Филологическая 1 ÏÌÓ ÕÀÁÀÐØÛÑÛ ÂÅÑÒÍÈÊ ÏÃÓ филологическая серия



Pdf көрінісі
бет1/24
Дата18.03.2017
өлшемі1,65 Mb.
#10000
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   24

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ
1
ÏÌÓ 
ÕÀÁÀÐØÛÑÛ 
ÂÅÑÒÍÈÊ ÏÃÓ
филологическая серия
4
2010
С. Торайѓыров атындаѓы Павлодар мемлекеттік
университетініњ ѓылыми журналы
Научный журнал Павлодарского государственного
университета им. С. Торайгырова
1997 жылы ќ±рылѓан
Основан в 1997 г.

Вестник ПГУ №4, 2010
2
За достоверность материалов и рекламы ответственность несут авторы и рекламодатели.
Мнение авторов публикаций не всегда совпадает с мнением редакции.
Редакция оставляет за собой право на отклонение материалов.
Рукописи и дискеты не возвращаются.
При использовании материалов журнала ссылка на «Вестник ПГУ» обязательна.
© ПГУ им. С. Торайгырова
Научный журнал Павлодарского государственного университета  
им. С. Торайгырова
СВИДЕТЕЛЬСТВО
о постановке на учет средства массовой информации
№ 4533-Ж
выдано Министерством культуры, информации и общественного согласия
Республики Казахстан
31 декабря 2003 года
Арын Е.М., д.э.н., профессор (главный редактор)
Сарбалаев Ж.Т., к.ф.н., доцент (зам. гл. редактора);
Демесинова Г.Х., к.ф.н., доцент (отв. секретарь);
редакционная коллегия:
Еспенбетов А.С., д.ф.н., профессор;
Жусип К.П., д.ф.н., профессор;
Кенжебалина Г.Н., к.ф.н., доцент;
Нургалиев Р.Н., д.ф.н., профессор;
Хасанулы Б., д.ф.н., профессор;
Айтжанова Д.Н. (тех.редактор).

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ
3
МаЗМҰНЫ
С.Ш. Айтуғанова
Қазақ лирикалық прозасының қалыптасу және даму арналары ..................................9
А.С. Ақтанова
Шәкәрімнің оқиғалы өлеңдеріндегі .............................................................................15
Г.М. Акумбаева
Септік жалғауларының адвербиалдануы .....................................................................21
М.Б. Аманжолова
Лакуна бойындағы уәжділік қызмет ............................................................................31
Т. Ахатов
Қазақ лирикасындағы сюжет мәселесі (Абай, Мәшһүр - Жүсіп, 
Шәкәрім өлеңдері бойынша) .........................................................................................37
Е.Б. Ахметов
Ассоциативтік  зерттеу әдісінің тарихи  қалыптасуына .............................................42
Ғ. Әнес
Мәтінтанудағы деривациялық бағыт ...........................................................................48
Г.А. Жұмабекова
Қасым Аманжоловтың табиғат лирикасындағы шеберлігі  
және лирикалық қаһарман .............................................................................................51
T.В. Зенкова, Э.Б. Заданова
«Яппи» концептінің ассоциациялық өрісі ...................................................................59
А.Ф. Зейнулина
Кәсіби қазақ тілін оқытудағы ақпараттық білім жүйесі. ...........................................65
Ж.Б. Ибраева, Н.В. Васильева
Қазiргi шетел рецепциясындағы қазақ әдебиетi .........................................................73
Н.У. Исина
Қазақ тарихи прозасындағы  хабарлау формалары (С. Санбаев,  
А. Алимжанов, А. Кекильбаев повестерінің негізінде). .............................................77
К.Т. Қабатаева
«Қазақ» газеті және термин мәселесі ...........................................................................86
М.И. Кадеева
Әдіснамалық және лингвистика негізінде риторикалық 
нормаларын сипаттау ....................................................................................................92
Б.М. Қадырова
Қазіргі  ғылыми  парадигмадағы тілдік тұлға .............................................................99
М. Қанабекова
Тарихи мәтіндердегі стильтүзуші элементтер  ..........................................................104
Ж.Қ. Кішкенбаева
Адам психологиясын ашудағы қазақ психологиялық  
драмаларындағы ұмытылыстар ..................................................................................110
Қ.С. Мұқышева
Қазақ тілдік бейнесіндегі «Дала» концептісінің лингвомәдени ерекшелігі ...........115

Вестник ПГУ №4, 2010
4
Қ.С. Мұқышева
«Дала» концепті семиотизациясының кезеңі, деңгейі, тұлғалары және концептінің 
тілдегі вербалдануы .....................................................................................................121
Ж.К. Нұрманова
Ғылым «жолындағы» компаративтік кинематограф пен қазақ 
әдебиетінің байланылуы .............................................................................................126
Ж.Т. Сарбалаев
Сын есімдік аффикстердің адвербиалдануы .............................................................134
А.Б. Сейсекенова
«...Жарға ғашық болғаныма таңданатын түк те жоқ» ..............................................146
Б.М. Сүйерқұл
Тарихи поэтикалық мәтіннің семиотикалық макроқұрылымы  
(Хорезми «Мұхаббатнамесінің» материалы бойынша) ............................................154
Н.Ж. Тұралина
Несіпбек Айтұлының ақындық шеберлігі  ................................................................159
А.Қ. Тұрышев
Этномәдени құндылықтар  ..........................................................................................166
Г.С. Имангалиева
Спорт репортаждарының кейбір лексикалық ерекшеліктері ...................................187
Б. Бабаев
Әзірбайжан сатириктерінің шығармашылығындағы сюжет және 
тип мәселесі  .................................................................................................................191
В.А. Видадова
Чингиз Гусейновтің «Төңкерілген құмырадағы судың төгілуіне жол бермеу» 
романындағы діни құндылықтардың көркемдік талдауы ........................................197
В.С. Гасанова 
Латын тіліндегі заңға қатысты нақыл сөздер мен мақал-мәтелдердің Әзірбайжан 
тіліне аударылу ерекшеліктері ....................................................................................204
Л.Э. Мирзоева
Шығыс және батыс фольклорлық сюжеттерінің кейбір ерекшеліктерінің 
семантикалық сәйкестігі .............................................................................................209
В.К. Рзали
Орыс прозасындағы «Жаңа ізденістер туралы» ........................................................215
Біздің авторлар .............................................................................................................220
Авторлар үшін ереже ...................................................................................................222

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ
5
соДерЖаНие
С.Ш. Айтуганова 
Источники становления и развития казахской лирической прозы. ..............................9
А.С. Актанова
Драматический конфликт в сюжетных стихотворениях Шакарима .........................15
Г.М. Акумбаева
Адвербиализация падежных окончаний ......................................................................21
М.Б. Аманжолова
Природа лакун с точки зрения мотивированности и концептуальности ...................31
Т. Ахатов
Проблема казахских лирических сюжетов (на примере стихотворений 
Абая, Машхур - Жусипа и Шакарима) .........................................................................37
Е.Б. Ахметов
К истории развития метода  ассоциативного исследования.......................................42
Г. Анес
Деривационное направление в изучении текста ...........................................................48
Г.А. Жумабекова
Лирический герой и мастерство Касыма Аманжолова  
в пейзажной лирике ........................................................................................................51
T.В. Зенкова, Э.Б. Заданова
Ассоциативное поле концепта «Яппи».. .......................................................................59
А.Ф. Зейнулина
Система информационных знаний по профессиональному  
казахскому языку ...........................................................................................................65
Ж.Б. Ибраева, Н.В. Васильева
Казахская литература в современной зарубежной рецепции .....................................73
Н.У. Исина
Повествовательные формы в казахской исторической прозе (на материале повестей 
С. Санбаева, А. Алимжанова, А.Кекильбаева) ...........................................................77
К.Т. Кабатаева
Газета «Казах» и проблема термина .............................................................................86
М.И. Кадеева
Методологические и лингвистические основы описания  
риторической нормы ......................................................................................................92
Б.М. Кадырова
Языковая личность  в современной научной парадигме. ............................................99
М. Канабекова
Стилеобразующие элементы в художественно-исторических текстах  ....................104
Ж.К. Кишкенбаева
Принципы раскрытия характера человека в казахской  
психологической драме ...............................................................................................110
К.С. Мукушева
Лингвокультурная специфика концепта «Степь» в языковой  
картине мира казахов ...................................................................................................115

Вестник ПГУ №4, 2010
6
К.С. Мукушева
Этапы, уровни, семиотизации и языковой вербализации  
концепта «Степь» .........................................................................................................121
Ж.К. Нурманова
Сопряжение казахской литературы и кинематографа в научном  
«поле» компаративистики ...........................................................................................126
Ж.Т. Сарбалаев
Адвербиализация аффиксов имени прилагательного 
в казахском языке.........................................................................................................134
А.Б. Сейсекенова
«...Нет любви – нет создателя»....................................................................................146
Б.М. Суйеркул
Семиотическая макроструктура историко-поэтического текста .............................154
Н.Ж. Туралина
Поэтическое мастерство Несипбека Айтулы  ............................................................159
А.К. Трушев
Этнокультурные наследия  ..........................................................................................166
Г.С. Иманғалиева
Некоторые характерные черты лексического пласта спортивных репортажей .....187
Б. Бабаев
Проблема сюжета и типов в творчестве азербайджанских сатириков....................191
В.А. Видадова
Художественная интерпретация религиозных ценностей в романе Чингиза 
Гусейнова «Не дать воде пролиться из опрокинутого кувшина» ............................197
В.С. Гасанова
Особенности перевода латинских юридических афоризмов, поговорок и пословиц 
на азербайджанский язык ............................................................................................204
Л.Э. Мирзоева
К проблеме семантической идентичности некоторых особенностей фольклорных 
сюжетов востока и запада ............................................................................................209
В.К. Рзали
О «Времени великих экспериментов» в русской  прозе ............................................215
Наши авторы .................................................................................................................220
Правила для авторов ....................................................................................................222

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ
7
CONTENT
S.Sh. Aytuganova 
The sourсes of Kazakh lyrical prose development ............................................................9
A.S. Aktanova
Dramatic conflict in the plot of Shakarim’s poems .........................................................15
G.M. Аkuмbayеvа
Making dedensions adverbiol ..........................................................................................21
M.B. Amanzholova
Motivational function of lacuna .......................................................................................31
Т. Аhаtоv
The problem of plot in the Kazakh lyrics ........................................................................37
Y.B. Ahmetov
To the history of associative investigation  method .........................................................42
G. Anes
The derivational aspect of the text interpretation ............................................................48
G.A. Zhumabekova
Lyric character and skill of  Kasym Amanzholov in scenery lyrics ................................51
T.V. Zenkova, E.B. Zadanova
Associative field of the concept “Yuppie” .......................................................................59
A.F. Zeinulina 
The system of the professional Kazakh language informational knowledge ..................65
Zh.B. Ibraeva , N.V. Vassilyeva 
The Kazakh Literature in modern foreign reception ........................................................73
N.U. Isina
Declarative forms in Kazakh historical prose (based on the material of the novels written 
by Kazakh writers. S.Sanbayev, A. Alimzhanov, A. Kekilbayev). ..................................77
К.Т. Kаbаtаеvа
The newspaper «Kazakh» and the problem of terminology ............................................86
М.I. Kаdееvа
The methedological and linguistic fundamentals of the rhetorical norm description ......92
B.M. Kadyrova
A personality in a contemporary   scientific paradigm ....................................................99
M. Kanabekova 
ТStyle formation components in belles-lettres and historical texts  ..............................104
Zh.K. Kishkenbayeva 
The principles of character drawing in Kazakh psychological drama ...........................110
K.S. Mukusheva
Linguocultural specificsy of the concept   “Steppe” in the language pickture  
of the world of  kazakh people .......................................................................................115
K.S. Mukusheva
The stages and levels of semiotion and language verbalization  
of the co ncept “Steppe” ................................................................................................121

Вестник ПГУ №4, 2010
8
Zh.К. Nurmanova
The connection of the Kazakh literature and cinema in the comparative 
scientific area  «поле» компаративистики ...................................................................126
Zh.T. Sarbalayev 
Adjective affixes adverbializing in the kazakh language...............................................134
A.B. Seisekenova 
«...No love – no  creator» ...............................................................................................146
B.M. Suerkul
Historical poetic text’s semiotic makrostructure ...........................................................154
N.Zh. Тuralina
Nesipbek Aitulys poetic  mastershipі  ...........................................................................159
A.K.Trushev
Ethnocultural heritages  .................................................................................................166
G.S. Imangalieva
Some features of the lexical stratum in the sports coverage. .........................................187
B. Babaev 
The Problem of Plot and Types in Works of Azerbaijan Satiric Writers .......................191
V.A. Vidadova
Artistic Interpretation of Religious Values in Novel Written by Chingiz Guseinov 
“Let Water Not Pour From the Inverted Jug” ................................................................197
V.S. Khasanova
The Characteristic features of translation of Latin judiciary proverbs, sayings, aforizms 
into Azerbaijan language ...............................................................................................204
L.E. Mirzoeva
About Semantic Identity  of Some Features of  Folk Plots in the East and in the West 209
V.K. Rzali
About “The Time of Great Experiments” in the Russian  Proze ...................................215
Our authors .....................................................................................................................220
Rules for authors ............................................................................................................222

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ
9
ӘОЖ 827.512.122
ҚАЗАҚ ЛИРИКАЛЫҚ ПРОЗАСЫНЫҢ ҚАЛЫПТАСУ 
ЖӘНЕ ДАМУ АРНАЛАРЫ
С.Ш. Айтуғанова
Л.Н. Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті
Жалпы қазақ әдебиетіндегі лиризм үлгілері қай кезеңнен  басталады 
деген сұраққа жауапты ертерек кезден бастаған дұрыс деп ойлаймыз. Кейбір 
әдебиеттанушы  ғалымдар  лирикалық  проза  ның  бастау  арналары  сонау 
ауыз  әдебиетінде  жатқандығын  да  сөз  қылып  кетеді.  Біз  де  лирикалық 
прозаның ХХ ғасыр басынан, Бейімбеттің шығармаларынан басталды деген 
қалыптасқан пікірді құптай отырып, ал лиризм үлгілерінің әлдеқайда ертерек 
кезеңнен бастау алған деген ойды айтқымыз келеді. Себебі лиризм элементтері 
кездеспейтін  шығарма  болмайды  десек  те  болады.  Өйткені  кез  келген 
шығармада  белгілі  бір  дәрежеде  баяндаушының,  әңгімелеушінің  өзіндік 
«мені», яғни көзқарасы, тебіренісі, толғанысы қандай дәрежеде болса да 
көрініс беріп отырады. Сондықтан біздің әдебиетіміздегі лиризмнің алғашқы 
көріністері сонау ауыз әдебиетінен бастау алады десек, қателеспейміз. Ауыз 
әдебиеті  үлгілерінде,  әсіресе  ертегілерде,  соның  ішінде  қиял-ғажайып 
ертегілерінде лиризм өрнектерінің молынан кездесіп отыратынын жоққа 
шығара  алмаймыз.  Сол  сияқты,  М.  Әуезов  өзінің  «Әдебиет  тарихы» 
еңбегінде Асан қайғы туралы аңыздарда лиризмнің үлгілері кездесетінін 
айтқан болатын. Ал С. Мақпыров лирикалық прозадан басқа лиро-эпикалық 
жырларды  (немесе  лиро-эпос),  лиро-эпикалық  поэмаларды,  поэмаларды, 
дастандарды,  балладаны,  өлеңмен  жазылған  романды,  роман-диалогты, 
публицистикалық романды, роман-очеркті, роман-эссені, сондай-ақ тарихи-
көркем жанр үлгісіндегі өмірбаяндық (мемуар) шығармаларды, эпистолярлық 
(хат) үлгідегі туындыларды аралас жанрларға жатқызуға болатындығын 
айта отырып, оларды неліктен осы жанрға жатқызуға болады деген сұраққа 
жауап  береді.  Оның  айтуы  бойынша  лиро-эпикалық  жырлардың  аралас 
жанрға жату себебі: «Жанр атауының (лиро-эпос) өзі-ақ аңғартып тұрғандай 
мұндай туындыларды кейіпкердің сезімі, толғаныстарымен (бұл лирикаға тән 
сипаттар) қатар олардың іс-әрекеттері де, халық тұрмысының көріністері 
(салт-дәстүр, көші-қон, кәсіп т.б.) де (бұл енді эпосқа тән ерекшеліктер) 
кеңінен  суреттеледі.  Біз  аталған  және  басқа  жырларды  оқып  отырып, 
Қозы мен Баянның, Жібек пен Төлегеннің бір-біріне деген шынайы сезім 
толқыныстарын, шын ғашықтық жайларының суреттелуіне (өйткені, лиро-
эпоста ғашықтық-сүйіспеншілік басты мәселе) де, сондай-ақ, олар өмір сүрген 
қоғам, ортаның, көшпенді ел тіршілігінің, тұрмыс-салтының да молынан 

Вестник ПГУ №4, 2010
10
бейнеленіп, жан-жақты көрініс тапқанына куә боламыз. Бұл, әрине эпикалық 
суреттеулер» [1, 159], - деп атап көрсетеді.  
Демек, бұл пікірлерге сүйенсек, кейіпкердің ғашықтық, сүйіспеншілік   
сезімдерін, толғаныстары мен тебіреністерін беруде көрініс тапқан лиризм 
үлгілері  сонау  ерте  кезеңдегі  әдебиетімізден  бастау  алатындығына  көз 
жеткізгендей боламыз. 
Оның бергі жағындағы Шоқанның еңбектерінде, Ыбырайдың прозалық 
шығармаларында, бұларды айтпағанда Абайдың қара сөздерінде лиризм 
элементтері жоқ, мүлдем кездеспейді деп айта алмаймыз. Сондықтан қазақ 
әдебиетіндегі шығармаларға тән сыршылдықтың біздің ауыз әдебиетімізден 
бастап негізі қаланған деген ойға тоқтасақ қателеспейміз деген ой келеді. Ол 
кезеңдегі туындылардың мұндай ерекшелігі туралы сөз болмауы көркем 
шығармадағы  лиризмнің  кейінгі  кезеңде  ғана,  яғни  ХХ  ғасырдың  орта 
шенінде ғана көңіл бөліне бастауы болса керек. 
Белгілі ғалым М. Қаратаев: «Көркем прозаның жақсы шығармасының 
қай-қайсында болғанмен, лирикалық леп пен психологиялық элементтер қатар 
жүріп, мол орын алатыны белгілі. Ал қазақ прозасында осы екі элемент, 
әсіресе, лиризм жетекші сарын ретінде кейінгі жылдары суыртпақтап ене 
бастады. Бейімбет Майлиннің «Шұғаның белгісінен» басталған бұл сарын 
қазақтың ең жақсы деген прозалық шығармаларын өзекше аралып келеді»,-
деп көрсетеді [2, 391]. 
Б. Майлиннің шығармасындағы Шұғаның “Отаудың сықырлауығынан” 
қарап  тұруының  өзі  лиризм  көрінісі  ретінде  қызмет  ететін  деталь  деп 
түсінеміз. Бұл кейіпкердің жан әлемі, қуаныш сезімі, қайғы-қасіреті - жан 
дүние  иірімдерін  тәптіштеп  суреттеп  кетер  нақты  поэтикалық  көрініс. 
Бұл  жерде  Қасымжан  әңгімесінен  лиризм  бедері  айқын  білініп  қана 
қоймай, лирикалық пафос, сыршыл толғаныс арқылы лирикалық прозаның 
өміршеңдігі де айқын танылады. 
Прозадағы  жанды  тербетер  лиризм  және  әңгіменің  бірінші  жақтан 
баяндалуының  өзі  сезім  иірімдерін  сан  құбылтып,  өне  бойына  татымды 
сыршыл әуен қосқан. Т. Нұртазиннің айтуы бойынша, әңгімедегі лирикалық 
саз жазушының стильдік ерекшелігіне де айналып отыр. 
Сонымен қатар М. Әуезов, Ғ. Мүсірепов сияқты белгілі жазушылардың 
шығармашылығында лирикалық сипаттың ерекше үлгілерін көре аламыз. 
Олардың  лиризмді  беруде  өзіндік  ерекшеліктері  бар.  М.  Әуезов  көбіне 
кейіпкердің жан дүниесін табиғат суреттерімен астастыра отырып жеткізе 
біледі. Жалпы жазушы шығармаларында пейзажды құбылта, әртүрлі мақсатта 
қолданудың шебері екені сөзсіз. 
Ал  Ғ.  Мүсіреповтің  шығармаларындағы  лиризм  өрнектері  мүлде 
бөлек.  Оның  лирикалық  кейіпкерлері,  образдары  көбіне  астарлы,  меңзеу 
түрінде болып келеді. Әрбір детальді ойната, құбылта қолдана отырып, оны 
символдық образ дәрежесіне дейін жеткізе біледі. 

серия 
ФИЛОЛОГИЧЕСКАЯ


Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   24




©emirsaba.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет