іскерлік айналым адамдары қызмет әдет-ғұрпының ортақ мағынадағы ойлармен немесе адамгершілік талаптарымен анықталатынына қамқорлық жасамайды. Философтар үшін бұл екі түрлі мотивтердің арасындағы айырмашылық аса маңызды, себебі ақылға қонымды мінез-құлық моральдық тұрғыдан бір мезгілде тиімсіз болуы мүмкін. Тарих бұрыннан қолайлы деп саналған немесе бизнес ортада ең болмағанда толеранттылық танытқан мінез-құлық кейіннен жауыздық деп айыпталған мысалдармен толығады, мысалы, зиянды қалдықтарды ауа мен суға шығару, зауыттарды тек пайданы арттыру мақсатында көшіру, қуатты тайкондарды қуанту үшін мемлекеттік саясаттағы елеулі өзгерістер.
Бизнестің әлеуметтік ортада бар болуына байланысты бизнесмендер өз іс-әрекеттерінің адамгершілік дәрежесін ортақ мағына емес, адамгершілік тұрғысынан бағалауы тиіс. Адамгершілік әрекет ету бизнестің өз мүддесіне сай келеді, өйткені осылайша ортақ мағына этикалық мінез-құлықтың уәжі мен негіздемесі ретінде қарастырылады.




Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5   6




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет